w212 taxi veren bos

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

22 sep 2022 17:37

ik ben op zoek naar veren voor mn w212 (ex duitse taxi)

aangezien ik sommige drempels al schaaf of flink aanland met 2 passagiers dit lijkt mij niet echt de bedoeling van een duitse taxi (in mijn beleving de auto af geladen met koffers en 5 duitsers :owja: )
maar ook in mn uppie over de a6 tussen lelystad en de ketelbrug na 19:00 hoor ik heb op rijstrook 1 ook wel eens aan schaven (ga ik weer met mijn beleving duitse taxi vol geladen over de autobahn :owja: )

dus dit lijkt mij niet de bedoeling
verder staat de auto niet heel raar op zn pootjes voor 67 cm en achter 70 cm (afhankelijk van juiste locatie spatborden) de 3 cm dat ie voor over staat is hast niet te zien
onder de auto is mn laagste punt 9cm (plastic bodem plaat bij de uitloop van de uitlaat ) en het plastic loopt tot 11 cm
en de uitlaat is 14 cm van de grond verwijderd welke dus recent een kras heeft op gelopen
en dat alles op 205/60r16 inch bandjes

staat niet verkeerd
staat niet verkeerd
WhatsApp Image 2022-09-22 at 5.22.33 PM.jpeg (186.36 KiB) 1011 keer bekeken
WhatsApp Image 2022-09-22 at 5.22.33 PM (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-09-22 at 5.22.33 PM (1).jpeg (115.23 KiB) 1011 keer bekeken
laagste punt 9 cm van de grond
laagste punt 9 cm van de grond
WhatsApp Image 2022-09-22 at 5.28.22 PM.jpeg (137.68 KiB) 1011 keer bekeken
hoogste plastic punt 11 cm
hoogste plastic punt 11 cm
WhatsApp Image 2022-09-22 at 5.28.23 PM.jpeg (126.61 KiB) 1011 keer bekeken
uitlaat bekrast
uitlaat bekrast
WhatsApp Image 2022-09-22 at 5.28.24 PM.jpeg (109.53 KiB) 1011 keer bekeken

dus ik via het werk naar partslink 24 de veren uit zoeken

orgineel is alles als volgt :
voor veer A 212 321 04 04 (4x blauw) met code 842 voor grotere bodem speling (anders werd het direct control en 4 matic met het zelfde nummer)
voor zitten geen extra verhogers tussen dus niet verder aan de orde.

achter veer A 212 324 01 04 (1x rood) ook weer met code 842 voor grotere bodem speling
vul stuk 2 stud 9 mm A 210 325 02 84

maar nu zie ik veren met 1x blauw tot 3x geel (voor de normale versie en met code 842 voor grotere bodem speling dus zonder verdere codes )
en 2x rood (ook weer voor de normale versie en met code 842 voor grotere bodem speling dus zonder verdere codes )

maar goed ik zie door de veren het bos niet meer en weet dus nu niet of ik volgens oem specificaties moet gaan zoeken of juist ff tandje zwaarder zodat ie iets hoger staat ???

bij de w114 was het wel zo dat ik uit eindelijk oem verzwaarde veren gehaald had :'( en deze ook daad werkelijk hoger kwam te staan maar goed die veren hadden 40+ jaar ervaring
deze zijn 10 jaar en bijna 4 ton oud komt ie met oem dan ook hoger te staan of moet ik gaan kijken naar andere veren of rubbers ???

mocht iemand mij hier in kunnen en willen helpen dan houd ik mij zeer aan bevolen

oja en tevens is het idee om op den duur een trekhaak te plaatsen
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

22 sep 2022 18:19

Zijn je dempers nog wel in orde?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

22 sep 2022 18:54

plorie schreef: 22 sep 2022 18:19 Zijn je dempers nog wel in orde?
Zo ver ik weet en ik kan inschatten zijn dezen nog goed
Maar ff voor mijn idee/ beeldvorming
Wat kunnen de dempers voor invloed hebben bij het al rustig over de drempels rijden ?
Ik meende dat de dempers dempen bij het in en uit veren
Bij het rustig doen deze dat vele malen minder dan bij hogere snelheden
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8351
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

22 sep 2022 19:25

MB bepaald de veren me "punten " hoe meer opties en zaken op of aan gebouwd komen er punten bij. Hoe meer punten hoe stugger de veer.

Als je het chassisnummer stuurt kan ik wel even kijken welke veer je moet hebben en welke wanneer je een trekhaak zou hebben.
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

22 sep 2022 20:01

ElGriffo schreef: 22 sep 2022 19:25 MB bepaald de veren me "punten " hoe meer opties en zaken op of aan gebouwd komen er punten bij. Hoe meer punten hoe stugger de veer.

Als je het chassisnummer stuurt kan ik wel even kijken welke veer je moet hebben en welke wanneer je een trekhaak zou hebben.
ja dat kan ik mij voorstellen dat een fabrikant de veren bepaald afhankelijk van de opties daar krijg je de kleur code van

maar tegelijkertijd ben ik toch wel heel erg benieuwd naar de standaard bodemvrijheid van een w212 ?
en wat de optie extra bodem vrijheid geeft
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

22 sep 2022 20:08

Dat effect heb je al erg snel, afhankelijk van hoe sterk ze versleten zijn.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8351
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

22 sep 2022 21:46

Blijkbaar ben ik er een paar jaartjes uit ... Tegenwoordig hanteren ze geen puntentelling meer lijkt het . wel verschil tussen meer bodemvrijheid code 482 en code 485

