Inderdaad loopt er een atf-koelleiding door de onderbak van de radiateur. Heel simpel eigenlijk. Maar ze gaan wel rotten. Ook de leidingen vanaf daar onderlangs de motor naar de zijkant van de bak zijn vaak krokant.
Over het algemeen draait zo'n bak niet in elkaar. De oliepomp zit in een glijlagertje met witmetaal wat drooglopen even op kan vangen. De druk van de olie is ook hoger dan de druk in het koelvloeistof systeem. Dat wil dus zeggen dat je pomp de olie die kant op perst, en niet heel snel andersom. Maarrrr, net zo lang tot je pomp dus droog loopt.
Dus, nieuwe radiateur steken, atf er af, koelvloeistof er af. Kvs spoelen en vernieuwen, oliepan onder de automaat weg, nieuwe filter steken, als er geen kvs in de oliepan zit, pan terug met nieuwe pakking en nieuwe atf er op zetten. Dan de vingers gekruist..
Je hebt zeer waarschijnlijk ook nog aan aftapschroefje in de koppelomvormer, dus dan kan die ook leeg lopen.
W140 s320 benzine/LPG G3 1995 automaatbak probleem
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
- Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320
Inmiddels is geconstateerd dat de radiateur inwendig kapot is. Deze is dan ook besteld, en zal dan ook gemonteerd worden, nadat de bruine smurrie (koelvloeistof+olie) overal is verwijderd. Vooralsnog is bij het aftappen van de bakolie geen metaaldeeltjes gevonden, echter geeft de garagist aan, dat de bak waarschijnlijk wel kapot is. Hij twijfelt dan ook om mijn automaatbak te voorzien van nieuwe olie filter en pakking.
Wat te doen???
Wat te doen???
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
- Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320
Inmiddels is geconstateerd dat de radiateur inwendig kapot is. Deze is dan ook besteld, en zal dan ook gemonteerd worden, nadat de bruine smurrie (koelvloeistof+olie) overal is verwijderd. Vooralsnog is bij het aftappen van de bakolie geen metaaldeeltjes gevonden, echter geeft de garagist aan, dat de bak waarschijnlijk wel kapot is. Hij twijfelt dan ook om mijn automaatbak te voorzien van nieuwe olie filter en pakking.JantjeV8 schreef: ↑05 nov 2021 07:25 Inderdaad loopt er een atf-koelleiding door de onderbak van de radiateur. Heel simpel eigenlijk. Maar ze gaan wel rotten. Ook de leidingen vanaf daar onderlangs de motor naar de zijkant van de bak zijn vaak krokant.
Over het algemeen draait zo'n bak niet in elkaar. De oliepomp zit in een glijlagertje met witmetaal wat drooglopen even op kan vangen. De druk van de olie is ook hoger dan de druk in het koelvloeistof systeem. Dat wil dus zeggen dat je pomp de olie die kant op perst, en niet heel snel andersom. Maarrrr, net zo lang tot je pomp dus droog loopt.
Dus, nieuwe radiateur steken, atf er af, koelvloeistof er af. Kvs spoelen en vernieuwen, oliepan onder de automaat weg, nieuwe filter steken, als er geen kvs in de oliepan zit, pan terug met nieuwe pakking en nieuwe atf er op zetten. Dan de vingers gekruist..
Je hebt zeer waarschijnlijk ook nog aan aftapschroefje in de koppelomvormer, dus dan kan die ook leeg lopen.
Wat te doen???
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
- Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320
Inmiddels is geconstateerd dat de radiateur inwendig kapot is. Deze is dan ook besteld, en zal dan ook gemonteerd worden, nadat de bruine smurrie (koelvloeistof+olie) overal is verwijderd. Vooralsnog is bij het aftappen van de bakolie geen metaaldeeltjes gevonden, echter geeft de garagist aan, dat de bak waarschijnlijk wel kapot is. Hij twijfelt dan ook om mijn automaatbak te voorzien van nieuwe olie filter en pakking.Minne schreef: ↑04 nov 2021 15:35 Zou je kunnen doen, zelf ben ik niet echt een fan van spoelen aangezien ze vaak filter niet vervangen. Gewone bakolie vervanging (incl koppelomvormer) + filter+stekker lijkt mij voldoende en zou in theorie bij een goede specialist goedkoper moeten zijn. In ieder geval de moeite waard, voor dat geld heb je er niet een nieuwe onder.
Wat te doen???
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
- Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320
Inmiddels is geconstateerd dat de radiateur inwendig kapot is. Deze is dan ook besteld, en zal dan ook gemonteerd worden, nadat de bruine smurrie (koelvloeistof+olie) overal is verwijderd. Vooralsnog is bij het aftappen van de bakolie geen metaaldeeltjes gevonden, echter geeft de garagist aan, dat de bak waarschijnlijk wel kapot is. Hij twijfelt dan ook om mijn automaatbak te voorzien van nieuwe olie filter en pakking.JantjeV8 schreef: ↑05 nov 2021 07:25 Inderdaad loopt er een atf-koelleiding door de onderbak van de radiateur. Heel simpel eigenlijk. Maar ze gaan wel rotten. Ook de leidingen vanaf daar onderlangs de motor naar de zijkant van de bak zijn vaak krokant.
Over het algemeen draait zo'n bak niet in elkaar. De oliepomp zit in een glijlagertje met witmetaal wat drooglopen even op kan vangen. De druk van de olie is ook hoger dan de druk in het koelvloeistof systeem. Dat wil dus zeggen dat je pomp de olie die kant op perst, en niet heel snel andersom. Maarrrr, net zo lang tot je pomp dus droog loopt.
