W203 co waarde veel te hoog voor APK. Wat is er mis?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Pjobbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2022 22:32

16 mar 2023 00:57

Hoi allemaal, ik heb sinds bijna een jaar een zilvergrijze Sportcoupe (CL203) C 200 1.8 Kompressor (203.742) Benzine (163 Pk / 120 kW, van Augustus 2002.
De auto is vandaag afgekeurt op een paar kleine onzinnige dingetjes aan de auto (niets motorisch) en één probleem....namelijk de uitlaatgassen.
Na de motor goed op bedrijfstemperatuur gekregen te hebben doormiddel van een half uur rijden op de A2 en binnendoor weggetjes ben ik naar mijn vaste en betrouwbare allround garage gegaan om direct te beginnen met de gasmeting.
In eerste instantie leek er niets aan de hand stationair iets aan de hoge kant maar binnen de norm, daarna naar 2500 rpm ook prima ver binnen de norm, toen terug naar stationair en daar moet hij dan 2 minuten op blijven voor de finale meting en toen ging het na ongeveer 45 seconden fout. :o
Het getal ging omhoog ver boven de maximale norm naar boven de 2,5, dat betekend afkeur. :S
Volgens de keurmeester kan het van alles zijn zij hij, het kan de compressor zijn, het mengsel, de catalisator dichtbij de motor ?, de tweede catalisator?, halverwege de uitlaat of de sonde.
Dit moet eerst verholpen worden anders heeft het ook geen zin om de andere kleine dingetjes zelf te doen.
Nou ben ik geen opgever dus ga ik ermee aan het werk zeg maar en vandaar mijn vraag: wat denken jullie techneuten hiervan?
Kunnen jullie mij helpen aan een oplossing, ik denk zelf de catalisator maar ja ik kan een hoop maar dit weet ik ook even niet en wil niet een boel kosten maken aan dingen vernieuwen die misschien niet nodig zijn. Graag zie ik jullie berichten tegemoet en alvast bedankt daarvoor. Met vriendelijke groetjes Rob.
Gebruikersavatar
LewisYall
Berichten: 883
Lid geworden op: 04 okt 2018 13:31
Mercedes-Benz: S203 C320 CDI Avantgarde Combi
Specialisatie: Houthakken

16 mar 2023 06:24

Je kan met een fatsoenlijke uitleescomputer live data zien van de lambda sondes, injectors etc. Ik zou beginnen met kijken of alles binnen fabriekswaardes valt.
Ex: S203 C 270 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=95321

Nu: S203 C 320 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=107430
JantjeV8
Berichten: 2207
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

16 mar 2023 07:27

Inderdaad, live data gaat je helpen.

Een te rijke afstelling komt door:
- valse lucht. Op te sporen door remmenreiniger op strategische plaatsen te puffen en te luisteren of de motor daar op reageert. Eventueel met een rookmachine te kijken of er ergens lekkages zijn.
- De EGR uit te sluiten. Eigenlijk is dat ook een valse lucht probleem als die omleiding niet afsluit wanneer het wel af zou moeten sluiten. Daar kan vervuiling in zitten. Ook de vacuumslangetjes die de EGR bedienen goed controleren. Poreuze slangetjes vervangen.
- Sproeiers die niet goed mee doen. Redelijk eenvoudig te testen op sproeibeeld. Hier hoort eigenlijk ook de controle van de brandstofpomp op druk en opbrengst bij.
- Een kapotte lambda, vooral met live-data op te sporen. De voorste lambda kun je vrij eenvoudig meten op de opwarmer, de sensor zelf is wat moeilijker.

Maar in veel van de 10 gevallen moet je het zoeken in valse lucht.
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4062
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

16 mar 2023 10:48

olie in de motorkabelboom/lambdasondes ?
Plaats reactie