Wanneer ik de code filter uitzet krijg ik wel een ander onderdeelnummer . Wat het verschil is ? . In ieder geval hanteren ze geen punten telling meer met de nieuwere modellen.
Bijlagen
W212 Veer achter 2.jpg
W212 Veer achter 2.jpg (31.53 KiB) 842 keer bekeken
W212 veer achter.jpg
W212 veer achter.jpg (17.98 KiB) 842 keer bekeken
W212 veer voor.jpg
W212 veer voor.jpg (17.72 KiB) 842 keer bekeken
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

23 sep 2022 00:04

ElGriffo schreef: 22 sep 2022 21:46 Blijkbaar ben ik er een paar jaartjes uit ... Tegenwoordig hanteren ze geen puntentelling meer lijkt het . wel verschil tussen meer bodemvrijheid code 482 en code 485

Wanneer ik de code filter uitzet krijg ik wel een ander onderdeelnummer . Wat het verschil is ? . In ieder geval hanteren ze geen punten telling meer met de nieuwere modellen.
Tijden veranderen Marco :owja:

Maar als je het filter aan laat kom je op de 1x rood veer (op de achteras) uit zoals partslink ook aangeeft (als ik de foto's goed interpreteer )
Maar wel met code 482


Maar er is dus ook geen kleur schema of verklaring bij Mercedes ? :?


Ik zie bij partslink wel verschil in gewicht tussen de 1x rood en 2x rood dat 2x rood zwaarder is maar wat daar van waar is :?
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8351
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

23 sep 2022 06:20

Waarom ze 1x rood gebruiken ? Geen idee eigenlijk.

2x rood is denk ik wel een zwaardere uitvoering
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3194
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

23 sep 2022 09:27

Behalve de veren zou ik het zoals Plorie al zei ook in de demping zoeken. Met minder demping veert eea meer door. De comfy 16 inch bandenmaat veert ook meer dan een plat 18 of 19 inch bandje.
Laag is minder luchtweerstand en dus gunstiger verbruik ;)
Titanium skidblocks voor vonken net als in de Formule 1 is misschien een alternatief :)
JantjeV8
Berichten: 2216
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

23 sep 2022 10:07

Dat hij voor iets lager staat, heb je goed in de schotels gekeken of er geen afgebroken uiteinden van de veren zijn? Kan lastig te zien zijn.
JantjeV8
Berichten: 2216
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

23 sep 2022 10:09

En los daarvan, hoe ervaar jij het comfort van die taxi?

Wij hebben moeders al een paar jaar in een Aatje rijden, prima auto, ook voormalig taxi. A160cdi. >4 ton op de klok. Ik vind het ding alleen zo klapperen. Op de kasseien is het net of een draagarm rammelt. Toch is alles degelijk en spelingsvrij en de schokbrekers in orde.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

23 sep 2022 21:13

Poppel180 schreef: 23 sep 2022 09:27 Behalve de veren zou ik het zoals Plorie al zei ook in de demping zoeken. Met minder demping veert eea meer door. De comfy 16 inch bandenmaat veert ook meer dan een plat 18 of 19 inch bandje.
Laag is minder luchtweerstand en dus gunstiger verbruik ;)
Titanium skidblocks voor vonken net als in de Formule 1 is misschien een alternatief :)
ik zal het een smet de garage overleggen

ja de 16 inch rijd wel lekker dan de 18/19 inch stuiterbandjes :owja:

eeh ja iets hoger op zn pootjes zal iets met het verbruik gaan doen :sst:

ja zo iets maar dan ben ik bang dat ie vast gaat lopen op een drempel :owja:
JantjeV8 schreef: 23 sep 2022 10:07 Dat hij voor iets lager staat, heb je goed in de schotels gekeken of er geen afgebroken uiteinden van de veren zijn? Kan lastig te zien zijn.
ik zal eens goed gaan kijken bedankt voor de tip
JantjeV8 schreef: 23 sep 2022 10:09 En los daarvan, hoe ervaar jij het comfort van die taxi?

Wij hebben moeders al een paar jaar in een Aatje rijden, prima auto, ook voormalig taxi. A160cdi. >4 ton op de klok. Ik vind het ding alleen zo klapperen. Op de kasseien is het net of een draagarm rammelt. Toch is alles degelijk en spelingsvrij en de schokbrekers in orde.
ja best goed rijd nog steeds niet verkeerd (maar goed was een w639 gewend) ik had ook een rammeltje maar dat waren spoor stokjes voor en die meteen opgelost samen met een beurtje maar verder rijd ie dan als een E klasse hoort te rijden
Gebruikersavatar
janpieter
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 nov 2011 10:36
Mercedes-Benz: W212 E250 cgi Avangarde 2009
Specialisatie: recreatie en techniek
Locatie: Asten

26 sep 2022 21:59

20220610_070200694_iOS (2).jpg
20220610_070200694_iOS (2).jpg (276.14 KiB) 486 keer bekeken
Ik heb een schroefset van KW er onder achter op de laagste stand voor op de middelste stand. wielen zijn 19 inch en ik raak helemaal niets tot nu toe. de auto ligt zeker 5 cm lager als origineel. comfort is zeker niet zoals het was voorheen maar ik vindt dat fijner rijden veel strakker en direct insturen.
Mvg,
Jan Pieter.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

28 sep 2022 12:16

janpieter schreef: 26 sep 2022 21:59 20220610_070200694_iOS (2).jpg

Ik heb een schroefset van KW er onder achter op de laagste stand voor op de middelste stand. wielen zijn 19 inch en ik raak helemaal niets tot nu toe. de auto ligt zeker 5 cm lager als origineel. comfort is zeker niet zoals het was voorheen maar ik vindt dat fijner rijden veel strakker en direct insturen.
bedankt voor je reactie

ik denk dat dat vaak weer komt dat de vering stugger is dat ie minder door deind

weet je heel toevallig de hoogtes van voor de verlaging ?
Plaats reactie