Na twee jaar tobben met het toenemende gestotter (eerst nauwelijks merkbaar, nu permanent voelbaar) van mijn 2006 C200 Compressor M271 met 107.000 km (de auto is verder in prima staat), gaat de diagnose richting kettingrek.
- de onderdrukslangen zijn recent vervangen, alle vier de bobines ook
- Ook lekt één nokkenasversteller (uitlaatzijde) olie richting kabelboom (daar zit een stopkabel in, dus de olie heeft de motorcomputer niet bereikt, dat is gecontroleerd op de computer-stekkers, die zijn droog).
Voor reparatie zou de distributieketting moeten worden vervangen incl. geleiders en tandwielen.
En dan meteen ook een nieuwe set o-ringen tussen nokkenasverstellers en blok.
Vragen:
1. is dit een bij het euvel passende oplossing?
2. vergeet ik een onderdeel wat je meteen mee zou moeten vervangen?
3. wat zou zo'n reparatie ongeveer kosten? 1300 Euro?
Als daarmee de auto weer prima rijdt heb ik het er wel voor over.
Stotteren vs. kettingrek M271?
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Update topicstart:
We hebben de auto (2006 C200 Compressor M271 met nu 109.000 km) eind 2020 met garantie gekocht met toen 86.000 (echte) km's gelopen.
Tijdens de eerste maanden merkte ik af en toe een heel licht gehik van de motor tijdens het rijden, de garage kon het desgevraagd niet voelen/reproduceren. Het gehik is vooral merkbaar met warme motor, voornamelijk als de motor licht moet trekken (constante snelheden en heuvel op). Het hikken voelt niet aan als "op 3 cilinders lopen", maar eerder als "op 3,75 cilinders lopen".
Nu, na twee jaar tobben met het toenemende gehik, eerst nauwelijks merkbaar, nu permanent voelbaar (de auto is verder in prima staat), is de auto met 107.000 km gelopen ingeleverd bij een garage die is gespecialiseerd in diagnose van dit soort problemen.
Vóór de diagnose:
Bij wijze van trial and error zijn allevier de bobines vervangen. De auto liep een tikje beter, het hikken is niet beïnvloed.
Het MIL-lampje licht nooit op, ook niet tijdens het gehik.
Eén nokkenasversteller (uitlaatzijde) lekt olie richting kabelboom (daar zit al 2 jaar een stopkabel in, de olie heeft de motorcomputer niet bereikt, dat is o.a. gecontroleerd op de computer-stekkers, die zijn droog).
Wat heeft de anderhalve week bij de garage voor diagnose opgebracht?
- de motor reageerde daar op spuiten met remmenreiniger, daarom is de deellast-onderdrukslang die hittescheurtjes vertoonde maar nog niet zou lekken (bij een rooktest), toch vervangen. Daarna heeft de auto drie dagen lang hikvrij gereden, waarna het terugkwam. De auto reageert daarna niet meer op spuiten met remmenreiniger.
- in de computer (bouwjaar 2006 ..) is in de live-data tijdens het rijden niet voldoende te zien wat er gebeurt, ook niet of het hikken bij één cilinder optreedt of bij alle cilinders
- er worden geen foutmeldingen getoond/opgeslagen, terwijl het MIL-lampje wel gewoon werkt bij op contact zetten.
- de brandstofdruk is gemeten en staat ook tijdens het hikken stabiel op 3,8 Bar, wat prima zou zijn.
- elektrisch gezien is ingezoomd op de injectoren (daar is nog niets mee gebeurd qua onderzoek), dat ziet er qua aansturing prima uit. Het sproeibeeld is nog niet nader bekeken.
- de verdenking gaat nu niet meer primair uit naar kettingrek (want daar zijn geen concrete aanwijzingen meer voor), maar richting de luchtmassameter (LMM) of de injectoren (sproeibeeld).
Ik zit nu dus te twijfelen hoe hiermee verder te gaan om het hikken eruit te krijgen.
