Ervaringen HVO/Renewable Diesel/Blauwe diesel

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
JantjeV8
Berichten: 2217
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

06 dec 2021 11:52

Ja, ik weet het: "Wij van wc-eend" en de slager die z'n eigen vlees keurt, maar toch stellen ze het glashelder: meer vermogen dan de gewone diesel, het cetaangetal is hoger.

https://www.gpgrootbrandstoffen.nl/nest ... le-diesel/

https://www.denhartogbv.com/brandstof/b ... biodiesel/
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5667
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

06 dec 2021 12:08

Cetaangetal zegt iets over hoe makkelijk en snel de brandstof uit zichzelf ontsteekt, belangrijk voor de kwaliteit maar niet voor de energie-inhoud. Daarvoor moet je kijken hoeveel verbrandingsenergie er in een hoeveelheid brandstof zit.

De calorische waarde van dit soort biodiesel is lager dan die van fossiele diesel, ongeveer 37,27 tegen 43,1 MJ/kg.* Reken je dat om naar energie per liter (de dichtheid van HVO is ca. 0,88 kg/l tegen 0,85 kg/l voor diesel), dan kom je op 32,8 tegen 36,63 MJ/l. Kortom: in een tank HVO zit ongeveer 10% minder energie dan in een tank fossiele diesel Als de inspuiting gelijk blijft, merk je dat dus ook aan het vermogen want er zal bij maximale vraag nu eenmaal evenveel brandstof dus minder energie beschikbaar komen.

Misschien dat dat de ervaring van Guido verklaart.

* bron: wikipedia
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Guido85
Berichten: 850
Lid geworden op: 23 jun 2014 21:36
Mercedes-Benz: W211 e350
Locatie: Rijen

06 dec 2021 12:12

JantjeV8 schreef: 05 dec 2021 11:21 Ja, zo kun je alles kapot beredeneren. Dat is absoluut geen afspiegeling van het gemiddelde. Sterker nog, een vrachtauto mag in NL 50 ton wegen, in bijna alle overige Europese landen 40 ton. Dus met 60 ton zit je al in de exceptioneel hoek met speciale vergunningen en veel knipperbollen op je auto.
Overigens is dat ook nog eens heel subjectief. Gooi je op een Opel Corsa 1.2 het luchtfilter open, klinkt het ook al heel woest. Meten is weten, voor de rest is dat allemaal gissen.

Ik denk, ook afgaande van de ervaring van een loonbedrijf hier uit de buurt, dat je geen vermogensverschil gaat merken.
Ik rijdt met een lzv combinatie voor een grote frisdrank gigant.
60ton is dagelijkse kost, en ja toegestaan.
Ik merk dat ik minder vermogen tot mijn beschikking heb. Daar heb ik echt geen meetapperatuur voor nodig.
Gebruikersavatar
Sanderet
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 jan 2013 19:49
Mercedes-Benz: w212 E350cdi + W668 609D, W211 E320 2002
Locatie: Ammerzoden

06 dec 2021 15:43

10% op 500pk is toch 50pk / en bijbehorend koppel minder. Dat merk je wel met 60t achter je.
W211 E320, 2002, w212 E350cdi 2009, W668 609D 1990.
JantjeV8
Berichten: 2217
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

06 dec 2021 16:20

Guido85 schreef: 06 dec 2021 12:12 Ik rijdt met een lzv combinatie voor een grote frisdrank gigant.
60ton is dagelijkse kost, en ja toegestaan.
Inderdaad, die zag ik even over het hoofd, maar is nog altijd geen afspiegeling van wat er gemiddeld voorbij komt rijden.

Qua vermogen: Ik verzin dit niet zelf, maar lees gewoon wat die lui over haar product schrijven. Ik ben totaal geen chemicus. Dat 2e linkje (Hartog) staat het letterlijk beschreven: een hoger cetaangetal waardoor de motor meer vermogen heeft.

