W140 s320 benzine/LPG G3 1995 automaatbak probleem

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
rchoyoua
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320

03 nov 2021 21:39

Ik zal mezelf even kort voorstellen. Ben al jaren mercedes liefhebber, heb al ontelbaar veel mercedes modellen in bezit gehad. Momenteel bezit ik een w124 oldtimer van 1985 en sinds 2 jaar ben ik in het bezit van een w140 s-klasse 320 benzine/LPG G3.

De laatsgenoemde mercedes w140 s-klasse 320 heeft circa anderhalf jaar lang gestald gestaan. Voor de stalling reed de auto zeer fijn en merkte ik geen mankementen op.

Recent heb ik de auto van stalling gehaald en ook hier startte de auto meteen en reed ik weg zonder noemenswaardigheden.

Na circa 2 weken dagelijks gereden te hebben, merkte ik op dat de automaatbak soms slipte. Het leek net alsof hij even in zijn vrij (N) stand stond. Nadat dit de volgende dag weer gebeurde, besloot ik om de olie van de automaat eens te peilen.

Hierbij merkte ik op dat de olie niet eens de peilstok raakte. Onderweg naar de automaterialenzaak merkte ik op dat het terugschakelen gepaard gaat met een schok. Kickdown werkt niet meer en bij overmatig gasgeven schakelt de bak niet terug. Ook bij het parkeren wil hij de R stand moeilijk pakken, de auto rolde niet vanzelf en bij het gasgeven leek het alsof de auto in zijn vrij (N) stond. Na een paar x te switchen van D naar R pakte hij hem wel. Heb toen snel 1 liter bijgevuld. Na een testrondje bleek de stand nog steeds te laag, de olie raakte net de onderkant van de peilstok. Uiteindelijk heb ik in totaal 3 olie bijgevuld om de olie op pijl te krijgen.

Na weer een testrondje te hebben gemaakt, zijn bijna klachten gebleven, op het slippen na en de R stand pakt hij weer normaal. Ook het terugschakelen gaat wat zachter maar nog steeds gepaard met een schokje (soms wel/niet).

Verder is de olie in de bak geel/bruin van kleur en heeft deze een rare lucht (verbrand naar mijn mening). De olie die ik heb bijgevuld is rood van kleur en heeft ook niet de geur van de oude olie in de bak.

Onder de auto ligt geen plas olie, alleen merkte ik wel de volgende dag op dat er wat druppels olie op de weg lag met dezelfde geur en kleur van de bak.

Wat nu te doen? Is mijn bak kappot of zijn er andere oplossingen??

ALVAST BEDANKT VOOR ALLE REACTIES !!!!!!!!
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

03 nov 2021 22:39

volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

03 nov 2021 23:08

Geel/bruin van kleur kan ik alleen verklaren door water in de bakolie (lekkende bakoliekoeler, durf niet te zeggen of W140 een lossen radiator heeft op de bakolie?).
De stekker wil wel lekken, maar dan zit je ECU vol met olie. Dat is weer met een goede bakbeurt te verhelpen. Kijk eens onder de auto waar de olie lekt, misschien is het gewoon de pakking van het automaat carter.
Zelf heb ik bij een W140 met kapotte bak (noodloop, alleen in de 2) het kleppenhuis op de oprit vervangen. Uiteindelijk is het een kwestie van loshalen, systematisch uitelkaar halen, goed schoonmaken en en weer in elkaar zetten. Je zorgt ervoor dat alle kanaaltjes mooi schoon zijn en de kleppen weer vers erin gaan. Enkele veertjes in dit huis willen nog wel eens breken, maar zijn voor een paar eurotjes prima te vervangen.

Ik zou zeggen, vervang de stekker, filter, olie en pakking van de bak eens en kijk wat daar uit komt. Is tientjeswerk aan materiaal en op een brug in binnen een uurtje te doen.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

04 nov 2021 10:22

Heeft deze nog een bak met vacuumaansturing? Dan zijn er gevallen bekend waarbij het membraan lekt en de ATF wordt weggezogen door de vacuumslang. Verbrande ATF moet sowieso worden vervangen, maar de rembanden zijn hoogstwaarschijnlijk ook verbrand.
Wat mij verbaast is dat je met een te laag peil naar de automaterialenzaak rijdt :o

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
c1k320
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

04 nov 2021 11:04

Lijkt me tijd voor een andere bak; vlgs mij zijn die 2e hands niet zo duur.
Omzetten is (wel met een brug goed te doen), boel losmaken en de bovenste bouten tussen bak en motorblok via lange verlengstukken bovenlangs losmaken terwijl je het blok en bak wat kantelt over de motorsteunen.
Begrijp dat je er weinig aan hebt maar ben het wel eens met Jeroen...
Succes!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
JantjeV8
Berichten: 2220
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

04 nov 2021 12:07

De atf in de MB bakken is bijna altijd rood, maar er bestaat ook atf in de gewone goud-gele oliekleur. Dat zal je kleur verklaren. Overigens ruikt die olie bij veroudering inderdaad niet prettig. De verse rode ruikt ook wat naar framboos :P

