Heb ik een slimme dynamo of niet?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

06 dec 2021 15:27

Hoi, voor zover ik weet zijn Euro 5 en 6 diesels uitgerust met slimme dynamo's die bijvoorbeeld meer laden bij het afremmen op motor e.d.

Maar nu heb ik een 2012 (Euro 5) 316 CDI Sprinter welke de 4x4 versie is, en deze heeft de optie M49: Dynamo 14V / 180A.
Het betreft een Valeo dynamo, en als ik daar op zoek (op artikel nummer fg18s012) dan zie ik ook niks terug over Euro 5 regelingen e.d.

Mijn vraag is dus, heb ik zo'n slimme dynamo of niet?
Reden is camper ombouw, en rekening houden met de elektrische installatie.
Hij staat nu nog in de stalling, dus ik kan er helaas weinig aan testen.

Het is me niet helemaal duidelijk of hij nu CAN bus communicatie heeft (om throttle info e.d. te krijgen) of helemaal niet.
Het lijkt er op dat het gewoon een "domme" 180A dynamo is.

Alvast bedankt.
JantjeV8
Berichten: 2216
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

07 dec 2021 07:42

De dynamo zelf zal inderdaad dom zijn. Maar wellicht is er wat intelligentie in de spanningsregelaar gestopt. De componenten rondom de motor zijn de laatste jaren allemaal dusdanig ingericht dat ze pas ingeschakeld worden als het nodig is, en voor de rest niet of in elk geval krachtloos mee ronddraaien. Een compressor kun je in & uitschakelen. Een dynamo misschien wat lastiger, maar is dan op de spanningsregelaar wellicht wat te besturen.
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

07 dec 2021 18:00

De dynamo heeft volgens mij een DFM aansluiting, wat betekent dat hij een PWM signaal richting ECU stuurt om te laten zien hoe druk die beladen wordt. Dan kan de motor ECU er wat mee doen, zoals stationair toerental verhogen etc.

Wat ik me afvraag is of dit nog goed gaat werken als ik de dynamo verander en het DFM signaal niet meer beschikbaar is, of de motor ECU dat goed gaat vinden of foutcodes gaat gooien.

Simpelste is gaan rijden met L connectie er nog wel aan maar DFM los, kijken of hij foutcodes gaat geven.

Misschien moet ik er dan maar een scope aan hangen en dat PWM signaal opvangen bij lage belasting en hoge belasting, dan moet ik maar zelf een PWM signaal aanbieden om de ECU tevreden te houden en geen foutcodes te krijgen.
Dennis combi
Berichten: 5889
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
Specialisatie: Onderhoud en reparatie
Locatie: noord-brabant

08 dec 2021 13:32

volgens mij werkt die dynamo via de lin bus en wordt dan dus aangestuurd via de motor ecu
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.

voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

08 dec 2021 21:41

Dennis combi schreef: 08 dec 2021 13:32 volgens mij werkt die dynamo via de lin bus en wordt dan dus aangestuurd via de motor ecu
Dat lin bus kan dus heen en weer op 1 draad?

Maar als de Valeo dynamo aangeeft in afbeeldingen daar een DFM te hebben zitten is het onwaarschijnlijk dat het een lin bus is toch?
Dan zouden ze het geen DFM noemen.
JantjeV8
Berichten: 2216
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

09 dec 2021 10:21

Heb je die nieuwe dynamo qua onderdeelnr. opgezocht op basis van je chassisnummer, of het internet opgedoken op basis van het type voertuig??
Heb je bij MB of een MB specialist de prijs opgevraagd? Kan best meevallen, en dat weet je zeker dat je de juiste krijgt.
Dennis combi
Berichten: 5889
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
Specialisatie: Onderhoud en reparatie
Locatie: noord-brabant

09 dec 2021 11:26

Swing schreef: 08 dec 2021 21:41
Dennis combi schreef: 08 dec 2021 13:32 volgens mij werkt die dynamo via de lin bus en wordt dan dus aangestuurd via de motor ecu
Dat lin bus kan dus heen en weer op 1 draad?

Maar als de Valeo dynamo aangeeft in afbeeldingen daar een DFM te hebben zitten is het onwaarschijnlijk dat het een lin bus is toch?
Dan zouden ze het geen DFM noemen.
lin bus werkt op 1 draad maar is enkelvoudige communicatie , dus motor ecu geeft wat door maar krijgt geen terug koppeling van de dynamo zelf , de gloeibougie aansturing zit hier ook op
maar of dit bij jouw auto ook zo is weet ik niet uit mijn hoofd
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.

voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
Swing
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:32

10 dec 2021 10:52

Als ik de dynamo opzoek door het onderdeelnummer, dan vind ik dezelfde Valeo dynamo met dit plaatje:
https://cdn.autodoc.de/thumb?id=1081327 ... f=94077826

Dus het lijkt me gewoon DFM, want waarom zou je een LIN bus pin DFM noemen?
Wat het extra verwarrend zou kunnen maken is dat dit zo is met de M49 180A dynamo optie op de 4x4 Sprinters, en dat de gewone Sprinter met standaard dynamo wel Euro 5 is met het LIN bus systeem.
JantjeV8 schreef: 09 dec 2021 10:21 Heb je die nieuwe dynamo qua onderdeelnr. opgezocht op basis van je chassisnummer, of het internet opgedoken op basis van het type voertuig??
Heb je bij MB of een MB specialist de prijs opgevraagd? Kan best meevallen, en dat weet je zeker dat je de juiste krijgt.
Nee ik bestel geen nieuwe dynamo. Er zit een Valeo 180A dynamo in die prima werkt en met 67000km op de teller zal die nog prima zijn.
Wel ga ik de laadinrichting veranderen, en wil ik deze dynamo aanpassen.

Dit is opzich een duidelijk verhaal, alleen verlies ik communicatie met de motor ECU.
Dat zou lin bus kunnen zijn maar dus ook DFM
Plaats reactie