Beste leden,
Ik krijg de melding dat het tijd is voor onderhoud voor mn mercedes c180 van 2017.
Het gaat om de A9 onderhoud. Ik heb de dealer gebeld voor informatie en het gaat om de transmissie olie die ververst moet worden en nog wat kleine dingen zoals nalopen van auto.
Het kost €1030,-
Ik vind dit best duur. Wat raden jullie mij aan? Dit bij de dealer laten doen of bij een ander specialist voor de helft?
Alvast bedankt.
Onderhoud bij de dealer of niet
- plorie
- Berichten: 20840
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Je hebt waarschijnlijk geen garantie meer op de C? Heb je nog iets anders, bv. Mobilo waardoor je 'afhankelijk' bent van de dealer?
Een MB-specialist zal wat goedkoper zijn, maar de helft? Of heb je het over een universele garage?
Een MB-specialist zal wat goedkoper zijn, maar de helft? Of heb je het over een universele garage?
Logboek S500.
- plorie
- Berichten: 20840
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Een universele garage dus. Een specialist noemen we een garage die zich in een merk specialiseert (vandaar de naam...). Die gebruikt over het algemeen ook MB-onderdelen, een universele garage meestal niet. Daar zit ook voor een groot deel een prijs- en mogelijk kwaliteitsverschil.
Logboek S500.
Ik vraag mij af of een specialist ook de beschikking heeft over software updates an de fabrikant. Dat is voor mij een reden vooralsnog voor een dealer te kiezen. Met name omdat het best wel verbeteringen zijn van de auto
Groetjes
Olav
Olav
- Mercedesfreund
- Berichten: 461
- Lid geworden op: 10 dec 2015 21:47
- Mercedes-Benz: S400d
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
En is een echte Mercedes liefhebber. Zelden zo'n fijne garage bezocht. In alle aspecten een betere plek om je MB te laten onderhouden dan de "officiële" dealers in die regio.
Onze Vito is van 2014, heeft inmiddels 153200 kms op de teller.
Het onderhoud die ik volledig zelf, maar ik heb dan ook alle tijd, en ben voormalig senior technicus.
Weet nu in ieder geval zeker dat het onderhoud goed gebeurd, en op tijd.
Het onderhoud die ik volledig zelf, maar ik heb dan ook alle tijd, en ben voormalig senior technicus.
Weet nu in ieder geval zeker dat het onderhoud goed gebeurd, en op tijd.
- DasBesteOderNichts
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 12 apr 2021 19:47
- Mercedes-Benz: W205
- Locatie: Zuid-Holland
Ik liet eerst alles doen bij een Mercedes specialist volgens schema.
Sinds kort doe ik alles zelf, je kunt echt bijna alle onderhoud op youtube vinden bijv.
De lastigere dingen bij een garage (die ik vertrouw) en echte problemen alsnog bij de dealer of specialist. Pech hulp gewoon via de ANWB met korting elk jaar.
Heb mijn banden en remblokken kortgeleden bij een garage laten doen en gisteren bijvoorbeeld zelf mijn filters vervangen en dat kost me nog geen 40 euro (2x interieur filter en luchtfilter).
Ik hou nu alles zelf bij in een lijst.
Sinds kort doe ik alles zelf, je kunt echt bijna alle onderhoud op youtube vinden bijv.
De lastigere dingen bij een garage (die ik vertrouw) en echte problemen alsnog bij de dealer of specialist. Pech hulp gewoon via de ANWB met korting elk jaar.
Heb mijn banden en remblokken kortgeleden bij een garage laten doen en gisteren bijvoorbeeld zelf mijn filters vervangen en dat kost me nog geen 40 euro (2x interieur filter en luchtfilter).
Ik hou nu alles zelf bij in een lijst.
Unlike any other.
- rickytt3
- Donateur
- Berichten: 614
- Lid geworden op: 13 mei 2014 10:51
- Mercedes-Benz: W211 200K Classic 2007
- Locatie: Heemskerk
Ik doe zo goed als niets zelf en ga naar een fijne MB-specialist, Bossen en de Bakker in Noord Scharwoude (bxb.nl). Redelijk uurtarief, zeer ervaren met MB, de juiste uitleesapparatuur en alleen originele onderdelen.
