Beste mensen,
Wie weet aan welke voorwaarden moet worden voldaan voordat een mercedes zijn roetfilter kan regenereren?
Hiervoor reed ik een bmw, de voorwaarden bij die auto was:
Koelwater temperatuur iig 90 graden,
Geen storingen in het gloeisysteem, zowel gloeispiralen als gloeimodule,
Uitlaat temperatuur minimaal 400 graden,
Rit van minimaal 20 minuten van hoger dan 80 km/u.
Wie weet hoe dit bij Mercedes zit?
Het betreft een 200cdi. Ik heb al even gezocht op het forum maar een specifiek antwoord kan ik niet vinden.
Alvast bedankt.
Regenereren roetfilter w212
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Is het een auto met of zonder Ad Blue?
als ik me niet vergis moet de KVS temp minimaal 60graden zijn en ook bij lagere snelheden gaat het regenereren gewoon door. Bij storingen in het DPF systeem zal het wellicht niet lukken. Een normale regeneratie poging/cyclus duurt een minuut of 20 is mijn ervaring.
Bij een 212 kun je eventueel een verklikkerlampje (laag wattage ledje) aansluiten op het relais vd achterruitverwarming (rechts achterin de koffer). Bij een regeneratiecyclus gaat de achterruitverwarming namelijk aan. Geen idee wat daar weer de reden van is maar het is wel zo
als ik me niet vergis moet de KVS temp minimaal 60graden zijn en ook bij lagere snelheden gaat het regenereren gewoon door. Bij storingen in het DPF systeem zal het wellicht niet lukken. Een normale regeneratie poging/cyclus duurt een minuut of 20 is mijn ervaring.
Bij een 212 kun je eventueel een verklikkerlampje (laag wattage ledje) aansluiten op het relais vd achterruitverwarming (rechts achterin de koffer). Bij een regeneratiecyclus gaat de achterruitverwarming namelijk aan. Geen idee wat daar weer de reden van is maar het is wel zo
Thx voor de reactie!Tom schreef: ↑09 mar 2022 16:58 Is het een auto met of zonder Ad Blue?
als ik me niet vergis moet de KVS temp minimaal 60graden zijn en ook bij lagere snelheden gaat het regenereren gewoon door. Bij storingen in het DPF systeem zal het wellicht niet lukken. Een normale regeneratie poging/cyclus duurt een minuut of 20 is mijn ervaring.
Bij een 212 kun je eventueel een verklikkerlampje (laag wattage ledje) aansluiten op het relais vd achterruitverwarming (rechts achterin de koffer). Bij een regeneratiecyclus gaat de achterruitverwarming namelijk aan. Geen idee wat daar weer de reden van is maar het is wel zo
Betreft een zonder adblue.
Vwb die achterruitverwarming, zie je dan niet op je climate control display dat deze aan gaat?
Hoe weet je anders dat regenereert?
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Ik ben zelf ook altijd wel van de controle en log functies, maar waarom wil je weten of/wanneer het regeneratie proces draait? Met een beetje normaal diesel gebruik gebeurt dat automatisch en op het juiste moment. Of wil je een kort ritje eventueel verlengen voor een regeneratie? Wanneer je nooit aan regeneratie toe komt kun je beter een benzine rijden of hem actief via een computer laten genereren mijn inziens.
Het achterruitverwarmingverhaal vind ik wel heel bijzonder! Als dat waar is hoor ik graag wat de achterliggende gedachte is. (En ik geloof daadwerkelijk dat over het meeste de techneuten van de Benz wel degelijk goed hebben gedacht)
Het achterruitverwarmingverhaal vind ik wel heel bijzonder! Als dat waar is hoor ik graag wat de achterliggende gedachte is. (En ik geloof daadwerkelijk dat over het meeste de techneuten van de Benz wel degelijk goed hebben gedacht)
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
- buuntje
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: 02 dec 2019 19:31
- Mercedes-Benz: S205 Briljantblauw AMG line
- Locatie: België
Ik denk niet dat de TS de intentie heeft om zijn diesel in te ruilen tegen een benzine.
