P030x foutmeldingen in W164 met M272 motor

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

20 nov 2021 16:21

Onlangs een auto aangeschaft waar de vorige eigenaar een klein vermogen aan uitgegeven heeft om hem in orde te krijgen, wat helaas niet gelukt is.

De foutmeldingen die hij er nu nog steeds uitgooit zijn de volgende:

Fault code: P0307 - 0307 The injection valve output stage of cylinder 4 detects a line discontinuity. (P0204)
Fault code: P0629 - 0629 Misfiring (P0300)
Fault code: P0633 - 0633 Misfiring of cylinder 1 : Damages TWC (P0301)
Fault code: P0637 - 0637 Misfiring of cylinder 4 : Damages TWC (P0304)
Fault code: P0641- 0641 Misfiring of cylinder 3 : Damages TWC (P0303)
Fault code: P0649 - 0649 Misfiring of cylinder 2 : Damages TWC (P0302)

De vorige eigenaar heeft er nieuwe bougies in laten zetten en nieuwe bobines, aldus factuur.
De auto heeft nu 196000 gelopen, en ik heb gegokt door er nieuwe injectoren in te zetten, maar helaas, de foutmeldingen kwamen binnen 1 Km testrit al weer terug, met nu als extra de P0307 er bij

Feitelijk werken alleen cilinder 5 en 6 goed, dus heb de bobine van 6 op 1 gezet een vice versa om te zien of de foutmeldingen mee verhuisden.
Dat deden ze niet.

Iemand een idee of helpende hand?

Oja, paar maanden geleden is de distributieketting ook vervangen, samen met de balansas, een gekend probleem bij deze motoren.
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5666
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

20 nov 2021 16:24

De eerste lijkt me vrij duidelijk: elektrisch probleem met de injector van c 4. Misschien bij wisselen stukgegaan of een gevalletje death on arrival.

Verder: compressie of (durf het bijna niet te zeggen) timing of gevolgschade? Brandstofdruk?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
benzkepower
Berichten: 3853
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

20 nov 2021 17:36

Timing toch nog eens controleren en compressie meten
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

20 nov 2021 17:43

gfgf schreef: 20 nov 2021 16:24...

Verder: compressie of (durf het bijna niet te zeggen) timing of gevolgschade? Brandstofdruk?
Zal dan eerst op zoek moeten naar een compressie tester.
Brandstofdruk ligt rond de 3 of 4 bar als ik mij goed herinner, heb een benzinedruktester, kom dit jaar goed in mijn gereedschap te zitten zo te zien :S

Storingslampje gaat ook niet direct branden, eigenlijk pas zodra je gaat rijden en dan van het gas afgaat, dat die weer stationair moet draaien
benzkepower schreef: 20 nov 2021 17:36 Timing toch nog eens controleren en compressie meten
Hoe controleer ik de timing?
En zal een timingfout dan niet alle cilinders noemen? Cilinder 5 en 6 lijken geen probleem te geven, ontstekingsvolgorde is 1-4-3-6-2-5
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5666
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

20 nov 2021 17:47

Cilinder 1-2-3 zitten rechts (passagierszijde van voor naar achter), 4-5-6 links. Timing zou links en rechts kunnen verschillen bij een v6 met de pech dat cil 4 misschien een elektrisch dingetje met de bedrading heeft. Zomaar een zijstraat, maar dat soort toeval bestaat.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

20 nov 2021 18:47

Zal morgen voor de zekerheid toch maar de bougies controleren, al zijn ze in juni 2021 vervangen, de auto heeft er wel al weer 5000Km mee gereden en misschien niet met de beste benzine, zat ik mij te bedenken. Net opgezocht dat de vonkbrug 0.8mm moet zijn, dat kan ik in elk geval eens nameten.
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

27 nov 2021 12:26

De bougies hadden allemaal de vonkbrug opening te klein, deze moest 0.8 zijn en de ergste was #4 en kwam onder de 0.45 uit, de meesten waren rond de 0.6
Heb ze netjes allemaal op 0.8 gezet en voorzichtig teruggezet (dus er niet in laten glijden zodat ze weer een tik zouden kunnen krijgen) van cilinders 1, 2, 3 en 4 (5 en 6 van afgebleven, if it ain't broke...)

Stekkertje injector #4 losgemaakt en ingespoten met contactspray

Proefrit gemaakt met gemengd gebruik: provincale wegen, snelweg, stukje industrieterrein, stukje stad, en dit alles in diverse volgorde gedurende ongeveer 80Km, alles zonder problemen, de check-engine-light bleef uit, de auto reed goed, reageerde goed, liep soepel :goedzo:

Ellende begint natuurlijk de dag later, als je de auto weer start...
Weer check-engine-light, nog meer contacten (bougies, vvt sensoren en actuatoren) met contactspray ingespoten, maar het blijft een loterij.

Vandaag weer even mee verder gegaan, met een eenvoudige OBD lezer, hopelijk kan iemand iets met de waarden want ik zelf zit alles 1 voor 1 te Google'n en uit te zoeken terwijl hier misschien een kenner zit die er gelijk wat uithaalt.

