Hallo beste mensen,
Na een half jaar vind ik het wel goed geweest met mijn W245 B200, ik rijd veel kilometers en de B zit al tegen de 3 ton aan, het wordt tijd voor iets anders en fijners)
Ik ben van plan een diesel te nemen, nu heeft mijn oom me aangeraden om naar een w204 (200/220) cdi te kijken. Ik zit nu met de volgende dilemma:
Moet ik kiezen voor de OM651 of de OM646?
Emissieklasse is voorlopig geen probleem, euro 4 kan nog wat jaren mee.
Mijn vader heeft een OM651 gehad E220 cdi, het was allemaal prima in het begin (280000km) maar na een tijdje (400.000+ km) was het een schietgebedje of hij ons niet in de steek zou laten (verstuiverproblemen, distributieketting) . Uit voorzorg verkocht. (Zou miss ook wel komen omdat hij een jaar lang geen onderhoud heeft gedaan en de w212 aan zijn lot overliet)
En nu heb ik nog een sprinter 315 cdi uit 2009, OM646, 418000km op de teller. Deze hebben we al enkele jaren in bezit, geen problemen mee gehad, ook wel serieuzer mee omgegaan aangezien we niet op de snelweg aan de kant willen staan.
Naar eigen ervaring neig ik iets meer naar de 646
Ik heb vele exemplaren op marktplaats en autoscout bekeken rond de 2 a 2.5 ton.
Alvast bedankt allemaal
Groeten D
Cdi: OM646 vs OM651
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 nov 2022 12:26
- Mercedes-Benz: W245 B200, W906 Sprinter 315 CDI, (ex) W212 E220 CDI
Heb een w204 220cdi van 3/2007
Motorcode zou ik niet durven zeggen.
Staat nu 280.000 op de teller en hebben er zelf 55.000 mee gereden. Enigste wat ik er aan gedaan heb is olie en filters. Nooit geen problemen mee.
Groet hendry.
Motorcode zou ik niet durven zeggen.
Staat nu 280.000 op de teller en hebben er zelf 55.000 mee gereden. Enigste wat ik er aan gedaan heb is olie en filters. Nooit geen problemen mee.
Groet hendry.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 nov 2022 12:26
- Mercedes-Benz: W245 B200, W906 Sprinter 315 CDI, (ex) W212 E220 CDI
Bedankt voor de reactie hendry
Jij hebt de OM 646 (vanaf 2009 werd de 651 geintroduceerd)
Grt
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 nov 2022 12:26
- Mercedes-Benz: W245 B200, W906 Sprinter 315 CDI, (ex) W212 E220 CDI
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Een goed onderhouden 651 motor is super betrouwbaar. Ja, er zal een keer een ketting in moeten maar verder is het allemaal niet heel schokkend.
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
ik heb de om646 in de w639 115cdi gereden daar waren brandplaatjes problemen mee
ik rij nu om651 w212 200cdi met 4 ton op de kop heeft 2x iets met het ketting gehad onder garantie/coulance vervangen geweest
1e keer bij ongeveer een 1ton
2e keer bij ongeveer 1,5 ton met ketting geluiden
maar verder motorisch niks
maar of ik nou de 646 of de 651 in de auto wil hebben liggen nee geen idee ik merk er weinig van ik vind de 7 bak en in combinatie met het verbruik de 651 in de w212 wel een van de beste keus hij is nu nog wat loom onderin maar dat word al langzaam beter maar verder trekt ie lekker door draait als een zonnetje
misschien is het ook even verder kijken naar wat er meer aan de motor zit en op het voertuig zelf zit aan opties ect.
