C350e luchtvering achter probleem

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Matthijs2000
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 nov 2019 17:12
Mercedes-Benz: Mercedes Benz 350e

31 okt 2022 06:43

Goedemorgen/middag .

2maanden. Geleden is het probleem begonnen hopelijk kan iemand hier op afstand wat tips voor geven. Of goeie adressen.

Het begin, auto aangetroffen op z’n kont achtervering compleet ingezakt stap in start de auto melding auto komt omhoog. 3weken veder auto weer doorgezakt alleen achter. Auto bij garage gestaan 1week niks keihard netjes op Hoogte. Auto weer terug bij mij probleem lijkt weg tot vorige week auto blijft van het ene moment op het andere moment inzakken maar altijd na 1dag staan nooit sneller.

Auto blijft altijd hard tijdens rijden word niet bijgepompt geen gesis voorpoten links rechts zijn 3maanden terug all vervangen. Voor blijft ook hard altijd, garage kon vrijdag wederom niks vinden en geeft aan dat de auto schuin gestaan moet hebben ze zien wel is vaker dat dan de auto de achtervering laat zakken. Eerst kon ik dit nog wel geloven maar nu het zovaak gebeurt iemand help ?.

Gr Matthijs
JantjeV8
Berichten: 2207
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

31 okt 2022 07:21

Nee, dat schuin staan is, althans lijkt mij onzin. Je banden lopen toch ook niet leeg als de auto schuin staat.

Een leiding naar een veerpoot lekt of die lekt niet. Dus in jouw geval hoeven we het daar niet te zoeken.
Een balg kan lekken, en soms niet. Maar, dat zal maar voor even zijn. ALs de balg niet wat opplooit dat hij zichzelf op een beginnend scheurtje weer afdicht. Binnen afzienbare tijd zal hij dan gewoon lek zijn en altijd door zakken.

Dat je de auto niet hoort bijpompen wil niet zeggen dat dat niet gebeurt. De vering werkt z'n hobbels weg door lucht in- en uit te laten ontsnappen en moet voortdurend bijgepompt worden. Dat doet hij vanuit een voorraadvat en dat wordt door de compressor op druk gehouden.

Het besturen van je veerpoten, dus de luchtklepjes open/dicht naar gelang er lucht in/uit moet gebeurt door het kleppenblokje, ook wel ventielenblokje. En daar wringt vermoedelijk bij jou de schoen. Die klepjes kunnen wat oxideren door vocht in de perslucht. Soms dichten ze dan even niet goed af, soms wel.
Dus daar zit volgens mij de hoofdverdachte, in het kleppenblokje.
Matthijs2000
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 nov 2019 17:12
Mercedes-Benz: Mercedes Benz 350e

31 okt 2022 08:43

JantjeV8 schreef: 31 okt 2022 07:21 Nee, dat schuin staan is, althans lijkt mij onzin. Je banden lopen toch ook niet leeg als de auto schuin staat.

Een leiding naar een veerpoot lekt of die lekt niet. Dus in jouw geval hoeven we het daar niet te zoeken.
Een balg kan lekken, en soms niet. Maar, dat zal maar voor even zijn. ALs de balg niet wat opplooit dat hij zichzelf op een beginnend scheurtje weer afdicht. Binnen afzienbare tijd zal hij dan gewoon lek zijn en altijd door zakken.

Dat je de auto niet hoort bijpompen wil niet zeggen dat dat niet gebeurt. De vering werkt z'n hobbels weg door lucht in- en uit te laten ontsnappen en moet voortdurend bijgepompt worden. Dat doet hij vanuit een voorraadvat en dat wordt door de compressor op druk gehouden.

Het besturen van je veerpoten, dus de luchtklepjes open/dicht naar gelang er lucht in/uit moet gebeurt door het kleppenblokje, ook wel ventielenblokje. En daar wringt vermoedelijk bij jou de schoen. Die klepjes kunnen wat oxideren door vocht in de perslucht. Soms dichten ze dan even niet goed af, soms wel.
Dus daar zit volgens mij de hoofdverdachte, in het kleppenblokje.
En is die makkelijk te testen ?.
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

31 okt 2022 09:03

Ik neem aan dat als de auto bij de garage heeft gestaan ze met Xentry een test hebben gedaan op lekdichtheid van het systeem...
Daarmee kan je elk deel testen of het de druk behoudt, maar zoals Jan al uitlegt,.. als het op dat moment wel goed afdicht dan zal de test verder goed verlopen.

Een voorbeeld van mijn E350e..
De pijp tussen kleppenblok en reservoir heeft bijna 6 maanden open gelegen ivm een beschadiging. Toen ik het systeem weer had gefixt had ik eens in de paar dagen een melding dat er een lekkage was tussen kleppenblok en reservoir. De Xentry testen en zeepsop gaven aan dat alles OK was en de druk goed behouden bleef. Na ongeveer 2 weken verdween de melding van zelf en heb ik er nu al bijna een maand geen last meer van gehad.

