W213 E400 onpopulair

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Zeldzaam
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 feb 2023 08:08

21 feb 2023 13:23

Auto-maat schreef: 21 feb 2023 09:41 Bijna een maand geleden ben ik overgestapt van een S205 C400 naar een S213 E400.
De eerste had de DE30LA motor, de huidige de DE35LA motor. Vooral gevoelsmatig was de C400 vlotter dan de E400 maar dat ligt denk ik vooral aan het hogere gewicht en het lagere geluidsniveau van de E.
De E is snel zat (A) en mocht je een keer een sprintje willen trekken is het vooral GO en weinig SHOW :owja:

Qua verbruik kan ik er nog niet veel over zeggen. Met de C400 heb ik 40K km gereden met een gemiddeld verbruik van 11,9 km/L
Met de E400 heb ik nu 1x getankt en het verbruik was toen 10,5 km/L (leuk trouwens, die optie 915 KRAFTSTOFFBEHAELTER MIT GROESSEREM INHALT-VOLUMEN: 80L ipv de al niet geringe 66L :o ) Maar dat verbruik is vooral afhankelijk van het gebruik. Bij 100-105 op de cruisecontrol zie ik regelmatig 6 à 7 L/km op de verbruiksmeter staan.

Mogelijk dat die bij Van Mossel een nogal smaakgevoelig interieur heeft. Hij heeft toch redelijk wat opties. Zo op het oog ontbreken een standkachel en stuurverwarming, maar dat zijn nou geen dealbrekers.
Bedankt, ik wist niet dat er een optie was voor een grotere tank! De DE 30 en 35 hebben dezelfde vermogen, echter zou de 35 inderdaad zuiniger moeten zijn ondanks grotere inhoud wegens het verhogen van de compressie en verlagen van de turbo boosts. Zo te zien lukt dat aardig. Ik vind 6L/100km erg schappelijk voor een V6 3.5L met twee turbo's. Tuners zijn er nog niet mee aan de haal gegaan, maar als je hier high boost turbo's op zet zou de motor in theorie een gigantische hoeveelheid vermogen kunnen leveren. Het is een blok met veel potentie.. maar zoals Mercedes hem afgesteld heeft is het een perfecte match voor de E klasse..
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3193
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

21 feb 2023 14:58

Weistec en TTE Global bieden turbo upgrades aan voor de M276 en beweren ruim 500pk.
De variant in de R232 SL400 heeft af fabriek 367 pk en dat is wat de rollenbank voor een W212 E400 ook heeft gemeten voor Autoweek (zie YouTube)
Misschien met 333 pk op papier minder opgegeven voor de W212/213/218 ?
Plaats reactie