Hallo, ik krijg sinds kort de melding visit workshop met de auto met het pijltje naar boven (airmatic). Ik heb hem uitgelezen en krijg foutcode 5508, als ik de data bekijk geeft hij bij de druksensor een waarde van 0 bar. Als ik de auto start begint de pomp wel te draaien maar stopt na een minuut of zo en op dat moment komt gelijk de melding visit workshop op het dashboard te staan. De pomp lijkt een ander geluid te maken dan normaal (veel rauwer).
Nu is mijn gedachte om de pomp maar te vervangen alleen de 0 bar druk bij de druksensor houdt mij een beetje tegen, zou het alleen de druksensor op het ventielblok kunnen zijn???
Weet iemand misschien hoe ik hier achter kan komen?
Alvast bedankt voor het meedenken, groeten Rolf
Airmatic visit workshop druksensor of.........
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Controleer in ieder geval het hele systeem op lekkages. Als er ergens een lekje zit dan slaat de pomp te vaak aan waardoor hij voortijdig verslijt
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Dank je, hij zakt eigenlijk niet dus ik denk niet gelijk aan een lek. Mijn idee is dat de sensor kapot zou kunnen zijn en dat het systeem de pomp uitzet omdat de druk 0 blijft volgens de sensor. Weet eerlijk gezegd niet of dit zo hoort te zijn, leek mij wel logisch.
- Msmax
- Berichten: 1105
- Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
- Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
- Locatie: Zoetermeer
Ervaring is dat de sensor 4 autolevens meegaat en de pomp 4x per autoleven wordt vervangen
Maw... de kans is groter dat je pomp defect is en niet de sensor.
Als je de uitgaande kant op een drukmeter kan aansluiten en dan de pomp laten lopen dan weet je of de pomp wel druk opbouwt of niet.
De pomp kan wel draaien maar dat wil nog niet zeggen dat het ook druk opbouwt.
Let wel op dat werken met druk toch enigzins gevaarlijk kan zijn dus effuh opletten.
Maw... de kans is groter dat je pomp defect is en niet de sensor.
Als je de uitgaande kant op een drukmeter kan aansluiten en dan de pomp laten lopen dan weet je of de pomp wel druk opbouwt of niet.
De pomp kan wel draaien maar dat wil nog niet zeggen dat het ook druk opbouwt.
Let wel op dat werken met druk toch enigzins gevaarlijk kan zijn dus effuh opletten.
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
-
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Spaar je die kosten van lekspray, zeepsop werkt ook prima.
De compressor moet het voorraadtankje binnen 40 seconde naar 18 bar brengen. Althans, dat is een test en controlecyclus in Xentry. Duurt dat te lang, dan levert de compressor niet genoeg meer. Die 18 bar is de systeemdruk. Ik weet niet welke sensor je afleest?
Die compressor is doorgaans ook eenvoudig te reviseren, een revisiesetje kost enkele tientjes, mijns inziens sowieso de moeite waard. De 2e verdachte is het kleppenblokje.
Die 0 bar weet ik ook niet te verklaren. Als er 0 bar systeemdruk is, zou de auto plat op de grond liggen. Als er een lekkage is, dan zou hij op z'n minst op 1 oor hangen.
De compressor moet het voorraadtankje binnen 40 seconde naar 18 bar brengen. Althans, dat is een test en controlecyclus in Xentry. Duurt dat te lang, dan levert de compressor niet genoeg meer. Die 18 bar is de systeemdruk. Ik weet niet welke sensor je afleest?
Die compressor is doorgaans ook eenvoudig te reviseren, een revisiesetje kost enkele tientjes, mijns inziens sowieso de moeite waard. De 2e verdachte is het kleppenblokje.
Die 0 bar weet ik ook niet te verklaren. Als er 0 bar systeemdruk is, zou de auto plat op de grond liggen. Als er een lekkage is, dan zou hij op z'n minst op 1 oor hangen.
De sensor die ik uitlees is volgens mij de sensor op het ventielblok, het systeem blijft op hoogte en zakt niet. Het lek zou volgens mij voor het ventielblok moeten zitten, de compressor en de leiding naar het ventielblok. Ik weet niet of het reservoir en de leiding er naar toe ook nog een mogelijkheid zijn waar een lek kan zitten als de auto helemaal niet zakt.
Ik denk aan de compressor omdat hij ook een vreemd geluid maakt als hij draait. Zoemt niet meer maar maakt een rammelend geluid.
Het kleppenblokje is nog maar 2 jaar oud, zou wel erg snel zijn als het daar in zit.
Ik heb contact gehad met miessler en die beweerden dat 0 bar vaak aan de compressor ligt. Het vervangen ervan kan sowieso geen kwaad, heb alle veren al vervangen en bij 18 jaar en 240000 km zal het geen overbodige luxe zijn
Ik denk aan de compressor omdat hij ook een vreemd geluid maakt als hij draait. Zoemt niet meer maar maakt een rammelend geluid.
Het kleppenblokje is nog maar 2 jaar oud, zou wel erg snel zijn als het daar in zit.
Ik heb contact gehad met miessler en die beweerden dat 0 bar vaak aan de compressor ligt. Het vervangen ervan kan sowieso geen kwaad, heb alle veren al vervangen en bij 18 jaar en 240000 km zal het geen overbodige luxe zijn
Ok, het ventiel blok ook vervangen en dan ga je kijken wat er in godsnaam toch aan de hand is. Pomp laten lopen en een rondje om de auto gelopen, rechtsachter duidelijk een sissend geluid en als ik bij het wiel keek kon je zo het slangetje uit de luchtbalg los zien hangen.
Nieuw connectortje in de veerbalg geplaatst en het slangetje er weer in gedrukt.........Alles ok
Volgende keer ga ik verder kijken dan mijn neus lang is
Nieuw connectortje in de veerbalg geplaatst en het slangetje er weer in gedrukt.........Alles ok
Volgende keer ga ik verder kijken dan mijn neus lang is
- deJongTimer
- Donateur
- Berichten: 1620
- Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
- Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
- Locatie: Kop Noord-Holland
Dat heet een Diag ..Nose !!
Mooi dat je het opgelost hebt .
Mooi dat je het opgelost hebt .
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen.