CL203 200CLC

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
JantjeV8
Berichten: 2213
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

30 okt 2022 18:37

De motorcode weet ik niet, heb m'n Xentry systeem niet bi de hand, wel een lapperdepoepie Delphi. Dat ding is niet erg stabiel maar met wat geduld kun je nog aardig komen.

Motor storingslampje ging branden. Verder niets aan de motor te merken.

Uitlezen gaf 3 codes aan.
20221030_164209 (Small).jpg
20221030_164209 (Small).jpg (50.94 KiB) 1126 keer bekeken
Alles wijst richting lambda sensor 1.
Kabels en stekker nagekeken, niks visueel te zien.
Lekkage in de inlaat lijkt zeer onwaarschijnlijk, het ding loopt verder keurig.
Injectoren niet gecontroleerd, maar kunnen ook een dergelijke storing veroorzaken.
Stroring gewist, maar daarna ook direct weer terug.

Vervolgens nog gelukt om live met de O2 sensor mee te kijken. Het ding geeft constant 1,0V terwijl dat volgens mij moet pendelen tussen 0,4 en 0,9V.

Mijn diagnose: lambda sensor vervangen. Iemand een andere mening toegedaan?
20221030_165056 (Small).jpg
20221030_165056 (Small).jpg (48.36 KiB) 1126 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25787
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

31 okt 2022 09:37

Wanneer het voltage niet pendelt, zou ik die gok nemen. Kan best zijn dat het verwarmingselement kaduuk is waardoor hij niet gaat werken.
Meet je wel spanning naar de verwarming?

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
JantjeV8
Berichten: 2213
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

31 okt 2022 09:41

Dan zou ik een schema moeten hebben van de pinnen in de stekker. Ik zou zo niet weten welke draad de voeding voor het verwarmingselementje is, en welke de lambdaspanning verzorgt.
JantjeV8
Berichten: 2213
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

03 nov 2022 07:23

Het betreft dus een m271.741.
Voorste/bovenste lambdasensor vervangen, storing met wat tobberij van het laptopje gereset, proefritje van 10 minuten en storing is niet terug gekomen. Opgelost dus.
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1105
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

03 nov 2022 07:36

Hoi Jan,

Toevallig nog ff de uitgang van de sensor met de laptop bekeken ter referentie?
altijd goed om te weten of er een verschil is voor en na de fix.

Ook makkelijk voor motorstoringen is een goedkope OBD2 BT interface (ongeveer 10 euro) met TorquePro op je tel.
Motorstoringen worden getoond en je kan makkelijk de storingen resetten na diagnose en fixen. Ook grafieken zoals die van je Lambda sensor, brandstofdruk etc zijn snel naar voren te toveren zonder al te veel poespas. En het is in no time opgestart, instant diagnose...:)

Groeten, Msmax
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
JantjeV8
Berichten: 2213
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

03 nov 2022 07:51

Msmax schreef: 03 nov 2022 07:36 Hoi Jan,

Toevallig nog ff de uitgang van de sensor met de laptop bekeken ter referentie?
altijd goed om te weten of er een verschil is voor en na de fix.

Ook makkelijk voor motorstoringen is een goedkope OBD2 BT interface (ongeveer 10 euro) met TorquePro op je tel.
Motorstoringen worden getoond en je kan makkelijk de storingen resetten na diagnose en fixen. Ook grafieken zoals die van je Lambda sensor, brandstofdruk etc zijn snel naar voren te toveren zonder al te veel poespas. En het is in no time opgestart, instant diagnose...:)

Groeten, Msmax
Naderhand niet meer gekeken nee, eigenlijk nog wel even doen. Ik heb foto's van de live-data grafieken gemaakt van zowel Lambda 1 als 2. Prima vergelijkingsmateriaal dus.

Ik heb ook nog zo'n iCarsoft (edit: geen Autel) handscannertje. Jammer dat je daar geen grafieken op kunt krijgen, wel wat live data. Ik zal zo'n BT Interface eens aanschaffen, ben je ook van de kabels af voor de snelle korte controles. Hele bos kabels voor de interface, die oude laptopjes doen het maar een half uur op de accu, dus altijd gedoe met die troep. Wel handig, maar ook gedoe.
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1105
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

03 nov 2022 07:56

JantjeV8 schreef: 03 nov 2022 07:51
Ik heb ook nog zo'n Autel handscannertje. Jammer dat je daar geen grafieken op kunt krijgen, wel wat live data. Ik zal zo'n BT Interface eens aanschaffen, ben je ook van de kabels af voor de snelle korte controles. Hele bos kabels voor de interface, die oude laptopjes doen het maar een half uur op de accu, dus altijd gedoe met die troep. Wel handig, maar ook gedoe.
Exact.. altijd zo een interface in de auto/jaszak liggen... ideaal als je onderweg iemand moet helpen of zo.. :D

