lang verhaal kort:
@JantjeV8: ALLES is gedaan, ze zijn er serieus mee aan de slag gegaan, en de hele basis is gedekt, het zijn veel stukjes om te lezen, maar wanneer je doorleest wat ik allemaal neergeplempt heb, zal je zien dat het hele parcours van voor tot achter en terug is doorgelopen, inclusief wat je allemaal aanhaalt.
kort verhaal lang:
Toen ik hem kocht had die symptomen die wezen op een vacuumlek, stationair rot, op toeren doet het lek er niet toe en loopt die goed.
Doorgaans kan je die redelijk zelf oplossen, alleen heeft Mercedes besloten geen hermeting te doen gedurende de tijd dat de motor loopt.
Wanneer er een cilinder uitgeschakeld word vanwege een storing, BLIJFT die uitgeschakeld tot een volgende start, en met 3 cilinders uitgeschakeld heeft het geen zin ook de overige 3 uit te schakelen want dan sta je stil op een mogelijk niet gunstige plek.
Mogelijk dat daarom ook de overige cilinders geen melding meer geven, ze zijn immers niet uitgeschakeld, maar weten wel aan Mercedes uitlees apparatuur te melden dat ook zij een storing hebben.
Start je de auto, dan is de storing weg.
Geef je gelijk gas dat die op toeren komt, dan heeft vacuumlek geen invloed op de motor en loopt die goed.
Zodra motor weer in toeren zakt, heeft vacuumlek wel invloed op benzine/lucht mengsel, en schakelt de auto 3 cilinders uit om één en ander te beschermen, en schakelt die cilinders vervolgens NIET weer in bij meer toeren/gas maar pas weer als fout gewist word of motor herstart en zo met een blanco blad begonnen wordt. (wel snel gas geven na starten anders zit de fout er al weer in)
Helaas kon ik dit vacuumlek niet zelf vinden, en ook een aantal garages niet, die van de verkoper niet, de mijne niet, de garage die mijn garage te hulp riep niet, en nu roept ook Mercedes zelf: '
wij denken aan een vacuumlek' (en dan terug naar af...)
De
symptomen zijn dus als van een vacuumlek, maar de
oorzaak kan wel iets anders zijn, zoals de MAF bijvoorbeeld.
Dat kan je testen door de fouten te wissen, de MAF stekker los te trekken, en de auto te starten.
Dan zal gelijk het MIL lampje weer gaan branden, maar luister hoe de motor loopt.
Wanneer die dan goed loopt, pakt die de waarden die hij mist van de MAF vanuit een tabel, mogelijk zal die onderpresteren, maar als die geen cilinders meer uitschakelt dan zou het je MAF moeten zijn.
Echter staat de auto niet meer hier op het terrein, dus ik kan er zelf niks aan doen of testen, alleen suggesties droppen bij de garage, en mijn laatste was '
laat Mercedes eens een diagnose doen' , maar niet met in gedachten dat ze op precies hetzelfde kwamen als ik al zat toen ik de auto kocht: vacuumlek.... (en dan weer terug naar de garage die wel met rook kan testen maar geen STAR heeft)
Heb tegen Mercedes gezegd dat ik wat had gehoord over de MAF (ook tegen eigen garage trouwens), maar die zeiden dat ze nog nooit een auto gediagnosticeerd hebben en vervolgens het probleem niet hebben kunnen oplossen.
okaaaaayyyyy.....
hou svp wel het aantal werkuren in de gaten heren, ik ben niet van goud....
Eigen garage leek het een sterk verhaal dat het de MAF was, maar goed, auto is nu in handen van de experts met de kennis van vele monteurs en de beschikking over Technische Service Bulletins en kennisbanken etc. , ik zal daar op moeten vertrouwen denk ik, weet het anders ook niet.
Maar echt alles wat je noemt is aan gedacht.