Verplichte black box en snelheidsbegrenzer

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

26 jan 2022 00:09

mr. Michel schreef: 21 jan 2022 13:23 Zelf indianenverhalen verzinnen over automatische boetes is de boel wel wat overdrijven 8-)
Helemaal mee eens...
Maar er zijn landen, als je daar als voetganger 5x door rood loopt, automatisch via gezichtsherkenning op een zwarte lijst komt te staan met allerlei heel vervelende en verregaande consequenties...
Waarmee ik maar wil aangeven: de techniek is er, het gebruik ervan hangt af van in hoeverre men het toelaat dat deze gebruikt wordt.
Het is allang geen indianenverhaal meer, er zijn alleen plekken op de wereld waar dit nog niet toegepast wordt.
Laatst gewijzigd door Marco op 26 jan 2022 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
dutchtbi
Berichten: 1283
Lid geworden op: 15 jan 2014 15:39
Mercedes-Benz: 2017 S213 E250 Premium Plus.

26 jan 2022 08:47

“ 30 seconden lijkt me te kort. Je bent iig als het zendt een stip op de kaart. Vlgs mij mag je in een rechtstaat pas volgen als er een redelijke verdenking is. De rest is onvrijheid. Ik ben daar niet voor.”

In mijn optiek gaat die blackbox niet zenden, dus wordt je geen stip op de kaart, maar slaat die een beperkte hoeveelheid gegevens op die continue ververst. Dus je hele weg volhen en gemiddelde snelheden berekenen zal het niet doen. Ook niet actief zenden van gegevens naar?????. Om de gege Vens te kunnen uitlezen zal een uitleesapparaat aangesloten moeten worden. Ik denk dat Mercedes via de connected services en de Mercedes me adapter veel meer gegevens uit je suto trekt (en ben eigenlijk best wel blij dat mijn S212) dat allemaal nog niet heeft)
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

27 jan 2022 12:16

Marco schreef: 26 jan 2022 00:09
mr. Michel schreef: 21 jan 2022 13:23 Zelf indianenverhalen verzinnen over automatische boetes is de boel wel wat overdrijven 8-)
Helemaal mee eens...
Maar er zijn landen, als je daar als voetganger 5x door rood loopt, automatisch via gezichtsherkenning op een zwarte lijst komt te staan met allerlei heel vervelende en verregaande consequenties...
Waarmee ik maar wil aangeven: de techniek is er, het gebruik ervan hangt af van in hoeverre men het toelaat dat deze gebruikt wordt.
Het is allang geen indianenverhaal meer, er zijn alleen plekken op de wereld waar dit nog niet toegepast wordt.
In een land waar de Belastingdienst ongeveer 2 jaar nodig heeft om het BTW tarief van groente en fruit aan te passen en om de schenkingsvrijstelling van de jubelton af te schaffen maak ik me niet zoveel zorgen :owja:
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

27 jan 2022 12:19

dutchtbi schreef: 26 jan 2022 08:47 “ 30 seconden lijkt me te kort. Je bent iig als het zendt een stip op de kaart. Vlgs mij mag je in een rechtstaat pas volgen als er een redelijke verdenking is. De rest is onvrijheid. Ik ben daar niet voor.”

In mijn optiek gaat die blackbox niet zenden, dus wordt je geen stip op de kaart, maar slaat die een beperkte hoeveelheid gegevens op die continue ververst. Dus je hele weg volhen en gemiddelde snelheden berekenen zal het niet doen. Ook niet actief zenden van gegevens naar?????. Om de gege Vens te kunnen uitlezen zal een uitleesapparaat aangesloten moeten worden. Ik denk dat Mercedes via de connected services en de Mercedes me adapter veel meer gegevens uit je suto trekt (en ben eigenlijk best wel blij dat mijn S212) dat allemaal nog niet heeft)
Ik zou me eerder druk maken om het rekening rijden.... Dan kunnen ze je hele dagelijkse rijpatroon volgen met een paar muisklikken :twisted:
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

27 jan 2022 14:52

mr. Michel schreef: 27 jan 2022 12:16 In een land waar de Belastingdienst ongeveer 2 jaar nodig heeft om het BTW tarief van groente en fruit aan te passen en om de schenkingsvrijstelling van de jubelton af te schaffen
Dat heeft meer te maken denk ik met iets waar je in je onderschrift al op wijst ;)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11248
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

28 jan 2022 11:38

Marco schreef: 27 jan 2022 14:52
mr. Michel schreef: 27 jan 2022 12:16 In een land waar de Belastingdienst ongeveer 2 jaar nodig heeft om het BTW tarief van groente en fruit aan te passen en om de schenkingsvrijstelling van de jubelton af te schaffen
Dat heeft meer te maken denk ik met iets waar je in je onderschrift al op wijst ;)
De staat dient tegenwoordig graag en zo nodig stiekem eerst het eigen belang (wat met ict zoals camera’s dataanalyses en algoritmes “makkelijk” is te organiseren) dan dat t bij elke beslissing vooral ook kijkt naar de rechten van burgers. Dit land wordt niet bestuurd maar gemanaged.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E94
Berichten: 381
Lid geworden op: 31 okt 2016 13:50
Mercedes-Benz: Nu E-klasse, eerst C-klasse

29 jan 2022 10:55

Er zal aan de camera herkenning nog best wat moeten gebeuren. Van de week op de A 4 bij Schiphol. Op de parallelbaan richting Den Haag geldt nog steeds 70. Stond dus mooi in mijn display. Het is dat ik de reactie van de cruise control hierop heb uitgezet, anders was de auto gewoon in de ankers gegaan.

