C209 722.9 7G Tronic - Geen aandrijving in drive

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
JvI
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2022 15:33
Mercedes-Benz: C209 CLK

02 dec 2022 23:28

Beste medeleden,

Ik had een vraag over mijn 722.9 7g tronic versnellingsbak. Wellicht dat er hier meer ervaren personen aanwezig zijn met betrekking tot deze automaten? Excuses voor de hele grote lap tekst, ik probeer toch even zo duidelijk en uitgebreid mogelijk te zijn 8-) .

Ik heb een verkorte vraag onderaan gezet voor die gene met weinig tijd :D


Ook ik ben slachtoffer geworden van het wel bekende conductor plate probleem. Soms bleef de bak ineens in zijn versnelling hangen en had de auto moeite om vooruit te komen. Draaide dan ook niet meer dan 3000 toeren. Of de auto kwam niet verder dan de 2e versnelling of 80kph. Als je dan de auto stopte, contact aan uit en opnieuw starten reed alles weer perfect. Probleem kwam eigenlijk heel sporadisch voor. Als de auto gewoon reed, liep de automaat ook echt perfect. Nooit mechanische geluiden of mankementen gevoeld.

De versnellingsbak olie is zo'n 20.000km geleden nog gespoeld. Zag er destijds nog goed uit. Toen ook geen deeltjes op de magneten aangetroffen o.i.d. Na het spoelen schakelde de auto eigenlijk nog beter dan voorheen. Koppelomvormer pakte ook goed in de lage toeren (~1000rpm wanneer warm). Heb nog nooit last gehad van bokken of stoten, of een slippende koppelomvormer waar vaker over gesproken wordt. Ook was er nooit een probleem dat de automaat soms te snel of stug over schakelde naar een andere versnelling. Mag wel stellen dat ik mechanisch dus nooit een probleem heb ondervonden als de TCU gewoon goed werkte.

Nu spoelen we even door naar het moment waar er ineens iets geks gebeurd. Ik rijdt rustig weg. Geen problemen. En dan ineens terwijl ik rustig een km of 50 rijdt valt alles uit. Alle electronica, de motor. Alles ging op zwart. Ook geen foutmeldingen of rood display zoals bij ernstige motorstoringen of rem problemen. De auto was echt compleet uitgeschakeld. Gelukkig was het niet te druk en heb ik de auto rechtdoor op een stuk gras kunnen laten rollen. (Je weet maar nooit of het stuurslot er ineens op schiet, aangezien de auto compleet uit was gegaan?)

Na stilstand de auto wel in park kunnen zetten, sleutel erin en eruit. Alsof er niets aan de hand was kwam alles gewoon weer tot leven. Na een vloeistof check onder de auto en niks aangetroffen start ik de motor. Gaat ook prima. Nog steeds geen foutmeldingen of wat dan ook. Toen ik de auto daarna in drive zette gebeurde er alleen dus niets meer? Zowel achteruit en vooruit in S/C gebeurde er helemaal niets meer. De toeren daalde wel. Dus in R en D zakken de toeren wel naar beneden tegenover N/P. Hierdoor dus wel het idee dat er nog iets van druk speelt in de bak? De auto probeert wel toeren te geven maar zakt dan weer terug als hij de 2500/3000rpm aantikt.

Nadat de auto dus niet meer van zijn plek kwam hem naar huis laten slepen en uit laten lezen. Daar kreeg ik de volgende codes uit:

P2200 Toerentalsensor - The signal from component (sensor) Y3/8n2 is not available
P2350 Ontbreken signaal rij-toestemming - Van deze foutcode heb ik vrijwel niets van kunnen vinden, wellicht had dit te maken met het uitvallen van de auto aangezien de startonderbreker zich in de automaat bevind?
P2502 Versnelling niet waarschijnlijk - Implausible gear or transmission slipping

Die P2200 en P2502 met elkaar staan volgens het internet vrijwel garant voor de sensors die stuk kunnen gaan op de conductor plate. Nu heb ik dus vorige week de boel opengemaakt en de drukgroep met plaat eruit gehaald voor revisie. Ik trof nog steeds wijnrode olie aan. Ook geen externe lekkages. Geen vuil of deeltjes op de magneten. De olie rook ook niet naar verbrand materiaal wat je vaak leest als er een oliepomp stuk gedraaid is en de koppelomvormer vast smelt en dat soort zaken.

Dus plaatje gedemonteerd, solenoids schoon gemaakt en verwijderd en toen het plaatje weg gebracht om nieuwe sensoren in te laten solderen. Alles weer op de drukplaat gemonteerd, en onder de auto weer zorgvuldig de boel monteren. Nog extra aandacht besteed aan het oliepijpje dat goed moet zitten en dan de plaatsing van de versnellingselector aan de zijkant in de ijzeren pin. Alles zat fit en ging zonder problemen terug op zijn plek.

Nou, na alles weer te hebben geïnstalleerd en lekvrij gecontroleerd de motor gestart. Even laten draaien. Ik zet hem van P naar R en hoorde wel iets van een bonk vanuit de bak komen (Voorheen niets). Maar nu heb ik dus nog steeds geen aandrijving in R of D? Veel plekken op internet claimen na reparatie dat je niets hoeft te doen. Maar sommige stellen toch dat je eerst de foutcodes van in de bak compleet moet wissen en de bak opnieuw moet inleren voordat hij weer wilt lopen? Vooral als de fout zich vaker heeft voorgedaan. Het lijkt me echt een elektronisch probleem aangezien voorheen alles vlekkeloos werkte aan de mechanische kant.

Lang verhaal kort en mijn vraag:

Is het mogelijk om op locatie de foutcodes uit mijn automaatbak te verwijderen, en de bak vervolgens te resetten met Xentry na mijn conductor plate reparatie?

Als iemand een idee heeft of hulp zou kunnen bieden hoor ik het graag en kom ik graag in contact. Uiteraard tegen een vergoeding als iemand ter plekke een diagnose kan doen (Omgeving Zwijndrecht). Wellicht kennen jullie ook leden of een goed bedrijf in de buurt die dit op locatie kan doen. Dan hoor ik dat graag! :goedzo:

Bedankt voor het lezen en hoor graag jullie ideeën,

Jeroen
Plaats reactie