Verplichte black box en snelheidsbegrenzer

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
FJLBlok
Donateur
Berichten: 446
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03); EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX 2x W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: Rubber afdichtingen
Locatie: Terneuzen

20 jan 2022 12:36

mr. Michel schreef: 20 jan 2022 11:52 Hier de link zonder betaalmuur: https://www.bndestem.nl/auto/snelheidsb ... gle.com%2F
Aardig stuk over het feit dat al informatie verzameld en gedeeld wordt en het betalen per uitstoot....
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

20 jan 2022 12:41

ruub-sterw201 schreef: 20 jan 2022 11:54 Totale onzin. Elke uitspatting met je auto kan men zo keihard afstraffen mijn inziens.
Volgens het artikel niet, kan alleen achteraf uitgelezen worden.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
andor
Berichten: 1031
Lid geworden op: 01 jul 2010 21:21
Mercedes-Benz: S212 220 cdi
Locatie: in de buurt van glane

20 jan 2022 18:52

Als je hem verwijderd zou je dan ook je type goed keuring kwijt zijn ?
Gebruikersavatar
Mitchieboy
Berichten: 1419
Lid geworden op: 25 jun 2010 00:54
Mercedes-Benz: Meerdere 1:18
Specialisatie: 3D en fotografie
Locatie: Zuid-Holland

21 jan 2022 09:03

Probleem met dit soort systeempjes is dat ze het eerst mild invoeren. Een paar jaar later, wellicht met weer andere mensen aan de knoppen, komen er dan argumenten als; het systeem zit er nu toch al in, we kunnen ook dit/dat ermee doen. En vervolgens mag bijvoorbeeld oom agent bij elke reguliere verkeerscontrole je apparaatje uitlezen... Leuke toekomst voor de auto...
BJ 2016-2018 Android Auto en Apple Carplay activeren?

Ex: C204 C63 AMG
Ex: W176 A180 7G AMG-Line
Ex: W204 C220 CDI Avantgarde AMG Pakket
Ex: C208 CLK320 Avantgarde Designo
Ex: C208 CLK200 Sport
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6352
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

21 jan 2022 10:39

mr. Michel schreef: 20 jan 2022 12:41
ruub-sterw201 schreef: 20 jan 2022 11:54 Totale onzin. Elke uitspatting met je auto kan men zo keihard afstraffen mijn inziens.
Volgens het artikel niet, kan alleen achteraf uitgelezen worden.


Mitchieboy slaat de spijker op z'n kop wat dit betreft.

En waar ligt de grens met het huidige voorstel? Als ze hem uitlezen en jij hebt 5 minuten voor het daadwerkelijke ongeluk nog even 4 seconden vol gas gegeven met invoegen, ben je dan een roekeloze bestuurder? Ligt er dan meer schuld bij jou?
Mij bevalt dit soort zooi gewoon totaal niet. En dat zeg ik niet omdat ik zelf vaak te hard rij en andere regels overtreedt. Er is teveel ruimte voor burgertje pesten/ machtsvertoon en controle.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Eric
Berichten: 405
Lid geworden op: 05 jan 2006 11:50
Mercedes-Benz: ja
Locatie: Achter de duinen

21 jan 2022 11:59

Ik heb gisteren ook de berichten hierover gelezen en het gaat er daadwerkelijk van komen.

Bij zware ongevallen de dan verplichte black box uitlezen kan vast helpen in onderzoeken naar de oorzaak van dat ongeval en wellicht ook de schuldige aanwijzen. En daar is in mijn ogen niets mis mee.

Te hard rijden wordt, zoals ik lees ook moeilijker. Je krijgt als bestuurder dan een signaal of het kost meer kracht om het gaspedaal in te trappen. En daar kun je van alles van vinden maar tegenhouden doe je het niet.

Wat op termijn ook zou kunnen gaan gebeuren is dat die apparatuur gebruikt gaat worden bij verkeerscontroles of on-line uitgelezen worden en je bij geconstateerde overtredingen automatisch een boete krijgt toegestuurd. En dan wordt het vervelend.

Stel je gaat met vakantie, stapt 's ochtend thuis in de auto, vertrekt en krijgt 14 uur later een kleine aanrijding en de black box wordt uitgelezen. Zo zo meneer, u bent al de hele dag onderweg en maar twee keer een half uurtje gestopt. U bent oververmoeid en daardoor niet meer alert. Gevolg: boete en je no-claim weg.

Zie je het al gebeuren? Ik wel.