Voorlopig kijken we eerst eens hoe de auto nu rijdt (het is een prima auto, voor zover ik weet roestvrij, hij start altijd direct, alles werkt, en hij rijdt op het hikken na prima en relatief zuinig, met desgewenst veel vermogen en trekkracht, behorend bij 163 pk en 240 Nm).
In andere topics wordt dit verschijnsel i.c.m. het licht en herhaald bewegen van de toerenteller ook wel "pendelen" genoemd, ik zal de komende dagen kijken of de toerenteller licht beweegt of niet en dat hier melden.
We hebben de auto (2006 C200 Compressor M271 met nu 109.000 km) eind 2020 met garantie gekocht met toen 86.000 (echte) km's gelopen.
Tijdens de eerste maanden merkte ik af en toe een heel licht gehik van de motor tijdens het rijden, de garage kon het desgevraagd niet voelen/reproduceren. Het gehik is vooral merkbaar met warme motor, voornamelijk als de motor licht moet trekken (constante snelheden en heuvel op). Het hikken voelt niet aan als "op 3 cilinders lopen", maar eerder als "op 3,75 cilinders lopen".
Nu, na twee jaar tobben met het toenemende gehik, eerst nauwelijks merkbaar, nu permanent voelbaar (de auto is verder in prima staat), is de auto met 107.000 km gelopen ingeleverd bij een garage die is gespecialiseerd in diagnose van dit soort problemen.
Vóór de diagnose:
Bij wijze van trial and error zijn allevier de bobines vervangen. De auto liep een tikje beter, het hikken is niet beïnvloed.
Het MIL-lampje licht nooit op, ook niet tijdens het gehik.
Eén nokkenasversteller (uitlaatzijde) lekt olie richting kabelboom (daar zit al 2 jaar een stopkabel in, de olie heeft de motorcomputer niet bereikt, dat is o.a. gecontroleerd op de computer-stekkers, die zijn droog).
Wat heeft de anderhalve week bij de garage voor diagnose opgebracht?
- de motor reageerde daar op spuiten met remmenreiniger, daarom is de deellast-onderdrukslang die hittescheurtjes vertoonde maar nog niet zou lekken (bij een rooktest), toch vervangen. Daarna heeft de auto drie dagen lang hikvrij gereden, waarna het terugkwam. De auto reageert daarna niet meer op spuiten met remmenreiniger.
- in de computer (bouwjaar 2006 ..) is in de live-data tijdens het rijden niet voldoende te zien wat er gebeurt, ook niet of het hikken bij één cilinder optreedt of bij alle cilinders
- er worden geen foutmeldingen getoond/opgeslagen, terwijl het MIL-lampje wel gewoon werkt bij op contact zetten.
- de brandstofdruk is gemeten en staat ook tijdens het hikken stabiel op 3,8 Bar, wat prima zou zijn.
- elektrisch gezien is ingezoomd op de injectoren (daar is nog niets mee gebeurd qua onderzoek), dat ziet er qua aansturing prima uit. Het sproeibeeld is nog niet nader bekeken.
- de verdenking gaat nu niet meer primair uit naar kettingrek (want daar zijn geen concrete aanwijzingen meer voor), maar richting de luchtmassameter (LMM) of de injectoren (sproeibeeld).
Ik zit nu dus te twijfelen hoe hiermee verder te gaan om het hikken eruit te krijgen.
Voorlopig kijken we eerst eens hoe de auto nu rijdt (het is een prima auto, voor zover ik weet roestvrij, hij start altijd direct, alles werkt, en hij rijdt op het hikken na prima en relatief zuinig, met desgewenst veel vermogen en trekkracht, behorend bij 163 pk en 240 Nm).
