Roetfilter en dpf weg programmeren
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
mijn 2014 w639 met om642 en bijna 3 ton op de kop
heeft 1 keer het roetfilter vol gehad deze onder de auto laten reinigen en codes gewist geen problemen meer
en heeft 1x de eer defect gehad (elektrisch zat amper vervuiling op) deze gewisseld door origineel en nooit problemen mee gehad
verder Nooit echt dpf/egr problemen gehad
volgens mij komen ze ook niet echt voor
wat volgens mij bij de om642 wil gebeuren is dat de vlinder kleppen wel eens vervelend willen doen
is de egr echt vervuild en hoe is de dpf er aan toe ?
ik kan mij voorstellen dat er een onderliggend probleem is waardoor het mengsel niet goed is en je daardoor weer het gevolg probleem krijgt van dpf/egr problemen
wat ik ooit zo begrepen heb is als je het laat uit schrijven is dat je alles leeg moet halen en af doppen en weg moet laten schrijven
succes gr pascal
ene ps hou er rekening mee dat er in Nederland ook een keer een deeltjes teller bij de apk komt dan kan je wel eens problemen hebben
heeft 1 keer het roetfilter vol gehad deze onder de auto laten reinigen en codes gewist geen problemen meer
en heeft 1x de eer defect gehad (elektrisch zat amper vervuiling op) deze gewisseld door origineel en nooit problemen mee gehad
verder Nooit echt dpf/egr problemen gehad
volgens mij komen ze ook niet echt voor
wat volgens mij bij de om642 wil gebeuren is dat de vlinder kleppen wel eens vervelend willen doen
is de egr echt vervuild en hoe is de dpf er aan toe ?
ik kan mij voorstellen dat er een onderliggend probleem is waardoor het mengsel niet goed is en je daardoor weer het gevolg probleem krijgt van dpf/egr problemen
wat ik ooit zo begrepen heb is als je het laat uit schrijven is dat je alles leeg moet halen en af doppen en weg moet laten schrijven
succes gr pascal
ene ps hou er rekening mee dat er in Nederland ook een keer een deeltjes teller bij de apk komt dan kan je wel eens problemen hebben
- gerardwb
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
- Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
- Locatie: Słupsk/polen
Voor de vlinderkleppen kun je een revisie setje kopen https://www.ebay.com/itm/175266850143?_ ... %3A2047675pascalvd schreef: ↑17 sep 2022 15:53 mijn 2014 w639 met om642 en bijna 3 ton op de kop
heeft 1 keer het roetfilter vol gehad deze onder de auto laten reinigen en codes gewist geen problemen meer
en heeft 1x de eer defect gehad (elektrisch zat amper vervuiling op) deze gewisseld door origineel en nooit problemen mee gehad
verder Nooit echt dpf/egr problemen gehad
volgens mij komen ze ook niet echt voor
wat volgens mij bij de om642 wil gebeuren is dat de vlinder kleppen wel eens vervelend willen doen
is de egr echt vervuild en hoe is de dpf er aan toe ?
ik kan mij voorstellen dat er een onderliggend probleem is waardoor het mengsel niet goed is en je daardoor weer het gevolg probleem krijgt van dpf/egr problemen
wat ik ooit zo begrepen heb is als je het laat uit schrijven is dat je alles leeg moet halen en af doppen en weg moet laten schrijven
succes gr pascal
ene ps hou er rekening mee dat er in Nederland ook een keer een deeltjes teller bij de apk komt dan kan je wel eens problemen hebben
Beste,
Om de 3 weken rij ik 6.5 tot 7000 kilometers weg met mijn viano. En toch gesodemieter! Motorisch niet” let wel ik heb bijna 500.000 op de teller en nauwelijks olie verbruik. Altijd dik in de onderhoud. Geen stuiver op bespaard. Twee weken terug eerste ketting revisie gehad met spanner. Geleiders waren nog als nieuw en heb mij laten vertellen dat deze bijna nooit slijten (alleen als je ketting klappert en er dus te laat bij ben)
Goed zoals ik zij, ben ik klaar met de problemen omtrent dpf en Egr en hak ik morgen de knoop door en laat ze weg programmeren. Hoop dat de auto er kwa rijgedrag niet op achteruitgaat” mijn monteur in Nederland waarschuwde mij om alleen het roetfilter uit te zetten en 1 deel eruit te vetweiderijen (niet de twee delen) zodat hij minder uitstoot heeft. Daarnaast zij hij met klem” het Egr systeem met rust te laten, de wagen gaat er minder goed op presteren kwa rijgedrag (zijn mening)
Wat denken jullie en zijn er mensen die zijn mening delen omtrent het Egr te laten zoals hij functioneert.
