Deze "designo selenietgrijze magno" gekleurde GTR hebben we wat comfortabeler en gebruiksvriendelijker moeten maken; net als ooit al eens bij twee CLK63 AMG black series (al was het deze keer niet zo heel extreem).
De GTR specifieke kuipstoelen (optiecode 244) hebben plaats mogen maken voor twee AMG "performance" stoelen (optiecode 555) compleet met memory stoelverstelling links (optiecode 275) & rechts (optiecode 242) en compleet met stoelverwarming (optiecode 873) EN in de juiste kleurcombinatie.
Voor de stoelverwarmingsschakelaar moest het halve hemeltje zakken omdat het voorste deel van het hemeltje er compleet uit moet omdat de schakelaarlijst daar aan dat hemeldeel zit vastgeschroefd...en dankzij de GTR specifieke rolbeugel kan het achterste hemeldeel niet volledig uitgebouwd worden en wordt het allemaal best wel een behoorlijke uitdaging.
Bij deze inbouw was ik er van uit gegaan dat de stoelverstelschakelaars die op de zijkant van de stoel zitten gemonteerd aangesloten zouden zitten op de stoelstuurunits die onder de stoel zitten net zoals bij (bijvoorbeeld) de 171er SLK, de 164er ML/GL en de 251er R-klasse (want dat is dan ook meteen een mooie korte communicatielijn).
Om er zeker van te zijn of deze aanname correct was, heb ik nog even het schema willen bekijken in WIS maar dit werk stond gepland op de dag nadat mercedes WIS definitief vernieuwd had en schema's opgezocht moeten worden in een nieuw programma dat "dynamic wiring diagram(s)" heet...ennuh...dat werkt maar half want daar mist nog wel eens wat in de schema's die daarin zijn te vinden - zo ook de draden naar de stoelschakelaar in de AMG GT(R)

Na de eerste stoel te hebben ingebouwd en eea te hebben gecodeerd bleek al snel dat mijn aanname onjuist was en dat de stoelverstelschakelaars (die op de zijkant van de stoel zit gemonteerd) aangesloten moeten worden op de deurstuurunits - en dus alles maar weer los en nog een paar draden meer bij door de auto getrokken.
Als je dan vervolgens kijkt naar hoe het signaal van de schakelaar op de (linker) stoel loopt: vanaf de schakelaar langs de stoelstuurunit naar de stekker voor onder de stoel - dan met 3 draden langs de linker dorpel naar het linker portier tot in de deurstuurunit - daar wordt het signaal omgezet en gaat het over canbus weer terug de auto in - onder het dashbord door naar het canbus verzamelpunt bij de rechter A-stijl en vandaaruit via een andere canbus kabel langs de rechter dorpel naar achteren om in de kofferruimte over te steken naar links om langs de linker dorpel weer naar voren te lopen tot onder de linker stoel om meteen NAAST de stekkeraansluiting van de schakelaar aan te sluiten op de stoelstuurunit

...dat had zeker weten simpeler gekund...maarja - als alles simpel was geweest dan had ik ook geen werk meer gehad

De grootste uitdaging was het omgecodeerd krijgen van de SRS (airbag) stuurunit aangezien de nieuwe performance bijrijdersstoel was voorzien van een Weight Sensing System (WSS) voor het in- & uitschakelen van de bijrijdersairbag terwijl de originele rechter kuipstoel was voorzien van een Automatische Kinder Zit Herkenning (AKSE) waarbij ik mij dan meteen afvraag HOE men denkt een kinderzit in zo'n kuipstoel te kunnen plaatsen?!?!?
Om de een of andere reden zaten er bijna 10 verschillende WSS mogelijkheden in de SRS unit verstopt en gelukkig zat de juiste variant er ook tussen dus de airbags en gordels werken allemaal nog zoals het hoort.
greetingz,
Zoeksleutel: Steve230479