Hallo luitjes
ik zit met het volgende , mijn airco condensor ging kapot dus deze heb ik vervangen en opnieuw laten vullen
nu heb ik het probleem dat de airco niet echt koud wordt , soms heeft hij wel wat momenten dat het kouder wordt maar over het algemeen blijft hij lauwe lucht geven
heeft iemand enig idee waar ik naar moet kijken ?
ik merk wel wat verschil tussen airco uit en aan maar dat is zo minimaal
misschien dat hij gereset moet worden aangezien de condensor vervangen is en daar ook een sensor op zit ?
iemand een idee ?
Gr WIm
Vito 2013 , Airco gevuld maar blaast lauw
- Mr. Viano
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 aug 2012 20:44
- Mercedes-Benz: W639 Viano 3.2 V6 190pk 2006
- Locatie: Gouda
Op de airco pomp zit geen sensor maar een aansturing voor variabele pomp capaciteit. Middels uitlezen en diagnose stellen is dit probleem te verhelpen. Drukken uitlezen, binnentemperatuur uitlezen. Zie ander topic waarin de de vervanging daarvan in beeld heb gebracht.
Horsepower is how hard you can hit the wall. Torque is how far you can take the wall with you!
- W204Avantgarde
- Berichten: 4065
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Onder of langs het contactslot zit een uitsparing/rooster voor themperatuursensor, blaas deze voorzichtig wat uit, kan zijn dat er zich stof opgehoopt heeft.
nou ik heb hem net uitgelezen maar zover ik kan zien (amateur) geen rare dingen
waardes staan allemaal goed , pomp werkt ook naar behoren
enige wat ik tegen gekomen bent is de stelmoter luchtmengklep als ik die op warm zet gaat hij naar 100% maar als ik hem naar koud zet blijft hij op 0% staan
zou dit ermee te maken kunnen hebben ?
zover ik gezien heb ik helemaal geen foutmeldingen ergens van
waardes staan allemaal goed , pomp werkt ook naar behoren
enige wat ik tegen gekomen bent is de stelmoter luchtmengklep als ik die op warm zet gaat hij naar 100% maar als ik hem naar koud zet blijft hij op 0% staan
zou dit ermee te maken kunnen hebben ?
zover ik gezien heb ik helemaal geen foutmeldingen ergens van
- douwewe
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
Was dit probleem er ook al voor het vervangen van de condensor?
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
vandaag naar de aircoboer geweest
hij vertelde me dat de aircopomp kapot is
alleen vind ik het zo vreemd dat als ik hem uitlees dat de pomp wel allemaal normale waardes aangeeft , echter het blijft koud
ik heb geprobeerd de pomp te draaien bij de poelie en dat gaat wel maar heel erg stroef
het lijkt mij dat als de pomp kapot is dat er dan ook geen waardes gegeven worden wanneer ik hem uit en aan zet ?!?!
hij had allemaal mooie verhaaltjes en zou totaal 1600,- kosten om de pomp te vervangen
dit lijkt mij een beetje overdreven
@ Douwewe Airco heeft het altijd goed gedaan , de condensor is lek gegaan en die heb ik vervangen , en opnieuw gevuld
toen werkte de airco perfect en had niks te klagen
echter afgelopen week had ik mijn raam open en hoorde ik een geluid dat klonk als een versleten lager zeg maar
vlak daarna hoorde ik tak tak tak soort van tandjes die elkaar raken
ik had gelijk zoiets van poelie , aangezien daar plastic in zit voor de beveiliging dat die dan kapot zijn gegaan
hij vertelde me dat de aircopomp kapot is
alleen vind ik het zo vreemd dat als ik hem uitlees dat de pomp wel allemaal normale waardes aangeeft , echter het blijft koud
ik heb geprobeerd de pomp te draaien bij de poelie en dat gaat wel maar heel erg stroef
het lijkt mij dat als de pomp kapot is dat er dan ook geen waardes gegeven worden wanneer ik hem uit en aan zet ?!?!
hij had allemaal mooie verhaaltjes en zou totaal 1600,- kosten om de pomp te vervangen
dit lijkt mij een beetje overdreven
@ Douwewe Airco heeft het altijd goed gedaan , de condensor is lek gegaan en die heb ik vervangen , en opnieuw gevuld
toen werkte de airco perfect en had niks te klagen
echter afgelopen week had ik mijn raam open en hoorde ik een geluid dat klonk als een versleten lager zeg maar
vlak daarna hoorde ik tak tak tak soort van tandjes die elkaar raken
ik had gelijk zoiets van poelie , aangezien daar plastic in zit voor de beveiliging dat die dan kapot zijn gegaan
- Sneaky Pete
- Donateur
- Berichten: 1980
- Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Locatie: Zuid-Oost Brabant
Volgens mij moet je expliciet de foutmelding in DAS resetten als ie leeg is geweest. Om de compressor te beschermen omdat het systeem leeg is wordt die pas weer ingeschakeld nadat die foutmelding onder DAS expliciet gewist is. Althans zo werkt het bij mij.
