Aankoopadvies W221 S63 AMG
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 26 nov 2013 21:05
- Mercedes-Benz: W201 190D 2.5 TI (STT) | C219 CLS500 | W124 500e
Goedemorgen,
Over de S63 heb ik niets zinnigs te melden, maar las dat je de auto als youngtimer wil rijden. Houd er rekening mee dat deze regeling hoogstwaarschijnlijk verdwijnt, mocht dit nog niet bij je bekend zijn:
https://youngtimer-magazine.com/youngti ... nder-vuur/
https://fleetgo.nl/youngtimer-regeling-verdwijnt/
Klaas Johannes
Over de S63 heb ik niets zinnigs te melden, maar las dat je de auto als youngtimer wil rijden. Houd er rekening mee dat deze regeling hoogstwaarschijnlijk verdwijnt, mocht dit nog niet bij je bekend zijn:
https://youngtimer-magazine.com/youngti ... nder-vuur/
https://fleetgo.nl/youngtimer-regeling-verdwijnt/
Klaas Johannes
- rickytt3
- Donateur
- Berichten: 621
- Lid geworden op: 13 mei 2014 10:51
- Mercedes-Benz: W211 200K Classic 2007
- Locatie: Heemskerk
Er is nog geen enkel overheidsbesluit over de regeling, het is een voorstel van een groep belangenbehartigers (vooral van groepen die belang hebben bij de verkoop van nieuwe auto's...). En zelfs daar hebben ze het over uiterlijk 2026.
Elke regeling verdwijnt uiteindelijk, dus ook de youngtimer-regeling. Maar niemand weet nu nog wanneer, dus geniet vooral zolang het kan.
Enne, blijven (her)gebruiken ipv nieuw produceren is ook best duurzaam
Elke regeling verdwijnt uiteindelijk, dus ook de youngtimer-regeling. Maar niemand weet nu nog wanneer, dus geniet vooral zolang het kan.
Enne, blijven (her)gebruiken ipv nieuw produceren is ook best duurzaam
-
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 08 aug 2011 15:06
- Mercedes-Benz: S63 L AMG (W221)
- Specialisatie: ICT
- Locatie: Nieuwegein
Ze roepen dit al zo lang joh, en als het er dan doorheen komt dan maar naar privékjb6 schreef: ↑14 aug 2022 11:22 Goedemorgen,
Over de S63 heb ik niets zinnigs te melden, maar las dat je de auto als youngtimer wil rijden. Houd er rekening mee dat deze regeling hoogstwaarschijnlijk verdwijnt, mocht dit nog niet bij je bekend zijn:
https://youngtimer-magazine.com/youngti ... nder-vuur/
https://fleetgo.nl/youngtimer-regeling-verdwijnt/
Klaas Johannes
Mercedes S63 AMG L Iridiumsilver 03/2007
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 09 nov 2015 09:43
- Mercedes-Benz: 2004 E500 estate
- Locatie: Oosterhout NB
Ook als de youngtimerregeling zou sneuvelen, wordt de soep niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend.kjb6 schreef: ↑14 aug 2022 11:22 Goedemorgen,
Over de S63 heb ik niets zinnigs te melden, maar las dat je de auto als youngtimer wil rijden. Houd er rekening mee dat deze regeling hoogstwaarschijnlijk verdwijnt, mocht dit nog niet bij je bekend zijn:
https://youngtimer-magazine.com/youngti ... nder-vuur/
https://fleetgo.nl/youngtimer-regeling-verdwijnt/
Klaas Johannes
Ja, het klinkt eng, 22% bijtelling over een auto van anderhalve ton, als je nu 35% over een fiscale dagwaarde van misschien €10000 rekent. Maar twee opmerkingen:
1. Bijtellingsplafond. De bijtelling is gemaximeerd op de daadwerkelijk gemaakte autokosten (ex. BTW, het zijn zakelijke kosten). Dat zijn dan wel alle kosten, ook motorrijtuigenbelasting, afschrijving en verzekering. Maar goed, dat gaat nooit 33.000 euro zijn (uitgaand van die anderhalve ton nieuwwaarde). Afschrijving heeft zo'n youngtimer niet zoveel meer. Als je weinig rijdt (tankt) en mazzel hebt met onderhoud (veel zelf doen) zou het misschien zelfs wel eens kunnen zijn dat je ook nu met de youngtimerregeling al onder het plafond van 35% van de dagwaarde blijft. Dan zou er zelfs helemaal niets veranderen. En anders wordt het wel duurder, maar niet zo erg als het pure bijtellingspercentage over de nieuwwaarde doet vermoeden...
