Op zoek naar een W218 met ervaring (bouwjaar 2011)

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
BramCLS
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2012 19:14
Mercedes-Benz: CLS

22 nov 2021 15:14

Hi allen,

Ik ben sinds een tijdje op zoek naar een waardige opvolger van mijn huidige auto. Hoe meer ik de 2e generatie CLS (W218) zie (als ik die uberhaupt rond zie rijden zo zeldzaam zijn ze) hoe meer ik geinteresseerd raak :D .

Ik ben totaal nieuw bij het MB merk en vooral bij een CLS van de 2e generatie. Wat mij opvalt op de bekende autoverkoop sites is dat er veel aanbod is van de vroege bouwjaren (2011 en 2012). Dit zijn dan ook auto's met redelijk wat ervaring (beginned om en nabij de 200.000 op de teller). Naast uiteraard de gouden regel het 'afgestempelde boekje bij elk beurtje', zijn er nog bekende problemen bij dit model die rond of na 200.000 km zouden kunnen voorkomen of zaken die aandacht nodig zullen hebben voor vervanging die mogelijk flink wat euros kunnen kosten? Ik heb al wat zaken gelezen over:
  • Mogelijke issues met de luchtvering indien deze optie aanwezig is. Is een prijzige reparatie
  • De distributieketting waarbij het verstandig is deze bij 300.000 km te vervangen
  • Voor de diesels, de DPF die mogelijk ook rond 300.000 km verstandig is om te vervangen
  • Electronica die wel eens raar kan doen
  • Mogelijke issues met de standkachel indien deze optie aanwezig is
En hoe zit het met de roestprotectie?

Ik kan zeker wat geld opzij zetten voor mogelijke grote reparaties indien die er aan zitten te komen en ben even nieuwsgierig aan wat voor soort bedragen ik dan moet denken voor een auto met zoveel (200.000 km ervaring).

Mijn vraag is: dien ik de vroege bouwjaren eigenlijk te mijden omdat het TE problematisch wordt of kan ik gerust een vroeg bouwjaar nemen en ervan uitgaan dat het wel meevalt? Ik ben er nog niet uit of het een 350 CDI zal worden of een 350 Benzine. Ik denk dat mijn aanschafbudget alleen richting de 2011/2012 bouwjaren gaat. Doen of doorsparen en gaan voor de jonge bouwjaren?

Alvast bedankt voor jullie adviezen :goedzo: .

BramCLS
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1581
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

22 nov 2021 18:40

Ik neem aan dat je qua diesel de v6 om642 bedoelt. De ketting kan een puntje zijn maar om hem preventief te vervangen heb ik nog nooit van gehoord. Hij gaat gewoon gaandeweg meer rattelen bij de start en dan weet je dat je aan de beurt bent. Vergeleken met nieuwe luchtvering onderdelen een relatief goedkope ingreep.
Roetfilter zou bij normaal dieselgebruik ook geen problemen opleveren. Hoeft ook niet preventief vervangen te worden.
Als hij in 10 jaar tijd 30dkm per jaar heeft gereden, liefst voornamelijk snelweg, hoeft er weinig mee aan de hand te zijn.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

22 nov 2021 21:56

Dit trekt je wel over streep…..
Super fijne auto zo een CLS.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
BramCLS
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2012 19:14
Mercedes-Benz: CLS

24 nov 2021 15:11

Ziet er goed uit dat klokje rond exemplaar. Respect: een V8 benzine met meer dan 4 ton op de klok en dan in zo'n staat.

Dus eigenlijk is de regel: zoek er eentje uit waar niet op onderhoud is bespaard en als je zo eentje vind dan ben je nagenoeg probleemvrij?
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1581
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

24 nov 2021 15:28

Van die 5 liter V8 had ik het wel verwacht. Grote motoren die minder hoeven te werken en niet het maximale is uitgeperst gaan in de regel langer mee dan kleine opgefokte bakjes.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

24 nov 2021 15:39

Die van mij is een 2011 350 CDI OM642 265pk en is voorbij de 270.000 inmiddels, niet echt schokkende uitgaves aan gehad. Ja luchtvering is prijzig (bij mij alleen dempers achter tot zover) maar het hoort erbij en hangt ook wel af van hoe ermee gereden is.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
BramCLS
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2012 19:14
Mercedes-Benz: CLS

25 nov 2021 15:42

Helmy schreef: 24 nov 2021 15:39 Die van mij is een 2011 350 CDI OM642 265pk en is voorbij de 270.000 inmiddels, niet echt schokkende uitgaves aan gehad. Ja luchtvering is prijzig (bij mij alleen dempers achter tot zover) maar het hoort erbij en hangt ook wel af van hoe ermee gereden is.
Wat waren de kosten voor de dempers achter incl. montage?
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

25 nov 2021 16:49

Als je 1500€ per jaar reserveert voor onderhoud zit je safe.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

