Motoruitval MB Sprinter 319 CDI
- W204Avantgarde
- Berichten: 4048
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
ik kan er nog niks van terug vinden in WIS, wel nadat de motor gestart word deze 10sec stationair laten lopen voordat er evt gas word gegeven.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 05 jan 2022 09:13
- Mercedes-Benz: Sprinter L2H2 309CDI 2010
Momenteel ben ik eerst maar 'ns op zoek naar een strak gereviseerd blok + 'deskundig en gemotiveerde monteur' (liefst ook nog betaalbaar - ..Ik lijk wel een Hollander..).
En JA - Ik ben zeer geïnteresseerd in de oorzaak, al is dat óók een aanslag op de knip die het nu al zo zwaar heeft. Tóch meer dan jammer dat mijn Benz GEEN enkel signaal tevoren heeft gegeven via geluiden, geuren, olieverbruik, 'gevoel' of dashboard-waarschuwing. Reed als een streep!! Ik heb in mijn leven nu 37 auto's gehad en er wel 237 bereden - DÍT voelt als een 'Hammer in the Face'.
Ik ben (nog) aan het rouwen. IK en mijn vrouwen (waarvan 2 dochters..) weten het al: DÍE gaat weer rijden met een 'donorhart' !!
En JA - Ik ben zeer geïnteresseerd in de oorzaak, al is dat óók een aanslag op de knip die het nu al zo zwaar heeft. Tóch meer dan jammer dat mijn Benz GEEN enkel signaal tevoren heeft gegeven via geluiden, geuren, olieverbruik, 'gevoel' of dashboard-waarschuwing. Reed als een streep!! Ik heb in mijn leven nu 37 auto's gehad en er wel 237 bereden - DÍT voelt als een 'Hammer in the Face'.
Ik ben (nog) aan het rouwen. IK en mijn vrouwen (waarvan 2 dochters..) weten het al: DÍE gaat weer rijden met een 'donorhart' !!
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 05 jan 2022 09:13
- Mercedes-Benz: Sprinter L2H2 309CDI 2010
O ja. Ik haalde de auto op DE DAG NÁ DE OLIE- EN FILTERWISSEL. Dus óf hij 'te vroeg gestart zóu zijn...?' Je ne sais pas.
In ieder geval is via de krukasmoer de motor NIET te verdraaien geweest daarna, op 2 adressen. Als de Rocky-Mountains zo vast !! Een slome vastloper bij 120 km/u ZONDER ENIG BIJGELUID - Inzakken van vermogen, 2 sec later 'motormanagement' aan, stuurbekrachtiging out... uitrollen en alles was voorbij.
Alleen nog ff naar Nederland laten repatriëren. Ha !! Een (ex)ambulance op een auto-ambulance. Dom gezicht en pijnlijk ook.
In ieder geval is via de krukasmoer de motor NIET te verdraaien geweest daarna, op 2 adressen. Als de Rocky-Mountains zo vast !! Een slome vastloper bij 120 km/u ZONDER ENIG BIJGELUID - Inzakken van vermogen, 2 sec later 'motormanagement' aan, stuurbekrachtiging out... uitrollen en alles was voorbij.
Alleen nog ff naar Nederland laten repatriëren. Ha !! Een (ex)ambulance op een auto-ambulance. Dom gezicht en pijnlijk ook.
-
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Haha, Gelukkig is de humor niet vast gelopen.Jankayak711 schreef: ↑22 jan 2022 00:24 (liefst ook nog betaalbaar - ..Ik lijk wel een Hollander..).
