iemand ervaring met regenereren roetfilter en gloeistiften?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Bebop62
Berichten: 174
Lid geworden op: 01 nov 2018 19:57
Mercedes-Benz: W211 E200 CDI

11 jan 2023 08:06

Hallo, ben al een tijdje zoet met het probleem oliepeil reduceren, 1e keer begin dec. op de autobahn oliepeil te hoog! De olie laten vervangen in Dld omdat er toch een kleine beurt aankwam. Advies was of af en toe even de moter hoog in toeren te houden. Op zich geen probleem maar hoe doet een automaat dit dan, ik schakelen zelf. Maar goed verholpen. Vorige week weer dezelfde melding. Na wat zoeken kwam het roetfilter weer in de picture, dit nu laten reinigen en opnieuw nieuwe olie en filter (was zwart volgens de lokale sleutelaar) rekening 560,- .

Het gloeilampje ging inmiddels aan en blijf na starten een tijdje aan 1 min. dit aangegeven bij dezelfde garage. Bij ophalen bleek dit een storing te geven "geen goed kontakt regelunit, wel van de voorgloei electronica. Storing was overigens niet verholpen, de beste man zei dat het na uitlezen weer ok was, maar bij ophalen niet want hij brandde meteen. Ik voel me getild maar dat is een ander topic.

Nu lees ik een stukje over de relatie gloeistiften en regenereren roetfilter:
https://www.mijngrossier.nl/de-relatie- ... -egr-klep/

Heeft iemand hier al vaker last van of ben ik de enige? ik kan in principe wel zien wanneer de auto regenereert met de Me software (voltmeter) maar om dat nu tijdens iedere rit constant in de gaten te houden is wat lastig. Nogmaals hoe doet een automaat dan regenereren?
Ik was wel een rustige rijder, wellicht is dat ook het probleem. Nu rij ik constant boven de 2000 rpm en af en toe naar 3000. Maar daar rij ik geen mercedes voor, dan had ik wel een mini gekocht. ik wil gewoon rustig kunnen rijden. :goedzo:
Kmstand is 150k, E200 cdi 122 pk 2005
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1563
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

11 jan 2023 10:27

Wat zou een automaat moeten doen? De ecu regelt dit allemaal, ik merk in ieder geval weinig van een regeneratie. Rustig rijden zou geen probleem moeten zijn, zolang je maar afstanden rijdt en niet rustig alleen korte ritjes.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
JantjeV8
Berichten: 2169
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

11 jan 2023 11:00

Dat gloeilampje gaat ook branden als een stift gewoon kapot is.
De relatie olienivo en roetfilter regeneratie is ook niet logisch.

Mijn indruk is dat er OF werkelijk enkele los van elkaar staande storingen zijn, OF een controlemodule met waterschade o.i.d.
SebasB250E
Berichten: 646
Lid geworden op: 29 nov 2021 19:20
Mercedes-Benz: B250E

11 jan 2023 15:05

De garagist bedoelt door hogere toerental wordt de boel wat heter en vervuilt hij minder. Maar vergeet dat maar want zoveel hitte ga je ermee niet genereren. Als de differensatie sensor op je roetfilter en de slangetjes erheen (vanaf filter naar de sensor) nog in orde zijn dan doet de ecu de regeneratie regelen. Hiervoor moeten er wel aan wat eisen voldaan worden (snelheid temperatuur enz) Als dat allemaal goed is begint hij als een malle diesel in te spuiten in de motor, je zal horen dat de motor dan meer als een tractor klinkt) nu genereerd hij zoveel warmte dat het roetfilter schoon wordt maar dit duurt wel meer dan 10 minuten. En in die tijd moet je niet stoppen anders dan breekt hij het proces af.

