Een paar weken geleden viel mij het op toen het koud was dat de thermostaat niet goed op temperatuur kwam toen het rond het vriespunt was. Hij bleef hangen rond de 80 gr en alleen bij stilstand liep deze nog iets op. Met rijden daalde deze zelf onder de 80 en ook het interieur werd niet snel warm.
Ik dacht al meteen dat deze niet goed meer was en heb voor de zekerheid de foutcodes uitgelezen met Car Scanner pro.
De melding P0128 verscheen en als ik deze wiste, dan kwam deze direct weer terug.
Ik heb de garage gebeld en deze hebben netjes onder garantie de thermostaat vervangen.
Nu wordt de thermostaat perfect warm en behoorlijk snel staat deze op 90 graden en ook het interieur wordt snel warm. Alleen als ik de ECU uitlees dan blijft deze foutcode maar terugkomen. Het wissen werkt ook niet, want ook dan komt deze direct terug.
Wat kan een andere oorzaak van deze storing zijn? Zit er nog een andere temperatuursensor die ik kan controleren?
Overig valt het ons op dat het verbruik sinds aanschaf al erg hoog is. Tussen de 1:11 tot 1:12 en dat terwijl we veel 80 km/h rijden met onze C180 1.8 turbo CGi met 7G tronic. Op internet lees ik dat op voornamelijk 80 km/h wegen wel echt zuiniger zou moeten kunnen.
P0128 thermostaat foutcode komt telkens terug, zelfs na vervanging
- snorremans_14
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
- Mercedes-Benz: W 247
- Specialisatie: Techniek
- Locatie: Zeist
Ik zou weer terug gaan naar de garage en het probleem onder garantie laten oplossen.
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
Gisteren opnieuw uitgelezen, stukje gereden, fout gereset en wederom een stukje gereden en nu lijkt de code weg te blijven
Ik las ergens ook dat het door een accu kan komen die slechter begint te worden. Nu geeft de app aan dat de obd2 spanning 11,7 V was (gisteravond) en vanochtend 11,9V. Dit lijkt me gewoon prima.
Misschien kan het zijn dat er ook ergens een sluiting/kabelbreukje zit waardoor hij soms verkeerde waardes krijgt??
Gisteren de temperatuur van de sensor in de app vergeleken met de koelvloeistoftemperatuur die het display aangeeft en dat klopt verder perfect
Ik las ergens ook dat het door een accu kan komen die slechter begint te worden. Nu geeft de app aan dat de obd2 spanning 11,7 V was (gisteravond) en vanochtend 11,9V. Dit lijkt me gewoon prima.
Misschien kan het zijn dat er ook ergens een sluiting/kabelbreukje zit waardoor hij soms verkeerde waardes krijgt??
Gisteren de temperatuur van de sensor in de app vergeleken met de koelvloeistoftemperatuur die het display aangeeft en dat klopt verder perfect
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Mij lijkt 11.7 en/of 11.9 alles behalve prima. Die hoort gewoon 12.8, met wat vebruikers en computers aan 12.4 oid te zijn. Onder de 12 kan even bij het starten/gloeien, maar daarna echt niet. Accu is of leeg, of slecht.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Oké dacht dat wellicht de obd module zelf niet meer dan 12v zou kunnen hebben. Vd week dan maar eens met de multimeter aan de gang.
Lees op internet ook verhalen van mensen met een wat slechtere accu die daarna vervangen wordt, dat ook het verbruik enorm verbeterd...
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Ik neem aan dat je 11.8v meet met de motor uit? Als de motor draait moet hij boven de 13v zijn. Wbt verbruik kan ik dat alleen verklaren wanneer de dynamo dan constant hard moet werken. Een slechte accu loopt wat leeg en wordt dan ieder ritje weer bij geladen.. Maar meer dan 20ah gaat er dan ook niet in, of je dat nu zo stevig merkt?
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Klopt inderdaad, met de motor aan iets van 14,2V dacht ikMinne schreef: ↑06 dec 2022 07:48 Ik neem aan dat je 11.8v meet met de motor uit? Als de motor draait moet hij boven de 13v zijn. Wbt verbruik kan ik dat alleen verklaren wanneer de dynamo dan constant hard moet werken. Een slechte accu loopt wat leeg en wordt dan ieder ritje weer bij geladen.. Maar meer dan 20ah gaat er dan ook niet in, of je dat nu zo stevig merkt?
-
- Berichten: 2217
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Code p0128 hangt ook een tijdseenheid aan. De gewenste temperatuur wordt niet binnen (bijv.) 15 minuten behaald.
- Dat kan aan de temperatuursensor liggen.
- De sensor kan gefopt worden door heel vuile koelvloeistof.
- Er kan lucht in het systeem zitten.
- De bedrading/stekkers zijn niet in orde.
Zo zou je stapsgewijs e.e.a. uit kunnen gaan sluiten.
- Dat kan aan de temperatuursensor liggen.
- De sensor kan gefopt worden door heel vuile koelvloeistof.
- Er kan lucht in het systeem zitten.
- De bedrading/stekkers zijn niet in orde.
Zo zou je stapsgewijs e.e.a. uit kunnen gaan sluiten.
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Alles onder de 12,6V geeft mij jeukbulten (en een moderne auto foutmeldingen).
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
En zorgt deze storing voor een motorstoringslampje?
Als je met stardiagnose uitleest staat er bij sommige klachten letterlijk 'als er geen klacht is van de klant, storing negeren'
Als je met stardiagnose uitleest staat er bij sommige klachten letterlijk 'als er geen klacht is van de klant, storing negeren'
De code heb ik van de week opnieuw gemist en hij lijkt niet meer te zijn teruggekomen gelukkig.benzkepower schreef: ↑08 dec 2022 13:05 En zorgt deze storing voor een motorstoringslampje?
Als je met stardiagnose uitleest staat er bij sommige klachten letterlijk 'als er geen klacht is van de klant, storing negeren'
Het motorstoringslampje is niet aangegaan door deze code.
Enige wat blijft is het hoge benzineverbruik, maar ben bang dat we daar mee moeten leren leven helaas...