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 05 jan 2022 09:13
- Mercedes-Benz: Sprinter L2H2 309CDI 2010
De motor is getracht te verdraaien via de krukas-moer. Helaas, Nó way. Bij de ADAC-garage (direct na het pechmoment) en ook bij de dealer niet.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 05 jan 2022 09:13
- Mercedes-Benz: Sprinter L2H2 309CDI 2010
Hij is leuk - IK zie het voor me. Bij MIJ verliep het helaas via dat ándere "vastlopen"..kennelijk.W204Avantgarde schreef: ↑20 jan 2022 12:09 @jankayak.. je motor is vastgelopen, ook dit komt helaas voor bij de 319/519
Wij hebben twee bussen gehad één liep vast op de autotrabsporter met afladen, en de ander op het terrein. NIEUWE AUTO'S
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 05 jan 2022 09:13
- Mercedes-Benz: Sprinter L2H2 309CDI 2010
De ververste olie (van kort voor de langere rit dus) wórdt onderzocht....Frits schreef: ↑20 jan 2022 15:12Als je de mogelijkheid open wil houden om de schade te gaan verhalen zou ik wel een schade expert in schakelen die een rapportage opmaakt. Anders wordt het al snel een welles nietis verhaal.Jankayak711 schreef: ↑19 jan 2022 18:08 Er zijn inmiddels (helaas) metaaldeeltjes gevonden in de motorolie ... - Die ik er nog maar 1200 km in heb zitten. Die 1200 km waren ( snelweg kms. VRAAG: Zóu er "FOUTE MOTOROLIE" gebruikt zijn bij de verversing????
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 05 jan 2022 09:13
- Mercedes-Benz: Sprinter L2H2 309CDI 2010
Revisie-motor.. Onderblok.. Bovenblok.. Éigen blok opkalefateren.. Nieuwe motor (?!).. Ruilmotor (?..met dus ónbekend onderhoud/gebruik..?)
Ik ga niet zeggen dat het makkelijk is. Beslissen bedoel ik.
Auto is van 2011, is een ex-ambu, onderhouden dus en met motorblokverwarming dus 'koud gas erop' was het dan NIET maar presteren zal íe gemoeten hebben. Olieverbruiken doet (Oooo ehhh ..deed) 'ie niet, en ook geen koelvloeistof overigens. Totaal géén motor-bijgeluiden.
Ziet er nog prima uit, maar is juist nét vorig jaar als Camper gereed gekomen en heeft als zodanig 5000 km kei-strak gereden. Wel is hij net voor de zomerritten 'geforceerd ge-regenereerd' wat roetfilter aangaat bij de MB-dealer - dat wel.
Een kwartier ná het tanken in Germanië zakte mijn kar door 'z'n knieën... En ik checkte de kassabon - GEEN benzine getankt hoor!! Kerosine verkocht men er niet...
Ik ga niet zeggen dat het makkelijk is. Beslissen bedoel ik.
Auto is van 2011, is een ex-ambu, onderhouden dus en met motorblokverwarming dus 'koud gas erop' was het dan NIET maar presteren zal íe gemoeten hebben. Olieverbruiken doet (Oooo ehhh ..deed) 'ie niet, en ook geen koelvloeistof overigens. Totaal géén motor-bijgeluiden.
Ziet er nog prima uit, maar is juist nét vorig jaar als Camper gereed gekomen en heeft als zodanig 5000 km kei-strak gereden. Wel is hij net voor de zomerritten 'geforceerd ge-regenereerd' wat roetfilter aangaat bij de MB-dealer - dat wel.
Een kwartier ná het tanken in Germanië zakte mijn kar door 'z'n knieën... En ik checkte de kassabon - GEEN benzine getankt hoor!! Kerosine verkocht men er niet...
- Poppel180
- Forum Held
- Berichten: 3179
- Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
- Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
- Locatie: Zuidplas
Sommige van die motoren handelaren of reviseurs bouwen ook in.
Bij revisie is het wel belangrijk te vragen wat ze precies doen of dat er alleen een poetslap over “nog goede onderdelen” wordt gehaald.
https://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzei ... 23-l0#menu
Bij revisie is het wel belangrijk te vragen wat ze precies doen of dat er alleen een poetslap over “nog goede onderdelen” wordt gehaald.
https://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzei ... 23-l0#menu
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 05 jan 2022 09:13
- Mercedes-Benz: Sprinter L2H2 309CDI 2010
Er is ALTIJD (de 10 jaar hiervoor) MB 10W40 228.51 gebruikt voor de oliewissels.
Bij de laatste (..!..) die ik dus in Dec. bij een Bosch/Bovag-garage liet uitvoeren (incl. filter uiteraard) heeft men zonder vraag/overleg of melden een 5W30 229.51 (één cijfer anders maar wellicht...) toegepast bij de verversing. De auto heeft 390.000 gedraaid, zonder gez..k. Verbruik was in mijn kms (de laatste 10.000) 1/4 ltr per 5000 km... Niets vreemds m.i.
