Even voorstellen

Ben je nieuw? Stel jezelf dan hier voor!
Plaats reactie
Bagzee
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 jan 2022 23:33
Mercedes-Benz: Smart Fortwo 450

16 jan 2022 23:45

Hallo,

Mijn naam is Frans, heb geen Mercedes, maar heb een vraag voor een kennis.

Ik heb 2 vragen, 1over electra, en de 2de over een foutcode

Mijn kennis heeft een vito cdi 115 uit 2006 (w639), hij heeft een nieuwe 2din autoradio gekocht.

Hij heeft een achteruitrijcamera in zijn achterklep gebouwd, en nu willen we deze op de radio aansluiten (pioneer AVH-A240DAB).

Bij de achterklep kan ik wel en signaaldraad (achteruitrijverlichting) vinden, maar de radio wil schijnbaar ook dit signaal hebben.

Zit er onder het dashboard ook ergens een signaaldraad dat als de auto in zijn achteruit staat?

Mijn 2de vraag gaat over een foutcode bij dezelfde vito. Bij het starten staat er de foutcode la:01 in het display.

Mijn kennis heeft hem al eens uit laten lezen, maar gaf geen helderheid.

Weet iemand hier, wat de foutcode la:01 betekent? Kan deze kwaad? Want de foutcode zit er al meer dan een jaar in.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Mvg
Frans van Zeeventer-Bagijn
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

17 jan 2022 10:48

Wat betreft je achteruit rij camera.
Als het goed is loopt er al een draad van de.camera naar de radio toch? Zodat de camera het beeld door geeft aan de radio met ik denk een gele tulp stekker?
Zit aan die kabel niet aan elke kant een klein rood draadje? Vaak worden de camera's met die kabel geleverd waardoor je het signaal van de achteruit rij lamp kan pakken en aan het andere uit einde waar een rode draad zit die aan de radio aan te sluiten.

Voor die andere melding kan ik je niet helpen maar ik weet niet of ik het prettig zou vinden om een jaar lang rond te rijden met een melding. Of die nou kwaad kan of niet. Er hoort denk ik geen melding op het scherm te staan...
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Bagzee
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 jan 2022 23:33
Mercedes-Benz: Smart Fortwo 450

18 jan 2022 12:10

kevin1990 schreef: 17 jan 2022 10:48 Wat betreft je achteruit rij camera.
Als het goed is loopt er al een draad van de.camera naar de radio toch? Zodat de camera het beeld door geeft aan de radio met ik denk een gele tulp stekker?
Zit aan die kabel niet aan elke kant een klein rood draadje? Vaak worden de camera's met die kabel geleverd waardoor je het signaal van de achteruit rij lamp kan pakken en aan het andere uit einde waar een rode draad zit die aan de radio aan te sluiten.

Voor die andere melding kan ik je niet helpen maar ik weet niet of ik het prettig zou vinden om een jaar lang rond te rijden met een melding. Of die nou kwaad kan of niet. Er hoort denk ik geen melding op het scherm te staan...
Ik weet alleen dat er een camera op de kentekenplaat gemonteerd, echter nog nooit aangesloten.

Als ik dus de kabel aansluit op de camera aansluit, en deze naar voren trek, dan hoeft er geen signaal te pakken van de achteruit schakelaar. Dus alleen via het achteruitrij licht, is voldoende?
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

18 jan 2022 12:55

Bagzee schreef: 18 jan 2022 12:10
kevin1990 schreef: 17 jan 2022 10:48 Wat betreft je achteruit rij camera.
Als het goed is loopt er al een draad van de camera naar de radio toch? Zodat de camera het beeld door geeft aan de radio met ik denk een gele tulp stekker?
Zit aan die kabel niet aan elke kant een klein rood draadje? Vaak worden de camera's met die kabel geleverd waardoor je het signaal van de achteruit rij lamp kan pakken en aan het andere uit einde waar een rode draad zit die aan de radio aan te sluiten.

Voor die andere melding kan ik je niet helpen maar ik weet niet of ik het prettig zou vinden om een jaar lang rond te rijden met een melding. Of die nou kwaad kan of niet. Er hoort denk ik geen melding op het scherm te staan...
Ik weet alleen dat er een camera op de kentekenplaat gemonteerd, echter nog nooit aangesloten.

Als ik dus de kabel aansluit op de camera aansluit, en deze naar voren trek, dan hoeft er geen signaal te pakken van de achteruit schakelaar. Dus alleen via het achteruitrij licht, is voldoende?
Dat denk ik niet. Want naast dat de camera aan gaat door het signaal wat die krijgt van je achteruit rij lamp zal ook je radio een signaal moeten krijgen door te wisselen van de mode waar die in staat naar het scherm waarop de camera wordt weer gegeven. Dat is iets wat ik van het monteren van achteruit rij camera's nog weet. Kijk maar op je radio aan de achterzijde van de radio. Waarschijnlijk heb je een draad zitten met reverse ik gok een roze draad. De radio heeft via de reverse draad een signaal nodig zodat die de camera weergeeft op het scherm.
Ik weet niet of je een boekje hebt van je radio daar zal een schema te vinden moeten zijn voor de aansluitingen achterop de radio
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Plaats reactie