CL203 200CLC

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
JantjeV8
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

03 feb 2023 18:29

Nondeju, begin er van te stotteren.... 2x hetzelfde verhaal..
Bluesound
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

03 feb 2023 20:02

Ik volg dit wel: mijn C200K loopt juist te arm en daarvan wordt komende donderdag de LMM vervangen omdat de motor zichzelf blijkbaar steeds weer naar "te arm" regelt met een stotterende motor als gevolg. Mijn stekkers op de ECU waren droog, maar nu nog steeds een lekke magneetversteller aan uitlaatzijde (beide magneten al 2 jaar geleden voorzien van oliestopkabels).
Na alle bobines te hebben vervangen, ook de onderdrukslangen, de verstuivers laten reviseren (dat was wel nodig bleek: een slecht sproeibeeld en te weinig opbrengst zijn nu gecorrigeerd, hij trekt nu volgas weer een stuk harder) gaat nu de verdenking naar de LMM.
Eens kijken wat er gebeurt als er donderdag een nieuwe originele LMM in komt.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

03 feb 2023 20:04

Minne schreef: 29 jan 2023 19:12 Zit de originele software nog wel in de ecu? Voor het zelfde is er iemand aan het hobbytunen geweest, dan zoek je je het laplazarus.
Die ja, zou me niks verbazen. Maar op zich hoef je daar niet een nieuwe ecu voor te plaatsen, alleen hem weer te flashen. Alhoewel je met een andere ecu en dan om laten schrijven (moeten ze niet je huidige software meenemen) wel de hardware fout uitsluit.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
JantjeV8
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

04 feb 2023 17:38

Bluesound schreef: 03 feb 2023 20:02 Ik volg dit wel: mijn C200K loopt juist te arm en daarvan wordt komende donderdag de LMM vervangen omdat de motor zichzelf blijkbaar steeds weer naar "te arm" regelt met een stotterende motor als gevolg. Mijn stekkers op de ECU waren droog, maar nu nog steeds een lekke magneetversteller aan uitlaatzijde (beide magneten al 2 jaar geleden voorzien van oliestopkabels).
Na alle bobines te hebben vervangen, ook de onderdrukslangen, de verstuivers laten reviseren (dat was wel nodig bleek: een slecht sproeibeeld en te weinig opbrengst zijn nu gecorrigeerd, hij trekt nu volgas weer een stuk harder) gaat nu de verdenking naar de LMM.
Eens kijken wat er gebeurt als er donderdag een nieuwe originele LMM in komt.
Af en toe komt een foutcode bij ons aan het licht: p0171, bank 1 to lean. Die van ons loopt dus volgens de Ecu ook te schraal. Echter de uitstootwaardes duiden op een veel te rijke situatie. De fueltrim staat op +24%, veel en veel te veel. Heel vreemd dus. Ergens worden de getalletjes verkeerd door elkaar gemixt.
Punt is verder dat de motor keurig loopt. Aan niets maar dan ook helemaal niets zou je iets opmerken.
JantjeV8
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

19 feb 2023 11:33

Ik ben de afloop nog verschuldigd, hoewel dat pas zeer recent is gebeurd. Het is nog best een verhaal geweest. Deels door mijn onkunde, deels door het ontbreken van de juiste apparatuur.

In elk geval, wat ik nog gedaan heb om mezelf te overtuigen dat er met de auto niks mis is/was:
Ik heb een originele, wel gebruikt, kathalysator gehaald en verwisseld, geen resultaat.
Ik heb nogmaals beide o2 sensoren 1 voor 1 verwisseld, geen resultaat.
Ik heb de ecu verwisseld met een andere nadat iemand de voertuiggevens had over gezet. Geen resultaat. (Wellicht had het wel resultaat gegeven als we niet de botweg gekopieerd hadden, maar eerst virgin gemaakt en dan nieuwe software geplaatst hadden).

Poeweeh, dan begint het voort aardig te dwalen. Na elke meting denk je voor jezelf een argument te hebben waarom het dan aan dat onderdeel moet liggen, en toch gebeurt er niets.
Het egr gedeelte alle aansluitingen op gerookt en vacuum getrokken, geen onderdeel wat kapot zou zijn. De luchtinlaat vanaf de egr afgedopt en ook geen verschil meetbaar, daarmee het hele egr systeem uitgesloten.