Er werd óók nog maar "wat teveel" olie in het blok gegoten, dat bleek bij het uitzuigen ervan (ik kreeg dus een dashboardmelding). In eerste instantie kreeg ik te horen 'dat 'ie dat wel zou opstoken'... (?!) Volgens mij is dat NIET best voor de verbrandingsruimten e.d. Het bleek om iets meer dan 2,0 liter te gaan...Ik ben zo'n 200 km daarna pas bij die garage terug kúnnen gaan en heb kennelijk met zóveel te veel dus 200 km gereden.
Toen ik de producent van de olie vroeg - los van mijn verhaal over het teveel - of die dunnere olie wellicht 'kwaad' kon wist deze mij te vertellen dat er 'mogelijk een hoog verbruik zou zijn in het begin'.
Bij de laatste (..!..) die ik dus in Dec. bij een Bosch/Bovag-garage liet uitvoeren (incl. filter uiteraard) heeft men zonder vraag/overleg of melden een 5W30 229.51 (één cijfer anders maar wellicht...) toegepast bij de verversing. De auto heeft 390.000 gedraaid, zonder gez..k. Verbruik was in mijn kms (de laatste 10.000) 1/4 ltr per 5000 km... Niets vreemds m.i.
Er werd óók nog maar "wat teveel" olie in het blok gegoten, dat bleek bij het uitzuigen ervan (ik kreeg dus een dashboardmelding). In eerste instantie kreeg ik te horen 'dat 'ie dat wel zou opstoken'... (?!) Volgens mij is dat NIET best voor de verbrandingsruimten e.d. Het bleek om iets meer dan 2,0 liter te gaan...Ik ben zo'n 200 km daarna pas bij die garage terug kúnnen gaan en heb kennelijk met zóveel te veel dus 200 km gereden.
Toen ik de producent van de olie vroeg - los van mijn verhaal over het teveel - of die dunnere olie wellicht 'kwaad' kon wist deze mij te vertellen dat er 'mogelijk een hoog verbruik zou zijn in het begin'.
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Het is niet handig, maar van die lagere viscositeit gaat een motor niet zo maar kapot, dat hogere verbruik kan dan wel optreden. 2 Liter olie te veel is echt veel te veel en dan kun je schuim vorming krijgen en daardoor kan een motor wel kapot lopen. De oliepomp zuigt dan geen olie meer aan maar een mengsel van olie en lucht wat onvoldoende smerende werking heeft.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 05 jan 2022 09:13
- Mercedes-Benz: Sprinter L2H2 309CDI 2010
Er werd - en ik stond erbij terwijl het gedaan werd - ruim 2 ltr TEVEEL aan vers toegevoegde motorolie úit het blok gepompt. Pas tóen stond het niveau netjes (weer) op het maximum-niveau. Dus i.p.v. 12,5 ltr was er maar liefst 14,5 (..op z'n minst) ververst.
Wat de Bosch/Bovag-garagist niet wist/kon weten (..) is dat er voorheen steeds bij alle beurten de originele Mercedes Benz 10W40 met spec. 228.51 motorolie is gebruikt. Deze Bosch/Bovag-garagist gebruikte de Total Quartz Ineo L Life 5W30 met spec 229.51 motorolie.
Voordat ik DIT allemaal wist nam ik de auto na de kleine beurt met dus olie-en filterwisseling mee en reed ermee naar huis, vlakbij, geen snelweg en laag toeren rijden dus. De dag erna was een Zaterdag. I reedc naar de Maasvlakte en dat is via de snelwegen zo'n 45 km heen en ook weer terug. Ik zag tijdens het rijden in de 3-tal tunnels (dus heen en terug 6 passages) dat er een knal-rode dashboardmelding te zien was "Ölnivo reduzieren". Ik belde ná deze rit de grage waar de beurt werd uitgevoerd waar de reactie op mijn melding was: "O, dat zal maar een beetje teveel zijn, dat stookt 'ie wel op de komende dagen wanneer je rijdt. Als je het dan zonodig wil kun je halverwege de week wel even langskomen dan halen we het er wel uit als je dat persé wil." Dat deed ik en zag dus dat het om meer dan 'een beetje' ging... Een week later reed ik met die '5W30 Total-olie' dus nét 1000 km en liep de motor vast.
