Onze accu lijkt het weer begeven te hebben. Ik kwam er ook achter dat bij onderhoud de tweede accu, welke voor bij de motor zit eruit is gehaald..
Nu 1 jaar deze accu erin: https://www.auto-onderdelen24.nl/vmf/9957701
Paar vragen:
- Is het verstandig een tweede erin te zetten / echt nodig voorin?
- Is bovenstaande accu goed genoeg betreft specificaties? Of kan ik een veel sterkere krijgen welke past? Gaat om accu welke bij bestuurder zit.
- Tips voor juiste accu en waar ik op moet letten zijn welkom.
Alvast bedankt voor de reacties!
Sprinter 315 - Welke accu?
Zoals gepost: Er zaten 2 accu's in, neem aan van wel dezelfde hierin gezien op basis daarvan besteld is.
Maar dus wel 2...
"Lijkt mij aan de lage kant"
Wat hoort in een Sprinter 315, waar kan ik het vinden?
Ok ik heb deze accu erin gegooid: "Bosch S5013 100Ah accu, 830A, 12V (0 092 S50 130)"
Zoals hier boven als tip gegeven "Tip: koop een degelijk merk van accu zoals Bosch of Varta."
Deze knettert alleen bij de verbindingen en doet vervolgens net zo weinig. Dus de accu lijkt het niet te zijn denk ik.
Iemand idee waarom het zo knettert / vonkt? Dat ziet er echt niet goed uit dus deze gaat maar weer retour...
Probleem alleen niet verholpen.
Zoals hier boven als tip gegeven "Tip: koop een degelijk merk van accu zoals Bosch of Varta."
Deze knettert alleen bij de verbindingen en doet vervolgens net zo weinig. Dus de accu lijkt het niet te zijn denk ik.
Iemand idee waarom het zo knettert / vonkt? Dat ziet er echt niet goed uit dus deze gaat maar weer retour...
Probleem alleen niet verholpen.
- buuntje
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 02 dec 2019 19:31
- Mercedes-Benz: S205 Briljantblauw AMG line
- Locatie: België
90% van accu klemmen geven een vonkje bij het aankoppelen doordat meerdere verbruiken ineens stroom gaan vragen.
Heb je de oude accu uitgemeten voor het vervangen?
voltage, amperage, interne weerstand.
Zoja wat waren de waarden?
Zo niet, waar heb je u op gebaseerd dat de accu zeker de oorzaak was?
Starter gaat niet rond?
Dashboard licht niet op?
....
Beginnen bij het begin.
Goeie accu erin.
Massa's controleren.
Hoofdzekeringen controleren.
Controleren als er op iedere zekeringskast spanning toe komt.
en zo ga je stap voor stap verder controleren.
Heb je de oude accu uitgemeten voor het vervangen?
voltage, amperage, interne weerstand.
Zoja wat waren de waarden?
Zo niet, waar heb je u op gebaseerd dat de accu zeker de oorzaak was?
Wat is "net zo weinig"?en doet vervolgens net zo weinig
Starter gaat niet rond?
Dashboard licht niet op?
....
Beginnen bij het begin.
Goeie accu erin.
Massa's controleren.
Hoofdzekeringen controleren.
Controleren als er op iedere zekeringskast spanning toe komt.
en zo ga je stap voor stap verder controleren.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 21 apr 2015 21:15
Bij een sprinter is de hoofd accu de accu die voor de bestuurders stoel onder de mat zit
De accu die voor onder de motor kap zit is een extra acceoires accu die word pas bestroomd als de motor loopt door middel van een scheidings relais
Dus doe wat Buuntje je al zei
Meet de accu onder de vloermat
Stap 1 tussen de accu Polen moet minstens 12 volt of meer zijn
Stap 2 meet tussen de plus pool en de carrosserie bv de boutjes van je stoel dit moet dezelfde waarde hebben als bij stap 1
Stap 3 als voorgaande allemaal goed is zekeringen controleren
De accu die voor onder de motor kap zit is een extra acceoires accu die word pas bestroomd als de motor loopt door middel van een scheidings relais
Dus doe wat Buuntje je al zei
Meet de accu onder de vloermat
Stap 1 tussen de accu Polen moet minstens 12 volt of meer zijn
Stap 2 meet tussen de plus pool en de carrosserie bv de boutjes van je stoel dit moet dezelfde waarde hebben als bij stap 1
Stap 3 als voorgaande allemaal goed is zekeringen controleren
Bedankt voor de uitgebreide reacties, super fijn!!
