Cdi: OM646 vs OM651

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Danish04PK
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2022 12:26
Mercedes-Benz: W245 B200, W906 Sprinter 315 CDI, (ex) W212 E220 CDI

21 nov 2022 22:08

Hallo beste mensen,

Na een half jaar vind ik het wel goed geweest met mijn W245 B200, ik rijd veel kilometers en de B zit al tegen de 3 ton aan, het wordt tijd voor iets anders en fijners)

Ik ben van plan een diesel te nemen, nu heeft mijn oom me aangeraden om naar een w204 (200/220) cdi te kijken. Ik zit nu met de volgende dilemma:

Moet ik kiezen voor de OM651 of de OM646?
Emissieklasse is voorlopig geen probleem, euro 4 kan nog wat jaren mee.

Mijn vader heeft een OM651 gehad E220 cdi, het was allemaal prima in het begin (280000km) maar na een tijdje (400.000+ km) was het een schietgebedje of hij ons niet in de steek zou laten (verstuiverproblemen, distributieketting) . Uit voorzorg verkocht. (Zou miss ook wel komen omdat hij een jaar lang geen onderhoud heeft gedaan en de w212 aan zijn lot overliet)

En nu heb ik nog een sprinter 315 cdi uit 2009, OM646, 418000km op de teller. Deze hebben we al enkele jaren in bezit, geen problemen mee gehad, ook wel serieuzer mee omgegaan aangezien we niet op de snelweg aan de kant willen staan.

Naar eigen ervaring neig ik iets meer naar de 646
Ik heb vele exemplaren op marktplaats en autoscout bekeken rond de 2 a 2.5 ton.

Alvast bedankt allemaal
Groeten D
Hendry
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2022 22:52
Mercedes-Benz: W163 400cdi w204 220cdi

22 nov 2022 03:58

Heb een w204 220cdi van 3/2007
Motorcode zou ik niet durven zeggen.
Staat nu 280.000 op de teller en hebben er zelf 55.000 mee gereden. Enigste wat ik er aan gedaan heb is olie en filters. Nooit geen problemen mee.
Groet hendry.
JantjeV8
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

22 nov 2022 07:47

w204 200cdi, >4 ton, 0 problemen. Enkel een gloeikaars aan de motor vervangen. Voorts de remleidingen vervangen voor koper, subframe is nog origineel en in goede staat.
Danish04PK
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2022 12:26
Mercedes-Benz: W245 B200, W906 Sprinter 315 CDI, (ex) W212 E220 CDI

22 nov 2022 09:04

Hendry schreef: 22 nov 2022 03:58 Heb een w204 220cdi van 3/2007
Motorcode zou ik niet durven zeggen.
Staat nu 280.000 op de teller en hebben er zelf 55.000 mee gereden. Enigste wat ik er aan gedaan heb is olie en filters. Nooit geen problemen mee.
Groet hendry.
Bedankt voor de reactie hendry
Jij hebt de OM 646 (vanaf 2009 werd de 651 geintroduceerd)
Grt
Danish04PK
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2022 12:26
Mercedes-Benz: W245 B200, W906 Sprinter 315 CDI, (ex) W212 E220 CDI

22 nov 2022 10:23

JantjeV8 schreef: 22 nov 2022 07:47 w204 200cdi, >4 ton, 0 problemen. Enkel een gloeikaars aan de motor vervangen. Voorts de remleidingen vervangen voor koper, subframe is nog origineel en in goede staat.
Dank voor de reactie
Van welk bouwjaar is het?
Grt
JantjeV8
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

22 nov 2022 11:23

Oh sorry, ja, ding is uit 2008, dus een om646.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

22 nov 2022 11:38

Een goed onderhouden 651 motor is super betrouwbaar. Ja, er zal een keer een ketting in moeten maar verder is het allemaal niet heel schokkend.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

22 nov 2022 11:41

ik heb de om646 in de w639 115cdi gereden daar waren brandplaatjes problemen mee

ik rij nu om651 w212 200cdi met 4 ton op de kop heeft 2x iets met het ketting gehad onder garantie/coulance vervangen geweest
1e keer bij ongeveer een 1ton
2e keer bij ongeveer 1,5 ton met ketting geluiden

maar verder motorisch niks

maar of ik nou de 646 of de 651 in de auto wil hebben liggen nee geen idee ik merk er weinig van ik vind de 7 bak en in combinatie met het verbruik de 651 in de w212 wel een van de beste keus hij is nu nog wat loom onderin maar dat word al langzaam beter maar verder trekt ie lekker door draait als een zonnetje

misschien is het ook even verder kijken naar wat er meer aan de motor zit en op het voertuig zelf zit aan opties ect.

