Voorstellen, tevens een beroep op het collectieve geheugen/ ervaringen.

Ben je nieuw? Stel jezelf dan hier voor!
Plaats reactie
Mendacium91
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2021 16:26
Mercedes-Benz: W211 E-klasse 200 Kompressor, avantgarde 2004

10 nov 2021 22:14

Hallo,

Bij deze zou ik mij graag, zoals een goed forumlid dit betaamd even uitgebreid willen voorstellen. Mijn naam is Mike, 30 jaar oud en ben recentelijk in het bezit gekomen van W211 200 Kompressor uit 12-2004. Het bezitten van, en het rijden in een Mercedes is met een paplepel ingegoten. ik ben (nu eindelijk) de 3e generatie die van das Haus mag gaan genieten, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat het sentiment van het aanstaande ouderschap me over de streep heeft getrokken. Los van het feit dat de ruimte en comfort van pas zullen komen.. althans zou heb ik het naar mijn vrouw gebracht 8-) , leek het me ook een uitgelezen kans om de traditie voort te zetten.

Enfin, helaas houd het hier vooralsnog even op met de euforie. Na een zeer lang en gedegen onderzoek naar de kinderziektes is mijn oog uiteindelijk gevallen op een Silbergraue (744) W211 200 Kompressor Avantgarde uit 12-2004 met 96k kilometer NAP op de teller en complete onderhoudsgeschiedenis bij een MB garage van de dag van aankoop tot en met 12-2019. Daarna is volgens mij geen onderhoud meer uitgevoerd, waarbij de auto de laatste 6 maanden bij een handelaar heeft gestaan. Op het eerste oog ziet de auto er cosmetisch wat ruw uit, maar gezien mijn handigheid en het vooruitzicht hier meerwaarde te kunnen creëren maakte dat de 'deal' juist aantrekkelijker. Los van de verkeerde voorbumper (volgens mij een Elegance, zonder de klepjes van de koplampsproeiers) en de mij betreft iets te opzichtige 18 inch Brabus velgen (wellicht dat iemand mij kan vertellen op welke manier ik kan checken of het originele zijn?) is de auto gaaf en compleet zonder roest. Ook de onderkant ziet er bovengemiddeld goed uit voor een auto van deze leeftijd wat me doet vermoeden dat de meeste tijd binnen in een garage is door gebracht. Ik zal te zijner tijd een correcte bumper bijzoeken en monteren. Het frame en de naden van de voorbumper/ spatborden zijn perfect en ga er zodoende van uit dat de rede van de bijzondere combi bumper-auto hoogstens een 'zacht kusje' moet zijn geweest.

Na 650 kilometers van ultiem genieten, begon helaas een vooralsnog onopgelost probleem. Ik zal hieronder een zo duidelijk mogelijke omschrijving van mijn bevinden geven.

Motorstoringslamp brand continu, foutcodes (uitgelezen met generieke garage software):

- 201A: Overslag cilinder 2 gedetecteerd, intermitterend.
- 201B: Overslag cilinder 2 gedetecteerd continu, schade katalysator.

In databank 8 geeft de computer een rekenfout van 65 aan ? op cilinder 2, overige cilinders staan op 0. Bijzonder genoeg zie ik de overslag teller niet oplopen en blijft deze op 0 staan.

De koude start verloopt 9/10 ok, geen overslag merkbaar. In enkele gevallen loopt de motor meteen op 3 cilinders.

Bij wegrijden na koude start en constante snelheid geen symptomen van overslag merkbaar, motor heeft een 'gezonde' gasresponse en geen buitensporig hoog verbruik.

Na warm rijden en tijdelijke stilstand (stoplichten, verkeer, etc) begint de motor erg onregelmatig stationair te lopen en is een duidelijke trilling merkbaar. Ik maak hieruit op dat de motor op dit moment continu op 3 cilinders loopt en blijft dit ook doen tenzij de motor opnieuw wordt gestart.