.
Boxer power.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

21 jan 2022 12:18

Voor de discussie:

Wat ook nog wel ns helpt is zaken van een andere kant bekijken. Technologie die is ontwikkeld wordt vroeg of laat gebruikt, de H-bom uitgezonderd wegens massaal protest.

Nu al hebben we t met elkaar goed gevonden dat je in NL geen stap meer kunt verzetten zonder dat je wordt gefilmd, gefotografeerd, bemeten etc etc, met duizenden en duizenden masten portalen enz met daaraan camera’s, detectoren gekoppeld aan monitoringssystemen. U weet wel, ihkv het “keihard aanpakken van…”

Los van het gegeven dat moderne auto’s nu al kunnen worden uitgelezen igv ongevallen en schuldvraag, kun je je tezamen met de communicatie van je multimediasysteem, je navigatie en gsm signaal nu al welhaast niet meer ongezien verplaatsen.

Al die apparatuur langs en boven snelwegen wordt met belastinggeld, uit algemene middelen dus, betaald. Mij lijkt het iig efficiënter en mooier voor het landschap om al die zooi weg te halen en dat wat nodig is om te kunnen volgen in auto’s zelf te bouwen. Komen de kosten terecht bij wie het consumeert.

“Ja maar ik ben tegen die onvrijheid…” Wat heb je dan tot nu toe gedaan tegen die vercameraïsering en verdetectorisering?

Het is hetzelfde maar dan anders en wat “moderner”.
Omdat het kan.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

21 jan 2022 12:41

Voor mij draait het persoonlijk om twee probleempunten. Enerzijds het zwart/wit aspect: een gebrek aan context achter de signalen die worden opgeslagen. Hoe verzekeraars rijgedraggegevens analyseren is een goed voorbeeld daarin, een noodstop door andermans toedoen wordt gezien als abnormaal rijgedrag en kan daardoor al je premie beinvloeden, terwijl je juist erger voorkomen hebt. Die context van een externe veroorzakende factor is belangrijk om niet onterecht de dupe te worden, maar die ontbreekt want het gaat hier alleen om het zwarte kastje, geen dashcams etc. Een equivalent voor dit ISA systeem is bijv. op een 80-weg een tractor inhalen: je geeft een dot gas omdat je niet te lang in de verkeerde baan wilt blijven en daardoor tik je even de 90 aan. Dat zwarte doosje heeft geen camera, ziet de context (tractor) dus niet en ziet alleen dat jij even plankgas ging. Dus gelijk een boete voor 10 te hard, wat overigens nog afhankelijk is van hoe de snelheid wordt uitgelezen (GPS? Snelheidsmeter? Wat doe je bij grotere of kleinere wielen? Wat is de correctiefactor?).

Anderzijds speelt voor mij ook mee dat wat Mitchieboy zegt: dit soort ingreepdrift zie ik alleen erger worden, niet milder, en dat neemt gewoon echt alles weg van het autorijden. Ik las over de Bond voor Voetgangers die alweer steen en been klaagde dat het niet ingrijpend genoeg was, dat de grote autolobby weer zijn zin had gekregen om gevaar te blijven toelaten en dat het systeem (ISA) veel en veel strenger zou moeten zijn. Die krijgen straks hun zin als dit systeem wordt 'doorontwikkeld' tot actief ingrijpen als motorvermogen knijpen of gaspedaalsignaal uitschakelen, en automatisch contact met meldcentrales leggen bij een overtreding.

En dat zal echt wel gebeuren, het strenger maken van dit systeem. Afhankelijk van hoe de aantalen verkeersdoden zijn geanalyseerd stelt men een prognose op dat ISA moet kunnen reduceren. Als ineens blijkt dat ISA nog niet eens de helft van het verwachte voordeel heeft gehaald, zal men automatisch denken dat automobilisten blijven overtreden en ISA dus niet streng genoeg is. Dit terwijl je met externe factoren zit zoals oversteken/fietsen door rood, onoplettendheid van anderen, of het feit dat veel mensen niet zomaar een nieuwe auto kunnen betalen en dus velen zonder die systemen rondrijden.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

21 jan 2022 13:06

Nou ja, “dan verplichten we ook 2 dashcams te koppelen aan de box”, ben je van je eerste dilemma af. En ja het wordt alleen maar meer.
De technologie/zooi moet verkocht, de schoorsteen roken.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

21 jan 2022 13:23

Zelf indianenverhalen verzinnen over automatische boetes is de boel wel wat overdrijven 8-)

Het is gewoon een toevoeging aan de bestaande ADAS systemen en kan bij een crash achteraf worden uitgelezen door de techies van de politie. En als dan blijkt dat je de hele rit overal 40-50 km/h boven de max hebt gereden en dat bij impact ook deed ja, dan sta je er gekleurd op. Terecht. Als blijkt dat je je globaal aan de snelheid gehouden hebt niet, dan is het gewoon verzekeringswerk of een prent voor door rood rijden of whatever.

