Om 642 houd erg in en komt niet op toeren

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
023designo
Berichten: 814
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

22 apr 2023 16:08

Rondje rijden met de R 320 cdi 2007 om642 , dikke prima.

Paar keer rustig doortrekken ook prima,
3e keer beetje gas geven was ineens toerental weg,max 1500 toeren en grote grijze witte wolk er achter.


Zo naar huis gereden en wanneer de auto stil staat,je gas geeft , hij in fases op toeren komt.

Draaid de motor stationair,en ik zet hem af, dan hoor je de tubo in fases terug blazen in de inlaat , tjooow tjoow tjjsoowww fonetisch gezien.

Nu heb ik de stekker van de egr gelost,toen was er weer mee te rijden en komt hij , veel langzamer , wel normaal op toeren.

Vervolg stap was egr klep demonteren,zag er schoon uit,beweegt allemaal in orde.

Het regelstangetje van de turbo beweegt in orde.
Wervelkleppen motor hoor je bewegen bij op contact zetten.

Mijn voorzichtige conclusie is dat de egr klep een stukje blijft open staan wanneer er stroom op komt te staan.

Heb ook geen idee of het electrische deel hiervan juist vaak kapot gaat.of eerder het mechaniesche gedeelte.

Verveelendste is gewoon,dat hij het al tijden lang super goed doet,en out of the blue dit..

Kort gezegd,met de stekker aangesloten op de egr is er absoluut niet mee te rijden.

Of zie ik iets over het hoofd??

En ja, uitlezen het devies, i know..
Auto staat geschorst, onverzekerd op eigen terrein.
Rondje om het land durf ik wel maar de openbare weg op is even een ander verhaal.
Gebruikersavatar
LewisYall
Berichten: 883
Lid geworden op: 04 okt 2018 13:31
Mercedes-Benz: S203 C320 CDI Avantgarde Combi
Specialisatie: Houthakken

23 apr 2023 01:08

Metaalschilvers uit de dubbelwandige uitlaatspruitstukken in in het schoepenhuis van de turbo terecht gekomen? Een bewegende turbo actuator zegt niet altijd alles. Het zou ook kunnen dat de wervelkleppen in de inlaatspruitstukken niet meer volledig vrij kunnen bewegen door aangekoekte roet/olie. Komt ook vaak voor bij de OM642. Die wervelkleppen hoor je (geloof ik) trouwens niet bewegen bij het op contact zetten. De turbo actuator wel, die klikt altijd omhoog.
Ex: S203 C 270 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=95321

Nu: S203 C 320 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=107430
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1581
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

23 apr 2023 07:41

Zonder egr draait ie in noodloop zonder turbo. Vandaar dat er dan mee zonder haast mee te rijden is.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
023designo
Berichten: 814
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

23 apr 2023 11:10

Zonder de egr stekker is er in noodloop idd mee te rijden,stekker er op,iemand anders beetje gas geven en met platte schroevendraaier de egr hevel zelf bedienen komt hij wel op toeren en turbo is dan ook aanwezig.

Met de stekker er op gaat hij vanaf 1500 tpm soort van pendelen.

Het extreme grijs witte roken heeft ie nog niet weer gedaan
023designo
Berichten: 814
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

23 apr 2023 11:12

LewisYall schreef: 23 apr 2023 01:08 Metaalschilvers uit de dubbelwandige uitlaatspruitstukken in in het schoepenhuis van de turbo terecht gekomen? Een bewegende turbo actuator zegt niet altijd alles. Het zou ook kunnen dat de wervelkleppen in de inlaatspruitstukken niet meer volledig vrij kunnen bewegen door aangekoekte roet/olie. Komt ook vaak voor bij de OM642. Die wervelkleppen hoor je (geloof ik) trouwens niet bewegen bij het op contact zetten. De turbo actuator wel, die klikt altijd omhoog.
Met wijsvinger op de kleppen motor voel ik dat er wat gebeurd met op contackt zetten en ongeveer 10 sec met contact af
023designo
Berichten: 814
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

23 apr 2023 16:57

Vanmiddag de wervelkleppen motor uitgebouwd,
Toeval wil dat aan bestuurders zijde,er een regel stang af lag, ik dacht eureka!

Regelstangen vast gezet in de open stand,motor bovenop gelegd met stekker er aan.

In de crosoverpipe zit een groene O-ring,hiervan miste zeker 15%, zal ook nooit goed zijn geloof ik.

In elk geval alles weer in elkaar gezet,aangesloten starten , iets beter geworden maar nog steeds trapsgewijs/schokkend omhoog gaan in toeren.

Zoals eerder gezegd,bedien ik zelf de egr hevel,dan gaat het wel goed met op toeren komen.


