P030x foutmeldingen in W164 met M272 motor

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

01 dec 2021 09:14

Had net wat gelezen over breedband pompcellen, probeer via https://mercedes.7zap.com/en/eu/fg/car/ ... 0/0/0/#120 erachter te komen of die er onder zit of niet, nog niet echt succesvol overigens, verschillende mogelijke artikelnummers en als je die dan weer opzoekt zie je vrij eenvoudig ogende lamdasondes voorbij komen met 3 draadjes van rond de 40 euro. :S
Dacht dat die breedband pompcel sensors zeker 5 draden hadden en ook een stuk prijziger zouden zijn.
Cekerweten schreef: 30 nov 2021 20:50Even voor mijn info. Heeft deze motor 1 of 2 LMM’s of map en temperatuursensor per bank ?
Hij heeft 1 centrale luchtmassameter en volgens mij ook 1 centrale temperatuursensor, zie wel op diverse plekken druksensoren zitten maar geen temperatuursensoren, denk dat die centraal zit bij de LMM
Cekerweten schreef: 30 nov 2021 20:50Edit. Mooie beelden gemaakt. Door de screenshot van motor uit word de sonde uitgesloten. Ik vermoed dat je een onderdruklekkage hebt achter je lmm op bank 2. Dit is uit te sluiten middels een rooktest.
Welnu, in dat geval zal ik dus een rooktester moeten gaan knutselen. Wel apart dat het probleem op bank 2 (cyl 4-5-6) kan zitten en de misfires op bank 1 (cyl 1-2-3)


Heb je overigens goed op de plaatjes gekeken, de bovenste afbeelding is geloof ik net per definitie B1S1, het is maar net welke ik als eerste in het rijtje voorbij zag komen en aanvinkte voor de real-data

Iemand nog een goede DIY voor een rooktester?
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

07 jun 2022 11:19

Zal maar eens een update geven.

Auto is nog steeds niet in orde
.

Heb op 18-12-2021 besloten niet meer met de auto verder te gaan of er in te rijden maar een garage in te schakelen die veel met ML's werkt.
Daar kon ik op 18-01-2022 terecht, per schrijven van vandaag staat hij daar nog (heb hem dan onlangs ook maar geschorst, dit werd te gek)

- garage heeft de auto met rooktester gecontroleerd, klein vacuumlek opgelost, probleem bleef
- er bleek cilinderuitschakeling actief te zijn op cilinder 4, verder onderzoek wees naar de ecu
- ecu gekloond naar een gebruikte goede exemplaar
- we zijn inmiddels 8 weken verder, probleem cilinder 4 is opgelost, cilinder 1 2 en 3 geven nog fouten
- injectoren zijn gecontroleerd, bobines zijn vervangen door nieuwe, bougie's zijn nagezien, compressie is nagekeken
- auto is naar een externe garage vervoerd voor elektronisch onderzoek, tevens distributie geheel nagezien.
- als klap op de financiële vuurpijl, uitgaande van een intern luchtlek in de variabele luchtinlaat, deze ook vervangen, we zijn op dit moment 19 weken verder

Probleem is gebleven, een reparatie die geschat werd op 2~3 weken met een budget van rond de 800 euro is iedere keer met 1 week verleng tot 19 weken en de auto is nog steeds niet in orde.
Van de geschatte 800 euro zit ik nu op ruim 2000 euro onderzoek/reparatiekosten

Inmiddels maar geschorst, mede omdat ondertussen ook de APK verliep en per maand een kleine 220 mocht aftikken aan MRB&verzekering zonder de auto überhaupt hier te hebben. Sterker nog, had de auto gewassen toen ik hem bij garage inleverde, herkende hem niet terug toen ik hem weer eens zag, zo smerig van onder de bomen staan etc.

Bij schorsen zag ik ineens een terugroepactie openstaan waarvan ik geen weet had (en die pas per 05-06-22 in krant kwam)

Auto gaat nu op transport naar Mercedes voor een diagnose, zal ook het nodige kosten maar misschien kunnen ze dan gelijk gebruik maken van de terugroepactie inzake de remmen.

Als iemand nog iets weet wat we hadden moeten nakijken, hoor ik het graag. Zou eindelijk wel eens willen rijden in deze auto na 7 maanden bezit waarvan 5 maanden bij de garage. Zat een nieuwe accu in, die is nu zo leeg dat die misschien ook wel stuk is ondertussen. :(
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

19 jul 2022 12:23

Kleine update 'ter leering ende vermaeck' :

Ben even binnengelopen bij Mercedes toen ik mijn auto met inmiddels lege achterband zag staan, kon ik mij gelijk even informeren want aangezien ik niet de aanvankelijke opdrachtgever ben, communiceerden ze alleen naar de opdrachtgevende garage.