Geforceerde regeneratie is goed als noodoplossing, maar niet om uit te voeren op regelmatige basis omdat de spontane regeneratie niet kon uitgevoerd of voltooid worden.of hem actief via een computer laten genereren mijn inziens.
De motor staat in hoge toeren te janken met enkel koeling van de koelschroef (geen koeling van de rijwind).
Bovendien moet bij veel motoren na een geforceerde regeneratie de motorolie ververst worden door gestegen oliepeil.
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Dat van die achterruitverwarming heb ik ook vaker gelezen, maar niet gecontroleerd of dat klopt, zou nu nog net moeten kunnen in deze periode. Dat regenereren op het 'juiste' moment gebeurt hangt af van je rijstijl en afstanden, bij mij is het namelijk nóóit op het juiste moment maar altijd als ik net thuis ben of net op werk aankom. Ik merk het door een lage brom en 'geforceerde Sportmodus' (nerveuzer op gaspedaal, langer in toeren blijven hangen). Met als absolute klapper dat ik een keer naar Rotterdam moest en de regeneratie werd ingezet precies bij het passeren van een digitaal bord over de milieuzones...
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- buuntje
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: 02 dec 2019 19:31
- Mercedes-Benz: S205 Briljantblauw AMG line
- Locatie: België
Ik vind dit persoonlijk ook wel een interessant gegeven.
Mijn vorige takelwagen gaf dit ook niet aan op het dashboard.
Op stationair toerental hoorde je wel een iets zwaarder motorgeluid en bij optrekken hoorde je gefluit in de uitlaat.
Maar anders kon je aan niets merken dat de regeneratie aan de gang was.
Regelmatig begon de regeneratie enkele minuten voor aankomst op de bestemming, terwijl ik net ervoor 40 a 50km autosnelweg gedaan had. Heel vervelend.
- Sanderet
- Berichten: 583
- Lid geworden op: 19 jan 2013 19:49
- Mercedes-Benz: w212 E350cdi + W668 609D, W211 E320 2002
- Locatie: Ammerzoden
Inderdaad je kunt het horen, zodra het regeneratie proces loopt hoor je een lage brom toon.Helmy schreef: ↑10 mar 2022 07:30 Dat van die achterruitverwarming heb ik ook vaker gelezen, maar niet gecontroleerd of dat klopt, zou nu nog net moeten kunnen in deze periode. Dat regenereren op het 'juiste' moment gebeurt hangt af van je rijstijl en afstanden, bij mij is het namelijk nóóit op het juiste moment maar altijd als ik net thuis ben of net op werk aankom. Ik merk het door een lage brom en 'geforceerde Sportmodus' (nerveuzer op gaspedaal, langer in toeren blijven hangen). Met als absolute klapper dat ik een keer naar Rotterdam moest en de regeneratie werd ingezet precies bij het passeren van een digitaal bord over de milieuzones...
Bij mij is het grofweg eens in de 800km.
W211 E320, 2002, w212 E350cdi 2009, W668 609D 1990.
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Achterruitverwarming -> vermogen van dynamo gevraagd -> motor moet harder werken -> hogere uitlaattemperatuur etc..
Ik denk dat de ingeneurs iets in de trand van alle beetjes helpen gewoon wat extra vermogen vragen. Anders kan ik het niet verklaren.
Zelf heb ik het genereren nooit actief gemerkt, maar gebruik de diesel dan ook voornamelijk voor ritjes van minimaal 250km snelweg. Dan zal hij tussendoor vast eens wat doen.
Ik denk dat de ingeneurs iets in de trand van alle beetjes helpen gewoon wat extra vermogen vragen. Anders kan ik het niet verklaren.
Zelf heb ik het genereren nooit actief gemerkt, maar gebruik de diesel dan ook voornamelijk voor ritjes van minimaal 250km snelweg. Dan zal hij tussendoor vast eens wat doen.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Ik heb nog niet gemerkt wanneer deze auto regenereert. Ik zou dit graag willen weten omdat ik het liefst met een schoon roetfilter wil rijden. Dan heb je een indicatie dat je auto ‘gezond’ is. Ik zou het liefst een knop installeren, dat als je weet, dat je een langere afstand gaat rijden, het regeneratieproces kan starten.