2. Auto privé. En als je daadwerkelijke kosten wel hoog zijn waardoor de bijtelling niet voldoende gedempt wordt, dan kun je de auto ook privé gaan rijden. Als de auto ook zakelijk gebruikt wordt, mag je van de kosten alsnog gewoon BTW terugvragen. Je kunt dan kiezen om alleen voor de zakelijke kilometers BTW terug te vragen, maar als je veel privé rijdt mag je ook alle BTW terugvragen in ruil voor een BTW forfait (van 2,7% nieuwwaarde voor een BTW auto, of 1,5% als je geen BTW van de aanschaf hebt teruggevraagd). Dit BTW forfait speelt ook bij de auto op de zaak, dus dat is geen nadeel van hem privé houden. Het terug kunnen vragen van de BTW ook voor de kosten van een privé-auto die zakelijk wordt gebruikt betekent wel dat je dat voordeel behoudt. Daarbij komt dat je jezelf 19 cent per zakelijke kilometer belastingvrij mag geven - wat natuurlijk minder voordelig is dan alle kosten buiten je inkomstenbelasting houden zoals in geval van de auto op de zaak, zeker als je veel privé rijdt, maar goed, het is iets. Plus, het grootste voordeel: je betaalt nu helemaal geen bijtelling meer.
Conclusie: niet gelijk in paniek raken als er wordt gepraat over het afschaffen van de youngtimerregeling. En altijd je verschillende mogelijkheden goed door (laten) rekenen. Ook nu al, want misschien zit je nu met je daadwerkelijke kosten ook al onder het percentage en geef je je bijtelling te hoog op. Of misschien is de auto naar privé halen nu al voordeliger... Het verschilt per situatie.
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1582
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Zou het niet zo zijn dat de youngtimer regeling in de toekomst niet strookt met de (mijn inziens onmogelijk handhaafbare) kilometerheffing?
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Je noemt idd de inkomstenbelasting, maar wellicht goed om te benadrukken dat dit dus alleen geldt bij een IB ondernemer, niet bij een ondernemer met een BV.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Omzetten naar privé wordt toch niet toegestaan wanneer de wagen eenmaal in de IB onderneming is opgenomen?
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 09 nov 2015 09:43
- Mercedes-Benz: 2004 E500 estate
- Locatie: Oosterhout NB
Ja, bij een BV mag je niet maximeren op daadwerkelijke kosten, dus heb je niets aan punt 1.
En bij geen BV heb je niets niet direct iets aan punt 2. Daar is wel een grijs gebied: je mag de auto niet zelf kopen, maar je partner zou hem kunnen kopen. Of als je hem graag voor privégebruik wil houden: het mag weer wel als de auto minder dan 10% zakelijk wordt gebruikt.
Of: je beschouwt het vervallen van de youngtimerregeling als uitzonderlijke situatie: in zo'n geval, waarbij je aannemelijk kunt maken dat je de auto niet op de zaak had gezet als je had kunnen weten dat die situatie zich zou voordoen, dan mag je hem wel naar privé zetten. Dat je bijtelling ver(drie, vier)dubbelt door het wegvallen van de regeling lijkt mij een uitstekend voorbeeld van een situatie waarbij je de auto niet op de zaak had gezet als je dat had geweten (en waarvan je niet had kunnen weten, zeker niet als je de auto al enige tijd op de zaak hebt, voordat er concrete plannen zijn om aan de regeling te tornen).
Dat laatste geldt dan enkel als de regeling "cold turkey" wordt ingevoerd; als er een overgangsregeling komt en je houdt hem tot het laatste moment op de zaak, dan kun je moeilijk meer beweren dat je het niet aan zag komen. Dus als je hem dan naar privé wil halen onder deze "uitzonderlijke onvoorziene situatie" clausule, dan zou je dat direct moeten doen zodra die overgangsregeling er is.
En bij geen BV heb je niets niet direct iets aan punt 2. Daar is wel een grijs gebied: je mag de auto niet zelf kopen, maar je partner zou hem kunnen kopen. Of als je hem graag voor privégebruik wil houden: het mag weer wel als de auto minder dan 10% zakelijk wordt gebruikt.
Of: je beschouwt het vervallen van de youngtimerregeling als uitzonderlijke situatie: in zo'n geval, waarbij je aannemelijk kunt maken dat je de auto niet op de zaak had gezet als je had kunnen weten dat die situatie zich zou voordoen, dan mag je hem wel naar privé zetten. Dat je bijtelling ver(drie, vier)dubbelt door het wegvallen van de regeling lijkt mij een uitstekend voorbeeld van een situatie waarbij je de auto niet op de zaak had gezet als je dat had geweten (en waarvan je niet had kunnen weten, zeker niet als je de auto al enige tijd op de zaak hebt, voordat er concrete plannen zijn om aan de regeling te tornen).
Dat laatste geldt dan enkel als de regeling "cold turkey" wordt ingevoerd; als er een overgangsregeling komt en je houdt hem tot het laatste moment op de zaak, dan kun je moeilijk meer beweren dat je het niet aan zag komen. Dus als je hem dan naar privé wil halen onder deze "uitzonderlijke onvoorziene situatie" clausule, dan zou je dat direct moeten doen zodra die overgangsregeling er is.
Kilometerheffing gaat enkel over de autobelasting, niet over de fiscale invloed van een auto op je inkomstenbelasting. De youngtimerregeling gaat over inkomstenbelasting en staat los van hoe de autobelasting wordt geheven. Een verandering in de autobelasting hoeft absoluut geen verandering van de youngtimerregeling te impliceren.