De beste scanners zijn van OBDLINK. De LX is al voldoende voor de meeste merken.
De MX+ is ook geschikt voor Ford waarbij de interieur CAN bus op andere pinnen zitten. De MX+ schakelt dan automatisch om.
Maar een goedkope ELM327 met Bluetooth werkt ook prima met Android.
Bijlagen
TorquePro.JPG
TorquePro.JPG (54.5 KiB) 918 keer bekeken
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
JantjeV8
Berichten: 2213
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

23 nov 2022 08:10

Deze auto heeft nog wat kuren gehad. Ik denk toch wat achterstallig werk van de vorige eigenaar.

Het lambda signaal was na de reparatie een weekje keurig. Ondertussen was opgevallen dat de temperatuurmeter te laag bleef staan, kapotte thermostaat dus. Na een wat langere rit ging dan ook het motorlampje branden. De fueltrim stond op 19%, veel te hoog dus, verder geen medlingen.
Afijn, gisteravond de thermostaat vervangen.
Naderhand toch evend e moeite genomen om de stekkers van de stelmagneten los te trekken. Aan de uitlaatzijde zat er olie in de stekker. Niet in de kabel er achter. De inlaat was droog. Vooralsnog de zaak schoon gemaakt met remmenreiniger, even laten drogen en weer aangesloten.

Motortemp is in orde, lampje kwam niet terug, geen storingen meer ontstaan. Motor loopt netjes, geen bijgeluiden, heel rustig stationair.

Kom ik er mee weg met enkel de magneten te vervangen en eventueel die stop-kabel er tussen te plaatsen?
Of is er een pakkingset voor te verkrijgen?
Die stop-kabel, plaats je die er simpelweg tussen, of moet die in de kabelboom ingewerkt worden naar de ecu?
JantjeV8
Berichten: 2213
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

30 nov 2022 07:49

Na een wat langere rit kwam toch het motorlampje weer terug. Ook wel logisch, immers de stekkers op de magneten hadden olie hadden we al geconstateerd.

Gisteravond nieuwe magneten gemonteerd. Moest er ff op wachten, 1 magneet bleef ergens "vanuit het 2e magazijn in Dld" volgens de MB specialist hangen. Maar goed.
Eerst even aan de computer gehangen welke melding dat lampje nu teweeg bracht: "Te rijk mengsel bank1" gaf hij aan.

Magneten vernieuwd, inclusief stop-kabels wat eigenlijk met nieuwe magneten niet nodig zou zijn. De kabel aan de uiltaatkant was droog. De inlaatkant voor een cm of 5 in het harnas wel wat vettig. Ik heb hem niet helemaal afgepeld, wel wat remmenreiniger er ingespoten en uit laten lekken.

Naderhand een controle. Auto even warm laten lopen en de computer er weer aan. Juist toen we op het scherm voor de foutcodes kwamen, plopte de "te rijk mengsel" uit. Gelijk ging ook het lampje in de cockpit uit. Mooi toch, auto doet wat hij doen moet.

Vervolgens nog even wat zitten hannessen met wat live data. Ik heb daar een screenshot van gemaakt. Lambda signaal lijkt me keurig. Geef je gas, dan is het heel even 4% en loopt dan ook weer terug.
Wat mij opviel met die nokkenassignalen, dat bij verhoogd toerental de uitlaatkant verandert naar 107gr, en de inlaatkant praktisch stil bleef staan. Op een gegeven moment ging hij naar 116gr, maar meer ook niet.
Motorlampje bleef uit.
Motor loopt boterzacht, rustig en zonder trilling stationair, geen gerammel van kleppen, geen getikker van injectoren, geen geruis van een ketting.

Eigenlijk dus wat twijfel. Wat zie ik hier op dit plaatje, met de kennis van het verschil in gedrag tussen in- en uitlaat.
(overigens, de auto heeft motorcode 271.741, maar die is in deze Delphi niet te vinden).
20221129_213333.jpg
20221129_213333.jpg (116.39 KiB) 753 keer bekeken
JantjeV8
Berichten: 2213
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

05 dec 2022 07:44

Een hardnekkig motorstoringslampje, het ding blijft na een km of 40 rijden weer terug te komen.