- douwewe
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
Zo te horen is de breek pennetje of plaatje gebroken.
Nu draaid de poulie wel maar de pomp staat stil
Mogelijk vuil in het leiding werk gekomen bij het wisselen van de condensor.
En is hier door nu de pomp stuk gegaan.
Ik weet dat het vervangen van de airco pomp bij een v6 zon twee dagen sleutelen is.
Gehele bumper radiator verdamper moet er voor weg.
Dus ja een kostbare operatie.die je het beste kan overlaten aan de vakman gezien het systeem ook gespoeld moet worden.
Als dit niet goed gedaan word is binnen een paar dagen de pomp weer stuk.
Helaas heb ik die ervaring ook
Nu draaid de poulie wel maar de pomp staat stil
Mogelijk vuil in het leiding werk gekomen bij het wisselen van de condensor.
En is hier door nu de pomp stuk gegaan.
Ik weet dat het vervangen van de airco pomp bij een v6 zon twee dagen sleutelen is.
Gehele bumper radiator verdamper moet er voor weg.
Dus ja een kostbare operatie.die je het beste kan overlaten aan de vakman gezien het systeem ook gespoeld moet worden.
Als dit niet goed gedaan word is binnen een paar dagen de pomp weer stuk.
Helaas heb ik die ervaring ook
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
ja het zou idd kunnen
maar de pomp draait nog wel rond , echter met een dop sleutel vrij zwaar maar ik las ergens dat dat normaal is
zou het niet alleen de poelie kunnen zijn ? aangezien ik normale waardes krijg bij het uitlezen in DAS
als de pomp kapot zou zijn dan zouden de waardes toch ook niet goed zijn
ik zie het aantal bar , spanning etc goed staan als ik hem aan zet
maar de pomp draait nog wel rond , echter met een dop sleutel vrij zwaar maar ik las ergens dat dat normaal is
zou het niet alleen de poelie kunnen zijn ? aangezien ik normale waardes krijg bij het uitlezen in DAS
als de pomp kapot zou zijn dan zouden de waardes toch ook niet goed zijn
ik zie het aantal bar , spanning etc goed staan als ik hem aan zet
- DeMegens
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: 29 sep 2010 23:42
- Mercedes-Benz: W639 Vito 120CDI & W163 400CDI
- Specialisatie: Morsen
- Locatie: Brabant
Wat voor waardes zie je dan bij het inschakelen van de pomp?
Hoge / lage druk? Weet niet of dat uit te lezen valt, beste is om gewoon drukmeters aan te sluiten en dan te zien wat er gebeurd. Evt. wat temperaturen meten als je kunt.
Maar een pomp die zo zwaar draait, kan nooit goed zijn. Die moet je gewoon met de hand rond kunnen draaien.
Hoge / lage druk? Weet niet of dat uit te lezen valt, beste is om gewoon drukmeters aan te sluiten en dan te zien wat er gebeurd. Evt. wat temperaturen meten als je kunt.
Maar een pomp die zo zwaar draait, kan nooit goed zijn. Die moet je gewoon met de hand rond kunnen draaien.
- douwewe
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
Als je hem met een dopsleutel draaid heb je dan de snaar eraf?
En hoe lang is je systeem leeg geweest.
Want al die tijd draaid je pomp dus wel door .
Gezien deze pompen niet uitgezet kunnen worden.maar de opbrengst word dan op 0 gezet zodat hij vrij rond kan draaien.
Maar dat is natuurlijk ook niet onbeperkt.
Toen ik mijn bus kocht zat daar de pomp ook van vast.systeem was leeg.
Nieuwe pomp laten monteren die liep binnen 275 km weer vast.
Ze hadden het systeem niet gespoeld (gereinigd)
Daarna nog een paar keer systeem leeg gehad bleek leiding een haar scheurtje te hebben bij een aangeslast beugeltje.
Nu blijft eindelijk het systeem vol .
Maar valt hij onderweg of bij thempraturen boven de 25 graden uit.thempraturen looen op naar boven de buiten thempraturen.
Ergens is er een slecht contact in de aansturing.
Daar is het voor mij nu naar zieken waar ik dat slechte contact kan vinden
En hoe lang is je systeem leeg geweest.
Want al die tijd draaid je pomp dus wel door .
Gezien deze pompen niet uitgezet kunnen worden.maar de opbrengst word dan op 0 gezet zodat hij vrij rond kan draaien.
Maar dat is natuurlijk ook niet onbeperkt.
Toen ik mijn bus kocht zat daar de pomp ook van vast.systeem was leeg.
