Brandstofpompen w140 500sel 1992

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
stubby
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2013 23:27

18 jul 2022 13:54

Goedendag allen,

Mijn brandstofdruk valt weg bij stilstand auto. (500sel uit '92) Van 3.2bar naar 0,4bar in één nacht.
Als ik 4x het contact aan/uit zet zonder de motor te starten, dus dat je de brandstofpompen ook 4x aan hoor gaan, start hij onmiddelijk.
Er zit geen losse accumulator bij de brandstofpompen en ik heb mijn drukregelaar in de retourleiding vanaf de brandstof-ringleiding terug naar de tank al vervangen. Maar het wordt al beroerder.
Mijn vraag is; hebben de brandstofpompen een interne terugslagklep of een accumulator?
Als dit het geval is dan gaan ik de brandstofpompen vervangen..
Ik hoor het graag,
Bedankt, Mvg. Marcel.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

18 jul 2022 14:24

In de persaansluiting van de pomp zit een terugslagklepje voor zover ik weet. Met het warme weer heb je ook snel last van “vapourlock” als je brandstof druk weg zakt.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8354
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

18 jul 2022 22:50

Kan ook zijn dat je verstuivers lekken ? doet ie het warm wel goed ?
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
stubby
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2013 23:27

18 jul 2022 23:07

Frits schreef: 18 jul 2022 14:24 In de persaansluiting van de pomp zit een terugslagklepje voor zover ik weet. Met het warme weer heb je ook snel last van “vapourlock” als je brandstof druk weg zakt.
Ok, maar dus wel buiten de pomp? Niet intern in de pomp?
stubby
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2013 23:27

18 jul 2022 23:29

Bedankt voor jullie reacties.
Warm doet hij het prima. Vanmorgen had ik hem gestart en had ik 3.2bar op mijn ringleiding. Ik zet de motor uit en bleef na mijn drukmeter kijken.
Plots sprong hij terug van 3.2 naar 2.0bar.
Net of er iets open ging.
Dus mss een defecte terugslagklep in de pompen..
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

19 jul 2022 09:49

stubby schreef: 18 jul 2022 23:07
Frits schreef: 18 jul 2022 14:24 In de persaansluiting van de pomp zit een terugslagklepje voor zover ik weet. Met het warme weer heb je ook snel last van “vapourlock” als je brandstof druk weg zakt.
Ok, maar dus wel buiten de pomp? Niet intern in de pomp?
Je zou kunnen zeggen in de pomp, maar die nippel kun je er wel uitdraaien.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
stubby
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2013 23:27

19 jul 2022 12:34

Ok, bedankt.
Als ik tijd heb ga ik er toch maar een pomp eraf halen en proberen erin te kijken.
Of erin te blazen in beide richtingen. Als dat wel gaat is er dus wrs een terugslagklep stuk.
Maar dat moet toevallig wel in beide pompen zijn..anders kan de druk niet wegvallen..
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25800
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

20 jul 2022 16:34

Een W126 had bij de pomp(en) nog een accumulator die het systeem op druk hield. zijn ze daar bij de W140 vanaf gestapt?

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
JantjeV8
Berichten: 2217
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

20 jul 2022 16:54

6 is een pomp, 5 zijn 2 pompjes, 21 en 20 zijn filters, #8 is een valve, en dat zal een terugslagklepje zijn. Los component dus. Wellicht zelfs, indien bij MB niet los verkrijgbaar, wel industrieel bij een technische groothandel te vinden.
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (114.22 KiB) 496 keer bekeken
stubby
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2013 23:27

21 jul 2022 08:33

Super, bedankt voor de reactie.

Dit plaatje kreeg ik ook bij de dealer te zien. Pomp 6 en filter 21 zijn voor de 6 cil. uitvoeringen.
Maar dat nr 8 een terugslagklepje is hebben ze niet gezegd of ze hebben niet goed gekeken naar de benamingen van de onderdelen.
Zo op de tekening is het ook niet te zien dat het een (terugslag) klep is.
Maar ik ga even langs en kijken of ze het klepje los kunnen leveren.

Maar mag ik vragen hoe jij aan deze exploded-view kom?
Dit zou ik ook graag willen opzoeken, erg handig bij het sleutelen..

Bedankt,

Mvg. Marcel.
stubby
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2013 23:27

21 jul 2022 18:11

Ik heb onderdeel nr 8 besteld.
Ex btw 27,50.
Ben erg benieuwd of dit de oorzaak is.
Laat het jullie weten.

Gr. Marcel.
gerson
Berichten: 712
Lid geworden op: 22 jan 2014 13:09
Mercedes-Benz: S213 E200

21 jul 2022 19:30

www.nemigaparts.com

Kies Mercedes
kies type in dit geval W140
kies motor type
Kies brandstofsysteem
Kies exploded tekening
Eronder staan de item en partnummers
JantjeV8
Berichten: 2217
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

22 jul 2022 08:07

Ja, precies, best handig om dat achter de hand te hebben.
stubby
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2013 23:27

08 aug 2022 09:07

Hoi, mijn excuses voor de late reactie maar ik was erg druk dus duurde ff.

Ik heb dus eerst de drukslagklep vervangen.{nr.8 op de tekening} Koste 29,50 bij de dealer.
Helaas totaal geen resultaat. Op de tekening lijkt het net of er één terugslagklep zit op de laatste brandstofpomp.
Maar ik kwam erachter dat beide pompen een terugslagklep hebben.
Dus weer één besteld en gemonteerd. Maar helaas weer zonder resultaat. Met de drukmeter aangesloten de auto gestart en komt
op 3bar werkdruk. Auto uitgezet en na 2 uurtjes is de druk weer naar nul gezakt. Dus weer slecht starten.
Ik heb ook al het overdrukventiel in de brandstofringleiding vervangen dus nu weet ik het echt niet meer.
Maar een paar vragen;

-Hoeveel moet de druk zijn in de ringleiding met starten?
-Moet het systeem wel op druk blijven als de auto een tijdje stil staat of is dit normaal dat de druk wegzakt.
-En hoeveel druk moeten de brandstofpompen leveren met de motor aan. Want ik zit nu aan de pompen te denken
dat de auto slecht start.

Het is nu nog steeds zo als ik het contact 3x aan en uit zet dan vervolgens doorstart slaat de motor onmiddelijk aan.
Hoop dat iemand antwoord heeft op al mijn vragen.

Bedank allen,
Mvg. Marcel.
gerson
Berichten: 712
Lid geworden op: 22 jan 2014 13:09
Mercedes-Benz: S213 E200

08 aug 2022 11:01

Beide pompen hebben een terugslagklep in de vorm van een kogeltje. Pompen staan immers parallel geschakeld.
Dat druk ca 1 bar zakt na stoppen van de pompen is normaal en voorkomt zo dat bij stilstand benzine via injektoren in de motor lekt.
Je geeft niet aan hoelang druk blijft staan na stoppen van de pompen.. Moet ca half uur op (verlaagde) druk blijven ..
Uiteindelijk zakt de druk weg..
Na starten van de pomp(en) is druk vrijwel direkt weer terug..
Eerst 4x en toen 3x contact aan. Al geprobeerd met contact 2x aan.
Gemeten hoe snel druk terug is na starten pomp?.
Gecontroleerd of beide pompen draaien?
Als motor enige tijd heeft stil gestaan start je altijd met brandstofdruk nul.

Wat is eigenlijk het probleem?
Plaats reactie