Wie ben ik om dat beter te weten.
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6355
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

06 dec 2021 18:06

Interessant om te lezen over dat vermogen(verlies). Ik ga de 190 eens leegrijden en er een tank HVO ingooien, kijken of ik ook wat merk. Want dat ding is al te traag om op het fietspad te mogen, dan zal het nu wel voetgangers snelheid worden :owja:

Ik lees ook dingen over pakkingen etc. Dat lijkt mij enkel bij langdurig rijden op deze/andere brandstof het geval. Als ik kijk wat er in het verleden allemaal bij mijn auto in de tank is gegooid weet ik dat eigenlijk wel zeker. Het ligt er ook aan hoe lang je erover doet om de boel leeg te rijden natuurlijk.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

06 dec 2021 18:34

Guido85 schreef: 06 dec 2021 12:12
JantjeV8 schreef: 05 dec 2021 11:21 Ja, zo kun je alles kapot beredeneren. Dat is absoluut geen afspiegeling van het gemiddelde. Sterker nog, een vrachtauto mag in NL 50 ton wegen, in bijna alle overige Europese landen 40 ton. Dus met 60 ton zit je al in de exceptioneel hoek met speciale vergunningen en veel knipperbollen op je auto.
Overigens is dat ook nog eens heel subjectief. Gooi je op een Opel Corsa 1.2 het luchtfilter open, klinkt het ook al heel woest. Meten is weten, voor de rest is dat allemaal gissen.

Ik denk, ook afgaande van de ervaring van een loonbedrijf hier uit de buurt, dat je geen vermogensverschil gaat merken.
Ik rijdt met een lzv combinatie voor een grote frisdrank gigant.
60ton is dagelijkse kost, en ja toegestaan.
Ik merk dat ik minder vermogen tot mijn beschikking heb. Daar heb ik echt geen meetapperatuur voor nodig.
In onze branche zijn er ook bedrijven die al jaren gebruik maken van andere soorten diesel en ook die mensen die er mee werken bevestigen uit eigen ervaring dat het zeker minder vermogen oplevert. (Gebruik al langer dan 5 jaar)
Verder kampen sommige merken motoren met meer problemen bij afdichtingen enz die toch leiden onder de andere soorten diesel. (Over lange termijn)
greetings Evan
JantjeV8
Berichten: 2217
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

07 dec 2021 07:36

Eigenlijk zou een onafhankelijk vergelijk voor zo'n product, en dan geen getest op z'n Brussels, maar gewoon simpel en praktisch opgezet moeten worden.
50 ton aan de schotel en de klim bij Luik de tijd en snelheid meten, zelfde truck met de 2 verschillende brandstoffen. Zoiets. Of met een personenwagen acceleraties meten o.i.d. Ik heb dat soort testen nog nergens gevonden.

Ik ben er niet om dat product te promoten. Maar ik heb zo'n hekel aan dat gelal van de elektrische rijders die je met je dieseltje als een schoolmeester blijven wijzen om m'n verkeerde gedrag, terwijl zij nu in de winter in d'r op steenkool voorverwarmde accupakket stappen. Het verhaal rondom dit product klinkt zo goed, maar je mist net de handvaten.

En dan nog, een paar pk minder... Die klim bij Luik reden we vroeger met 32 ton en 170pk (om352A) ook naar boven, tegenwoordig is 500 nog te weinig. Volgens mij zit er overcapaciteit zat in die trucks.

Ook de technische voors- en tegens. Hier boven wordt wat over pakkingen geschreven, maar allemaal van horen zeggen en niet uit eigen ervaringen. Dat geldt ook voor mij, die loonwerker hier in de buurt heeft me ooit vertelt dat hij met die hvo geen gedonder meer heeft met de brandstofpompen en injectoren. Maar ik kan niet uit eigen ervaring praten noch bewijs aanleveren.

En ondanks hoe de diesel momenteel onder druk staat qua ontwikkeling en zwartmakerij, navenant vind ik dat er met deze brandstof weinig tegengas gegeven wordt.
Plaats reactie