Was mij een beetje aan het inlezen op de EQA, EQB en EQC toen mij een nogal behoorlijk verschil opviel.
Zowel de EQA als de EQC zijn leverbaar met trekhaak en afhankelijk van de aandrijving ook nog redelijk wat trekgewicht (1600 kilo voor een EQA). Elke EQB met dezelfde aandrijving die ik tegenkom heeft bij de RDW (Na opzoeken kenteken) geen geregistreerd trekgewicht. Hoe zit dit? Aangezien ik verschillende berichten tegenkom dat een EQB wel gewoon trekgewicht heeft (Vooral van buitenlandse media).
Heeft iemand hier een antwoord op?
Trekgewichten EQB
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Volgens mij is er een tijd geweest waar EV's vanaf de fabriek geen trekgewicht kregen. Niet omdat ze het niet kunnen (volle Nm's vanaf 0), maar waarschijnlijk omdat er bar weinig rijbereik overblijft met 1600Kg aan de haak.
Dit begint langzaamaan te veranderen (wellicht heeft de marketingafdeling nu minder te zeggen, of men vind dat er voldoende snelladers zijn, zodat de klant zelf maar moet zien of hij het hogere verbruik wil accepteren), dus komen er steeds meer EV's met trekgewicht.
Klein woord van waarschuwing: Met alleen een B rijbewijs mag de totale toegestane massa niet hoger liggen dan 3500Kg. Met een EV die leeg al 2000Kg+ weegt kan dat best een dingetje zijn.
gr J
Dit begint langzaamaan te veranderen (wellicht heeft de marketingafdeling nu minder te zeggen, of men vind dat er voldoende snelladers zijn, zodat de klant zelf maar moet zien of hij het hogere verbruik wil accepteren), dus komen er steeds meer EV's met trekgewicht.
Klein woord van waarschuwing: Met alleen een B rijbewijs mag de totale toegestane massa niet hoger liggen dan 3500Kg. Met een EV die leeg al 2000Kg+ weegt kan dat best een dingetje zijn.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
EQB mag niets trekken. MB site vermeld toelaatbare extra belading 410-430 afhankelijk van motorisering en max 75 daklast en geen trekgewicht. Trekhaken voor de EQB zijn alleen aftermarket en bedoeld voor fietsendragers. Er was geen trekhaak ontwikkeld vanwege de derde zitrij en de accu/electronica/lader.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
De EQC en EQA worden al sinds het begin met trekgewicht geleverd. Net nog de review van Carwow op Youtube gekeken van de EQB, heeft het ook over 1800 kilo voor de EQB. In NL zijn ze allemaal 'Niet geregistreerd' kan in de configurator ook geen trekhaak bij de EQB selecteren..
Overigens geldt de 3500 kilo totaal alleen als je een aanhanger trekt die zwaarder is dan 750 kilo. Een aanhanger tot 750 kilo mag je met B rijbewijs altijd trekken als de auto het technisch aankan.
Overigens geldt de 3500 kilo totaal alleen als je een aanhanger trekt die zwaarder is dan 750 kilo. Een aanhanger tot 750 kilo mag je met B rijbewijs altijd trekken als de auto het technisch aankan.
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
En de EQB is al sinds het begin niet omschreven met toelaatbaar trekgewicht omdat het niet kan. Carwow, andere media en autoreviewers zijn ook niet heilig, 1800kg geremd klopt met een EQA300.Spades schreef: ↑05 jul 2022 11:31 De EQC en EQA worden al sinds het begin met trekgewicht geleverd. Net nog de review van Carwow op Youtube gekeken van de EQB, heeft het ook over 1800 kilo voor de EQB. In NL zijn ze allemaal 'Niet geregistreerd' kan in de configurator ook geen trekhaak bij de EQB selecteren..
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ja, ik heb ook wel eens een case gezien van een Mondeo die in Duitsland 1800 kilo had en bij import naar NL nog maar 1600. Dus daar kan ook nog iets inzitten.Helmy schreef: ↑05 jul 2022 11:41En de EQB is al sinds het begin niet omschreven met toelaatbaar trekgewicht omdat het niet kan. Carwow, andere media en autoreviewers zijn ook niet heilig, 1800kg geremd klopt met een EQA300.Spades schreef: ↑05 jul 2022 11:31 De EQC en EQA worden al sinds het begin met trekgewicht geleverd. Net nog de review van Carwow op Youtube gekeken van de EQB, heeft het ook over 1800 kilo voor de EQB. In NL zijn ze allemaal 'Niet geregistreerd' kan in de configurator ook geen trekhaak bij de EQB selecteren..
