werkplaats verwarming

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
georgeske
Forum Held
Berichten: 1011
Lid geworden op: 28 aug 2010 13:00
Mercedes-Benz: X 156 GLA 200 met GLA 45er look
Locatie: brecht

07 jan 2022 09:04

Hoi allemaal, ik zou eens willen weten hoe jullie uw werkruimte of garage ( hoe groot of hoe klein ze ook is) verwarmen en/of droog en vorstvrij houden. Ik heb nogal last van vocht op zeer natte dagen en dat is voor niet veel goed, zoals de motor, de auto, de e-bikes. Ik heb al gekeken op internet naar allerhande soorten verwarming maar ik kom er niet uit. Het één geeft te weinig warmte, het ander wordt te warm om dichtbij andere materialen te plaatsen. Het is mij niet te doen om daar constant te kunnen werken , maar de grootste koude en natuurlijk het vocht zou ik graag weg hebben.


Groetjes, Georges.
Stel nooit uit tot morgen, wat je vandaag door een ander kan laten doen.
Wie geeft wat ie heeft, blijft arm achter.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

07 jan 2022 09:56

De beste manier mijn inziens om vocht te bestrijden is goed doortochten...
Ruimtes waar het zo lang vochtig blijft dat het slecht voor alles is wat daar in staat hebben daar een gebrek aan, en dan doe je met een verwarming in principe ook niet zo veel...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1563
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

07 jan 2022 10:22

Juist, ventileren ventileren ventileren. Hang een hygrometer neer en zie wat de luchtvochtigheid is (LV). Als je verwarmt gaat de LV naar beneden, warme lucht kun meer vocht bevatten, maar als je dat er niet uit ventileert gaat het vocht per saldo natuurlijk nergens heen.
Overigens, vocht wat er niet in komt hoeft er ook niet uit. Op zich kun je het ook potdicht maken en dan een bouwdroger/ontvochtiger er in plaatsen. Beetje isoleren scheelt vooral om de boel snel op temperatuur te krijgen.
Qua verwarming heb ik een warmtepomp op vloerverwarming, maar dat is wel een aardig project om in houten hokje te plaatsen.
Een dieselkacheltje of afgewerkte oliekachel werkt ook wel mooi. Kun je meteen je oude olie opstoken.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1563
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

07 jan 2022 11:09

Overigens krijg je roest en problemen door condens, wat weer het gevolg is van de object-temperatuur onder het 'dauwpunt'. Daarom is isoleren wel weer handig, zodat de temperatuur wat stabieler blijft. Een motorblok blijft bijvoorbeeld langer koud in de morgen (massa) waardoor deze beslaat. (de lucht temperatuur is al opgewarmd, hoge LV en motorblok temperatuur zit dan snel onder het dauwpunt)
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
MST
Forum Held
Berichten: 423
Lid geworden op: 06 sep 2010 15:03
Mercedes-Benz: W213 2020 Eq boost 200 aut9 Sport Style
Specialisatie: Havenkranen, straddle carriers
Locatie: Rotterdam en omstreken

07 jan 2022 11:30

Alles valt of staat met de locatie van de ruimte.
Ik heb onlangs in mijn garage (30m2) die vastzit aan mijn huis een type 33 radiator opgehangen van 90x80cm en die aangesloten op het CV systeem in mijn huis.
Nu na een week of 3 gebruik merk ik dat het een stuk minder vochtig is binnen, terwijl mijn garage gewoon halfsteens gebouwd is met enkel dakisolatie en een geïsoleerde garagedeur.
Overigens zit er wel wat ruimte tussen de aansluiting van de deur en de muur en een afzuiger in de achterwand voor de ventilatie.
Qua temperatuur wordt het tijdens normaal gebruik een graad of 8 boven de buiten temperatuur en dat is prima zo, echter is er nog wel wat mee te spelen door wat radiatorkranen dichter te zetten binnen in huis.
Voorheen veel elektrisch verwarmd en ook dat werkte wel aardig alleen merkte is daar dat de warmte weer snel weg was uiteraard omdat die elektrische kachel niet constant aan stond en deze radiator meegaat op de CV.
Een kachel waar iets in wordt verbrand is mij afgeraden omdat bij ieder verbrandingsproces vocht vrijkomt wat ook deels de ruimte in gaat, iets wat ik met toch wel een behoorlijke hoeveelheid gereedschap in de garage wou voorkomen.
Gaat t niet zoals t moet dan moet t maar zoals het gaat

Ex W212 220 bluetec 2015 aut9 AMG pakket. Ex W212 220cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W212 250cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W204 220cdi 2007 aut5 AMG pakket. Ex W203 200cdi 2004 Classic
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1563
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

07 jan 2022 11:49

Vocht bij het verbrandingsproces wordt normaliter via de schoorsteen (net zoals bij je CV-ketel) verwijderd. Wanneer je een gaskacheltje zonder schoorsteen neerzet krijg je inderdaad wel een bult vocht in je hok. Daarnaast is zonder schoorsteen stoken ook vrij ongezond, je CO2 in de garage gaat omhoog en bij slechte luchtaanvoer mogelijk zelfs CO vergiftiging tot gevolg.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6352
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

07 jan 2022 12:27

Heb een schuurtje van 4 bij 4 achterin de tuin die ik altijd een graad of 10 hou. En met een borrel/feestje rond de 20 graden voor de rokers. Als ik flink wil stoken in dat laatste geval dan zet ik de petroleumkachel erbij aan. Anders is het enkel elektrisch verwarmen.
Schuur heeft dak/muurisolatie en dubbeglas en een betonnen vloer. En ik heb bovenin de nok een afzuiging met een vochtsensor erin. Staat automatisch altijd aan op 25% en regelt zelf de rest.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
WillemH
Berichten: 5951
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

07 jan 2022 12:28

ik verwarm alles met de airco, kantoren etc :)
Gebruikersavatar
Dutchiness
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 sep 2019 19:52
Mercedes-Benz: CLS
Contacteer:

17 jan 2022 17:00

Garage van 80m2, staat aan beide kanten een elektrische verwarming. Eentje van 15kw, eentje van 9kw. Beide zijn met een thermostaat uitgerust en zodra de garage onder de 6c komt, gaan ze beide aan. Als ik m warm wil hebben, half uurtje stoken is het 20 graden. (Beide verwarmingen gaan op 16ah krachtstroom)
MB GLE 350dW166 320pk
Alfa Romeo Stelvio 4Q 2.9 V6 511pk
Nissan Patrol Y62 5.6 V8 400pk
MB CLS 63 AMG Performance S W218
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2288
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

19 jan 2022 11:20

In alle ruimten woning, garage, werkplaats en motorstalling CV aangesloten op de ketel van de woning nadeel was als de kamer op temperatuur is dan worden de overige vertrekken niet warmer ondanks overal termostaatknoppen daarom nu een honeywell eco systeem laten plaatsen nu kan elke ruimte afzonderlijk de gewenste temperatuur krijgen te regelen via telefoon of pc.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Plaats reactie