Vriendelijke groeten
Om de 3 weken rij ik 6.5 tot 7000 kilometers weg met mijn viano. En toch gesodemieter! Motorisch niet” let wel ik heb bijna 500.000 op de teller en nauwelijks olie verbruik. Altijd dik in de onderhoud. Geen stuiver op bespaard. Twee weken terug eerste ketting revisie gehad met spanner. Geleiders waren nog als nieuw en heb mij laten vertellen dat deze bijna nooit slijten (alleen als je ketting klappert en er dus te laat bij ben)
Goed zoals ik zij, ben ik klaar met de problemen omtrent dpf en Egr en hak ik morgen de knoop door en laat ze weg programmeren. Hoop dat de auto er kwa rijgedrag niet op achteruitgaat” mijn monteur in Nederland waarschuwde mij om alleen het roetfilter uit te zetten en 1 deel eruit te vetweiderijen (niet de twee delen) zodat hij minder uitstoot heeft. Daarnaast zij hij met klem” het Egr systeem met rust te laten, de wagen gaat er minder goed op presteren kwa rijgedrag (zijn mening)
Wat denken jullie en zijn er mensen die zijn mening delen omtrent het Egr te laten zoals hij functioneert.
Vriendelijke groeten
- LewisYall
- Berichten: 884
- Lid geworden op: 04 okt 2018 13:31
- Mercedes-Benz: S203 C320 CDI Avantgarde Combi
- Specialisatie: Houthakken
Ik heb wel eens twee andere C klasses met de V6 diesel gereden waarvan er eentje technisch goed was en die reed al echt fijn. (Geen storingen oid) Ik vertelde volgens mij eerder al dat de EGR bij mijn huidige C is afgedopt en weggeschreven, DPF zit er nog onder, en hij gaat af als een kanon, eveneens zonder storingen of problemen.Teun36 schreef: ↑17 sep 2022 21:58 Hoop dat de auto er kwa rijgedrag niet op achteruitgaat” mijn monteur in Nederland waarschuwde mij om alleen het roetfilter uit te zetten en 1 deel eruit te vetweiderijen (niet de twee delen) zodat hij minder uitstoot heeft. Daarnaast zij hij met klem” het Egr systeem met rust te laten, de wagen gaat er minder goed op presteren kwa rijgedrag (zijn mening)
Wat denken jullie en zijn er mensen die zijn mening delen omtrent het Egr te laten zoals hij functioneert.
Vriendelijke groeten
Het concept van de EGR is simpel. Uitstoot verminderen door uitlaatgassen te recirculeren en opnieuw te verbranden. Het nadeel van dit systeem is dat het op den duur inwendig vervuilend werkt door koolafzetting/roetvorming. Zo erg zelfs, dat het systeem dan verstopt, en motorstoringen c.q noodloop gaat veroorzaken. Als je toch bezig gaat met iemand die gaat chippen, laat ‘m dan het probleem aanpakken ipv het gevolg, dus: afdoppen en wegschrijven, of laat de hele inlaat plus EGR kleppen goed reinigen. Er niks aan doen is niet echt een oplossing lijkt mij.
Ex: S203 C 270 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=95321
Nu: S203 C 320 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=107430
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=95321
Nu: S203 C 320 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=107430
Dank voor jullie reacties.
Waar dop je het EGR mee af en moet dit direct na het wegschrijven van het EGR of kan dit even wachten tot het geen waar je mee afdopt binnen is. waar is deze afdop plaat überhaupt te bestellen?
Vriendelijke groeten
Waar dop je het EGR mee af en moet dit direct na het wegschrijven van het EGR of kan dit even wachten tot het geen waar je mee afdopt binnen is. waar is deze afdop plaat überhaupt te bestellen?
Vriendelijke groeten
Beste leden, reeds de dpf leeg gehaald en terug geplaatst
, waarna dpf en Egr herschreven zijn.
Mijn bus: Viano 3.0 rijd als een zonnetje en pakt sneller op, draait ook stiller en rustiger.
Geen rook enkel dat je hem met raam open zo nu en dan ruikt (stil staan)
Geen foutcodes meer.
Auto krijgt verse lucht en hoeft na inhaleren zijn uitstoot niet nogmaals te nuttigen.
Groet
, waarna dpf en Egr herschreven zijn.
Mijn bus: Viano 3.0 rijd als een zonnetje en pakt sneller op, draait ook stiller en rustiger.
Geen rook enkel dat je hem met raam open zo nu en dan ruikt (stil staan)
Geen foutcodes meer.
Auto krijgt verse lucht en hoeft na inhaleren zijn uitstoot niet nogmaals te nuttigen.
Groet
Hallo leden,
Het is alweer even geleden,
Mijn bus is in Nederland onderhanden genomen (ECU) was niet goed gedaan in Spanje het weg programmeren van het DPF en EGR.
Pul motor revisie Urk heeft dit goed gedaan.
