W447 Vito met OM651 of OM654?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rico 1964
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 mei 2009 10:31
Mercedes-Benz: W447 Vito

28 jun 2022 10:20

Hi allemaal,

Het is inmiddels een aantal jaren geleden dat ik hier voor het laatst een bericht heb geplaatst. In het verleden heb ik 2 Vito's gereden, beide W639, een 111CDI en een 113CDI, de laatste met de motorsoftware van een 116CDI.

Nu rij ik een Peugeot Expert L3 met 150pk uit 2018. Deze auto bevalt me niet heel super, ik mis de afwerkingskwaliteit van de Vito. De lak is ongelooflijk dun, hele delen b.v. onder de motorkap zijn alleen maar in een soort grondverf gespoten. Maar ook is het weggedrag als het maar iets meer waait dan windkracht 4 ronduit levensgevaarlijk.

Ik ga dus weer op zoek naar naar een Vito, moet wel een gebruikte zijn. Een nieuwe is boven budget. Ik kijk naar 2 tot 3 jaar oud, maximaal 60000 km op de teller. Dus sowieso een W447, een 116 of een 119 als XL. Beide zouden moeten voldoen.

Nu zit dat precies in de periode dat het dan een latere OM651-motor kan zijn of een vroege OM654. Wat is wijsheid? Is die OM654 een betrouwbare motor? Met de OM651 heb ik nooit problemen gehad (behalve een kapotte oliekoeler van de versnellingsbak).

Aan de OM651 hangt de 7G-bak, aan de OM654 de 9G-bak. Zitten daar nog specifieke verschillen tussen, naast het aantal versnellingen? Ik heb denk ik geen voorkeur tussen die twee.

Wat is nog van de W639 weet is dat bandenvreters zijn als er XL-banden gemonteerd zijn. Met C-banden ging het prima. Is dat bij de W447 nog steeds zo?

Graag jullie meningen en ervaringen.

Groet,

Rico
WillemH
Berichten: 5954
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

28 jun 2022 11:19

Banden vreten voor doen ze idd als een idioot ook de W447
Gebruikersavatar
Rico 1964
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 mei 2009 10:31
Mercedes-Benz: W447 Vito

30 jun 2022 13:23

Oh, dat is voor mij verrassend. Bij mij was het bij beide Vito's juist de achterbanden die als XL-band (225 breed) slechts 12000 tot 20000 km mee gingen. Met C-banden (205 breed) rond de 60000 km.
Muro01
Berichten: 639
Lid geworden op: 07 aug 2011 13:16
Mercedes-Benz: GL 420 CDI W220 S320 CDI S205 C300 W221 S500
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

18 aug 2023 22:36

Ik zag net een video voorbij komen van een 654 motor in een C klasse met 15000 km op de teller met een gebarsten inlaatspruitstuk.
Waardoor meteen de turbo ook gereviseerd moest worden, is een video uit Turkije en de monteur zegt dat dit chronisch is.
Of het zo is (chronisch) weet ik niet.
Bijlagen
P_20230818_223352.jpg
P_20230818_223352.jpg (66.04 KiB) 494 keer bekeken
P_20230818_223405.jpg
P_20230818_223405.jpg (79.27 KiB) 494 keer bekeken
P_20230818_223431.jpg
P_20230818_223431.jpg (87.74 KiB) 494 keer bekeken
P_20230818_223446.jpg
P_20230818_223446.jpg (85.31 KiB) 494 keer bekeken
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5666
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

18 aug 2023 22:45

Als je het lang genoeg niet repareert wordt het chronisch ja...

Wat wil jij c.q. de plaatser van het filmpje ermee zeggen? :?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Muro01
Berichten: 639
Lid geworden op: 07 aug 2011 13:16
Mercedes-Benz: GL 420 CDI W220 S320 CDI S205 C300 W221 S500
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

18 aug 2023 23:03

gfgf schreef: 18 aug 2023 22:45 Als je het lang genoeg niet repareert wordt het chronisch ja...

Wat wil jij c.q. de plaatser van het filmpje ermee zeggen? :?
Ik zeg helemaal niks, de TS vroeg iets en toevallig zat ik een filmpje te kijken over de OM654 en ik meld dat gewoon. :?
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5666
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

19 aug 2023 10:31

Ik begrijp stomweg niet wat je met 'chronisch' bedoelt. De roest op een W210 is chronisch. Die ontstaat (al in de folder) en gaat nooit meer weg, wat je ook last, spuit en smeert. Maar als je zo'n spruitstuk en eventueel de turbo vervangt dan is het toch gewoon gerepareerd? Dan is er toch niets chronisch aan? Of bedoel je iets anders?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4065
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

19 aug 2023 10:54

Ja klopt, inlaatspruitstukken scheuren. Trouwens ook bij de 4.0 bi-turbos..

654 is niet verkeerd, alleen erg ingewikkeld om ermee te werken, alles is compact bijmekaar gebouwd.
Tuimelaars en nokkenassen blijven een aandachtspunt. Maar dan gaan ze in de inlaat ploffen.
Plaats reactie