Hoax aanname of waarheid?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Path124
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2021 13:20

31 okt 2021 10:43

L.S,

De geschiedenis:

Na twee benzine auto's te hebben gehad nam ik de zaak van mijn vader over en de daarbij komende meer de rijden kilometers en gezinsuitbreiding kochten wij een mb 190d, weer gezinsuitbreiding er werd een w124 250d sedan gekocht. Na drie kinderen weer zo een lief kleintje maar nummer 4 en 5 kwamen tegelijk, w124 300td met uitklapbaar achterbankje in de kofferbak was de oplossing. Er werd nog een mb busje als tussen paus oplossing gekocht en daarom gereden te hebben waren de oudste de groot om nog meer ouders op vakantie te gaan en gingen hun eigen weg. Hé hé de droom mb s klasse diesel kon eindelijk gekocht worden. Nooit wagen ziek geweest, nooit pijn en nooit iets gemerkt van wat dan ook. Na 32 jaar voor mezelf gewerkt te hebben, hebben twee jaar geleden de tweeling onze zaak overgenomen.

Er werd besloten een Porsche Cayenne 3l V6 hybride te kopen. We werden ziek, pijn in de benen, misselijk, duizelig, hoofdpijn, flautes en ik weet niet wat nog meer.

Nu hebben we weer een mb E220 D gekocht en het is weg, nergens meer last van.

De hoax aanname of waarheid.

Kunnen wij ziek zijn geworden van de hybride auto? Is dit weteschappelijk te onderbouwen?

Heeft iemand hier kennis van of is dit louter toeval?

BVD voor u reactie.
Met vr Gr.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

31 okt 2021 10:58

Ik hoorde recent van n collega die in een soortgelijke auto van eerst het Koreaanse merk x en toen y was gaan rijden. In de eerste werd de bijrijder wagenziek door het deinen en hellen in de tweede wat anders geveerde en gedempte niet.

Ofwel: het ene of het andere onderstel icm wagengewicht, hoogte en zitpositie tov het zwaartepunt maakt veel verschil.

Sommige mensen zeggen gevoelig te zijn voor magnetische velden van E auto’s. Ik begrijp echter niet hoe je daarvan last zou kunnen hebben als je in je kooi van faraday, wat n carosserie is, zit.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Path124
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2021 13:20

31 okt 2021 11:33

Bedankt voor uw reactie, het is zeer aannemelijk wat u schrijft. Maar het komt niet overeen met de klachten. Irritaties, boos worden en neurologische pijnen. Lijkt me niet door de hoogte of vering te komen. Maar ik weet het ook niet.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

31 okt 2021 12:12

Ik vrees dat er nooit een objectief antwoord op deze vraag gaat komen. Ik kan mij indenken dat er bij een hybride of elektrische auto veel sterkere elektrische velden ontstaan waar sommige mensen misschien gevoelig voor zijn. Dit is het zelfde soort problematiek als ziek worden van de straling mobiele telefoons. Het merendeel van de mensheid lijkt hier geen last van te hebben maar sommige mensen claimen dat ze er wel last van hebben. In ieder geval goed om die auto weg te doen want daar ga je nooit meer plezier van krijgen.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

31 okt 2021 12:37

Frits schreef: 31 okt 2021 12:12 Ik vrees dat er nooit een objectief antwoord op deze vraag gaat komen. […]
Mij lijkt dat er prima vergelijkend onderzoek kan (en ms ook al is) worden uitgevoerd. Nl door in verschillende auto’s op n wetenschappelijke manier (navolgbaar, reproduceerbaar) de veldsterkte te meten.

Het enige onderzoek dat ik kon vinden zou uitwijzen dat iig voor hen die een pacemaker dragen, een E-auto geen problemen oplevert: https://cvgk.nl/2018/05/08/elektrische- ... maker-icd/
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

31 okt 2021 12:50

Moeilijk te zeggen zonder voldoende vergelijkingsmateriaal. Ik lees niet of je ook een Mercedes hybride/EV hebt gereden om te zien of en hoe het daar optreedt. Ik lees ook niet of je een non-hybride Cayenne hebt geprobeerd. Treedt het ook op bij de inzittenden die de klassieke oplossingen proberen, zoals voorin zitten voor ruimer zicht?

Symptomen door het hybride/EV-aspect zijn overigens inderdaad mogelijk en het wordt onderzocht door meerdere instituten. Het is echter een onelimineerbaar aspect van auto's die op steeds meer manieren verbonden zijn (bluetooth, GPS, mobiele netwerken, over-the-air updates) en dat je moeilijk alle stralingsveroorzakende elementen in een auto kan verpakken in lood want ruimtegebrek en gewicht.

Er moet goed onderzoek naar gedaan worden en die resultaten moeten worden vergeleken met de richtlijnen voor hoeveel straling van welke soort een persoon kan verdragen. Ik weet niet hoe het bij Porsche gaat, maar van Mercedes is wel bekend dat zij ook vele stralingstests doen met hun auto's, zowel van buitenaf als van binnenuit, om risico's te minimaliseren (want wat een inzittende kan beinvloeden, kan dus ook de auto beinvloeden).

Hiervoor zouden gestandaardiseerde verplichte tests moeten komen om er zeker van te zijn dat op de juiste en realistische manier gemeten wordt. Je kan wel even met een simpel metertje in de auto gaan zitten, maar er is al wel vaker gezien dat die waarden niet overeenkomen met wat er door grote fabrikanten is gemeten. Dus moet dit realistisch gestandaardiseerd worden. Ook moet er meer onderzoek worden gedaan en nieuwe richtlijnen worden bepaald wat veilig is voor mensen, en dan is het nog de vraag hoe je dit gaat verwerken in een voertuig (waar de enige zekerheid altijd ruimtegebrek voor componenten is).
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie