Goedemiddag,
Ik heb bijna vijf jaar gereden met een w211 e220cdi uit 2003 (avant-garde).
Onlangs heb ik deze ingeruild voor een w211 e320cdi 4-matic uit 2007 (elegance).
De e320 was van eerste eigenaar (tot ik hem onlangs kocht) en is 100% dealer onderhouden.
Wat mij opvalt is dat de auto's zo'n ander weggedrag hebben.
De nieuwe is meer een stuiterbal, staat veel hoger op de poten en heeft minder goed contact met de weg.
Ik heb hem laten uitlijnen maar daar bleek men (zie ook andere topics) alleen de sporing af te stellen. De wielvlucht moet nog gedaan worden.
Door de 4-matic en de grotere motor kan ik mij voorstellen dat hij wat harder van vering moet zijn. Maar hij is echt een stuk minder comfortabel dan de oudere e220 die als ik het goed is een sportonderstel had (avangarde).
De vraag is nu: klopt het dat een facelift e320cdi4M elegance meer stuitert dan een oudere e220cdi avant-garde?
Dank voor het meedenken,
Paul
verschil in weggedrag van 2 w211's
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 mar 2018 15:17
- Mercedes-Benz: w211 E320cdi 4-matic combi 2007
Paul
2007 w211 e320cdi combi 4-matic
2007 w211 e320cdi combi 4-matic
- plorie
- Berichten: 20881
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ik heb verschillende W211's gereden en 'stuiteren' deden ze geen van alle. Zitten er wellicht andere dempers en/of veren onder?
Logboek S500.
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Eens met plorie, een 211 hoort niet te stuiteren. Inderdaad de dempers eens controleren, misschien is er in het verleden iemand eens wezen 'tunen'.
Airmatic en non-airmatic scheelt iets, maar ook een niet luchtgeveerde moet fatsoenlijk mercedes-comfort bieden. Ik meen me niet te herinneren dat de sachs dempers afhankelijk zijn van motoriseren. Airmatic is bilstein spul.
Airmatic en non-airmatic scheelt iets, maar ook een niet luchtgeveerde moet fatsoenlijk mercedes-comfort bieden. Ik meen me niet te herinneren dat de sachs dempers afhankelijk zijn van motoriseren. Airmatic is bilstein spul.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Je zegt het zelf al, 4Matic, 6 cyl. Elegance MOPF versus 4 cyl, avantgarde pre MOPF die zijn niet vergelijkbaar.
En volgens mij heeft MB zo rond 2005 pogingen gedaan om hun auto's sportiever in de markt te zetten ( direct steering enz)
Stuiteren is dan wel weer het uiterste maar kan ook met je band/velg combinatie te maken hebben.
En volgens mij heeft MB zo rond 2005 pogingen gedaan om hun auto's sportiever in de markt te zetten ( direct steering enz)
Stuiteren is dan wel weer het uiterste maar kan ook met je band/velg combinatie te maken hebben.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 mar 2018 15:17
- Mercedes-Benz: w211 E320cdi 4-matic combi 2007
Alvast dank voor jullie reacties.
Ik denk dat hij ook gewoon erg hoog staat.
Op de veren zelf zit een soort kleurcodering
Auto staat op standaard velgen met Michelin winterbanden.
Ik denk dat hij ook gewoon erg hoog staat.
Op de veren zelf zit een soort kleurcodering
Auto staat op standaard velgen met Michelin winterbanden.
Paul
2007 w211 e320cdi combi 4-matic
2007 w211 e320cdi combi 4-matic
-
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
4 matic staat altijd hoger
Oplossing: geen 4 matic kopen.
Oplossing: geen 4 matic kopen.
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 28 jan 2022 22:03
- Mercedes-Benz: Mercedes E500 w211
- Specialisatie: Kennis van Oldtimers
- Locatie: Friesland
Leeftijd kan ook wel wat doen. Heb 15-20 jaar terug weleens in een toen bijna nieuwe w211 gezeten (320 dacht ik) maar die reed weer heel anders dan nu mijn w211 e500 2002 in 2022 veel nieuwer alles…
Hoop dat je demping niet te hard is want dat kan wel vervelend zijn. Normaal rijd een E vrij comfortabel.
Hoop dat je demping niet te hard is want dat kan wel vervelend zijn. Normaal rijd een E vrij comfortabel.
driving a Mercedes v8 is like a dream have fun
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
nogmaals, kijk eens naar de dempers. Welke zitten er nu onder? de vering doet mijn inziens kinder in hardheid en meer in hoogte.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 mar 2018 15:17
- Mercedes-Benz: w211 E320cdi 4-matic combi 2007
Ondertussen bij de MB dealer dempers, veren, demperlagers etc. laten vervangen. Uitlijnen, balanceren etc.
De auto staat nu recht (hij stond aan de ene kant centimeters hoger dan aan de andere kant) maar is nog steeds heel stoterig.
Volgens de factuur is er dit onder geschroefd:
-schroefveren MA211 3211904
-dempers MA211 3238100 en MA 3238200
Kan iemand zien of dat de juiste keuze is?
Dank. Auto rijdt voor mijn gevoel echt niet zoals een e-klasse hoort te rijden. Iemand een suggestie?
De auto staat nu recht (hij stond aan de ene kant centimeters hoger dan aan de andere kant) maar is nog steeds heel stoterig.
Volgens de factuur is er dit onder geschroefd:
-schroefveren MA211 3211904
-dempers MA211 3238100 en MA 3238200
Kan iemand zien of dat de juiste keuze is?
Dank. Auto rijdt voor mijn gevoel echt niet zoals een e-klasse hoort te rijden. Iemand een suggestie?
Paul
2007 w211 e320cdi combi 4-matic
2007 w211 e320cdi combi 4-matic
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Is een 4-matic niet gewoon wat stugger geveerd dan een achterwielaandrijver?
Wat schim zegt zou ook zo maar kunnen. Ttt ook met n W203 ervaren. Een pre mopfl die lekker veerde, een mopfl (vanaf 2004) “al la BMW” stugger (lees niet des MB’s) geveerd.
Wat schim zegt zou ook zo maar kunnen. Ttt ook met n W203 ervaren. Een pre mopfl die lekker veerde, een mopfl (vanaf 2004) “al la BMW” stugger (lees niet des MB’s) geveerd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8039
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Die zijn gewoon via chassisnr besteld, en dus zullen dat vast wel de juiste zijn wanneer die er door de dealer zijn ondergezet...W211-e220CDI-2003 schreef: ↑10 mei 2023 18:07 Volgens de factuur is er dit onder geschroefd:
-schroefveren MA211 3211904
-dempers MA211 3238100 en MA 3238200
Kan iemand zien of dat de juiste keuze is?
Niveauregeling werkt goed achter?
Soort banden kunnen ook een hoop verschil maken in comfort...
Bar vlg's opgave in het tankklepje?
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 mar 2018 15:17
- Mercedes-Benz: w211 E320cdi 4-matic combi 2007
zeker proefgereden, die vond hem ook wel hard maar dacht ook dat ze de goede spullen eronder hebben geschroefd (op chassisnummer opgezocht)......maar dat kan natuurlijk ook wel eens ergens fout gaan.....vandaar mijn vraag of iemand kan checken of de genoemde codes correct zijn.
Paul
2007 w211 e320cdi combi 4-matic
2007 w211 e320cdi combi 4-matic