Nieuwe pomp laten monteren die liep binnen 275 km weer vast.
Ze hadden het systeem niet gespoeld (gereinigd)
Daarna nog een paar keer systeem leeg gehad bleek leiding een haar scheurtje te hebben bij een aangeslast beugeltje.
Nu blijft eindelijk het systeem vol .
Maar valt hij onderweg of bij thempraturen boven de 25 graden uit.thempraturen looen op naar boven de buiten thempraturen.
Ergens is er een slecht contact in de aansturing.
Daar is het voor mij nu naar zieken waar ik dat slechte contact kan vinden
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
ik zal vanavond nog een keer hem uitlezen , weet het nu niet precies uit mijn hoofdDeMegens schreef: ↑13 aug 2022 07:58 Wat voor waardes zie je dan bij het inschakelen van de pomp?
Hoge / lage druk? Weet niet of dat uit te lezen valt, beste is om gewoon drukmeters aan te sluiten en dan te zien wat er gebeurd. Evt. wat temperaturen meten als je kunt.
Maar een pomp die zo zwaar draait, kan nooit goed zijn. Die moet je gewoon met de hand rond kunnen draaien.
de snaar zit erop maar met dop 10 kan ik hem heel moeilijk rond draaien , echt wel wat kracht zetten wil hij draaien
de poelie zelf kan ik zo met de hand rond draaien dat is geen probleem
ik ga maandag even naar een ander bedrijf om te informerendouwewe schreef: ↑13 aug 2022 08:07 Als je hem met een dopsleutel draaid heb je dan de snaar eraf?
En hoe lang is je systeem leeg geweest.
Want al die tijd draaid je pomp dus wel door .
Gezien deze pompen niet uitgezet kunnen worden.maar de opbrengst word dan op 0 gezet zodat hij vrij rond kan draaien.
Maar dat is natuurlijk ook niet onbeperkt.
Toen ik mijn bus kocht zat daar de pomp ook van vast.systeem was leeg.
Nieuwe pomp laten monteren die liep binnen 275 km weer vast.
Ze hadden het systeem niet gespoeld (gereinigd)
Daarna nog een paar keer systeem leeg gehad bleek leiding een haar scheurtje te hebben bij een aangeslast beugeltje.
Nu blijft eindelijk het systeem vol .
Maar valt hij onderweg of bij thempraturen boven de 25 graden uit.thempraturen looen op naar boven de buiten thempraturen.
Ergens is er een slecht contact in de aansturing.
Daar is het voor mij nu naar zieken waar ik dat slechte contact kan vinden
ja vorig jaar is de condensor lek gegaan en 2 maanden geleden heb ik deze vervangen en gevuld
toen deed hij het ook gewoon
maar het zal best zijn dat de compressor toch kapot is maar toch blijf ik me afvragen wat voor geluid het was wat ik hoorde voordat hij ermee stopte
ik hoorde iets van breken , ja pff moeilijk uitleggen , maar alsof er iets van plastic afbrak zoeen geluid
nu las ik dat in de koppeling plastic zit , dit is voor bescherming van de compressor
kan het niet zo zijn dat deze zijn gebroken ? ja of misschien gebroken doordat de compressor kapot ging
totdat ik dat geluid hoorde deed hij het perfect
en het vreemde is dat er geen foutmeldingen in DAS staan , de pomp kan je ook uitlezen . als die kapot zou zijn dan zou hij toch geen waardes meer aangeven als je hem aanzet
helaas zit hier bij mij niet een goed bedrijf in de buurt (Den Haag) , anders had ik hem daar zonder problemen naartoe gebracht
maar al bij veel geweest en overal willen ze een slaatje uitslaan
- douwewe
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
Als je de poulie zo kan rond draaien is hij los van de pomp.
Normaal zou hij dus niet kunnen draaien als de snaar er op zit
Normaal zou hij dus niet kunnen draaien als de snaar er op zit
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
ik heb hier wat testen gedaan
zover ik kan zien zie ik niks vreemds
misschien toch de magneetkoppeling ?
zover ik kan zien zie ik niks vreemds
misschien toch de magneetkoppeling ?
- Bijlagen
-
- nergens een storing
- image0.jpeg (31.06 KiB) 375 keer bekeken
-
- airco aan
- image1.jpeg (41.11 KiB) 375 keer bekeken
-
- image3.jpeg (37.94 KiB) 375 keer bekeken
-
- verwarming aan
- image4.jpeg (34.15 KiB) 375 keer bekeken
-
- airco aan
- image5.jpeg (34.51 KiB) 375 keer bekeken
-
- airco aan , uit is hij 100%
- image7.jpeg (32.48 KiB) 375 keer bekeken
-
- airco aan
- image8.jpeg (34.48 KiB) 375 keer bekeken