Hi
Mijn naam is Bianca en sinds oktober 2021 rijd ik in een Mercedes Sprinter uit 2005 omgebouwd tot camperbus met een Sprintshift schakelbak. Ik heb al heel wat uitdagingen met deze bak gehad en dankzij fora een fijne garagist is het meeste opgelost. Voor het huidige issue (of mogelijk 2) kan ik maar geen verklaring of oplossing vinden en hoop hier wat hulp of tips te vinden.
Om te beginnen, de bus rijdt prima. De schakelbak is op leeftijd dus super smooth is ie niet maar hij schakelt prima. Er zijn bij het uitlezen ook geen aanwijzingen gevonden.
Ik rijd in principe altijd in de A (automaat stand)
Als ik een poosje aan het rijden ben op snelheid switched de bak naar handgeschakeld. Ik rijd dan al in z'n 6 maar dat is dan nu op het display ook te zien als een 6 en niet meer als een A. Dit gebeurd met name op de snelweg na ongeveer 10 km in hoge snelheid rijden (meestal tegen de 3000 toeren aan). Hij gaat niet in noodloop en ik merk er verder niets van (geen ander geluid of iets dergelijks)
Ik kan met de versnellingspook ook weer terug naar automaat maar zolang ik op hoge snelheid blijf rijded switcht hij weer naar 6.
Bij vermindering van snelhied schakelt de bak zelf terug en ook hier kan ik weer handmatig terugzetten naar A. Bij snelheidvermindering blijft ie dan ook in A.
Een ander issue is dat de bak ook in lage snelheden switched naar handgescakeld. Voor zover ik na kan gaan:
soms in stiltand (vb wachten bij verkeerslicht) van A naar 1 .
bij zeer langzaam rijden (file rijden)
bij sommige bochten en rotondes
bij kuilen en hobbels (niet altijd)
Bij alle situaties geldt dat ik handmatig terug kan naar A
Heeft er iemand een idee wat de oorzaak (en de oplossing) zou kunnen zijn?
Sprintshift vraag
Hallo,
Dit verschijnsel heb ik nog niet eerder meegemaakt bij de sprintshift. Enige dat ik me zo kan voorstellen is dat de schakelpook ten onrechte een schakelbeweging van A naar handmatig signaleert bv als gevolg van een defect in de electronika van de pook.
Groet Jan227
Dit verschijnsel heb ik nog niet eerder meegemaakt bij de sprintshift. Enige dat ik me zo kan voorstellen is dat de schakelpook ten onrechte een schakelbeweging van A naar handmatig signaleert bv als gevolg van een defect in de electronika van de pook.
Groet Jan227
Hulp nodig bij "Start Error" problemen , defekt electronisch contactslot, sleutel problemen, ecu cloning ? Klapsleutels vanaf '94 oa ML(W163), W168,R170, W210,W140,W202 etc , startblokkering reparatie vanaf '91 . Stuur een prive bericht.
- Djoeri
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 17 jul 2011 10:14
- Mercedes-Benz: MAN TGE (Werk)
- Specialisatie: Bedrijfswagens
- Locatie: Almere
Heb je de bus toevallig recent nog eens laten uitlezen? Dit kan namelijk ook gebeuren bij een motorstoring dit is een soort zelfbescherming van de bak.
Liever een Ster op mijn grill dan in mijn voorruit.