Hallo, ben al een tijdje zoet met het probleem oliepeil reduceren, 1e keer begin dec. op de autobahn oliepeil te hoog! De olie laten vervangen in Dld omdat er toch een kleine beurt aankwam. Advies was of af en toe even de moter hoog in toeren te houden. Op zich geen probleem maar hoe doet een automaat dit dan, ik schakelen zelf. Maar goed verholpen. Vorige week weer dezelfde melding. Na wat zoeken kwam het roetfilter weer in de picture, dit nu laten reinigen en opnieuw nieuwe olie en filter (was zwart volgens de lokale sleutelaar) rekening 560,- .
Het gloeilampje ging inmiddels aan en blijf na starten een tijdje aan 1 min. dit aangegeven bij dezelfde garage. Bij ophalen bleek dit een storing te geven "geen goed kontakt regelunit, wel van de voorgloei electronica. Storing was overigens niet verholpen, de beste man zei dat het na uitlezen weer ok was, maar bij ophalen niet want hij brandde meteen. Ik voel me getild maar dat is een ander topic.
Nu lees ik een stukje over de relatie gloeistiften en regenereren roetfilter:
https://www.mijngrossier.nl/de-relatie- ... -egr-klep/
Heeft iemand hier al vaker last van of ben ik de enige? ik kan in principe wel zien wanneer de auto regenereert met de Me software (voltmeter) maar om dat nu tijdens iedere rit constant in de gaten te houden is wat lastig. Nogmaals hoe doet een automaat dan regenereren?
Ik was wel een rustige rijder, wellicht is dat ook het probleem. Nu rij ik constant boven de 2000 rpm en af en toe naar 3000. Maar daar rij ik geen mercedes voor, dan had ik wel een mini gekocht. ik wil gewoon rustig kunnen rijden.
Kmstand is 150k, E200 cdi 122 pk 2005
iemand ervaring met regenereren roetfilter en gloeistiften?
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1563
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Wat zou een automaat moeten doen? De ecu regelt dit allemaal, ik merk in ieder geval weinig van een regeneratie. Rustig rijden zou geen probleem moeten zijn, zolang je maar afstanden rijdt en niet rustig alleen korte ritjes.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
-
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Dat gloeilampje gaat ook branden als een stift gewoon kapot is.
De relatie olienivo en roetfilter regeneratie is ook niet logisch.
Mijn indruk is dat er OF werkelijk enkele los van elkaar staande storingen zijn, OF een controlemodule met waterschade o.i.d.
De relatie olienivo en roetfilter regeneratie is ook niet logisch.
Mijn indruk is dat er OF werkelijk enkele los van elkaar staande storingen zijn, OF een controlemodule met waterschade o.i.d.
-
- Berichten: 646
- Lid geworden op: 29 nov 2021 19:20
- Mercedes-Benz: B250E
De garagist bedoelt door hogere toerental wordt de boel wat heter en vervuilt hij minder. Maar vergeet dat maar want zoveel hitte ga je ermee niet genereren. Als de differensatie sensor op je roetfilter en de slangetjes erheen (vanaf filter naar de sensor) nog in orde zijn dan doet de ecu de regeneratie regelen. Hiervoor moeten er wel aan wat eisen voldaan worden (snelheid temperatuur enz) Als dat allemaal goed is begint hij als een malle diesel in te spuiten in de motor, je zal horen dat de motor dan meer als een tractor klinkt) nu genereerd hij zoveel warmte dat het roetfilter schoon wordt maar dit duurt wel meer dan 10 minuten. En in die tijd moet je niet stoppen anders dan breekt hij het proces af.
Maar nogmaals als er een scheur in een van de slangetjes zit of de sensor stuk is gaat hij nooit genereren en loopt het filter vol.
Maar nogmaals als er een scheur in een van de slangetjes zit of de sensor stuk is gaat hij nooit genereren en loopt het filter vol.
C350E en B250E
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1563
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
En dan gaat je motor lampje voor die tijd echt wel branden met een dito foutcode.SebasB250E schreef: ↑11 jan 2023 15:05 Maar nogmaals als er een scheur in een van de slangetjes zit of de sensor stuk is gaat hij nooit genereren en loopt het filter vol.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Oke dus het toetental is niet heel relevant?
Maar ik had hier wel ergens gelezen dat deze hoger dan 2000 rpm moet liggen wil de regenetatie opstarten. Ik rijd over het algemeen 105 km/u in z'n 6 en dan draait ie 1800 rpm ongeveer.
Ik ga maandag in ieder geval 4 nieuwe gloeistiften laten monteren. En als het lampje dan nog aangaat zal de regeleenheid volgen ben ik bang.
Maar ik had hier wel ergens gelezen dat deze hoger dan 2000 rpm moet liggen wil de regenetatie opstarten. Ik rijd over het algemeen 105 km/u in z'n 6 en dan draait ie 1800 rpm ongeveer.
Ik ga maandag in ieder geval 4 nieuwe gloeistiften laten monteren. En als het lampje dan nog aangaat zal de regeleenheid volgen ben ik bang.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 17 jan 2023 20:50
- Specialisatie: diagnose
- Locatie: rotterdam
als gloeibougie stuk zijn regenereert de auto niet (vermogenverlies)
Er waren 2 gloeibougies stuk, ze zijn alle 4 vervangen nu. De auto ging wel in de regeneratie mode alleen reed ik tijdens het regenereren na ca. 8 min, de file in.
Maar goed ik hoop dat het nu klaar is met het hoge oliepeil.
Maar goed ik hoop dat het nu klaar is met het hoge oliepeil.
Heb dit ook gehad met een sprinter. Rijd regelmatig in de stad. En deze ging ook regelmatig regeneren. Ik rijd ook vaak kortere stukken,waardoor de auto steeds opnieuw dit programma afloopt .hierdoor krijgt de auto zoveel brandstof dat het langs de zuigers t Carter in lekt. Hierdoor stijgt t oliepeil. Ik ben zelfs wel een paar keer 30 km omgereden zodat het regeneren echt gestopt was. Ik denk dat een roetfilter vernieuwen de enige optie is. Of geen korte stukken rijden
Vandaag toevallig gezien in het instructie boekje. Staat het zelfs beschreven ,, citaat; als t voertuig veel word gebruikt voor korte ritten,kunnen er storingen optreden bij de automatische reiniging van het dieselroetfilter.
Daardoor kan brandstof in de Motorolie verzamelen en motorschade ontstaan….
Ik lees dit uit het instructie boekje.
Dus sochtends voordat ik naar mijn werk ,om de hoek ga, eerst ,aar een stuk snelweg pakken . Of is hier een andere oplossing voor ?
Daardoor kan brandstof in de Motorolie verzamelen en motorschade ontstaan….
Ik lees dit uit het instructie boekje.
Dus sochtends voordat ik naar mijn werk ,om de hoek ga, eerst ,aar een stuk snelweg pakken . Of is hier een andere oplossing voor ?
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1563
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211