Hoe vaak zie je niet dat een getuige bij een ongeval zegt: nou, hij reed zeker wel 80! Dat kun je nu checken. Op dit moment moet iemand van de ongevallendienst na afloop de auto nog een keertje gebruiken en remmen om een inschatting te maken van de snelheid bij impact. Dat is dan veel simpeler: laptop erin.

Het systeem is uni directioneel, stand-alone en communiceert niet zelfstandig met 'de overheid'.

Of zou je distronic+ dat nu al doen.... stiekem..... alles doorseinen naar big brother.... merk je wel eens dat je telefoon ineens wat meer data verbruikt na een wild ritje? :owja:
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

21 jan 2022 13:27

René SLK230 schreef: 21 jan 2022 13:06 Nou ja, “dan verplichten we ook 2 dashcams te koppelen aan de box”, ben je van je eerste dilemma af. En ja het wordt alleen maar meer.
De technologie/zooi moet verkocht, de schoorsteen roken.
Die zit nu al in de auto (vooruitkijkend) en komt binnenkort ook in de tweede auto. Vorig jaar een minieme schade gehad van een koekenbakker die een richtingaanwijzer van de auto van mijn vrouw eraf jakkerde omdat hij na een versmalling gewoon 1,5 meter uit de kant bleef rijden. Dan is het wel heel makkelijk om te zeggen: kijk, u ging na de versmalling niet genoeg terug naar rechts. Nu kregen we over € 60 een hoop gejank van een boze oude man :lol: :lol:

Uiteindelijk heeft hij wel betaald, mijn vrouw is nogal een pitbull als het hier op aan komt (A)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Eric
Berichten: 405
Lid geworden op: 05 jan 2006 11:50
Mercedes-Benz: ja
Locatie: Achter de duinen

21 jan 2022 16:06

mr. Michel schreef: 21 jan 2022 13:23 Zelf indianenverhalen verzinnen over automatische boetes is de boel wel wat overdrijven 8-)
In het wegtransport gaat dat via de nieuwe generatie tachografen wel gebeuren. En dan is de stap om dat ook bij personenwagens te gaan doen niet groot.

.
Boxer power.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

22 jan 2022 01:54

Er is nog één dingetje…
Krijg je daar niet een nogal “totalitaire” staat/geprivatiseerd uitvoeringsorgaan van?

Er bestaat ook nog zoiets als mensenrechten, waaronder burgerlijke vrijheid incl het recht op (pogen te) ontsnappen. Strafbaar weliswaar maar…

Dit, zo’n black box om je nek, voelt als opnieuw in de boeien; niet goed.

Het doel (aantal verkeersslachtoffers terug dringen) is goed, de bijwerking sterk en ik denk dat er in andere sectoren van de economie, meer gezondheidswinst is te behalen.

Uit voorzorg rij ik ovrgs al in wagens zonder elektronica 😀
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
dutchtbi
Berichten: 1274
Lid geworden op: 15 jan 2014 15:39
Mercedes-Benz: 2017 S213 E250 Premium Plus.

22 jan 2022 08:24

Ik ga ervan uit dat die event data recorder maar een beperkt geheugen heeft en niet realtime alle gegevens doorzendt naar…….,… maar constant ververst zodat deze alleen bijvoorbeeld de laatste 30 seconden voor een event bewaart. Een paar jaar geleden is in Rotterdam al een chauffeur veroordeeld op basis van de gegevens uit die blackbox. Tegen de bewering van de chauffeur in bleek dat die in de bebouwde kom veel te hard had gereden toen hij met zijn Dodge pick up een gezin in een focus doodreed.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

25 jan 2022 23:58

30 seconden lijkt me te kort. Je bent iig als het zendt een stip op de kaart. Vlgs mij mag je in een rechtstaat pas volgen als er een redelijke verdenking is. De rest is onvrijheid. Ik ben daar niet voor.

En dat tweede “het doel heiligt de middelen” tragisch voorbeeld speelt in op emotie. Niet de beste adviseur.

Keuzen hou je toch. Jij houdt als steunbewijs voor de werkzaamheid een “alles is overal altijd veilig” alternatief voor. Denk niet dat dat realistisch maar vooral onwenselijk is.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Plaats reactie