S-klasse W140 gaat niet open

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

22 jan 2022 10:12

Een W140 heeft twee luchtpompen, 1 links in de kofferbak en 1 onder de achterbank. Ik dacht dat die in de kofferbak voor de softclose was en die onder de achterbank voor de CV. De truuk om hem open te maken is volgens mij het kofferbak slot vrijmaken en daar op de aansluitslang persluchtzetten. Beide systemen werken op overdruk, en niet op vacuüm, dat is een weidt verbreid misverstand. De luchtpompen zijn dus eigenlijk compressoren.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
JantjeV8
Berichten: 2172
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

22 jan 2022 13:33

Blauwe knopjes komt op mij niet origineel over.
Als je weet waar het ontvangertje zit, moet hij misschien opnieuw ge-paired worden. Op een ontvanger zit doorgaans een klein knopje om gelijktijdig met de zender in te drukken.

Als he op vacuum werkt, wat bij een 92er waarschijnlijk het geval is, zit de compressor met bedieningsmodule vermoedelijk onder de achterbank OF rechtsachter in de koffer achter een paneel.
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6352
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

22 jan 2022 14:43

Frits schreef: 22 jan 2022 10:12 Een W140 heeft twee luchtpompen, 1 links in de kofferbak en 1 onder de achterbank. Ik dacht dat die in de kofferbak voor de softclose was en die onder de achterbank voor de CV. De truuk om hem open te maken is volgens mij het kofferbak slot vrijmaken en daar op de aansluitslang persluchtzetten. Beide systemen werken op overdruk, en niet op vacuüm, dat is een weidt verbreid misverstand. De luchtpompen zijn dus eigenlijk compressoren.
Klopt helemaal!
Ik weet niet precies hoe het zit bij een w140 qua aansluitingen op de kofferbak, maar even alle mogelijkheden voorzichtig proberen en iemand erbij om te checken of het iets doet. Als je namelijk stopt met blazen ben je meteen de druk weer kwijt en zie je het zelf niet :-)
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Kathedraal
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jan 2022 11:36
Mercedes-Benz: W140 S-Klasse 300 SEL

22 jan 2022 21:15

CorW schreef: 21 jan 2022 23:16 1 tip: doe je kofferbak niet meer op slot voordat het probleem is opgelost.
Bedankt voor de tip maar dat is verder geen probleem, de kofferbak gaat gewoon open en dicht(en op slot) met de sleutel dus dat werkt als enige nog maar niet op de centrale vergrendeling.
Kathedraal
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jan 2022 11:36
Mercedes-Benz: W140 S-Klasse 300 SEL

22 jan 2022 21:21

Een ieder bedankt voor alle suggesties, ik ga ermee aan de gang en koppel even terug als het e.e.a. is gelukt. Fijne avond!
Kathedraal
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jan 2022 11:36
Mercedes-Benz: W140 S-Klasse 300 SEL

23 jan 2022 14:11

Beste Forumleden,

Ik had de sloten van het portier vorige week ook ingespoten met kruipolie en waarschijnlijk heeft dit toch zijn werk gedaan want vandaag ging zowaar de deur weer open met de sleutel.

De CV doet het niet en ook de parkeerantennes en tankklepje niet maar wij komen er in ieder geval weer in.

Nogmaals hartelijk dank voor al jullie input! :goedzo: :applaus: :D

Mvg Rob
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

23 jan 2022 16:25

Superfijn voor je, Rob!
Nu wel zorgen dat de centrale portiervergrendeling naar behoren werkt, want anders loop je het risico dat je hier binnen de kortste keren weer om hulp moet vragen.
Lukt het je zelf om bijv. de compressor uit te bouwen (en 'm dan door iemand te laten nakijken)?
Ik weet niet wat er bij auto's uit 1992 al elektronisch kon worden uitgelezen op foutcodes, :$ maar het kan geen kwaad hier eens iemand met verstand te naar laten kijken en een goede diagnose te laten maken.
Anders alvast een inlezen op bijv. "Zentralverrieglung W140 Problem" als zoektermen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Kathedraal
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jan 2022 11:36
Mercedes-Benz: W140 S-Klasse 300 SEL

23 jan 2022 17:37

Nogmaals dank, ik weet uit het verleden dat er in ieder geval geen gangbare(normale) uitlees-aansluiting op zit en dat sommige garages die stekker niet eens in huis hebben maar wij gaan ermee aan de gang.
JantjeV8
Berichten: 2172
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

24 jan 2022 07:35

Dat zal nog die oude 21-pins zijn. Die is te koop, maar meestal moet je er ook nog een of ander verloop bij zoeken om op een uitleesapparaat aan te sluiten. Inderdaad, ouderwets. Nog uit het OBD-rommel tijdperk.

Anderzijds, de componenten in deze auto zijn nog redelijk gewoon met een 12V voeding te testen zonder dat er iets anders direct in de hik schiet.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

24 jan 2022 10:18

Meestal overlijd het electromotortje van de compressor, al dan niet als gevolg van een luchtlekkage waardoor ze te vaak en te lang draaien. Voor dat motortje is er een aliexpress oplossing, hij kwam pas geleden nog voorbij op het forum.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Kathedraal
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jan 2022 11:36
Mercedes-Benz: W140 S-Klasse 300 SEL

27 jan 2022 09:35

Klopt, het betreft hier de oude ronde 21 pins aansluiting voor de OBD.
Plaats reactie