In andere topics wordt dit verschijnsel i.c.m. het licht en herhaald bewegen van de toerenteller ook wel "pendelen" genoemd, ik zal de komende dagen kijken of de toerenteller licht beweegt of niet en dat hier melden.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
-
- Berichten: 2220
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Maar is de kettingrek wel gecontroleerd door de het zaakje op merkteken gelijk te zetten? Dat lees ik niet terug.
Ik begrijp dat je van een garage afhankelijk bent? En sproeibeeld van injectoren controleren is ook geen halszaak, wel sowieso voordat je daar aan begint zorgen dat je nieuwe rubber ringetjes er bij hebt voor tijdens terug monteren.
Ik begrijp dat je van een garage afhankelijk bent? En sproeibeeld van injectoren controleren is ook geen halszaak, wel sowieso voordat je daar aan begint zorgen dat je nieuwe rubber ringetjes er bij hebt voor tijdens terug monteren.
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Nee, dat is in deze fase nog niet gecontroleerd omdat dan al behoorlijk wat gedemonteerd moet worden.
Ik ben redelijk afhankelijk van een garage, omdat ik fysiek niet meer in staat ben om nog veel zelf te sleutelen.
We rijden er nu eerst een tijdje mee om te kijken welke verschijnselen nu wanneer precies optreden. Dat heeft even tijd nodig, omdat de vrouw de auto dagelijks nodig heeft om mee op haar werk te komen (geen openbaar vervoer daar en te ver en onveilig voor wat anders dan met een auto).
Ik ben redelijk afhankelijk van een garage, omdat ik fysiek niet meer in staat ben om nog veel zelf te sleutelen.
We rijden er nu eerst een tijdje mee om te kijken welke verschijnselen nu wanneer precies optreden. Dat heeft even tijd nodig, omdat de vrouw de auto dagelijks nodig heeft om mee op haar werk te komen (geen openbaar vervoer daar en te ver en onveilig voor wat anders dan met een auto).
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
De situatie was tot 3 weken geleden:
Na de diagnose is dat licht veranderd:
Dat gaan we eens uitproberen door weer terug over te schakelen op E5: net voor de diagnose hebben we doelbewust E10 getankt om er zeker van te zijn dat het euvel zich voordoet bij de garage. Het maakt overigens niet uit uit welke bron de benzine (E5 of E10) komt: uit NL, DE of BE (we wisselen alledrie af naar gelang de brandstofprijzen).
Eens verder kijken hoe het zich ontwikkelt en wat we er nog wel/niet aan gaan doen.
Ik meen nu uit de steeds prima viergasmeting op te mogen maken dat de motor in elk geval niet permanent op een te mager mengsel loopt en dat we dus ook geen verhoogd risico lopen op motorschade door hikken.
- de auto hikte zelden of nooit bij koude motor en voornamelijk boven de 60 km/uur
- de auto hikt vrijwel altijd bij warme motor, en licht trekken op constante snelheid (bv. op cruisecontrol rijden, en vooral bij helling rijden)
Na de diagnose is dat licht veranderd:
- de auto trekt beter bij lage toerentallen
- de auto hikt ook bij nog niet warme (vlgs. de koelwatertemp. met) motor
- de auto hikt ook bij stadsritten bij constante snelheid (op cruisecontrol rijden, maar ook zonder cruisecontrol)
- er zijn ook dagen dat hij vlekkeloos rijdt zonder ook maar één hikje.
Dat gaan we eens uitproberen door weer terug over te schakelen op E5: net voor de diagnose hebben we doelbewust E10 getankt om er zeker van te zijn dat het euvel zich voordoet bij de garage. Het maakt overigens niet uit uit welke bron de benzine (E5 of E10) komt: uit NL, DE of BE (we wisselen alledrie af naar gelang de brandstofprijzen).
Eens verder kijken hoe het zich ontwikkelt en wat we er nog wel/niet aan gaan doen.