Al die begin stappen doorlopen dus alles lijkt daarin te kloppen. Zekeringen zojuist dus ook allemaal nog keer extra gecontroleerd.
Van Jos, dus ook stap 1,2,3 gedaan en klopt allemaal.
De oude accu er weer in. De andere (meting 12,6 V) gaf dus vonken bij poging tot starten, kan denk ik alleen maar kwaad? En deed nog steeds niks anders.
Wat is na deze checks de volgende stap?
"Net zo weinig" --> Dashboard alles normaal, maar bij omdraaien sleutel niks. Geen ander geluidje, geen start, helemaal niks.buuntje schreef: ↑03 mei 2023 08:45 90% van accu klemmen geven een vonkje bij het aankoppelen doordat meerdere verbruiken ineens stroom gaan vragen.
Heb je de oude accu uitgemeten voor het vervangen?
voltage, amperage, interne weerstand.
Zoja wat waren de waarden?
Zo niet, waar heb je u op gebaseerd dat de accu zeker de oorzaak was?
Wat is "net zo weinig"?en doet vervolgens net zo weinig
Starter gaat niet rond?
Dashboard licht niet op?
....
Beginnen bij het begin.
Goeie accu erin.
Massa's controleren.
Hoofdzekeringen controleren.
Controleren als er op iedere zekeringskast spanning toe komt.
en zo ga je stap voor stap verder controleren.
Al die begin stappen doorlopen dus alles lijkt daarin te kloppen. Zekeringen zojuist dus ook allemaal nog keer extra gecontroleerd.
Van Jos, dus ook stap 1,2,3 gedaan en klopt allemaal.
De oude accu er weer in. De andere (meting 12,6 V) gaf dus vonken bij poging tot starten, kan denk ik alleen maar kwaad? En deed nog steeds niks anders.
Wat is na deze checks de volgende stap?
-
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Vonken (kleintjes, eenmalig) bij aansluiten van de laatste accupool zijn normaal.
Dat er vonken komen bij het starten is níet normaal, maar ik betwijfel of dit aan een nieuwe accu ligt.
Maar ik snap eigenlijk weinig van je verhaal:
1. start en rijdt de auto normaal en werken alle verbruikers gewoon?
2. wat is de aanleiding ervoor dat je denkt dat een 1 jasar oude accu nu al kapot is?
Dat er vonken komen bij het starten is níet normaal, maar ik betwijfel of dit aan een nieuwe accu ligt.
Maar ik snap eigenlijk weinig van je verhaal:
1. start en rijdt de auto normaal en werken alle verbruikers gewoon?
2. wat is de aanleiding ervoor dat je denkt dat een 1 jasar oude accu nu al kapot is?
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
- buuntje
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 02 dec 2019 19:31
- Mercedes-Benz: S205 Briljantblauw AMG line
- Locatie: België
Nogmaals, beginnen met het begin.
Accu degelijk uitmeten. Voltage zegt enkel iets over de laadtoestand.
Amperage (vermogen) moet je meten van de accu.
Accu goed --> trekt startrelais aan --> ja --> op klem 50 van de starter meten als die stroom krijgt tijdens het starten.
Accu goed --> trekt startrelais aan --> nee --> komt er stroom toe op relais --> ja --> relais controleren.
Accu goed --> trekt startrelais aan --> nee --> komt er stroom toe op relais --> nee --> controleren vanaf het contactslot waar het mis loopt.
Accu degelijk uitmeten. Voltage zegt enkel iets over de laadtoestand.