Recent vernieuwd:
- voorste lambda. Daarna geen storingsmelding meer van gehad.
- Thermostaat vervangen, motortemperatuur blijft nu keurig tegen de 90grC.
- Beide nokkenasmagneten, stekkers waren nat van de olie. Inclusief stop-kabels.

Nu blijft een storing P0171 terug komen. Al geloof ik niet dat er een component niet in orde is. Ik heb het vermoeden dat dit komt door de oliezooi in de stekkers. Motor heeft vermogen, komt op snelheid, hapert niet, stationair rustig, geen bijgeluiden.
Achterste stekker op de ecu bleek inderdaad ook behoorlijk vuil. Remmenreiniger en perslucht net zo lang tot er geen zwarte drap meer uit kwam. Storing gewist en 40km later komt die storing toch weer terug. Nu moet ik nog kijken of de stekker alsnog weer vuiligheid heeft, want dan ga ik het kabelharnas daar net achter wat open snijden en daar de zaak uitspoelen.

Tevens de vraag: komt die olie ook IN de ecu? Dus verder dan in de stekker? En is die open te maken danwel te reinigen van binnen?
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11246
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

05 dec 2022 11:09

Heb ooit gelezen als je pech hebt van wel.
Zou m dus open maken, inspecteren en ook schoonmaken.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1581
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

05 dec 2022 11:32

Bij mijn exW140 722.6 bak was dit ook het geval. Onder andere ECU schoongemaakt met gedestileerd water, kabel doorgespoten met remreiniger en lucht en stekker vervangen. De auto is volgens een belletje van de lokale sherrif nog jaren later gebruikt voor schimmige zaakjes door kleine criminelen. Ergens is de bak reparatie dus wel goed gegaan.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
JantjeV8
Berichten: 2213
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

05 dec 2022 13:41

Haha, in de gemiddelde aktiefilm was dat de rol voor de w126... Maar met demi water? Krijg je daar olie er mee af en oxideert dat dan niet?
JantjeV8
Berichten: 2213
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

08 dec 2022 07:26

René SLK230 schreef: 05 dec 2022 11:09 Heb ooit gelezen als je pech hebt van wel.
Zou m dus open maken, inspecteren en ook schoonmaken.
Nou, dat valt niet mee, dat ding zit helemaal dicht gesmolten of zoiets.

In elk geval, luchtfilterbox er uit gehaal om er wat beter bij te kunnen, maar voor die ecu hoef je dat dus niet te doen. Maar het maakt wel makkelijker schoon.
Zodoende kun je de betreffende kabelboom behoorlijk ver vrij maken. Onder op de lambda's ook los gemaakt. De ene was nieuw en dus droog, de 2e was nat, olie.
De stekker op de luchtmassameter idem, vol met olie. Daar zat nog ergens een splitconnector, idem. nat van de olie. Zo heb ik alles los gemaakt, de isolatiemantels terug gedaan of wat weg geknipt, en met veel remreiniger en perslucht alles schoon gemaakt. Ook perslucht op de harnassen, zodat het ergens anders er weer uit spettert. De ruimte op de luchtinlaat naar de kompressor netjes schoon gemaakt. Stekkers op de injectoren ku je dan ook bij, maar die waren allen kurkdroog. Motorblok onderzijde, ook het olienivosensortje onder op het carter. Op zich krijg je daar een avond zo mee vol.
Wat me ook opviel, dat bij sommige stekkers de rubber ringen ter afdichting na het schoonmaken behoorlijk uitgezet zijn. Veel te ruim. Die kunnen dus niet tegen OF olie, OF die reiniger. Sommige stekkers best moeite gehad om ze tot de klik er op te drukken. Bij die heb ik die rubbertjes met een wattenstaafje ingevet met siliconevet om het wat te vereenvoudigen. Hoe doen ze dat in de garage?

Alles weer terug gemonteerd, en geen lampje (25km proefrit) meer gehad. Eerdaags nog een keer uitlezen, eens kijken wat hij nu op de o2 sensors meldt.
In elk geval, ik las veel over de magneten met diens kabels, de O2 sensoren worden daar bij vernoemd, maar al wat er tussenin zit niet en dat blijkt best de moeite om in zo'n reparatie mee te nemen. Voor een monteur wellicht logisch, maar voor de hobbyist niet perse.

Mocht er nu nog iets voorkomen, dan denk ik dat ik een paar kleine gaatjes aan de onderzijde van de ecu ga boren.
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1245
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

08 dec 2022 07:45

Zo zo, behoorlijk avondje gevuld met de kabelboom perikelen. Goed bezig!
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
Plaats reactie