Ik ben sinds een tijdje op zoek naar een waardige opvolger van mijn huidige auto. Hoe meer ik de 2e generatie CLS (W218) zie (als ik die uberhaupt rond zie rijden zo zeldzaam zijn ze) hoe meer ik geinteresseerd raak .
Ik ben totaal nieuw bij het MB merk en vooral bij een CLS van de 2e generatie. Wat mij opvalt op de bekende autoverkoop sites is dat er veel aanbod is van de vroege bouwjaren (2011 en 2012). Dit zijn dan ook auto's met redelijk wat ervaring (beginned om en nabij de 200.000 op de teller). Naast uiteraard de gouden regel het 'afgestempelde boekje bij elk beurtje', zijn er nog bekende problemen bij dit model die rond of na 200.000 km zouden kunnen voorkomen of zaken die aandacht nodig zullen hebben voor vervanging die mogelijk flink wat euros kunnen kosten? Ik heb al wat zaken gelezen over:
- Mogelijke issues met de luchtvering indien deze optie aanwezig is. Is een prijzige reparatie
- De distributieketting waarbij het verstandig is deze bij 300.000 km te vervangen
- Voor de diesels, de DPF die mogelijk ook rond 300.000 km verstandig is om te vervangen
- Electronica die wel eens raar kan doen
- Mogelijke issues met de standkachel indien deze optie aanwezig is
Ik kan zeker wat geld opzij zetten voor mogelijke grote reparaties indien die er aan zitten te komen en ben even nieuwsgierig aan wat voor soort bedragen ik dan moet denken voor een auto met zoveel (200.000 km ervaring).
Mijn vraag is: dien ik de vroege bouwjaren eigenlijk te mijden omdat het TE problematisch wordt of kan ik gerust een vroeg bouwjaar nemen en ervan uitgaan dat het wel meevalt? Ik ben er nog niet uit of het een 350 CDI zal worden of een 350 Benzine. Ik denk dat mijn aanschafbudget alleen richting de 2011/2012 bouwjaren gaat. Doen of doorsparen en gaan voor de jonge bouwjaren?
Alvast bedankt voor jullie adviezen .
BramCLS