W140 s320 benzine/LPG G3 1995 automaatbak probleem

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3591
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

11 nov 2021 16:52

Ik zou voor revisie gaan, dan weetje dat je met een goede bak eindigt, en je hebt garantie. Bij gebruikt spul (deze is goed, onder een rijdende auto vandaan gekomen……) weet je nooit zeker wat de kwaliteit van de bak is maar je gaat wel de kosten voor de montage maken. Als er een probleem is krijg je een enorme discussie. Revisie kan bv bij ATR in Montfoort
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
c1k320
Berichten: 973
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!

11 nov 2021 20:12

Frits schreef: 11 nov 2021 16:52 Ik zou voor revisie gaan, dan weetje dat je met een goede bak eindigt, en je hebt garantie. Bij gebruikt spul (deze is goed, onder een rijdende auto vandaan gekomen……) weet je nooit zeker wat de kwaliteit van de bak is maar je gaat wel de kosten voor de montage maken. Als er een probleem is krijg je een enorme discussie. Revisie kan bv bij ATR in Montfoort
Logisch verhaal behalve als je de kosten van een gereviseerde bak tegenover een 2e hands zet; 10 tot 15 keer zo duur, snap nog steeds niet waarom. Bij eentje van de sloop krijg je vaak nog 3 maanden omruilgarantie.
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
JantjeV8
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

12 nov 2021 08:02

De 5e gang is een prise-direct. Als die niet pakt zal er een koppelingspakket verbrand kunnen zijn. Dan moet de bak wel echt open. Maar u schrijft "lijkt", dus wel eerst goed diagnose doen.
De bak schakelt, dus feitelijk kun je stellen dat (eventueel behoudens de 5) de bak mechanisch functioneert. De aansturing alleen niet. Een natte stekker heeft deze nog niet. Dus het ventielenbrein kan er langs onder onderuit en spatzuiver gespoeld worden. Bij een ATR of een Van Lent kunnen ze dat brein ook controleren op functie. Hebben ze een testbank voor die alle toerentallen en drukken meet. Dan weet je welk klepje blijft hangen.
Maar het is net wat je zelf wil. De bak reviseren, doorgaans zo'n 2800,-. Doe je zelf demonteren en breng je de bak weg, dan gaat daar een 500 vanaf.
Een gebruikte bak zal met een paar 100 klaar moeten zijn denk ik.
Afwegingen genoeg, maar alles is te repareren.
jonesnickk57
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2021 11:57

13 nov 2021 12:10

Ik zou zeggen, vervang de stekker, filter, olie en pakking van de bak eens en kijk wat daar uit komt. Is tientjeswerk aan materiaal en op een brug in binnen een uurtje te doen.
jonesnickk57
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2021 11:57

16 nov 2021 13:52

Waar is die aanname op gebaseerd? Wat kwam er uit de bak? Is de afgetapte bakolie getest op glycol? Mobdro Vip
rchoyoua
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320

17 nov 2021 18:42

jonesnickk57 schreef: 16 nov 2021 13:52 Waar is die aanname op gebaseerd? Wat kwam er uit de bak? Is de afgetapte bakolie getest op glycol? Mobdro Vip
Nee daar is niet op getest, maar er was wel duidelijk te zien dat de koelvloeistof vermengd was met de transmissie olie. Bak slipt tussen 2 en 3. Terugschakelen gaat gepaard met een bonk, en de kickdown en 5de versnelling liggen eruit.

Tot op heden is het advies van de garagist, bak reviseren of een andere gebruikte bak.
rchoyoua
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320

17 nov 2021 18:59

Is het een mogelijkheid dat het vacuumpompje op de bak voor de problemen veroorzaakt:
-terugschakelen met een bonk
-slippen tussen 2 en 3 (alleen bij veel gasgeven)
-terugschakelen bij het gas geven werkt niet

Elektronisch?:
-klopt het dat de 5de versnelling en kickdown elektronisch worden aangestuurd?, dus dat het een probleem is buiten de bak?