maar verder is een busjes motor niet met een auto motor te vergelijken dezen zijn net een tikje anders gebouwd
succes gr pascal
ik rij nu om651 w212 200cdi met 4 ton op de kop heeft 2x iets met het ketting gehad onder garantie/coulance vervangen geweest
1e keer bij ongeveer een 1ton
2e keer bij ongeveer 1,5 ton met ketting geluiden
maar verder motorisch niks
maar of ik nou de 646 of de 651 in de auto wil hebben liggen nee geen idee ik merk er weinig van ik vind de 7 bak en in combinatie met het verbruik de 651 in de w212 wel een van de beste keus hij is nu nog wat loom onderin maar dat word al langzaam beter maar verder trekt ie lekker door draait als een zonnetje
misschien is het ook even verder kijken naar wat er meer aan de motor zit en op het voertuig zelf zit aan opties ect.
maar verder is een busjes motor niet met een auto motor te vergelijken dezen zijn net een tikje anders gebouwd
succes gr pascal
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 nov 2022 12:26
- Mercedes-Benz: W245 B200, W906 Sprinter 315 CDI, (ex) W212 E220 CDI
Dankjewel voor de reactie,pascalvd schreef: ↑22 nov 2022 11:41 ik heb de om646 in de w639 115cdi gereden daar waren brandplaatjes problemen mee
ik rij nu om651 w212 200cdi met 4 ton op de kop heeft 2x iets met het ketting gehad onder garantie/coulance vervangen geweest
1e keer bij ongeveer een 1ton
2e keer bij ongeveer 1,5 ton met ketting geluiden
maar verder motorisch niks
maar of ik nou de 646 of de 651 in de auto wil hebben liggen nee geen idee ik merk er weinig van ik vind de 7 bak en in combinatie met het verbruik de 651 in de w212 wel een van de beste keus hij is nu nog wat loom onderin maar dat word al langzaam beter maar verder trekt ie lekker door draait als een zonnetje
misschien is het ook even verder kijken naar wat er meer aan de motor zit en op het voertuig zelf zit aan opties ect.
maar verder is een busjes motor niet met een auto motor te vergelijken dezen zijn net een tikje anders gebouwd
succes gr pascal
Heb je deze auto tweedehands gekocht of nieuw? En hoe zat het toen met garantie? (hoeveelste eigenaar, alleen wanneer dealer onderhouden, etc)
Grt
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Danish04PK schreef: ↑22 nov 2022 16:42Dankjewel voor de reactie,pascalvd schreef: ↑22 nov 2022 11:41 ik heb de om646 in de w639 115cdi gereden daar waren brandplaatjes problemen mee
ik rij nu om651 w212 200cdi met 4 ton op de kop heeft 2x iets met het ketting gehad onder garantie/coulance vervangen geweest
1e keer bij ongeveer een 1ton
2e keer bij ongeveer 1,5 ton met ketting geluiden
maar verder motorisch niks
maar of ik nou de 646 of de 651 in de auto wil hebben liggen nee geen idee ik merk er weinig van ik vind de 7 bak en in combinatie met het verbruik de 651 in de w212 wel een van de beste keus hij is nu nog wat loom onderin maar dat word al langzaam beter maar verder trekt ie lekker door draait als een zonnetje
misschien is het ook even verder kijken naar wat er meer aan de motor zit en op het voertuig zelf zit aan opties ect.
maar verder is een busjes motor niet met een auto motor te vergelijken dezen zijn net een tikje anders gebouwd
succes gr pascal
Heb je deze auto tweedehands gekocht of nieuw? En hoe zat het toen met garantie? (hoeveelste eigenaar, alleen wanneer dealer onderhouden, etc)
Grt
de w212 zoveelste hands gekocht was in duitsland taxi geweest (is ook taxi geel )
kwam alleen bij de dealer voor coulance / garantie rest was eigen onderhoud (aangezien er geen onderhouds gegevens beschikbaar zijn)
begin dit jaar heeft ie zelfs nog een andere achterste subframe gekregen (iets met roest en subframe ) niet veel later kocht ik hem sinds 2018 in nl en ik ben de 5e eigenaar auto is van 2012