- Rainaldo
- Beheerder
- Berichten: 7804
- Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
- Mercedes-Benz: W212 E200CGI
- Specialisatie: Financiële forumzaken
- Locatie: Nieuwpoort - NL
- Contacteer:
De EQB heeft geen trekgewicht op de homologatie, aanhanger niet mogelijk, punt.
Zoals aangegeven enkel aftermarket te monteren voor een fietsendrager.
Zoals aangegeven enkel aftermarket te monteren voor een fietsendrager.
--------------------------------------------------------------------------------
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.
Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.
Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Nee daar zit het niet in. Zoals ik al aangaf, MB moest een keuze maken voor de beschikbare bouwruimte: of een elektrische auto met zo groot mogelijk accupakket en derde zitrij als "USP", of een trekhaak voor aanhangers. Zij hebben voor het eerste gekozen, dus geen trekhaak, dus geen trekgewicht gecertificeerd. Ook een medium als carwow kan er wel eens naast zitten en de fabrikant zelf geeft geen cijfers op.Spades schreef: ↑05 jul 2022 11:47Ja, ik heb ook wel eens een case gezien van een Mondeo die in Duitsland 1800 kilo had en bij import naar NL nog maar 1600. Dus daar kan ook nog iets inzitten.Helmy schreef: ↑05 jul 2022 11:41En de EQB is al sinds het begin niet omschreven met toelaatbaar trekgewicht omdat het niet kan. Carwow, andere media en autoreviewers zijn ook niet heilig, 1800kg geremd klopt met een EQA300.Spades schreef: ↑05 jul 2022 11:31 De EQC en EQA worden al sinds het begin met trekgewicht geleverd. Net nog de review van Carwow op Youtube gekeken van de EQB, heeft het ook over 1800 kilo voor de EQB. In NL zijn ze allemaal 'Niet geregistreerd' kan in de configurator ook geen trekhaak bij de EQB selecteren..
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Trekhaak monteren lukt wel eventueel. Dat hebben we namelijk al gedaan. Voor de mensen met een fietsen drager is dat een oplossing.
Een beetje trekgewicht om met onze aanhanger op zijn minst naar de stort te kunnen vind ik toch wel een must. Jammer, want voor de rest is de EQB een mooi pakket. EQC is pas vanaf 2021 met de 11kw lader interessant en moeilijker te vinden en een EQA is klein.
- Joppy_jer_w639
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 13 nov 2010 11:29
- Mercedes-Benz: W477 V-klasse
- Specialisatie: JP_Rijopleidingen
- Locatie: Heemskerk
- Contacteer:
Wij hebben een autorijschool... en gebruiken hier een v-klasse. ook deze is niet in de EQV beschikbaar met trekhaak. terwijl het gewoon exact de w447 is van nu maar ja geen homologatie. nu viel ons oog op de EQB. Maar na het lezen van dit lijntje valt die dus ook al af...
Zal toch niet zo zijn dat we straks naar een ander merk moeten gaan overstappen.
Volvo XC-40 P8 mag gewoon 1800KG trekken
Zal toch niet zo zijn dat we straks naar een ander merk moeten gaan overstappen.
Volvo XC-40 P8 mag gewoon 1800KG trekken
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
EQC en EQE SUV mogen trekken. De EQE SUV in 4matic mag volgens mij 1800 KG trekken.
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Klopt. Alleen de EQE SUV 350+, de enige EQE SUV zonder 4Matic, mag maar 750 kilo trekken. De rest inclusief AMG's 1.800 geremd, evenals bij de EQC.
Dus dan zal de prijs misschien de doorslag moeten geven. Ter info: de goedkoopste tweedehands EQC in NL op dit moment kost €59.500 en nieuw begint het pas bij €73.216, de EQE SUV begint pas bij €91.950.
Dus dan zal de prijs misschien de doorslag moeten geven. Ter info: de goedkoopste tweedehands EQC in NL op dit moment kost €59.500 en nieuw begint het pas bij €73.216, de EQE SUV begint pas bij €91.950.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Mompelt zachtjes: Die Volvo rijdt geweldig met zijn 408 Pk...
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)