Nogmaals bedankt !!!!!!!!
JantjeV8
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

18 nov 2021 08:06

Op de bak zelf zit geen vacuumpomp, enkel een bedieningsplunjertje. Die bepaalt de hardheid van het schakelen.
Slip tussen 2 en 3 is een slechte remband, koppelingstrommel, of bediening daarvan, dat zit in de bak, bij de jouwe nog vooral hydraulisch-mechanisch.
5e gang & kickdown worden niet perse elektronisch ingeschakeld. Maar kickdown werkt wel met een schakelaar. Feitelijk schakel je alle elektronica even uit in de bak zodat hij zichzelf volledig hydraulisch gaat bedienen en alle handelingen daar binnenin tot de maximale hydrauliekdrukken door blijven gaan zonder ingrijpen van elektronica.

Maar met de combinatie van je symptomen is het er onder wegnemen van die bak wel de meest aannemelijke. Al zou je maar het labyrint er onderuit halen en bij een transmissie-boer op een testbank laten controleren.
rchoyoua
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320

26 nov 2021 03:08

Zoals jullie weten is mijn bak dus defect/beschadigd. Ik zou dus graag een gebruikte bak willen kopen (met garantie), gezien de hoge kosten voor reviseren.

Echter kan ik tot op heden geen andere automaatbak vinden met dezelfde bakcode 722508.

Mijn vraag is:
-kennen jullie een adres waar deze bak te koop staat?
-is het mogelijk om een andere bak (andere code) maar wel een 320 6 cilinder in 1 lijn motor te kunnen kopen? (Een kleine aanpassing is geen ramp, zolang de bak maar past). De 320 6 cilinder in 1 lijn is namelijk onder meerdere modellen uitgekomen (w210).


Nogmaals bedankt voor alle hulp !!!!!!!!
Martin190E
Berichten: 147
Lid geworden op: 26 dec 2013 09:20
Mercedes-Benz: Volvo XC70 2.5 Turbo Automaat LPG
Specialisatie: Leasing
Locatie: Nijmegen

26 nov 2021 08:57

Je zou deze grote Mercedes sloperij vlak over de grens in Duitsland eens kunnen proberen:

https://mkam.de/de/
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 19193
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: W220 S500L, W169 A200 Elegance (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320 en S320cdi, W210 E430, S210 E430, W168 A160)
Locatie: Papendrecht

26 nov 2021 11:40

Heb je onderdelenlijn.nl geprobeerd?
Logboek S500L en A200.
rchoyoua
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 apr 2011 19:36
Mercedes-Benz: Mercedes W124 250d en Mercedes W140 s320

26 nov 2021 22:25

plorie schreef: 26 nov 2021 11:40 Heb je onderdelenlijn.nl geprobeerd?
Staat niks op helaas
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 502
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Locatie: Oost-Groningen

26 nov 2021 23:34

De bedoeling is dat je een aanvraag doet, niet iedere sloperij zet zijn voorraad er op.
S211,W124,S124 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309
Martin190E
Berichten: 147
Lid geworden op: 26 dec 2013 09:20
Mercedes-Benz: Volvo XC70 2.5 Turbo Automaat LPG
Specialisatie: Leasing
Locatie: Nijmegen

27 nov 2021 00:00

Is in elk geval een poging waard. Blijkbaar inderdaad een lastig te vinden bak. Ook op EBay en bijvoorbeeld EBay Kleinanzeigen zie ik ze niet.

Zou dan ook beginnen met de grote Mercedes sloperijen als Van den Brand (https://www.vandenbrand.com/) en MKAM in Duitsland.
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 2964
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: W205, W639, W201,C215 5.5 AMG
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

27 nov 2021 08:53

Garage van de velde & zoon in Lokeren (Belgie) is een grote MB sloper, die heeft doorgaans zowat liggen.
Plaats reactie