Hier voor een vriend...

Ben je nieuw? Stel jezelf dan hier voor!
Plaats reactie
joris_adam
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2022 11:36
Mercedes-Benz: E 200CGI (S212)

22 dec 2022 12:12

Goede morgen,

Geintje, via Google kom ik regelmatig op het forum terecht en dan is het wel tof om ook je eigen ervaringen weer te delen. Overigens heb ik zelf geen Benz, maar mijn vader wel (dus hier voor een vriend is in dat opzicht waar). Aangezien hij al richting de 80 gaat, zorg ik er voor dat zijn auto in goede conditie blijft. Dat valt niet mee, vandaar dat ik hier regelmatig kom.

De auto in kwestie:
E 200CGI uit april 2011, dus pre-facelift. Naar ik weet een 7 traps automaat (in het midden, dus nog niet aan het stuur). De avantgarde uitvoering, in zwart.

Wat historie:
- Auto gekocht in de zomer van 2021, bij Autobedrijf Blom in Enspijk (+/- 150k op de teller), vers ingevoerd uit Duitsland
- Herfst 2021, bij Bierman autoaanpassingen een aangepaste bijrijdersstoel geplaatst (deze schuift naar buiten zodat mijn moeder gemakkelijk van de rolstoel in de auto kan en andersom)
- Lente '22, opmerkelijk verdroogde Nexen banden, vervangen door 4 nieuwe Hankook Evo Sport 3 (oid, als je details wil weten, pb me even)
- Zomer 2022 begon de motor onverklaarbaar af te slaan (155k op de teller), oliepeil in orde, ratelde wel wat bij het starten
- Lokale garage wist te melden dat er aan de motor gerommeld, carterplug was uitgeboord en vastgelijmd, olie sproeiers verstopt, benzine in de olie en de ketting was opgerekt
- Verhaal gehaald, maar natuurlijk 12 maanden en een paar weken, dus geen garantie meer
- Motor revisie gaf een onzekere hoeveelheid werk, dus bij de Helmondse Motoren revisie een kaal M271 blok besteld en door mijn eigen garage laten plaatsen. Loopt nu weer als een zonnetje (en niet nadenken over de kosten), vanzelfsprekend nieuwe multirem en waterpomp gemonteerd. Remblokjes voor vervangen.
- December 2022, na periode van vorst, start de auto niet (tenminste, zo werd ik door mijn vader gebeld). Bij nader inzien bleek het stuurslot niet te ontgrendelen. Wat een bekende kwaal blijkt te zijn. Hier op het forum een adres gevonden om dat te laten herstellen. Deze meneer belde mij en vroeg "Is er soms met de auto gerommeld?" Wat bleek, een moer van de airbag was los en de handle voor de stuurverstelling was afgebroken. Maar goed, de auto start weer en het stuurslot is niet meer actief

Kortom, niet bepaald een droomaanschaf, maar de auto rijdt wel ontzettend lekker. Het koppel is voldoende om de auto lekker vlot in het verkeer mee te krijgen. De vering is comfortabel, maar tot mijn verbazing is hij niet bochtenschuw.

Om de motor in te rijden overweeg ik er mee op wintersport te gaan (gezin; vrouw, twee kinderen en een berg bagage, daar is deze T toch voor gemaakt). Ik heb een setje Alpine winterbanden klaar liggen.

Dan nog even wat auto-historie, we zijn nooit zo merkvast geweest, maar desondanks is er een lollige collectie Benzen voorbijgekomen:
- W123 T280E, ik schat uit '78- '80, metalic groen. Deze als opvolger van een nieuw gekochte CX (die na 3 jaar op de schroothoop kon)
- W123 200D (de sedan dus), nieuw gekocht in '81/'82, zilverkleurig, als auto voor mijn moeder, dat was geen succes, dus vervangen door een Golf 1 eind '83. Ze hadden eigenlijk de eerst e190-serie willen kopen, maar die was toen slecht leverbaar
- W203 270CDI, zwart de C-klasse die op een S leek in 2003. Behoorlijk uniek in Nederland, want handgeschakelde 6 bak. Niet dat alles om snelheid draait, maar Mercedes had niet de moeite genomen de begrenzer er uit te trekken, dus met de lange overbrenging, liep hij uit de teller, heuvel af. Op de GPS 260+, in een diesel, verbazingwekkend. Ondertussen ook nog zuinig en comfortabel.

Zelf heb ik een zwak voor Renault (de 5 Turbo met motor achterin bijvoorbeeld), Porsche (928/911) of Audi (S2). Maar in de praktijk hebben we een E91 (320i) op leeftijd en voorheen A3, Laguna, Escort, Clio, Twingo, Golf en gereden.

Is dit voldoende kennismaking ;)
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

23 dec 2022 11:49

Welkom op het forum! :goedzo:
Ga inderdaag lekker met de S212 op wintervakantie... ben je daarna wellicht toch wèl om. :owja:
Veel leesplezier op het forum gewenst, en alvast een fijne vakantie.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
joris_adam
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2022 11:36
Mercedes-Benz: E 200CGI (S212)

09 mar 2023 11:14

Lukt nog niet om foto's te uploaden. Maar we zijn inmiddels terug van de wintersport. En ik moet zeggen, best jammer dat het zo druk was in Duitsland.
- Michelin Alpin banden zijn ontzettend comfortabel, ik bleek twee Primacy en twee Pilots te hebben (wel allebei Alpin), op de rustige stukken tussen 160-210 (gps) gereden in alle rust.
- Ruimte achterin is zoals te verwachten verbluffend, skischoenen en helmen verdwenen in het grote gapende gat onder de vloer. Tassen en ski's er boven op. Geen dakkoffer nodig gehad.
- Ondanks alle bagage blijft hij keurig recht door de luchtvering achter, begrijp daar nu pas het nut van (na al die achteroverhangende auto's ingehaald te hebben)
- Verbruik door de drukte en een ouderwetse rechtervoet 9,1 op 100 km, vond ik niets een heel rampzalig, let op ik tank alleen E5.
- Zelfs met de E200 CGI (184pk) wat denk ik de instapper is, hoef je je echt niet te vervelen (kontje naar buiten op een haarspeld blijft leuk, ook met je gezin aan boord)

Enige minpunt was dat de accu het na al die kleine ritjes in het skidorpje voor gezien hield. Kwam er alleen achter dat er geen start/stop in zit, maar lijken wel twee accu's in te zitten. Raar verhaal.

Kortom, ik was al nooit afkering van dit formaat Benz en ben weer niet teleurgesteld.
Plaats reactie