W140 s320 benzine/LPG G3 1995 automaatbak probleem
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Ik zou voor revisie gaan, dan weetje dat je met een goede bak eindigt, en je hebt garantie. Bij gebruikt spul (deze is goed, onder een rijdende auto vandaan gekomen……) weet je nooit zeker wat de kwaliteit van de bak is maar je gaat wel de kosten voor de montage maken. Als er een probleem is krijg je een enorme discussie. Revisie kan bv bij ATR in Montfoort
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Logisch verhaal behalve als je de kosten van een gereviseerde bak tegenover een 2e hands zet; 10 tot 15 keer zo duur, snap nog steeds niet waarom. Bij eentje van de sloop krijg je vaak nog 3 maanden omruilgarantie.Frits schreef: ↑11 nov 2021 16:52 Ik zou voor revisie gaan, dan weetje dat je met een goede bak eindigt, en je hebt garantie. Bij gebruikt spul (deze is goed, onder een rijdende auto vandaan gekomen……) weet je nooit zeker wat de kwaliteit van de bak is maar je gaat wel de kosten voor de montage maken. Als er een probleem is krijg je een enorme discussie. Revisie kan bv bij ATR in Montfoort
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
-
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
De 5e gang is een prise-direct. Als die niet pakt zal er een koppelingspakket verbrand kunnen zijn. Dan moet de bak wel echt open. Maar u schrijft "lijkt", dus wel eerst goed diagnose doen.
De bak schakelt, dus feitelijk kun je stellen dat (eventueel behoudens de 5) de bak mechanisch functioneert. De aansturing alleen niet. Een natte stekker heeft deze nog niet. Dus het ventielenbrein kan er langs onder onderuit en spatzuiver gespoeld worden. Bij een ATR of een Van Lent kunnen ze dat brein ook controleren op functie. Hebben ze een testbank voor die alle toerentallen en drukken meet. Dan weet je welk klepje blijft hangen.
Maar het is net wat je zelf wil. De bak reviseren, doorgaans zo'n 2800,-. Doe je zelf demonteren en breng je de bak weg, dan gaat daar een 500 vanaf.
Een gebruikte bak zal met een paar 100 klaar moeten zijn denk ik.
Afwegingen genoeg, maar alles is te repareren.
De bak schakelt, dus feitelijk kun je stellen dat (eventueel behoudens de 5) de bak mechanisch functioneert. De aansturing alleen niet. Een natte stekker heeft deze nog niet. Dus het ventielenbrein kan er langs onder onderuit en spatzuiver gespoeld worden. Bij een ATR of een Van Lent kunnen ze dat brein ook controleren op functie. Hebben ze een testbank voor die alle toerentallen en drukken meet. Dan weet je welk klepje blijft hangen.
Maar het is net wat je zelf wil. De bak reviseren, doorgaans zo'n 2800,-. Doe je zelf demonteren en breng je de bak weg, dan gaat daar een 500 vanaf.
Een gebruikte bak zal met een paar 100 klaar moeten zijn denk ik.
Afwegingen genoeg, maar alles is te repareren.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 nov 2021 11:57
Ik zou zeggen, vervang de stekker, filter, olie en pakking van de bak eens en kijk wat daar uit komt. Is tientjeswerk aan materiaal en op een brug in binnen een uurtje te doen.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 nov 2021 11:57
Waar is die aanname op gebaseerd? Wat kwam er uit de bak? Is de afgetapte bakolie getest op glycol? Mobdro Vip
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
- Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320
Nee daar is niet op getest, maar er was wel duidelijk te zien dat de koelvloeistof vermengd was met de transmissie olie. Bak slipt tussen 2 en 3. Terugschakelen gaat gepaard met een bonk, en de kickdown en 5de versnelling liggen eruit.jonesnickk57 schreef: ↑16 nov 2021 13:52 Waar is die aanname op gebaseerd? Wat kwam er uit de bak? Is de afgetapte bakolie getest op glycol? Mobdro Vip
Tot op heden is het advies van de garagist, bak reviseren of een andere gebruikte bak.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
- Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320
Is het een mogelijkheid dat het vacuumpompje op de bak voor de problemen veroorzaakt:
-terugschakelen met een bonk
-slippen tussen 2 en 3 (alleen bij veel gasgeven)
-terugschakelen bij het gas geven werkt niet
Elektronisch?:
-klopt het dat de 5de versnelling en kickdown elektronisch worden aangestuurd?, dus dat het een probleem is buiten de bak?
Nogmaals bedankt !!!!!!!!