Mijn verdacht is momenteel een probleem met de VVT op bank 1 (timing probleem, bank 1 en bank 2 staan elkaar ook uit te balanceren met de long term fuel trim (onderaan deze pagina)) en mogelijk een vacuum lek. (moet nog een rook tester bouwen)

Wegens tal van foutmeldingen over te groot afbeelding en het niet mogen gebruiken van IMG tags op mercedesforum, een image link op deze manier.
OBD schermen van OBD lezer:
https://i.postimg.cc/7LjRMjvT/20211127- ... 2x3034.jpg
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Cekerweten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 nov 2021 15:08

27 nov 2021 18:39

Hoi,

Ik zou wellicht kunnen helpen. Ik kan alleen de meetwaarden niet lezen ivm slechte kwaliteit foto’s.

kan je de screenshots in goede kwaliteit posten ?

Met vriendelijke groet

Edit: ik heb er niet op geklikt ik ga even kijken :goedzo:
Cekerweten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 nov 2021 15:08

27 nov 2021 18:47

Kan je toevallig met jouw scantool een verloopgrafiek in beeld brengen van de 1e lambdasondes bank 1 en 2. Op bedrijfstemperatuur en van een seconde of 10 ?

Met vriendelijke groet.
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

27 nov 2021 18:50

Dat apparaatje kan dat wel, alleen kan het niet uitprinten ofzo, maar ik heb ook een laptopje met Delphi er op met een wat uitgebreidere OBD lezer en heb de Carly app, kan het geloof ik ook mee, even uitdokteren hoe dat allemaal werkt :lol:
Laatst gewijzigd door DoubleStar op 28 nov 2021 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Cekerweten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 nov 2021 15:08

27 nov 2021 21:03

Oké ik wacht even af. Ik vraag dit omdat ik zie dat er op bank 1 een zeer arm mengsels gemeten word. Omdat sensor 1 “pingelt” tussen arm/rijk kan het natuurlijk een toevalligheid zijn omdat het een momentopname is. Daarom graag een iets langere periode in bedrijfstemperatuur.

Ik wacht even af. Met vriendelijke groet.
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

30 nov 2021 13:52

Heeft door omstandigheden langer geduurd dan ik wilde, maar hopelijk kan je hier iets mee?
Screenshot van filmpje met draaiende motor
Screenshot van filmpje met draaiende motor
Screenshot 2021-11-30 135440.png (722.54 KiB) 1130 keer bekeken
bovenste is bank2 sensor 1, onderste is bank1 sensor 1
bovenste is bank2 sensor 1, onderste is bank1 sensor 1
20211130_124810_lowres.jpg (108.69 KiB) 1134 keer bekeken
motor uitgezet



Weet nog steeds niet wat de afmetingen op dit forum mogen zijn :$
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
JantjeV8
Berichten: 2215
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

30 nov 2021 17:49

Ik vat 'm nog niet helemaal, in de grafiek spreekt hij van Voltage, ernaast in mAmpere.

Zover ik weet moet het voltage tussen de 0.4 en 0.75V pendelen. Daar zitten ze allemaal ver vandaan.
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

30 nov 2021 18:03

ja, word er zelf ook gek van, eerst al een hele toer om in de ECU van de motor te komen, alle andere ECU's werkten wel maar met de motor geen contact te maken.
Na een herstart van de laptop lukte het ineens wel.

Dan inderdaad die getallen in mA in plaats van volt, daarnaast ook in eerste instantie geen temperatuurmelding van catalysator #2

Ook nog vogelen met de software hoe één en ander op te slaan, uiteindelijk ging het mij te lang duren allemaal en heb maar gewoon foto's en filmpjes gemaakt van het scherm.

Hier nog één met voltages, maar da's een moment opname, en hoe je filmpjes moet plaatsen weet ik helaas niet maar kan natuurlijk wel screenshots maken van stukjes van de film.
20211130_131104.jpg
20211130_131104.jpg (91.98 KiB) 1096 keer bekeken
Bladerend door de vele schermen van de live data, op een bepaald moment was ik de weg echt wel kwijt :$
20211130_130406-lowres.jpg
20211130_130406-lowres.jpg (76.63 KiB) 1096 keer bekeken
maar informatief is het wel

20211130_130507-lowres.jpg
20211130_130507-lowres.jpg (72.23 KiB) 1096 keer bekeken
misschien iets té informatief, de hoeveelste poging was dit ook al weer :?

Terwijl volgens een andere OBD lezer ze netjes rond de gewenste 450mV zaten :roll:

Zal je straks zien dat het de ECU zelf is :'(
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Cekerweten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 nov 2021 15:08

30 nov 2021 20:50

Het gaat hier om 2 breedband pompcel zuurstof sensors. vandaar dat het in Ma in beeld komt. Maargoed ik zie dat het op bank 2 niet goed gaat. Bank 1 functioneert prima volgens het signaal.

Even voor mijn info. Heeft deze motor 1 of 2 LMM’s of map en temperatuursensor per bank ?

Groet

Edit. Mooie beelden gemaakt. Door de screenshot van motor uit word de sonde uitgesloten. Ik vermoed dat je een onderdruklekkage hebt achter je lmm op bank 2. Dit is uit te sluiten middels een rooktest.
Plaats reactie