Ik meen nu uit de steeds prima viergasmeting op te mogen maken dat de motor in elk geval niet permanent op een te mager mengsel loopt en dat we dus ook geen verhoogd risico lopen op motorschade door hikken.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
-
- Berichten: 2220
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Met zo'n stroring zou ik toch graag live data zien. Dan kun je zien wat de percentage l/s-fueltrim zijn. Ook de maf-sensor kun je dan beter volgen. Ook daar kun je best veel uit afleiden. Misschien krijg je het euvel er niet mee gevonden, maar wel andere zaken er mee uitgesloten.
Die 4-gasmeting zegt daar nog niet alles over. De fueltrim kan immers binnen een bepaalde waarde bijgeregeld worden om toch een redelijke lambda te behalen.
Die 4-gasmeting zegt daar nog niet alles over. De fueltrim kan immers binnen een bepaalde waarde bijgeregeld worden om toch een redelijke lambda te behalen.
Ik had wat ruwe loop in mijn M273 heb afgelopen weekend het brandstof filter met ingebouwde pomp? Laten vervangen.
Lijkt nu compleet weg te zijn, wil nog niet te vroeg juichen maar lijk meer kracht onderin veel rustiger loop, automaat die fijner/minder zenuwachtig is.
Lijkt nu compleet weg te zijn, wil nog niet te vroeg juichen maar lijk meer kracht onderin veel rustiger loop, automaat die fijner/minder zenuwachtig is.
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Thanks voor je reactie.JantjeV8 schreef: ↑21 nov 2022 16:39 Met zo'n storing zou ik toch graag live data zien. Dan kun je zien wat de percentage l/s-fueltrim zijn. Ook de maf-sensor kun je dan beter volgen. Ook daar kun je best veel uit afleiden. Misschien krijg je het euvel er niet mee gevonden, maar wel andere zaken er mee uitgesloten.
Die 4-gasmeting zegt daar nog niet alles over. De fueltrim kan immers binnen een bepaalde waarde bijgeregeld worden om toch een redelijke lambda te behalen.
Ik ving wel op "dat de fueltrims in orde waren". Ik herleidde daaruit dat dat de long fuel trims waren én dat er dus niet extreem werd gecorrigeerd in de short fuel trims, maar heb dat niet expliciet nagevraagd.
Ik ben net thuis, zojuist reed de auto weer normaal, hik-vrij.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Dank voor de link.
De auto slaat geen enkele relevante foutcode op en maakt ook geen afwijkende geluiden uit de motor.
Hoewel de timing nog niet is gecontroleerd met het daarvoor bedoelde speciale gereedschap, wezen metingen niet in de richting van afwijkende timing. En om zo maar even een bedrag ter hoogte van de formele dagwaarde te investeren vind ik ook nogal wat "als probeersel".
Ik denk dat ik als het zo blijft voorlopig zo door rij. Hij staat nu op 114.000 km ...
De auto slaat geen enkele relevante foutcode op en maakt ook geen afwijkende geluiden uit de motor.
Hoewel de timing nog niet is gecontroleerd met het daarvoor bedoelde speciale gereedschap, wezen metingen niet in de richting van afwijkende timing. En om zo maar even een bedrag ter hoogte van de formele dagwaarde te investeren vind ik ook nogal wat "als probeersel".
Ik denk dat ik als het zo blijft voorlopig zo door rij. Hij staat nu op 114.000 km ...
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
-
- Berichten: 2220
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Hierboven werd geschreven over brandstofpomp en filter.
Dat zou best oorzaak kunnen zijn, maar vooraleer je die klakkeloos vervangt is dat wel gewoon te testen. Zowel de druk als de opbrengst van de pomp is te meten, ik denk door elke garage wel.
Ik lees ook nog niks over de carterventilatie slangetjes, de vacuumslangetjes die over de kop heen lopen, de EGR af te doppen om die uit te sluiten, de uitlaatgaswaarden etc.