Uiteraard heb ik diverse fora reeds afgezocht naar potentiele oorzaken heb vooralsnog het kunnen terugbrengen naar de volgende lijst:

- De beruchte '12 dollar' slang, oftewel de carterontluchting slag + klemmen welke in het verleden problemen hebben gegeven en door MB middels een terugroepactie zijn vervangen voor gemodificeerde exemplaren.
- Defecte bobines/ bougies, dit heb ik al uitgesloten door de zowel bobine als bougie te wisselen met cilinder 4. geen verschil helaas.
- Olie in de stekkers van de lamba sensoren. De stekkers van de nokkasverstelsensoren is wel zichtbaar olie aanwezig, echter lopen de harnassen direct omhoog (modificatie?) en zijn de stekkers van de lamba's niet noemenswaardig vuil. Ik heb voor de zekerheid wel al een nieuwe set sensoren + modificatie stekkers in bestelling staan. Het reinigen van de beide set stekkers (nokkas + lamba) met remreiniger maakte ook geen verschil.
- Opgerekte ketting/ versleten nokkastandwielen. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik deze nog niet heb bekeken, maar verder geen aanwijzingen van ketting problemen vanwege afwezigheid bijgeluiden.
- Verkoolde inlaatkleppen. Gezien de indirecte inspuiting en wispelturige aard van de klachten lijkt me dit niet voor de hand liggend.

Verder is het nu 3 keer voorgekomen dat tijdens het rijden de motorstoringlamp uitging. Deze ging echter wel weer aan op het moment dat ik voor een stoplicht stond.

Is er wellicht iemand die mij een zetje in de juiste richting kan geven? Alle informatie is meer dan welkom en apprecieer dan ook elke toevoeging. Ik ben me er uiteraard volledig van bewust dat de meest voor de hand liggende oplossing het opzoeken van een merkgarage is, echter gezien de al reeds dure periode zou ik dat graag als last resort willen gebruiken.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

11 nov 2021 08:15

Ik zou even de compressie op alle cilinders meten om zeker te stellen dat de waarden goed zijn. Is gewoon even een basis ding. Je kunt dan meteen alle bougies qua kleur vergelijken. Verder zou je de injectoren kunnen laten reinigen en testen. Als cilinder 2 (als enige) niet of niet lekker mee doet denk je toch aan ontsteking, brandstof of gebrek aan compressie.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Mendacium91
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2021 16:26
Mercedes-Benz: W211 E-klasse 200 Kompressor, avantgarde 2004

11 nov 2021 11:10

Goedemorgen Frits,

Dank je wel voor je snelle reactie!

Ik ben nog niet in bezit van een compressiemeter maar heb er zojuist direct eentje besteld. Ik zal de uitslag terugkoppelen zodra deze bekend is. Interessant dat je de kleur van de bougies vermeld, tijdens het verwisselen (cilinder 2 & 4) bemerkte ik wel meteen op dat die uit cilinder 2 significant witter was dan die uit cilinder 4. Een snelle zoektocht op het internet heeft me doen vertellen dat dit een te schrale verbranding zou kunnen betekenen? Is het dan ook zo dat dat op 2 manieren zou kunnen worden geïnterpreteerd, zijnde te weinig brandstof of te veel lucht?

Verder zag ik dat een aantal bedrijven gespecialiseerd in het reinigen van injectoren expliciet de hogedruk injectoren van Mercedes en BMW na 2004 uitsluiten. Weet je toevallig of deze blokken zijn voorzien van de hogedruk injectoren?

Nogmaals dank.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

11 nov 2021 16:56

Wit duid inderdaad op een te arm mengsel. De hogedruk injectoren zitten volgens mij alleen op motoren met directe injectie, en volgens mij kwamen die pas later. Een te arm mengsel kan ook door vacuüm lekkages ontstaan waardoor er te veel lucht naar binnen gaat.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Plaats reactie