-terugschakelen met een bonk
-slippen tussen 2 en 3 (alleen bij veel gasgeven)
-terugschakelen bij het gas geven werkt niet
Elektronisch?:
-klopt het dat de 5de versnelling en kickdown elektronisch worden aangestuurd?, dus dat het een probleem is buiten de bak?
Nogmaals bedankt !!!!!!!!
-
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Op de bak zelf zit geen vacuumpomp, enkel een bedieningsplunjertje. Die bepaalt de hardheid van het schakelen.
Slip tussen 2 en 3 is een slechte remband, koppelingstrommel, of bediening daarvan, dat zit in de bak, bij de jouwe nog vooral hydraulisch-mechanisch.
5e gang & kickdown worden niet perse elektronisch ingeschakeld. Maar kickdown werkt wel met een schakelaar. Feitelijk schakel je alle elektronica even uit in de bak zodat hij zichzelf volledig hydraulisch gaat bedienen en alle handelingen daar binnenin tot de maximale hydrauliekdrukken door blijven gaan zonder ingrijpen van elektronica.
Maar met de combinatie van je symptomen is het er onder wegnemen van die bak wel de meest aannemelijke. Al zou je maar het labyrint er onderuit halen en bij een transmissie-boer op een testbank laten controleren.
Slip tussen 2 en 3 is een slechte remband, koppelingstrommel, of bediening daarvan, dat zit in de bak, bij de jouwe nog vooral hydraulisch-mechanisch.
5e gang & kickdown worden niet perse elektronisch ingeschakeld. Maar kickdown werkt wel met een schakelaar. Feitelijk schakel je alle elektronica even uit in de bak zodat hij zichzelf volledig hydraulisch gaat bedienen en alle handelingen daar binnenin tot de maximale hydrauliekdrukken door blijven gaan zonder ingrijpen van elektronica.
Maar met de combinatie van je symptomen is het er onder wegnemen van die bak wel de meest aannemelijke. Al zou je maar het labyrint er onderuit halen en bij een transmissie-boer op een testbank laten controleren.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
- Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320
Zoals jullie weten is mijn bak dus defect/beschadigd. Ik zou dus graag een gebruikte bak willen kopen (met garantie), gezien de hoge kosten voor reviseren.
Echter kan ik tot op heden geen andere automaatbak vinden met dezelfde bakcode 722508.
Mijn vraag is:
-kennen jullie een adres waar deze bak te koop staat?
-is het mogelijk om een andere bak (andere code) maar wel een 320 6 cilinder in 1 lijn motor te kunnen kopen? (Een kleine aanpassing is geen ramp, zolang de bak maar past). De 320 6 cilinder in 1 lijn is namelijk onder meerdere modellen uitgekomen (w210).
Nogmaals bedankt voor alle hulp !!!!!!!!
Echter kan ik tot op heden geen andere automaatbak vinden met dezelfde bakcode 722508.
Mijn vraag is:
-kennen jullie een adres waar deze bak te koop staat?
-is het mogelijk om een andere bak (andere code) maar wel een 320 6 cilinder in 1 lijn motor te kunnen kopen? (Een kleine aanpassing is geen ramp, zolang de bak maar past). De 320 6 cilinder in 1 lijn is namelijk onder meerdere modellen uitgekomen (w210).
Nogmaals bedankt voor alle hulp !!!!!!!!
-
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 26 dec 2013 09:20
- Mercedes-Benz: Volvo XC70 2.5 Turbo Automaat LPG
- Specialisatie: Leasing
- Locatie: Nijmegen
Je zou deze grote Mercedes sloperij vlak over de grens in Duitsland eens kunnen proberen:
https://mkam.de/de/
https://mkam.de/de/
-
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 26 dec 2013 09:20
- Mercedes-Benz: Volvo XC70 2.5 Turbo Automaat LPG
- Specialisatie: Leasing
- Locatie: Nijmegen
Is in elk geval een poging waard. Blijkbaar inderdaad een lastig te vinden bak. Ook op EBay en bijvoorbeeld EBay Kleinanzeigen zie ik ze niet.
Zou dan ook beginnen met de grote Mercedes sloperijen als Van den Brand (https://www.vandenbrand.com/) en MKAM in Duitsland.
Zou dan ook beginnen met de grote Mercedes sloperijen als Van den Brand (https://www.vandenbrand.com/) en MKAM in Duitsland.
- W204Avantgarde
- Berichten: 4048
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Garage van de velde & zoon in Lokeren (Belgie) is een grote MB sloper, die heeft doorgaans zowat liggen.