Maar volg eerst Minne z'n antwoord maar op voordat je direct je bak er onder weg haalt. Ik denk dat je nog een peilstok hebt? Bak warm genoeg alvorens je peilt?
rchoyoua
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320

04 nov 2021 14:38

JantjeV8 schreef: 04 nov 2021 12:07 De atf in de MB bakken is bijna altijd rood, maar er bestaat ook atf in de gewone goud-gele oliekleur. Dat zal je kleur verklaren. Overigens ruikt die olie bij veroudering inderdaad niet prettig. De verse rode ruikt ook wat naar framboos :P

Maar volg eerst Minne z'n antwoord maar op voordat je direct je bak er onder weg haalt. Ik denk dat je nog een peilstok hebt? Bak warm genoeg alvorens je peilt?
Jazeker, de bak heb ik warm genoeg gereden alvorens te peilen.
rchoyoua
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320

04 nov 2021 14:39

Minne schreef: 03 nov 2021 23:08 Geel/bruin van kleur kan ik alleen verklaren door water in de bakolie (lekkende bakoliekoeler, durf niet te zeggen of W140 een lossen radiator heeft op de bakolie?).
De stekker wil wel lekken, maar dan zit je ECU vol met olie. Dat is weer met een goede bakbeurt te verhelpen. Kijk eens onder de auto waar de olie lekt, misschien is het gewoon de pakking van het automaat carter.
Zelf heb ik bij een W140 met kapotte bak (noodloop, alleen in de 2) het kleppenhuis op de oprit vervangen. Uiteindelijk is het een kwestie van loshalen, systematisch uitelkaar halen, goed schoonmaken en en weer in elkaar zetten. Je zorgt ervoor dat alle kanaaltjes mooi schoon zijn en de kleppen weer vers erin gaan. Enkele veertjes in dit huis willen nog wel eens breken, maar zijn voor een paar eurotjes prima te vervangen.

Ik zou zeggen, vervang de stekker, filter, olie en pakking van de bak eens en kijk wat daar uit komt. Is tientjeswerk aan materiaal en op een brug in binnen een uurtje te doen.
Is mijn bak nog te redden dan? Want een bak laten schoonspoelen inclusief olie en filter kost €300. Is dit het proberen waard?
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

04 nov 2021 15:35

Zou je kunnen doen, zelf ben ik niet echt een fan van spoelen aangezien ze vaak filter niet vervangen. Gewone bakolie vervanging (incl koppelomvormer) + filter+stekker lijkt mij voldoende en zou in theorie bij een goede specialist goedkoper moeten zijn. In ieder geval de moeite waard, voor dat geld heb je er niet een nieuwe onder.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

04 nov 2021 15:40

Als het dezelfde bak is als de W126, dan zit daar weinig stekker aan. Ik zou aftappen, kijken wat er uit komt, kritisch naar de vacuummodulator kijken (of gewoon vervangen), filter verversen en nieuwe olie er in. Als je mazzel hebt, heb je de rembanden nog niet opgerookt.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

04 nov 2021 15:41

Is dat een 4 bak of de nieuwere 5 bak?

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

04 nov 2021 18:23

Jeroen schreef: 04 nov 2021 15:40 Als het dezelfde bak is als de W126, dan zit daar weinig stekker aan. I
Ja is ook zo, de eerste generatie W140 had de oude (W124/126?) bak. Dan is het helemaal makkelijk. Ik had inderdaad een facelift met dezelfde bak als in de W210.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
rchoyoua
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320

04 nov 2021 20:20

Jeroen schreef: 04 nov 2021 15:41 Is dat een 4 bak of de nieuwere 5 bak?

gr J
Het is idd de 5traps automaatbak 722508
rchoyoua
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320

04 nov 2021 20:26

De auto staat inmiddels bij de garagist. Schijnbaar wordt de olie samen gekoeld: motor en automaatbak. Ze zagen gelijk een lekkage op de beschermkap, eenmaal losgeschroefd zat de kap helemaal onder een bruine smurrie van olie en koelvloeistof. Ook de koelvloeistofreservoir zit hier vol mee. Gelukkig is de motor niet vervuild.

Morgen wordt gekeken wat de oorzaak is van dit probleem (misschien heeft iemand al een idee???), nu hopen dat de bak alsnog gered kan worden.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

04 nov 2021 20:41

Dit is geloof ik een tussenvorm tussen de 4-bak uit de jaren '80 en de elektronische 722.6. Wel 5 trappen, maar geen elektronische sturing en geen KÜB (regelbare lock-up). Zo te zien wordt de olie in de radiateur gekoeld. Als die intern lekt, zou dat ook verklaren dat er koelvloeistof in de olie zit en andersom. Glycol in de versnellingsbak is meestal geen goed nieuws, de frictiedelen houden daar dacht ik niet zo van.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Plaats reactie