Groeten, Msmax
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
JantjeV8
Berichten: 2207
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

31 okt 2022 09:38

Via Xentry zijn wat controletesten mogelijk zoals MSMax zegt. Maar heb je dat niet, dan moet je logisch redeneren en het systeem snappen. Van een monteur mag je dat wel enigzins verwachten.
Debruijngeffen
Donateur
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 dec 2019 13:00
Mercedes-Benz: A250(w176) A200(w177)C63S(w205)c450(w205)cla22cla (w118)glc(w253)
Locatie: Oss

31 okt 2022 17:11

Wij hebben een drietal c klasses met luchtvering problemen gehad in de werkplaats.
Ook na enkele dagen/ soms weken kont op de grond.
Na vervangen van de compressor was dit probleem verholpen
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

31 okt 2022 17:27

Of was de compressor door overuren te draaien op een lek in het systeem versleten en gaat het met de nieuwe compressor weer een tijdje goed tot deze ook weer versleten is ? 8-)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

31 okt 2022 17:32

Ook de compressor is te testen in Xentry op het wel of niet goed functioneren voordat je gaat vervangen...
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
JantjeV8
Berichten: 2207
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

31 okt 2022 18:00

Precies, Xentry test de compressor op voldoende opbrengst. Een leeg voorraadvat moet binnen X seconde op 18 bar staan.

Een compressor heeft in mijn ogen niets te maken met een of meerdere veerpoten die bij stilstand doorzakken/leeglopen. Is niet logisch. De compressor is ook niet het component dat de druk in het systeem vast houdt. De compressor brengt het voorraadvat op druk. Niet meer en niet minder. Dat doet hij ook door het kleppenblok heen. In dat kleppenblok zit een terugslagklepje zodat de voorraad niet terug de compressor in gaat. Ik kan me voorstellen dat een verse compressor dan op de verse zuigerveer als terugslagklep gaat werken, maar het eigenlijke probleem is daar niet mee verholpen. De verse compressor zal dan binnen afzienbare tijd weer stuk lopen. Ten eerste omdat hij te vaak moet draaien en dan warm loopt. Ten 2e omdat hij dan onder druk moet opstarten.

En los daarvan, voor compressoren zijn revisiesetjes. Voornamelijk is de zuigerveer versleten, is een kunststof ring waarvan de kanten afronden. Een revisieset is zo geplaatst en dat scheelt aanzienlijk in kosten.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20869
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

31 okt 2022 18:42

Misschien niet logisch, maar genoeg voorbeelden van ingezakte 205’s (ook W220) waarbij de compressor de oorzaak was.
Logboek S500.
Debruijngeffen
Donateur
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 dec 2019 13:00
Mercedes-Benz: A250(w176) A200(w177)C63S(w205)c450(w205)cla22cla (w118)glc(w253)
Locatie: Oss

31 okt 2022 20:26

Bedankt plorie,
Wij hebben ook niet luk raak een compresor vervangen. Maar naar grondig onderzoek en meten tot de conclusie gekomen dat het zo was.
Staan op verschillende forums zat voorbeelden met als resultaat pomp.
bartb
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2021 18:39
Mercedes-Benz: W205

31 okt 2022 20:49

Debruijngeffen schreef: 31 okt 2022 20:26 Bedankt plorie,
Wij hebben ook niet luk raak een compresor vervangen. Maar naar grondig onderzoek en meten tot de conclusie gekomen dat het zo was.
Staan op verschillende forums zat voorbeelden met als resultaat pomp.
Dit soort berichten maakt mij aan het twijfelen over de kennis die bij de zogenaamde specialisten aanwezig is. Staan op verschillende forums zat voorbeelden met als resultaat pomp.
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11517
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

31 okt 2022 21:03

Vooral bij de GLE hebben we dit. Maar ook bij de andere modellen komt het voor. Uren met meet apparatuur op de brug en niet willen zakken. Zetten hem voor de deur (onze parkeerplaats zijn allemaal schuin) en zakt hij soms met een uur naar de grond.

Positie van de balg kan veel effect hebben. Soms dicht hij zichzelf af en blijft hij uren staan.

Pomp en is zeer zelden het probleem voor zakken bij stilstand. Deze kan je namelijk compleet demonteren zonder dat de auto zakt.

Het ventielenblok zorgt voor de afsluiting. Bij sommige systemen blaast hij af via de pomp. Dus stel je ventielenblok lekt dan moet ook het afblaasventiel van de pomp open staan. Er zouden dan dus 2 ventielen moeten lekken. Dat is niet onmogelijk maar wel onwaarschijnlijk.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

31 okt 2022 22:22

Goede en duidelijke uitleg Raimon... zelfs ik snap het...😁
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1581
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

31 okt 2022 23:00

Eens met Raimon, dezelfde boerenverstandervaring heb ik ook met airmatic. De zichzelf afsluitende balgen is prima te begrijpen wanneer je de droogtescheurtjes op de vouwen ziet. Wat zeepsop er op en je ziet de lucht weglopen. Het lijkt wat willekeurig, maar uiteindelijk gaat hij steeds vaker en sneller zakken, met uiteindelijk tevens een vermoeide compressor.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Plaats reactie