Uitendelijk, en dat vooral door ontzettend veel input en advies van medeforummer Msmax, de ecu gereset. Mijn xentrylaptopje was gesneuveld, ik moest het met een delphikloon doen en daar kun je niks mee aanpassen, enkel uitlezen. Maar Msmax boodt hulp met zowel kennis, logica en materieel en daardoor konden we wel resetten. Dus de brandstofadaptiewaarden gereset, de sensoren gereset en op nog een paar posities kun je dat doorvoeren. Ook kun je dan handmatig de inspuittijd corrigeren, en daarmee konden we op de 4gas direct zien dat daar het euvel in zat. Vervolgens nog wel wat aan het tobben geweest om de reset ook werkelijk in de ecu te krijgen. Daar leek het uiteindelijk niet op. Maar op een gegeven moment hoorde je de auto toch wat gaan zagen, hij ging zoeken. Toen zijn we ook daadwerkelijk 2x een uur gaan rijden. De 1e avond kwamen we van Co >3,3% naar 1,3%. De 2e avond de procedures nogmaals herhaald en nu is het nagenoeg een nieuwe!

Kort samengevat:
Deze motor heeft lang (voor onze tijd dat wij hem bezitten) met een kapotte O2 sensor gereden, 2 beduidend mindere sproeiers, een kapotte thermostaat en is zodoende behoorlijk achterop geraakt. Hij heeft zich ontzettend ver de verkeerde kant op geregeld en dat heeft even geduurd alvorens de ecu weer vertrouwen kreeg in de componenten om zich heen.
Door mijn onkunde, te weinig kennis van zo'n computer gestuurd systeem, heb ik uiteindelijk de lmm, de kat en de ecu onnodig vervangen.

Feitelijk had na het vervangen van de o2 sensor de ecu al gereset moeten worden. Maar anderzijds, dan hadden de slechte sproeiers er nog niet uitgekomen, immers de auto wist alles nog binnen bereik te krijgen.
Afijn, het is zoals het is, in elk geval ontzettend veel geleerd, een motor die nu keurig op onderhoudsnivo is bijgewerkt en ronduit prachtig mooi stil rond loopt. En prachtige auto voor de jeugd hierzo.
20230124_205551 (Small).jpg
20230124_205551 (Small).jpg (49.07 KiB) 339 keer bekeken
IMG-20230217-WA0020 (Small).jpeg
IMG-20230217-WA0020 (Small).jpeg (59.38 KiB) 339 keer bekeken
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

19 feb 2023 11:43

De aanhouder wint, en credits naar Msmax :goedzo:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5672
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

19 feb 2023 11:48

Toch een super resultaat! En zie de weg erheen als leergeld. Komt er ooit nog eens zoiets langs, dan kom je nu veel beter beslagen ten ijs!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
JantjeV8
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

19 feb 2023 11:53

Dat is absoluut waar. Ik heb ontzettend veel geleerd omtrent het begrijpen van getalletjes die je op zo'n scherm ziet. Het meten en beoordelen van die componenten ansich idem.
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1117
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

19 feb 2023 12:21

Hoi Jan,

Het was zeker een uitdagende week.. :lol: maar uiteindelijk een super resultaat :goedzo:

Groeten, Msmax.
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1254
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

20 feb 2023 07:29

Mooi om te lezen over deze samenwerking en het uiteindelijk oplossen van de aanwezige problemen.
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25807
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

20 feb 2023 15:20

Top samengewerkt en met resultaat.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Mercedescls350
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mei 2023 21:35
Mercedes-Benz: cls 350

17 jun 2023 19:56

Beste Jantje
Heb je rooktest gedaan zo ja waar ik wil ook doen maar overal druk.ik moet over 3 weken op vakantie Alvast bedankt Tom
JantjeV8
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

19 jun 2023 07:25

Die rooktest heb ik zelf gedaan, met eigen apparatuur.
Plaats reactie