Ik denk namelijk dat een roetfilter per definitie niet fijn is voor een motor. Ik begrijp dat dit nodig is qua milieu eisen hoor maar voor de motor lijkt het me schadelijk.
Ik denk namelijk dat een roetfilter per definitie niet fijn is voor een motor. Ik begrijp dat dit nodig is qua milieu eisen hoor maar voor de motor lijkt het me schadelijk.
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
De ingenieurs bij MB hebben er vast geen verstand van. Met de hand aanzetten is vast beter [einde sarcasme]
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Je kunt het merken door een iets hoger stationair toerental en een iets ander motor geluid, een beetje holler zeg maar, je ruikt het ook wel als de auto stilstaat. Het roetfilter vangt roetdeeltjes op waardoor er meer tegendruk ontstaat, als de tegendruk te hoog wordt start het regenereren of schoonbranden en dat duurt 15 - 20 minuten. Daar merk je niets van het gebeurt allemaal van zelf, en het heeft niets met een gezonde motor te maken, het is allemaal zo ontworpen. Het gaat alleen fout als je te veel korte ritten maakt en de regeneratie cyclus steeds voortijdig afgebroken wordt.Riks212 schreef: ↑11 mar 2022 14:54 Ik heb nog niet gemerkt wanneer deze auto regenereert. Ik zou dit graag willen weten omdat ik het liefst met een schoon roetfilter wil rijden. Dan heb je een indicatie dat je auto ‘gezond’ is. Ik zou het liefst een knop installeren, dat als je weet, dat je een langere afstand gaat rijden, het regeneratieproces kan starten.
Ik denk namelijk dat een roetfilter per definitie niet fijn is voor een motor. Ik begrijp dat dit nodig is qua milieu eisen hoor maar voor de motor lijkt het me schadelijk.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
die gaat ook gewoon aan hartje zomer hoor
En ja, die truuk werkt bij een 212. Heb het bij de mijne ook gedaan en het werkt perfect. Heel klein zwak brandend 12V ledje voor nemen. Ik kijk er niet altijd naar maar zo nu en dan valt het me op. Als ik alleen in de auto zit laat ik hem wel eens even het proces afmaken wat ik anders niet gedaan zou hebben als het lampje niet zou branden. Je kunt er ook af en toe geen pijl op trekken wanneer het begint. Vorige week kwam ik uit Friesland en heeft hij 250 km aan een stuk gereden. Nadat ik thuis was half uurtje later even iets ophalen op een km afstand en hoppa, start het proces (hij was nog warm genoeg blijkbaar). Toen heb ik hem bijvoorbeeld maar even de kans gegeven het proces af te maken (15-20 minuten).
- gerardwb
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
- Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
- Locatie: Słupsk/polen
Zie deze link https://rammbrunnen.jimdofree.com/dpf-r ... erwachung/
Je kunt het merken door een iets hoger stationair toerental en een iets ander motor geluid, een beetje holler zeg maar, je ruikt het ook wel als de auto stilstaat. Het roetfilter vangt roetdeeltjes op waardoor er meer tegendruk ontstaat, als de tegendruk te hoog wordt start het regenereren of schoonbranden en dat duurt 15 - 20 minuten. Daar merk je niets van het gebeurt allemaal van zelf, en het heeft niets met een gezonde motor te maken, het is allemaal zo ontworpen. Het gaat alleen fout als je te veel korte ritten maakt en de regeneratie cyclus steeds voortijdig afgebroken wordt.
[/quote]
Thanks.
Als ik weet dat de auto zou regenereren, zou ik met alle plezier nog even een kwartiertje langer doorrijden zodat hij die cyclus kan afmaken.
[/quote]
Thanks.
Als ik weet dat de auto zou regenereren, zou ik met alle plezier nog even een kwartiertje langer doorrijden zodat hij die cyclus kan afmaken.