Beter zou zijn de begrenzing binnen de bebouwde kom toe te passen. Juist omdat je daar gevaarlijke situaties eerder tegen komt. En inderdaad al die appende jongeren die maar even vergeten dat voorrang een recht is en je deze niet mag nemen, ook op een fiets niet.

Overigens werd rekeningrijden al aangehaald. Dit moeten we sowieso niet willen. Nu zeggen ze plaats en tijd onafhankelijk, even los of buitenland kilometers wel of niet worden geregistreerd, maar als ze geld nodig hebben veranderen ze dat zo. En wat met al betaalde bpm? Je zou met rekeningrijden geen bpm meer betalen.

Maar wat helemaal curieus is, nu zou het nog gratis moeten zijn en later betalen volgens het artikel in de stem. Blijft apart iets verplichten en dan ook ervoor moeten betalen
Groetjes

Olav
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

31 jan 2022 15:11

E94 schreef: 29 jan 2022 10:55
Beter zou zijn de begrenzing binnen de bebouwde kom toe te passen. Juist omdat je daar gevaarlijke situaties eerder tegen komt. En inderdaad al die appende jongeren die maar even vergeten dat voorrang een recht is en je deze niet mag nemen, ook op een fiets niet.
Ik denk dat we fors minder slachtoffers (fataal of niet) krijgen als er een app-slot komt op een bewegende telefoon die sneller gaat dan 6 km/h. Als ik nu al zie hoe die appende zombies op de fiets door het verkeer scheuren dan heb ik niet de illusie dat die gasten (m/v/o) daar mee stoppen zodra ze een rijbewijs halen en alleen achter het stuur in de auto zitten :roll:
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

31 jan 2022 15:35

E94 schreef: 29 jan 2022 10:55 En wat met al betaalde bpm? Je zou met rekeningrijden geen bpm meer betalen.

Maar wat helemaal curieus is, nu zou het nog gratis moeten zijn en later betalen volgens het artikel in de stem. Blijft apart iets verplichten en dan ook ervoor moeten betalen
Afgaande op de ervaring tot nu toe zullen rekeningrijden en bpm gewoon naast elkaar blijven bestaan met het idee "cadeautjes vraag je maar aan Sinterklaas". Ze krijgen hier een btw aanpassing op groente en fruit al niet voor elkaar dus hoe moeten ze in hemelsnaam een complete opzetwisseling voor automobilisten voor elkaar krijgen?
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

31 jan 2022 15:49

Helmy schreef: 31 jan 2022 15:35
E94 schreef: 29 jan 2022 10:55 En wat met al betaalde bpm? Je zou met rekeningrijden geen bpm meer betalen.

Maar wat helemaal curieus is, nu zou het nog gratis moeten zijn en later betalen volgens het artikel in de stem. Blijft apart iets verplichten en dan ook ervoor moeten betalen
Afgaande op de ervaring tot nu toe zullen rekeningrijden en bpm gewoon naast elkaar blijven bestaan met het idee "cadeautjes vraag je maar aan Sinterklaas". Ze krijgen hier een btw aanpassing op groente en fruit al niet voor elkaar dus hoe moeten ze in hemelsnaam een complete opzetwisseling voor automobilisten voor elkaar krijgen?
Het opzetje is natuurlijk om mensen in een EV te krijgen. Dat is dan nog makkelijker als je direct naast de andere weggebruiker rijdt en je weet dat die maar 2 cent per km betaalt en jij 12 .... Aan de andere kant als je maar 10.000 per jaar met je diesel maakt dan zijn de kosten wel te overzien ;) .... als ze niet bovenop de bestaande MRB en belastingen komen 8-)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
dutchtbi
Berichten: 1283
Lid geworden op: 15 jan 2014 15:39
Mercedes-Benz: 2017 S213 E250 Premium Plus.

01 feb 2022 07:56

Ik denk dat we fors minder slachtoffers (fataal of niet) krijgen als er een app-slot komt op een bewegende telefoon die sneller gaat dan 6 km/h. Als ik nu al zie hoe die appende zombies op de fiets door het verkeer scheuren dan heb ik niet de illusie dat die gasten (m/v/o) daar mee stoppen zodra ze een rijbewijs halen en alleen achter het stuur in de auto zitten :roll:
Ik denk niet dat de meerijdende passagiers dat erg zouden waarderen. ;) In feite is het natuurlijk ook belachelijk dat dergelijke maatregelen nodig zouden zijn. Men kan natuurlijk ook gewoon de hersens gebruiken.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

01 feb 2022 10:05

dutchtbi schreef: 01 feb 2022 07:56 Men kan natuurlijk ook gewoon de hersens gebruiken.
Ai... dat neem je maar aan dan...
Het lijkt er echter toch steeds meer op in deze dat je naar een lege plek verwijst...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
FJLBlok
Donateur
Berichten: 448
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03); EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX 2x W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: Rubber afdichtingen
Locatie: Terneuzen

01 feb 2022 13:41

mr. Michel schreef: 31 jan 2022 15:49
Helmy schreef: 31 jan 2022 15:35
E94 schreef: 29 jan 2022 10:55 En wat met al betaalde bpm? Je zou met rekeningrijden geen bpm meer betalen.