Komt'ie:
- Misfire is niet alleen op cilinders 1-2-3 (kortweg bank 1) maar op ALLE cilinders, doch dit is alleen met Mercedes apparatuur uit te lezen.
:evil:

In plaats van nog meer onderdelen er tegenaan te gooien (gokken = dokken) maar gevraagd aan Mercedes om de klus over te nemen.

Vandaag is precies de 26ste week dat die bij de/een garage staat en het gaat nog duren voordat ze tijd hebben :'(

Goede nieuws is: rembekrachtiger is in orde gebleken (terugroepactie), maar nog niet afgemeld bij RDW zie ik. Hopelijk gebeurd dat nog.
Laatst gewijzigd door DoubleStar op 19 jul 2022 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

19 jul 2022 12:27

Respect voor je geduld...
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
JantjeV8
Berichten: 2207
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

19 jul 2022 15:36

Even terug naar de basis.
Je hebt die auto met storing over genomen. Op facturen staan wat reparaties, maar zeker weten of het ook werkelijk is doorgevoerd en niet terug gedraaid o.i.d. weet je niet.

Dus zijn die bobines vervangen. De kabels er naar toe, zijn dat losse onderdelen? Is er een goeie massastrip aan de motor? Klopt de boordspanning? Is de brandstof schoon? Positiesensoren uitgelezen?
Fuel trim van 100% klopt niet, en 8% short trim ook niet, maar je laptop lijkt ook wat twijfelachtig te werken. Maakt het niet zekerder wat je ziet.

Ik ben wel erg benieuwd naar de uiteindelijk diagnose, maar ik denk dat men ouderwets begint, ouderwets maar wel digitaal: vonk, peut aanwezig? Komt de luchtstroom daar waar het moet etc etc.
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

19 jul 2022 16:34

lang verhaal kort:

@JantjeV8: ALLES is gedaan, ze zijn er serieus mee aan de slag gegaan, en de hele basis is gedekt, het zijn veel stukjes om te lezen, maar wanneer je doorleest wat ik allemaal neergeplempt heb, zal je zien dat het hele parcours van voor tot achter en terug is doorgelopen, inclusief wat je allemaal aanhaalt. :)

kort verhaal lang:

Toen ik hem kocht had die symptomen die wezen op een vacuumlek, stationair rot, op toeren doet het lek er niet toe en loopt die goed.
Doorgaans kan je die redelijk zelf oplossen, alleen heeft Mercedes besloten geen hermeting te doen gedurende de tijd dat de motor loopt.

Wanneer er een cilinder uitgeschakeld word vanwege een storing, BLIJFT die uitgeschakeld tot een volgende start, en met 3 cilinders uitgeschakeld heeft het geen zin ook de overige 3 uit te schakelen want dan sta je stil op een mogelijk niet gunstige plek.
Mogelijk dat daarom ook de overige cilinders geen melding meer geven, ze zijn immers niet uitgeschakeld, maar weten wel aan Mercedes uitlees apparatuur te melden dat ook zij een storing hebben.

Start je de auto, dan is de storing weg.
Geef je gelijk gas dat die op toeren komt, dan heeft vacuumlek geen invloed op de motor en loopt die goed.
Zodra motor weer in toeren zakt, heeft vacuumlek wel invloed op benzine/lucht mengsel, en schakelt de auto 3 cilinders uit om één en ander te beschermen, en schakelt die cilinders vervolgens NIET weer in bij meer toeren/gas maar pas weer als fout gewist word of motor herstart en zo met een blanco blad begonnen wordt. (wel snel gas geven na starten anders zit de fout er al weer in)

Helaas kon ik dit vacuumlek niet zelf vinden, en ook een aantal garages niet, die van de verkoper niet, de mijne niet, de garage die mijn garage te hulp riep niet, en nu roept ook Mercedes zelf: 'wij denken aan een vacuumlek' (en dan terug naar af...)

De symptomen zijn dus als van een vacuumlek, maar de oorzaak kan wel iets anders zijn, zoals de MAF bijvoorbeeld.
Dat kan je testen door de fouten te wissen, de MAF stekker los te trekken, en de auto te starten.
Dan zal gelijk het MIL lampje weer gaan branden, maar luister hoe de motor loopt.
Wanneer die dan goed loopt, pakt die de waarden die hij mist van de MAF vanuit een tabel, mogelijk zal die onderpresteren, maar als die geen cilinders meer uitschakelt dan zou het je MAF moeten zijn.

Echter staat de auto niet meer hier op het terrein, dus ik kan er zelf niks aan doen of testen, alleen suggesties droppen bij de garage, en mijn laatste was 'laat Mercedes eens een diagnose doen' , maar niet met in gedachten dat ze op precies hetzelfde kwamen als ik al zat toen ik de auto kocht: vacuumlek.... (en dan weer terug naar de garage die wel met rook kan testen maar geen STAR heeft)

Heb tegen Mercedes gezegd dat ik wat had gehoord over de MAF (ook tegen eigen garage trouwens), maar die zeiden dat ze nog nooit een auto gediagnosticeerd hebben en vervolgens het probleem niet hebben kunnen oplossen.
okaaaaayyyyy.....hou svp wel het aantal werkuren in de gaten heren, ik ben niet van goud....