26 nov 2021 20:01

BramCLS schreef: 25 nov 2021 15:42
Helmy schreef: 24 nov 2021 15:39 Die van mij is een 2011 350 CDI OM642 265pk en is voorbij de 270.000 inmiddels, niet echt schokkende uitgaves aan gehad. Ja luchtvering is prijzig (bij mij alleen dempers achter tot zover) maar het hoort erbij en hangt ook wel af van hoe ermee gereden is.
Wat waren de kosten voor de dempers achter incl. montage?
1024 voor 2 dempers, montage weet ik niet want het was gecombineerd met andere werkzaamheden.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
BramCLS
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2012 19:14
Mercedes-Benz: CLS

29 nov 2021 11:25

Ah ok, thanks voor de kosten van de dempers.

Zijn die benzine blokken in een 350 ook onverwoestbaar (mits goed onderhouden) of is het beter hoge kilometerstanden (richting de 200.000) te mijden?
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

29 nov 2021 12:35

Heb je hier wat aan?
MBClub M276 Engine Thread schreef:Problems

Basically they are very good engines although some had issues with rattling or noisy timing chains on start up. The issue is to do with oil not get to the chain quickly enough and was addressed by Mercedes in the attached bulletin that tells you everything that you need to know.


The engines affected are :

Engine 157:

1) From engine number 157 9xx 60 009368 up to engine number 157 9xx 60 017984 install check valves and chain
tensioners

2) From engine number 157 9xx 60 017985 up to engine number 157 9xx 60 022333 (December 2012) install check
valves (optimized tensioners installed in this production range)
08-12-2013 1:44 AM d7recast

Engine 2768:

1) Up to engine number 276 8xx 30 000790 install check valves and chain tensioners

2) From engine number 276 8xx 30 000791 up to engine number 276 8xx 30 001281 install check valves only
Engine 2769:
1) Up to engine number 276 9xx 30 365996 install check valves and chain tensioners
2) From engine number 276 9xx 30 365997 up to engine number 276 9xx 30 406603 (February 2013) install check
valves only (optimized tensioners installed in this production range)
Engine 278:
1) Up to engine number 278 9xx 30 073273 install check valves and chain tensioners
2) From engine number 278 9xx 30 073274 up to engine number 278 9xx 30 103675 (February 2013) install check
valves only (optimized tensioners installed in this production range)
Note:
When performing repairs and only the check valves are supposed to be installed, the tensioners must still be checked
according to WIS documentation. If optimized tensioner is found to be defective it must be replaced
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
BramCLS
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2012 19:14
Mercedes-Benz: CLS

01 dec 2021 07:11

Ja dank je wel. Dus buiten een aantal specifieke type motoren (de 157 en 2768) zijn die 350 V6 benzine motoren ook betrouwbaar en zijn er eigenlijk geen bijzonderheden?

Was er een terugroepactie op basis van dat bulletin van Mercedes?
Turbotoll
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jul 2016 19:17

29 dec 2021 22:13

Zoek er een van 7 a 8 jaar oud, liefst een post '14 met een ton of wat, of spaar daarvoor door. Die hebben in ieder geval de zwaardere distributieketting en de check-valves in de spanners (M157/278). Problemen met de luchtvering komen voor, maar de vluchtstrook staat heus niet vol met ingezakte benzes. Misschien dat na 10 - 15 jaar dat je een issue hebt. Rij niet door met een constant draaiende luchtpomp tot dat die bezwijkt maar laat eerder het nakijken. Roest? De W218 is gebouwd samen met de E en S klassen in Sindelfingen en die gaan allemaal door "het bad". Bovendien is alles aan een W218 van aluminium behalve de achter-schermen en het dak. En natuurlijk de bumpers: Plastiek!
BramCLS
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2012 19:14
Mercedes-Benz: CLS

30 dec 2021 11:26

Dank allemaal voor jullie info. Ik ben inmiddels een kleine 3 weken de trotse eigenaar van een mooie (volgens het kentekenbewijs Grijze) W218 350 benzine met slechts 116.000 op de klok van 2012. Vooral de kleur van het interieur is prachtig (als je daarvan houdt) wat een combi is van mokka (bovenzijde van het dashboard en deuren) en creme (onderzijde van het dashboard en deuren). Zit geen airmatic op en dit wilde ik bewust aangezien de standaard schokbrekers even comfortabel voor mij zijn als de airmatic. Voor de rest sluitende onderhoudshistorie en in perfecte staat zoals ik hem wil hebben. Vooral de kleur is apart lijkt wel grijs/taupe en in zonlicht lijkt het wel een soort champagne kleur :D
Bijlagen
IMG_2812.jpg
IMG_2812.jpg (175.98 KiB) 423 keer bekeken
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4275
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500
Specialisatie: Wereldreiziger

30 dec 2021 13:26

Mooie auto hoor en vooral de kleur.
Heet indium gray.


Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
Plaats reactie