Amperage (vermogen) moet je meten van de accu.
Accu goed --> trekt startrelais aan --> ja --> op klem 50 van de starter meten als die stroom krijgt tijdens het starten.
Accu goed --> trekt startrelais aan --> nee --> komt er stroom toe op relais --> ja --> relais controleren.
Accu goed --> trekt startrelais aan --> nee --> komt er stroom toe op relais --> nee --> controleren vanaf het contactslot waar het mis loopt.
Het is niet omdat de zekeringen goed zijn dat er ook stroom op toe komt.Zekeringen zojuist dus ook allemaal nog keer extra gecontroleerd.
1. Nee start niet, bij omdraaien sleutel gebeurt er niks (Dashboard gewoon als normaal, zekeringen als normaal, accu doorgemeten).Bluesound schreef: ↑26 mei 2023 19:48 Vonken (kleintjes, eenmalig) bij aansluiten van de laatste accupool zijn normaal.
Dat er vonken komen bij het starten is níet normaal, maar ik betwijfel of dit aan een nieuwe accu ligt.
Maar ik snap eigenlijk weinig van je verhaal:
1. start en rijdt de auto normaal en werken alle verbruikers gewoon?
2. wat is de aanleiding ervoor dat je denkt dat een 1 jasar oude accu nu al kapot is?
2. Omdat hij eerder al paar keer leeg was, druppellader erop en werkte weer juist. Ineens start hij niet meer zonder aanpassingen of rijden tussendoor.
Accu moet nu wel goed zijn doorgemeten etc.
Nieuwe accu er weer uit, die gaf blijvend vonken.
"startrelais" is dit aan de startmotor? Probeer het als leek een keer op te lossen
-
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Ik ga er steeds meer aan denken dat je een sluipverbruiker hebt die je accu (net te ver) leeg slurpt.
Maar ook dan blijft het een raar verhaal dat je dashboard (instrumentenpaneel) het gewoon doet maar dat er geen enkele startreactie komt.
Zet eens als eerste je binnenverlichting aan en doe dan eens een startpoging:
- als de binnenverlichting grotendeels weg valt heb je op dat moment te weinig spanning op je auto om te kunnen starten. Dat laatste hoeft niet te liggen aan de accu, maar dat kan bv. ook een slechte massaverbinding zijn, dat past ook bij je klachten.
- als de binnenverlichting niet zwakker gaat branden maar elke beweging van de startmotor uitblijft, wordt het startrelais (dat is die dikke ronde cilinder op je startmotor) niet aangestuurd en moet je daarnaar zoeken (= meestal laten uitlezen op foutcodes).
Maar ook dan blijft het een raar verhaal dat je dashboard (instrumentenpaneel) het gewoon doet maar dat er geen enkele startreactie komt.
Zet eens als eerste je binnenverlichting aan en doe dan eens een startpoging:
- als de binnenverlichting grotendeels weg valt heb je op dat moment te weinig spanning op je auto om te kunnen starten. Dat laatste hoeft niet te liggen aan de accu, maar dat kan bv. ook een slechte massaverbinding zijn, dat past ook bij je klachten.
- als de binnenverlichting niet zwakker gaat branden maar elke beweging van de startmotor uitblijft, wordt het startrelais (dat is die dikke ronde cilinder op je startmotor) niet aangestuurd en moet je daarnaar zoeken (= meestal laten uitlezen op foutcodes).
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
- HighWayStar
- Berichten: 566
- Lid geworden op: 20 apr 2023 18:58
- Mercedes-Benz: S211 E350 Avantgarde
- Specialisatie: Rakettechnologie
- buuntje
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 02 dec 2019 19:31
- Mercedes-Benz: S205 Briljantblauw AMG line
- Locatie: België
Die zou ook gewoon stuk kunnen zijn... danwel vast zitten. Zowel solenoid als de starter zelf...
Dat kan de TS makkelijk achterhalen als hij de metingen doet die ik reeds had beschreven.