-
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 23 jul 2005 17:44
- Mercedes-Benz: S212 & W477
- Locatie: Regio midden
Ik blijf dit ook een lastige overweging vinden maar na de nodige diverse modellen en beurten neig ik meer en meer naar specialisten of een vertrouwde universele garage. Toevallig staat mijn s212 nu bij een MB dealer (zie evt mijn logboek) maar ook deze keer gaat het weer over de 1000,- euro. Voor mij de laatste keer een dealerbeurt en mobilo en volgend jaar probeer ik MBSG in Woerden wel plus aan ANWB lidmaatschap. Vind de meerwaarde van een merkdealer steeds minder evident worden, en mijn auto is ook al ietsje ouder. Succes met je overweging
- DasBesteOderNichts
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 12 apr 2021 19:47
- Mercedes-Benz: W205
- Locatie: Zuid-Holland
Ik vind het wel interessant om te zien hoe anderen hierover denken, ik heb het zelf ook steeds overwogen allemaal.
Bij de dealer je onderhoud laten doen is wel lekker "zorgeloos", nu moet ik zelf een beetje bijhouden wat ik laat doen. Ik rijd mijn auto particulier waardoor ik wat meer op de centen ben gaan letten.
Maar om te vergelijken, remblokken rondom was bij de dealer 540 euro (270 voor en 270 achter).
Een complete set Brembo blokken kost totaal ongeveer 80 euro en de montage kan je zelf gemakkelijk doen of bij een universele garage voor een euro of 60 (ruimgerekend 1 uur arbeid).
Dan heb je dus Brembo remblokken, weet niet welk merk Mercedes gebruikt maar ik weet zeker dat Brembo minimaal even goed is.
Alleen al met de remblokken rondom bespaar je zo al gemakkelijk 400 euro.
Zo hetzelfde met de filtertjes en olie etc.
Eigelijk bespaar je al snel honderden euro's per beurt en dan kan je nog steeds de beste spullen gebruiken (Shell Helix olie, Mann filters, Brembo remschoeisel etc etc).
En je bent je auto ook niet kwijt van 09.00 tot 16.00 uur voor wat onderhoud.
Als je ook maar enige kennis hebt (of een beetje hulp daarbij) en wat gereedschap of een goede betrouwbare garage dan kan je zoveel geld besparen.
Dealer onderhoud is super maar dat mooie pand hoef ik niet aan mee te betalen, ik boek liever een extra vakantie tussendoor.
Bij de dealer je onderhoud laten doen is wel lekker "zorgeloos", nu moet ik zelf een beetje bijhouden wat ik laat doen. Ik rijd mijn auto particulier waardoor ik wat meer op de centen ben gaan letten.
Maar om te vergelijken, remblokken rondom was bij de dealer 540 euro (270 voor en 270 achter).
Een complete set Brembo blokken kost totaal ongeveer 80 euro en de montage kan je zelf gemakkelijk doen of bij een universele garage voor een euro of 60 (ruimgerekend 1 uur arbeid).
Dan heb je dus Brembo remblokken, weet niet welk merk Mercedes gebruikt maar ik weet zeker dat Brembo minimaal even goed is.
Alleen al met de remblokken rondom bespaar je zo al gemakkelijk 400 euro.
Zo hetzelfde met de filtertjes en olie etc.
Eigelijk bespaar je al snel honderden euro's per beurt en dan kan je nog steeds de beste spullen gebruiken (Shell Helix olie, Mann filters, Brembo remschoeisel etc etc).
En je bent je auto ook niet kwijt van 09.00 tot 16.00 uur voor wat onderhoud.
Als je ook maar enige kennis hebt (of een beetje hulp daarbij) en wat gereedschap of een goede betrouwbare garage dan kan je zoveel geld besparen.
Dealer onderhoud is super maar dat mooie pand hoef ik niet aan mee te betalen, ik boek liever een extra vakantie tussendoor.
Unlike any other.
Bossen en de Bakker in Noord-Scharwoude staat idd als zéér goed bekent. Alle universele garagebedrijven boven Alkmaar gaan daar naartoe als ze er niet uit komen. En dus niet naar de merkdealer in Noord-Holland.
Het enige wat van belang is bij remblokken is hoe de cilinders terug worden gedrukt. Bij mijn Mercedes nog niet vervangen, maar bij mijn vw heb ik twee systemen gehad, terugdrukken of terugdraaien. Voor de laatste heb je wel een tooltje nodig
Groetjes
Olav
Olav