Maar nogmaals als er een scheur in een van de slangetjes zit of de sensor stuk is gaat hij nooit genereren en loopt het filter vol.
C350E en B250E
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1563
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

11 jan 2023 16:26

SebasB250E schreef: 11 jan 2023 15:05 Maar nogmaals als er een scheur in een van de slangetjes zit of de sensor stuk is gaat hij nooit genereren en loopt het filter vol.
En dan gaat je motor lampje voor die tijd echt wel branden met een dito foutcode.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
Bebop62
Berichten: 174
Lid geworden op: 01 nov 2018 19:57
Mercedes-Benz: W211 E200 CDI

11 jan 2023 18:39

Oke dus het toetental is niet heel relevant?
Maar ik had hier wel ergens gelezen dat deze hoger dan 2000 rpm moet liggen wil de regenetatie opstarten. Ik rijd over het algemeen 105 km/u in z'n 6 en dan draait ie 1800 rpm ongeveer.
Ik ga maandag in ieder geval 4 nieuwe gloeistiften laten monteren. En als het lampje dan nog aangaat zal de regeleenheid volgen ben ik bang.
DutchCars2016
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2023 20:50
Specialisatie: diagnose
Locatie: rotterdam

19 jan 2023 20:35

als gloeibougie stuk zijn regenereert de auto niet (vermogenverlies)
Gebruikersavatar
Bebop62
Berichten: 174
Lid geworden op: 01 nov 2018 19:57
Mercedes-Benz: W211 E200 CDI

20 jan 2023 15:52

Er waren 2 gloeibougies stuk, ze zijn alle 4 vervangen nu. De auto ging wel in de regeneratie mode alleen reed ik tijdens het regenereren na ca. 8 min, de file in.
Maar goed ik hoop dat het nu klaar is met het hoge oliepeil.
Gebruikersavatar
rob gra
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 mei 2008 21:54
Mercedes-Benz: Cls 500
Locatie: den haag

31 jan 2023 22:34

Heb dit ook gehad met een sprinter. Rijd regelmatig in de stad. En deze ging ook regelmatig regeneren. Ik rijd ook vaak kortere stukken,waardoor de auto steeds opnieuw dit programma afloopt .hierdoor krijgt de auto zoveel brandstof dat het langs de zuigers t Carter in lekt. Hierdoor stijgt t oliepeil. Ik ben zelfs wel een paar keer 30 km omgereden zodat het regeneren echt gestopt was. Ik denk dat een roetfilter vernieuwen de enige optie is. Of geen korte stukken rijden
JantjeV8
Berichten: 2169
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

01 feb 2023 07:29

En ff olie aflaten en verversen dan neem ik aan?
Gebruikersavatar
Bebop62
Berichten: 174
Lid geworden op: 01 nov 2018 19:57
Mercedes-Benz: W211 E200 CDI

01 feb 2023 20:00

Gisteren zag ik de voltmeter weer zakken en heb het hele proces zijn werk kunnen laten doen.
Olieniveau staat nu op 6.4 l
Gebruikersavatar
rob gra
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 mei 2008 21:54
Mercedes-Benz: Cls 500
Locatie: den haag

02 feb 2023 16:59

Vandaag toevallig gezien in het instructie boekje. Staat het zelfs beschreven ,, citaat; als t voertuig veel word gebruikt voor korte ritten,kunnen er storingen optreden bij de automatische reiniging van het dieselroetfilter.
Daardoor kan brandstof in de Motorolie verzamelen en motorschade ontstaan….
Ik lees dit uit het instructie boekje.
Dus sochtends voordat ik naar mijn werk ,om de hoek ga, eerst ,aar een stuk snelweg pakken 🤔. Of is hier een andere oplossing voor ?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

03 feb 2023 14:26

Batavus en Gazelle hebben daar prachtige oplossingen voor.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
rob gra
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 mei 2008 21:54
Mercedes-Benz: Cls 500
Locatie: den haag

03 feb 2023 21:49

Daar kan geen trekhaak op
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1563
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

04 feb 2023 00:44

rob gra schreef: 03 feb 2023 21:49 Daar kan geen trekhaak op
Moah, relatief goedkoop nog wel...
https://www.internet-bikes.com/249598-m ... al-zilver/
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Plaats reactie