Ik heb een C43 W205 (bj 2017) en krijg sinds korte tijd de melding:
Voertuig stoppen, motor laten draaien, in het geel.
Dit gebeurd bij een "koude" start, echter start de auto prima.
Nu heb ik dit uiteraard ook op het internet opgezocht en kom ik uit bij uiteenlopende oorzaken, iemand hier ervaring mee en mij in de juiste richting kan verwijzen?
- Accu meten > Accu eerst ontkoppelen of juist meten terwijl de auto gestart is?
- Ik lees verhalen dat de accu zelf goed is maar dat er softwarematig ergens een reset uitgevoerd moet worden na 7 jaar om deze melding te voorkomen?
- "Spannings regelaar" defect, onderdeelnummer 2059053414
Doordat er meerdere oorzaken kunnen zijn vraag ik mij af, wat is nu de juiste stappenplan om de oorzaak op te sporen zonder gelijk hoge kosten te maken?
PS. Mijn auto heeft origineel start/stop systeem maar dit is uitgeprogrammeerd.
C43 AMG W205 - Voertuig stoppen motor laten draaien
- W204Avantgarde
- Berichten: 4076
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Juiste stappenplan is de accu vervangen... interne weerstand is te groot.
Dank voor de snelle reactie maar volgens jou bericht hoef ik dus geen diagnose te doen maar kan je met zekerheid aangeven dat het de accu is?W204Avantgarde schreef: ↑14 mar 2023 14:21 Juiste stappenplan is de accu vervangen... interne weerstand is te groot.
Ben wel benieuwd hoezo je dit adviseert, gezien de vele andere adviezen op het forum.
No blame, ik ben oprecht geïnteresseerd.
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5672
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Heb die melding één keer gehad bijna twee jaar terug. Onderweg op een lange snelwegrit. Gebeld met Mobilo en kort daarna teruggebeld door een monteur: ik mocht verder rijden. Op de bestemming toch even gekeken. Zat de accuklem van de pluspool niet goed vast. Daar krijg je ook interne weerstand van. Vastgedraaid en de melding nooit meer teruggezien.
Maar als het bij koude start gebeurt heb je goede kans dat de accu op z'n einde zit.
Moraal: ik zou even alles rondom de accu nalopen en de startstroom laten testen met een goede tester. Dan weet je het snel genoeg. Is die te laag, nieuwe accu erin en even de laadcurve laten resetten.
Maar als het bij koude start gebeurt heb je goede kans dat de accu op z'n einde zit.
Moraal: ik zou even alles rondom de accu nalopen en de startstroom laten testen met een goede tester. Dan weet je het snel genoeg. Is die te laag, nieuwe accu erin en even de laadcurve laten resetten.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- W204Avantgarde
- Berichten: 4076
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
@ notneeded.. omdat ik deze meldingen vrijwel wekelijks voorbij zie komen, en het is 99% altijd de accu.
In enkele gevallen de minpool kabel deze is geweizigd van fabrikant.
In enkele gevallen de minpool kabel deze is geweizigd van fabrikant.
Heb even gecontroleerd en de accuklem van de plus-pool zat wel vast maar kon hem nog vrij makkelijk aandraaien (als in vast=vast)gfgf schreef: ↑14 mar 2023 14:42 Heb die melding één keer gehad bijna twee jaar terug. Onderweg op een lange snelwegrit. Gebeld met Mobilo en kort daarna teruggebeld door een monteur: ik mocht verder rijden. Op de bestemming toch even gekeken. Zat de accuklem van de pluspool niet goed vast. Daar krijg je ook interne weerstand van. Vastgedraaid en de melding nooit meer teruggezien.
Maar als het bij koude start gebeurt heb je goede kans dat de accu op z'n einde zit.
Moraal: ik zou even alles rondom de accu nalopen en de startstroom laten testen met een goede tester. Dan weet je het snel genoeg. Is die te laag, nieuwe accu erin en even de laadcurve laten resetten.
Thanks! Heb de plus-pool even aangedraaid, even kijken wat deze morgenochtend doet.W204Avantgarde schreef: ↑14 mar 2023 14:51 @ notneeded.. omdat ik deze meldingen vrijwel wekelijks voorbij zie komen, en het is 99% altijd de accu.
In enkele gevallen de minpool kabel deze is geweizigd van fabrikant.
Er vanuitgaande dat het de accu is, zal deze dan elke start/elke koude start de melding moeten weergeven?
- AndyP
- Donateur
- Berichten: 1358
- Lid geworden op: 05 nov 2020 13:08
- Mercedes-Benz: S205 C180 Avant Garde Obsidian Schwarz
- Locatie: Twente
Heb hetzelfde gehad en na vervanging accu geen melding meer zoals meteen al gemeld hier.
Check mijn S205 blog
viewtopic.php?t=108999
viewtopic.php?t=108999
Update:
Van het weekend wordt de auto even uitgelezen, mocht daar niks geks uitkomen (wat ik niet verwacht) dan wordt het inderdaad een nieuwe accu bestellen.
Nieuwe accu kost volgens het internet zo rond de 180-200 euro (plaatsen kan ik zelf).
Van het weekend wordt de auto even uitgelezen, mocht daar niks geks uitkomen (wat ik niet verwacht) dan wordt het inderdaad een nieuwe accu bestellen.
Nieuwe accu kost volgens het internet zo rond de 180-200 euro (plaatsen kan ik zelf).
- Toni043
- Berichten: 1062
- Lid geworden op: 27 dec 2020 16:30
- Mercedes-Benz: W205
- Locatie: Zuid Limburg
Je moet hem volgens mij ook nog laten inleren...
Logboek S205:
viewtopic.php?t=106578
viewtopic.php?t=106578
Enig idee wat voor kosten hiermee gemoeid zijn?
Ben stiekem toch wel benieuwd wat er geprogrammeerd moet worden indien de accu wordt vervangen?
De accu is overigens (nog) niet vervangen omdat deze geen meldingen meer geeft.
Bij mijn 25ocdi coupe van 2013 werkte de Eco stand niet meer (die ik overigens altijd uitzet) , de batterij gaf wel 12v klemspanning maar het was duidelijk dat hij na 10 jaar en 100k op de odo aan zijn eind was , nieuwe accu geplaatst en alles was weer OK !
O ja ! na plaatsing accu stond de klok op het tijdstip van loskoppelen maar sprong zelf naar de juiste tijd nadat de nieuwe batterij was aangesloten , verder geen inleren ofzo .
O ja ! na plaatsing accu stond de klok op het tijdstip van loskoppelen maar sprong zelf naar de juiste tijd nadat de nieuwe batterij was aangesloten , verder geen inleren ofzo .
Laatst gewijzigd door rarebear op 28 mar 2023 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.