Enige tijd geleden kreeg ik olie lekkage, het bekende olie koeler probleem” ik heb dit zelf gedaan ben geen onhandige leek en de lijn was kort met Pul motor revisie als er een vraag was.
Omdat ik de Seals moest vervangen en mijn wervelkleppen helemaal naar de …. Waren en de EGR toch al niet meer dienstbaar was, hebben wij ze verwijderd en de beide inlaten laten lassen, ook hebben we het EGR+koelsysteem en swirlmotor niet meer terug geplaatst maar aangepast waar nodig en sensoren verplaats etc….
Dit alles hierboven is goed gegaan en niets op aan te merken.
Met het demonteren van dit alles was mij opgevallen, dat mijn turbo aan de achterzijde (uitlaat) olie lekkage had. Wij hebben dit maar gelijk aangepakt en een nieuw patroon in de turbo gezet waarna ook deze goed werkte. Althans de werking leek goed ook deze turbo lekt olie aan de achterkant (was me opgevallen bij demonteren van de uitlaat)
P.s ik heb reeds geen dempers of dpf en katalysator meer (recht aan recht toe)
Vraag:
Wat zou het kunnen zijn dat de turbo lekt?
Waarom komt er bij draaiende motor een bijkomend van blaas geluid uit de uitlaat…..
( wanneer ik de stekker los trek van de luchtmassa meter bij draaiende motor gaat dit bijkomende blaas geluid weg???)
En ik kreeg één maal deze code
P0069 Absolute druk verzamelen-correlatie barometerdruk.
Ook kregen we wat fout meldingen op de sensoren welke op voorheen de katalysator zaten en hebben we deze middels voorzien van een: zuurstof sensor spacer.
Ik denk dat het een duidelijke aanwijzing is dat de auto bij draaiende motor een bijkomend (blaas/sis) geluid maakt en dat de turbo olie lekt aan de achterkant (1 kant)
Let op! Wanneer ik dus de luchtmassa meter ontkoppel stopt het blazen en klinkt het uitlaat geluid zoals het hoort.
Ik heb tevens ook live data verzameld van alle sensoren etc bij draaiende motor”. Wellicht dat een bepaalde waarde niet goed is ?
Hoop dat jullie mij wat duidelijkheid kunnen geven
Alvast bedankt.
Het is alweer even geleden,
Mijn bus is in Nederland onderhanden genomen (ECU) was niet goed gedaan in Spanje het weg programmeren van het DPF en EGR.
Pul motor revisie Urk heeft dit goed gedaan.
Enige tijd geleden kreeg ik olie lekkage, het bekende olie koeler probleem” ik heb dit zelf gedaan ben geen onhandige leek en de lijn was kort met Pul motor revisie als er een vraag was.
Omdat ik de Seals moest vervangen en mijn wervelkleppen helemaal naar de …. Waren en de EGR toch al niet meer dienstbaar was, hebben wij ze verwijderd en de beide inlaten laten lassen, ook hebben we het EGR+koelsysteem en swirlmotor niet meer terug geplaatst maar aangepast waar nodig en sensoren verplaats etc….
Dit alles hierboven is goed gegaan en niets op aan te merken.
Met het demonteren van dit alles was mij opgevallen, dat mijn turbo aan de achterzijde (uitlaat) olie lekkage had. Wij hebben dit maar gelijk aangepakt en een nieuw patroon in de turbo gezet waarna ook deze goed werkte. Althans de werking leek goed ook deze turbo lekt olie aan de achterkant (was me opgevallen bij demonteren van de uitlaat)
P.s ik heb reeds geen dempers of dpf en katalysator meer (recht aan recht toe)
Vraag:
Wat zou het kunnen zijn dat de turbo lekt?
Waarom komt er bij draaiende motor een bijkomend van blaas geluid uit de uitlaat…..
( wanneer ik de stekker los trek van de luchtmassa meter bij draaiende motor gaat dit bijkomende blaas geluid weg???)
En ik kreeg één maal deze code
P0069 Absolute druk verzamelen-correlatie barometerdruk.
Ook kregen we wat fout meldingen op de sensoren welke op voorheen de katalysator zaten en hebben we deze middels voorzien van een: zuurstof sensor spacer.
Ik denk dat het een duidelijke aanwijzing is dat de auto bij draaiende motor een bijkomend (blaas/sis) geluid maakt en dat de turbo olie lekt aan de achterkant (1 kant)
Let op! Wanneer ik dus de luchtmassa meter ontkoppel stopt het blazen en klinkt het uitlaat geluid zoals het hoort.
Ik heb tevens ook live data verzameld van alle sensoren etc bij draaiende motor”. Wellicht dat een bepaalde waarde niet goed is ?
Hoop dat jullie mij wat duidelijkheid kunnen geven
Alvast bedankt.