maar verder is een busjes motor niet met een auto motor te vergelijken dezen zijn net een tikje anders gebouwd

succes gr pascal
Danish04PK
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2022 12:26
Mercedes-Benz: W245 B200, W906 Sprinter 315 CDI, (ex) W212 E220 CDI

22 nov 2022 16:42

pascalvd schreef: 22 nov 2022 11:41 ik heb de om646 in de w639 115cdi gereden daar waren brandplaatjes problemen mee

ik rij nu om651 w212 200cdi met 4 ton op de kop heeft 2x iets met het ketting gehad onder garantie/coulance vervangen geweest
1e keer bij ongeveer een 1ton
2e keer bij ongeveer 1,5 ton met ketting geluiden

maar verder motorisch niks

maar of ik nou de 646 of de 651 in de auto wil hebben liggen nee geen idee ik merk er weinig van ik vind de 7 bak en in combinatie met het verbruik de 651 in de w212 wel een van de beste keus hij is nu nog wat loom onderin maar dat word al langzaam beter maar verder trekt ie lekker door draait als een zonnetje

misschien is het ook even verder kijken naar wat er meer aan de motor zit en op het voertuig zelf zit aan opties ect.

maar verder is een busjes motor niet met een auto motor te vergelijken dezen zijn net een tikje anders gebouwd

succes gr pascal
Dankjewel voor de reactie,

Heb je deze auto tweedehands gekocht of nieuw? En hoe zat het toen met garantie? (hoeveelste eigenaar, alleen wanneer dealer onderhouden, etc)

Grt
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

22 nov 2022 23:25

pascalvd schreef: 22 nov 2022 11:41 hij is nu nog wat loom onderin maar dat word al langzaam beter
Volgens mij is er een keer (een stille) "sjoemelsoftware" motor update geweest voor de 212 en daar zijn ze niet echt lekkerder van gaan rijden. Die kost vermogen :D .
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

23 nov 2022 13:49

Danish04PK schreef: 22 nov 2022 16:42
pascalvd schreef: 22 nov 2022 11:41 ik heb de om646 in de w639 115cdi gereden daar waren brandplaatjes problemen mee

ik rij nu om651 w212 200cdi met 4 ton op de kop heeft 2x iets met het ketting gehad onder garantie/coulance vervangen geweest
1e keer bij ongeveer een 1ton
2e keer bij ongeveer 1,5 ton met ketting geluiden

maar verder motorisch niks

maar of ik nou de 646 of de 651 in de auto wil hebben liggen nee geen idee ik merk er weinig van ik vind de 7 bak en in combinatie met het verbruik de 651 in de w212 wel een van de beste keus hij is nu nog wat loom onderin maar dat word al langzaam beter maar verder trekt ie lekker door draait als een zonnetje

misschien is het ook even verder kijken naar wat er meer aan de motor zit en op het voertuig zelf zit aan opties ect.

maar verder is een busjes motor niet met een auto motor te vergelijken dezen zijn net een tikje anders gebouwd

succes gr pascal
Dankjewel voor de reactie,

Heb je deze auto tweedehands gekocht of nieuw? En hoe zat het toen met garantie? (hoeveelste eigenaar, alleen wanneer dealer onderhouden, etc)

Grt

de w212 zoveelste hands gekocht was in duitsland taxi geweest (is ook taxi geel :owja: )
kwam alleen bij de dealer voor coulance / garantie rest was eigen onderhoud (aangezien er geen onderhouds gegevens beschikbaar zijn)
begin dit jaar heeft ie zelfs nog een andere achterste subframe gekregen (iets met roest en subframe ) niet veel later kocht ik hem sinds 2018 in nl en ik ben de 5e eigenaar auto is van 2012
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

23 nov 2022 13:50

Tom schreef: 22 nov 2022 23:25
pascalvd schreef: 22 nov 2022 11:41 hij is nu nog wat loom onderin maar dat word al langzaam beter
Volgens mij is er een keer (een stille) "sjoemelsoftware" motor update geweest voor de 212 en daar zijn ze niet echt lekkerder van gaan rijden. Die kost vermogen :D .
oke zou zomaar kunnen maar het luie komt er langzaam wel uit ondertussen was in het begin erger dan nu (A)
Plaats reactie