VRAAG: - Omdat de auto nú bij een revisie-bedrijf staat (..) ben ik op voorhand benieuwd(- e.e.a. zal nog aan het licht komen dan -) naar de oorzaak van het vastgelopen zijn van mijn 319CDI-blok en wat verwachten de lezers op dit forum-bericht wat er te zien zou kúnnen zijn wanneer het gaat om dit teveel en ándere olie waarmee dus een kleine 200 km is gereden...
Wat de Bosch/Bovag-garagist niet wist/kon weten (..) is dat er voorheen steeds bij alle beurten de originele Mercedes Benz 10W40 met spec. 228.51 motorolie is gebruikt. Deze Bosch/Bovag-garagist gebruikte de Total Quartz Ineo L Life 5W30 met spec 229.51 motorolie.
Voordat ik DIT allemaal wist nam ik de auto na de kleine beurt met dus olie-en filterwisseling mee en reed ermee naar huis, vlakbij, geen snelweg en laag toeren rijden dus. De dag erna was een Zaterdag. I reedc naar de Maasvlakte en dat is via de snelwegen zo'n 45 km heen en ook weer terug. Ik zag tijdens het rijden in de 3-tal tunnels (dus heen en terug 6 passages) dat er een knal-rode dashboardmelding te zien was "Ölnivo reduzieren". Ik belde ná deze rit de grage waar de beurt werd uitgevoerd waar de reactie op mijn melding was: "O, dat zal maar een beetje teveel zijn, dat stookt 'ie wel op de komende dagen wanneer je rijdt. Als je het dan zonodig wil kun je halverwege de week wel even langskomen dan halen we het er wel uit als je dat persé wil." Dat deed ik en zag dus dat het om meer dan 'een beetje' ging... Een week later reed ik met die '5W30 Total-olie' dus nét 1000 km en liep de motor vast.
VRAAG: - Omdat de auto nú bij een revisie-bedrijf staat (..) ben ik op voorhand benieuwd(- e.e.a. zal nog aan het licht komen dan -) naar de oorzaak van het vastgelopen zijn van mijn 319CDI-blok en wat verwachten de lezers op dit forum-bericht wat er te zien zou kúnnen zijn wanneer het gaat om dit teveel en ándere olie waarmee dus een kleine 200 km is gereden...
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5624
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Van de andere olie volgens de nieuwere (betere) specs kan een motor niet stukgaan.
Wel van (veel) teveel olie. Dan krijg je schuimvorming doordat de krukas als een mayonaiseklopper door de olie draait. Schuim smeert niet dus kun je aangevreten cilinderwanden of drooggelopen lagers krijgen. Of zelfs mechanische schade (verbuigen, breken) doordat de zuigers hydraulisch vastlopen tegen het olieoppervlak. Maar dan moet je je het blok wel zowat tot de dop afvullen met olie.
Wat staat er in je instructieboekje bij deze melding? Meestal betekent een rode melding dat je meteen moet stoppen.
Wel van (veel) teveel olie. Dan krijg je schuimvorming doordat de krukas als een mayonaiseklopper door de olie draait. Schuim smeert niet dus kun je aangevreten cilinderwanden of drooggelopen lagers krijgen. Of zelfs mechanische schade (verbuigen, breken) doordat de zuigers hydraulisch vastlopen tegen het olieoppervlak. Maar dan moet je je het blok wel zowat tot de dop afvullen met olie.
Wat staat er in je instructieboekje bij deze melding? Meestal betekent een rode melding dat je meteen moet stoppen.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Ik denk dat hoofdlagers van de krukas en de drijfstanglagers veel schade hebben. Je zou eens kunnen onderzoeken of bij de gebruikte hoeveelheid olie de krukwangen van de krukas door de olie gaan lopen. Als dat het geval is dan weet je het zeker. Opmerkelijk hoe makkelijk de garage over de overvulling dacht.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
-
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
- Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi
Hoe is dit eigenlijk afgelopen?