Eigen garage leek het een sterk verhaal dat het de MAF was, maar goed, auto is nu in handen van de experts met de kennis van vele monteurs en de beschikking over Technische Service Bulletins en kennisbanken etc. , ik zal daar op moeten vertrouwen denk ik, weet het anders ook niet.

Maar echt alles wat je noemt is aan gedacht. ;)
JantjeV8
Berichten: 2207
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

19 jul 2022 17:03

Sjongejonge, da's nogal een ding.
Heb je ook overwogen om zo'n echte diagnosetechnicus aan te spreken, in plaats van de dealer/garage? Zo'n puzzelaar heeft nog wel eens een no-cure-no-pay kwaliteitsregel voor zichzelf, dan weet je in elk geval DAT er een uitkomst komt.
Dennis combi
Berichten: 5889
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
Specialisatie: Onderhoud en reparatie
Locatie: noord-brabant

21 jul 2022 18:13

is die timing nu ook al eens gecontroleerd ???
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.

voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

21 jul 2022 19:59

Hallo Dennis,

Ja, de hele timing is nagezien, daar was ook iets van de Mercedes garage voor geleend.
Met een picoscoop is de hele ontsteking en inspuitmomenten nagekeken.
Hiervoor is die op de autoambulance naar een andere garage gebracht die dergelijke apparatuur en kennis in huis had.
JantjeV8
Berichten: 2207
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

22 jul 2022 08:06

Je schrijft dat het vacuumlek bij een motor die op toeren is geen invloed heeft. Dat ben ik niet met je eens.
Verder schrijf je dat hij de cilinder uitschakelt, bedoel je echt bewust uitschakelen of bedoel je uitvallen?

Met zo'n scope moet je de signalen en tijden toch een heel eind kunnen volgen, althans, eenvoudig is dat niet en je moet dondersgoed weten waar je naar kijkt. Zijn de streken die deze auto uithaalt wel heel consequent?
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

22 jul 2022 10:56

Dat mag je met mij oneens zijn, maar feit is toch echt dat een klein vacuumlek bij een motor op toeren niet veel uitmaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=FV1ygWnlpcA?t=269 (op 4minuut 28seconden, het hele filmpje is interessant maar zal je de tijd besparen)

Cilinder #4 werd bewust uitgeschakeld. Dat probleem is getackeld met het vervangen van de ECU
Daarna was de P0204/P0304 foutmelding geheel weg en is niet meer teruggekomen.
De hoop daarmee ook de P0301 ~ P0303 foutmeldingen daarmee weg te krijgen, is helaas niet uitgekomen.
JantjeV8 schreef: 22 jul 2022 08:06 ...eenvoudig is dat niet en je moet dondersgoed weten waar je naar kijkt. Zijn de streken die deze auto uithaalt wel heel consequent?
Dat is dan ook waarom die door mijn garage naar een specialistische garage gebracht is met de juiste apparatuur en kennis in huis om dit door te meten.
Zelfs al zouden ze mij de resultaten laten zien, kan ik daar als leek niks mee, dus daar kan ik mij verder niet over uitlaten, ik zal het moeten doen met de leken-versie van de uitslag: 'niks gevonden, elektronisch prima in orde' (en dat was ná het vervangen van de motor computer).
JantjeV8
Berichten: 2207
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

22 jul 2022 12:33

DoubleStar schreef: 22 jul 2022 10:56 maar feit is toch echt dat een klein vacuumlek bij een motor op toeren niet veel uitmaakt.
Dat ben ik dan wel met je eens, NIET VEEL, maar nog altijd kan het relevant zijn. Eerder schreef je "niets", en dat is in mijn visie niet zo.

Ik ben erg benieuwd wat ze er uit gaan peuteren. Wanneer gaan ze er mee aan de slag?
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

03 aug 2022 12:23

We zijn blijkbaar weer terug bij alleen de 1ste bank.
Het vermoeden is dat misschien de katalysator aan die zijde dicht zit , waardoor er een tegendruk / valse lucht wordt gecreëerd
Vervolg stap is voorpijp uitlaat rechts demonteren om dit vermoeden te controleren

to be continued ...
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4062
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

03 aug 2022 14:37

Inlaatspruitstukpakkingen of inlaatspruitstuk zelf gaat wel eens lekken bij de 272,273
Of de vacuumhevels breken af op het spruitstuk.
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

03 aug 2022 14:39

Gehele inlaatspruitstuk + pakkingen zijn vervangen door origineel nieuw product, dat bleek helaas niet de oorzaak
Was ook mijn gedachten namelijk, maar helaas bleek het een gokken=dokken verhaal.
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Plaats reactie