Maar wat helemaal curieus is, nu zou het nog gratis moeten zijn en later betalen volgens het artikel in de stem. Blijft apart iets verplichten en dan ook ervoor moeten betalen
Afgaande op de ervaring tot nu toe zullen rekeningrijden en bpm gewoon naast elkaar blijven bestaan met het idee "cadeautjes vraag je maar aan Sinterklaas". Ze krijgen hier een btw aanpassing op groente en fruit al niet voor elkaar dus hoe moeten ze in hemelsnaam een complete opzetwisseling voor automobilisten voor elkaar krijgen?
Het opzetje is natuurlijk om mensen in een EV te krijgen. Dat is dan nog makkelijker als je direct naast de andere weggebruiker rijdt en je weet dat die maar 2 cent per km betaalt en jij 12 .... Aan de andere kant als je maar 10.000 per jaar met je diesel maakt dan zijn de kosten wel te overzien ;) .... als ze niet bovenop de bestaande MRB en belastingen komen 8-)
Ik vraag me af of dat de echte achterliggende gedachte is. Den Haag heeft euries nodig dus ik denk eerlijk gezegd dat Den Haag voor de buhne graag wil dat we in een EV gaan rijden, maar eigenlijk hoopt dat we lekker benzine/ diesel / mild hybrid blijven rijden vanwege de opbrengst. Mogen ze natuurlijk niet hardop zeggen.... Dat zou ook verklaren dat de korting op de bijtelling wordt afgebouwd op EV en niet wordt verlengd... (Verschil in bijtelling is nihil als je een EV vergelijkt met de 'niet EV' variant waarbij de EV over het algemeen een stuk duurder is dat de niet EV...) Rekening rijden is daar ook een voorbeeld van. Voor iedereen gelijk, het verschil zit enkel is de verbruikskosten van stroom of brandstof want het kan natuurlijk niet zo zijn dat Henk en Ingrid met een beperkt budget een hogere prijs per KM via rekeningrijden krijgen dan een 'Graaier' met zn 'dure' EV.... Dat zie ik er nog niet door komen...
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

04 feb 2022 15:15

FJLBlok schreef: 01 feb 2022 13:41 Ik vraag me af of dat de echte achterliggende gedachte is. Den Haag heeft euries nodig dus ik denk eerlijk gezegd dat Den Haag voor de buhne graag wil dat we in een EV gaan rijden, maar eigenlijk hoopt dat we lekker benzine/ diesel / mild hybrid blijven rijden vanwege de opbrengst. Mogen ze natuurlijk niet hardop zeggen.... Dat zou ook verklaren dat de korting op de bijtelling wordt afgebouwd op EV en niet wordt verlengd... (Verschil in bijtelling is nihil als je een EV vergelijkt met de 'niet EV' variant waarbij de EV over het algemeen een stuk duurder is dat de niet EV...) Rekening rijden is daar ook een voorbeeld van. Voor iedereen gelijk, het verschil zit enkel is de verbruikskosten van stroom of brandstof want het kan natuurlijk niet zo zijn dat Henk en Ingrid met een beperkt budget een hogere prijs per KM via rekeningrijden krijgen dan een 'Graaier' met zn 'dure' EV.... Dat zie ik er nog niet door komen...
Dat laatste is natuurlijk wel de bedoeling. Heel veel goedkoper kun je de CO2 reductie er niet doordrukken: je dwingt H & I om hun brandstofbak te verkopen als je de variabele kosten maar laat optellen. Of ze gaan minder rijden of ze stappen over elektrisch. In beide gevallen win-win.

Vanuit de overheid bekeken dan ;)

Alle fiscale voordelen zijn met ingang van dit jaar overboord, dat is juist. Op 28 december is aangekondigd dat de MIA (belastingaftrek bij aanschaf van een milieu investering) per 2022 is geschrapt met als reden: een EV is inmiddels gemeengoed geworden. Scheelt je als ondernemer via een extra aftrekpost toch zo € 600-1000 netto belasting afhankelijk van de aanschafprijs (ik had hem nog net vorig jaar).

Mijn overbuurman vertelt nog steeds trots dat zijn eerste Tesla uit 2013 hem geen 90.000 maar €30.000 kostte :owja:
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
FJLBlok
Donateur
Berichten: 448
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03); EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX 2x W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: Rubber afdichtingen
Locatie: Terneuzen

29 mar 2022 15:15

Lees net dat MB een 2 jarig contract heeft getekend om gegevens te delen over de toestand op de NL wegen. Stap 1 is gezet zegmaar….
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
Plaats reactie