Bij afzetten motor,hoor je de turbo ook staps gewijs afblazen
023designo
Berichten: 814
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

23 apr 2023 19:44

Ik heb een filmpje maar die krijg ik hier niet geplaatst.
023designo
Berichten: 814
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

24 apr 2023 17:38

LewisYall schreef: 23 apr 2023 01:08 Metaalschilvers uit de dubbelwandige uitlaatspruitstukken in in het schoepenhuis van de turbo terecht gekomen? Een bewegende turbo actuator zegt niet altijd alles. Het zou ook kunnen dat de wervelkleppen in de inlaatspruitstukken niet meer volledig vrij kunnen bewegen door aangekoekte roet/olie. Komt ook vaak voor bij de OM642. Die wervelkleppen hoor je (geloof ik) trouwens niet bewegen bij het op contact zetten. De turbo actuator wel, die klikt altijd omhoog.
Wat zijn de symptomen hiervan?
Gebruikersavatar
LewisYall
Berichten: 883
Lid geworden op: 04 okt 2018 13:31
Mercedes-Benz: S203 C320 CDI Avantgarde Combi
Specialisatie: Houthakken

25 apr 2023 00:10

023designo schreef: 24 apr 2023 17:38
LewisYall schreef: 23 apr 2023 01:08 Metaalschilvers uit de dubbelwandige uitlaatspruitstukken in in het schoepenhuis van de turbo terecht gekomen? Een bewegende turbo actuator zegt niet altijd alles. Het zou ook kunnen dat de wervelkleppen in de inlaatspruitstukken niet meer volledig vrij kunnen bewegen door aangekoekte roet/olie. Komt ook vaak voor bij de OM642. Die wervelkleppen hoor je (geloof ik) trouwens niet bewegen bij het op contact zetten. De turbo actuator wel, die klikt altijd omhoog.
Wat zijn de symptomen hiervan?
Van metaalschilvers in het schoepenhuis van je turbo? Dat heeft te maken met dat de uitlaatspruitstukken uit meerdere lagen bestaan. Bij veel hitte brokkelt de binnenste laag af, en dat komt dan in het schoepenhuis van de turbo terecht. Dan kan de actuator de schoepen niet meer goed/niet meer verstellen, en gaat ie schokken of schiet in noodloop. Staat mooi beschreven in dit topic:
viewtopic.php?p=898590#p898590
Ex: S203 C 270 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=95321

Nu: S203 C 320 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=107430
JantjeV8
Berichten: 2213
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

25 apr 2023 07:25

Intercooler en luchtbuis naar de turbo niet lek?
023designo
Berichten: 814
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

27 apr 2023 18:14

JantjeV8 schreef: 25 apr 2023 07:25 Intercooler en luchtbuis naar de turbo niet lek?
Ik heb mijn zoon laten gas geven en zelf overal zitten luisteren ,slangen van en na de intercooler blazen mooi op,geen scheuren of lucht verlies
023designo
Berichten: 814
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

27 apr 2023 18:22

Konings dag,prachtig.

Wat gedaan?

Actuator los gehaald van armpje variabele vanen,
De vanen bewegen mooi vrij,zo makkelijk dat je bijna denkt dat het los zit.
Met de stekker op het kastje,handmatig de vanen bedienen,verandering van motorgeluid hoorbaar.
Mijn zoon gas geven en ik de vanen bedienen,helaas wederom weer inhouden / schokken lage toeren.

Vervolgens stekker los van het kastje,motorstoringslampje uit!
Wij dachten ,kassa! Maar helaas nog steeds hard inhouden bij gas geven.

Bedien ik zelf de hevel van de egr klep,dan wil het wel redelijk maar ook lang niet zoals het moet.

Alsof hij in de toeren begrenzer gaat bij 1200tpm.
Dit word erger bij meer turbo druk

Zoek ik op de verkeerde plek ?
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1105
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

27 apr 2023 18:34

Hoi 023Designo,

En al met diagnose uitgelezen en componenten testen uitgevoerd?
Kun je gewoon de EGR en andere delen mee testen, software stuurt de actuator en checkt de variabelen en vertelt je of de EGR zijn werk doet of niet. Zoo makkelijk...

Een EGR klep kan schoon lijken en goed te werken.. maar is dat op 20 graden en ook op 70 graden als de motor warm is?
De mijne werkte perfect met koude motor... als het wat warmer werd dan bleef het rolletje niet meer rollen en SOMS bleef het hangen.
DAS vertelede me keer op keer dat de EGR niet goed was, maar ik zag het toch echt goed open en dicht gaan. Uiteindelijk zag ik een keerna vele testen dat het met een warme motor niet meer terug viel... EGR vervangen en inhouden probleem opgelost.

Kortom... ff de computer eraan kan geen kwaad en misschien heb je wat info zodat je weet welke kant je op moet zoeken.

Groeten, Msmax
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
023designo
Berichten: 814
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

27 apr 2023 18:46

Hoi msmax

Helaas heeft er nog geen stekker in gezeten,

Ik hoopte meer dat er iemand eens dezelfde symptomen heeft mee gemaakt en dat ik een zoekrichting zou hebben.



De motor doet dit zowel koud als warm.

Hij reed ook gewoon goed , en met rondje door de wijk uit het niets onwijs inhouden en griiswit roken en bijna stationair naar huis gereden.
Het roken gebeurd niet bij stilstand.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25787
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

29 apr 2023 13:08

Is die verstelling onderdrukgestuurd? Dan zou daar nog een probleem (lekkage) kunnen zijn. LMM al los gehad? (stekker)

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Plaats reactie