Kortom, het lijkt feitelijk dat er nog nauwelijks zaken echt uitgesloten zijn. Ik ben zelf ook lang met eenzelfde motor bezig geweest. Het ding hoeft echt niet te stotteren, een m271 kan erg mooi lopen en heel soepel zijn werk doen.
Dat zou best oorzaak kunnen zijn, maar vooraleer je die klakkeloos vervangt is dat wel gewoon te testen. Zowel de druk als de opbrengst van de pomp is te meten, ik denk door elke garage wel.
Ik lees ook nog niks over de carterventilatie slangetjes, de vacuumslangetjes die over de kop heen lopen, de EGR af te doppen om die uit te sluiten, de uitlaatgaswaarden etc.
Kortom, het lijkt feitelijk dat er nog nauwelijks zaken echt uitgesloten zijn. Ik ben zelf ook lang met eenzelfde motor bezig geweest. Het ding hoeft echt niet te stotteren, een m271 kan erg mooi lopen en heel soepel zijn werk doen.
- deregt
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 17 aug 2010 19:14
- Mercedes-Benz: C200 kompr combi automaat 2004
- Locatie: Rijswijk (ZH)
hier ook hetzelfde probleem gehad ,ketting was vervangen ,het gestotter bleef ,heb toen mijn auto door msmax hier op het forum laten uitlezen
het probleem vervuilde gasklephuis ,schoon laten maken ,probleem opgelost.
mijn auto c200 kompressor uit het jaar 2004,auto rijd weer als nieuw.
misschien kan je hier wat mee.
grt Ed
het probleem vervuilde gasklephuis ,schoon laten maken ,probleem opgelost.
mijn auto c200 kompressor uit het jaar 2004,auto rijd weer als nieuw.
misschien kan je hier wat mee.
grt Ed
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Dan ben ik niet volledig geweest in mijn updates:JantjeV8 schreef: ↑14 mar 2023 07:52 Hierboven werd geschreven over brandstofpomp en filter.
Dat zou best oorzaak kunnen zijn, maar vooraleer je die klakkeloos vervangt is dat wel gewoon te testen. Zowel de druk als de opbrengst van de pomp is te meten, ik denk door elke garage wel.
Ik lees ook nog niks over de carterventilatie slangetjes, de vacuumslangetjes die over de kop heen lopen, de EGR af te doppen om die uit te sluiten, de uitlaatgaswaarden etc.
Kortom, het lijkt feitelijk dat er nog nauwelijks zaken echt uitgesloten zijn. Ik ben zelf ook lang met eenzelfde motor bezig geweest. Het ding hoeft echt niet te stotteren, een m271 kan erg mooi lopen en heel soepel zijn werk doen.
- alle onderdrukslangen zijn vervangen, ook de beruchte slang die onder de compressor door schijnt te lopen
- de brandstofdruk is gemeten en die zou prima zijn (hij zei toen een waarde, ik meen 4 Bar of zoiets).
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Dank!deregt schreef: ↑14 mar 2023 08:50 hier ook hetzelfde probleem gehad ,ketting was vervangen ,het gestotter bleef ,heb toen mijn auto door msmax hier op het forum laten uitlezen
het probleem vervuilde gasklephuis ,schoon laten maken ,probleem opgelost.
mijn auto c200 kompressor uit het jaar 2004,auto rijd weer als nieuw.
misschien kan je hier wat mee.
grt Ed
Zodra het weer beter wordt op een tijdstip dat ik vrij heb, ga ik daar iets mee doen!
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
-
- Berichten: 2220
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Die druk is keurig, zeker als hij stabiel blijft bij alle toerentallen.
Dan moeten ze de opbrengst nog meten. Ik dacht 750ml in 30 seconde. Als dat in orde is, hoef je de zaak in de tank niet te vervangen.
Als al die slangen zijn vervangen, kun je dan bevestigen dat de auto nergens reageert om een neveltje remmenreiniger? En in 2e instantie middels een rooktest potdicht zal zijn?
Tenminste, dat zou mijn werkvolgorde zijn.