Dus, nieuwe radiateur steken, atf er af, koelvloeistof er af. Kvs spoelen en vernieuwen, oliepan onder de automaat weg, nieuwe filter steken, als er geen kvs in de oliepan zit, pan terug met nieuwe pakking en nieuwe atf er op zetten. Dan de vingers gekruist..
Je hebt zeer waarschijnlijk ook nog aan aftapschroefje in de koppelomvormer, dus dan kan die ook leeg lopen.
Wat te doen???
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5668
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Waar is die aanname op gebaseerd? Wat kwam er uit de bak? Is de afgetapte bakolie getest op glycol? Als de druk in de bak hoger is dan in het koelsysteem, zou het met de schade kunnen meevallen. De olie die in de 722.5 gaat kost in ieder geval de wereld niet.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Ah kijk, was mijn eerste gok (kapotte bakkoeler). Inderdaad, verversen. Als het mijn eigen was geweest had ik er zelfs een liter dieselolie door de (goedkoopste) ATF gegooid, even laten draaien en door de versnellingen schakelen en aftappen. Je heb dan de meeste rotzooi wel aardig eruit. Dan nogmaals een (goedkoopste) ATF erin. Even proberen of hij wat wil, uurtje rijden en dan nogmaals aftappen. Filter vervangen en nu als laatste goede olie erin.
Mocht je bij het uurtje rijden toch constateren dat de bak stuk is heb je in ieder geval je best gedaan met maar 100 euro kosten.
(edit: litertje is misschien wat veel. Half litertje dan..)
Mocht je bij het uurtje rijden toch constateren dat de bak stuk is heb je in ieder geval je best gedaan met maar 100 euro kosten.
(edit: litertje is misschien wat veel. Half litertje dan..)
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
- Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320
Zojuist alles geflusht, in de bakolie zijn geen metaalresten terug gevonden. Bakolie is ververst met goedkope atf olie. Na een proefritje te hebben gemaakt, werkt de kickdown nog steeds niet, terugschakelen bij het gasgeven werkt ook niet. Wisselen tussen D en R gaat nu wel goed en hij pakt deze ook meteen. De bak slipt ook niet meer, en het schakelen verloopt soepeler dan voorheen.
Morgen wordt alles nogmaals getapt en geflusht. Volgens de garagist zou de werking van de kickdown ook verstoort kunnen worden door een vacuumprobleem. Heeft iemand hier ervaring mee?
Morgen wordt alles nogmaals getapt en geflusht. Volgens de garagist zou de werking van de kickdown ook verstoort kunnen worden door een vacuumprobleem. Heeft iemand hier ervaring mee?
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Ik dacht niet dat er een vacuum aansluiting op die bak zit. Is dat niet gewoon een electrische schakelaar onder de gaspedaal? Zit de vloermat er voor Werkt terugschakelen met de pook wel goed? Dan voorlopig niet te druk om maken en eerst maar even lekker rijden.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
-
- Berichten: 2217
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Precies, bij deze bak is de kickdown een electrisch schakelaartje. Indrukken van de schakelaar geeft 12V op de aansluiting aan de bak, eenvoudig meetbaar.
De vacuum bepaalt de hardheid van het schakelen (ik denk dat deze dat nog wel heeft). Met de stangetjes vanaf de gasklepbediening naar de bak bepaal je het schakelmoment. Spul moet spelingsvrij zijn.
De vacuum bepaalt de hardheid van het schakelen (ik denk dat deze dat nog wel heeft). Met de stangetjes vanaf de gasklepbediening naar de bak bepaal je het schakelmoment. Spul moet spelingsvrij zijn.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
- Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320
Inmiddels is er al meer duidelijk.
Zoals laatst genoemd is er een nieuwe radiateur geplaatst, en zijn alle leidingen en bak geflusht 2x.
Helaas heeft dit niet het gewenste effect beoogt. De bak schakelt met een bonk terug, en het lijkt alsof de 5de versnelling eruit ligt. Kickdown en het terugschakelen werken ook nog beide niet.
Volgens de garagist was de radiateur niet alleen inwendig kappot maar ook 2 keerringen in de automaatbak. Er sijpelt olie uit de bak op de onderkap.
Toevallig iemand een automaatbak te koop, of een adres van iemand die ze verkoopt of reviseert.
Zoals laatst genoemd is er een nieuwe radiateur geplaatst, en zijn alle leidingen en bak geflusht 2x.
Helaas heeft dit niet het gewenste effect beoogt. De bak schakelt met een bonk terug, en het lijkt alsof de 5de versnelling eruit ligt. Kickdown en het terugschakelen werken ook nog beide niet.
Volgens de garagist was de radiateur niet alleen inwendig kappot maar ook 2 keerringen in de automaatbak. Er sijpelt olie uit de bak op de onderkap.
Toevallig iemand een automaatbak te koop, of een adres van iemand die ze verkoopt of reviseert.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
- Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320
Dat schakelaartje zou idd alsnog kappot kunnen zijn, alleen is dat niet het enige helaas. Enig advies?JantjeV8 schreef: ↑10 nov 2021 07:41 Precies, bij deze bak is de kickdown een electrisch schakelaartje. Indrukken van de schakelaar geeft 12V op de aansluiting aan de bak, eenvoudig meetbaar.
De vacuum bepaalt de hardheid van het schakelen (ik denk dat deze dat nog wel heeft). Met de stangetjes vanaf de gasklepbediening naar de bak bepaal je het schakelmoment. Spul moet spelingsvrij zijn.
Je kan Van Lente proberen in Nieuwleusen of (zou ik zelf doen ): Venyard, weet je gelijk hoe je hem er af en er op zet.
Succes!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt