W251 R350 7g tronic soms niet in achteruit

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GILLERBEE
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2021 13:00
Mercedes-Benz: w251 , R350

16 okt 2021 13:11

goedemiddag allen,

Ik ben nieuw hier op het forum, oorspronkelijk volvo rijder, we hebben naast de pas aangeschafte w251 r350, een volvo 245 uit 1981 en een audi 100 uit 1986, probeer zoveel mogelijk zelf te doen aan onze autos en zo ook aan de w251 .. nu heb ik een klein probleempje met de bak. hij is uit voorzorg al geflushed, maar ik heb soms een storing bij het wegrijden, ik omschrijf het maar als een gevoel van teveel gas moeten geven voordat hij in beweging komt, en hij gaat soms niet in de achteruit. beide storingen verdwijnen als ik de auto van contact afzet en opnieuw start. Het lijkt me dus een electronische storing en geen mechanische?

nu heb ik natuurlijk al wat rond gegoogled en kom vaak de 2 Y3/8n1 en Y3/8n2 sensoren tegen als boosdoener.
a) Is dit mijn storing?
b) is de continental module goed zelf te verwijderen van de bak en te fixen (ik zag complete setjes met sensoren en het pijpgereedschapje om de sensoren te verwijderen aangeboden worden)?

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20871
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

16 okt 2021 20:14

Is hij uitgelezen? Is het oliepeil gecontroleerd? Niet blind vertrouwen op een juist peil omdat hij ververst is.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
GILLERBEE
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2021 13:00
Mercedes-Benz: w251 , R350

11 nov 2021 20:34

plorie schreef: 16 okt 2021 20:14 Is hij uitgelezen? Is het oliepeil gecontroleerd? Niet blind vertrouwen op een juist peil omdat hij ververst is.
sorry voor mijn late response.. dankje voor je reactie.
Hij is uitgelezen, daar kwam niets uit, er is nieuwe software op gekomen, dat heeft geholpen... maar af en toe komt het terug.... niet in de achteruit willen bijvoorbeeld, of blijven hangen in eerste versnelling en na een herstart werkt het dan weer...

erg lelijk dit, het heeft dan zoveel tijd nodig voordat je je auto weer vertrouwd....
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20871
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

11 nov 2021 22:22

Maar het belangrijkste mis ik: is het peil gecontroleerd op de juiste manier?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
GILLERBEE
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2021 13:00
Mercedes-Benz: w251 , R350

19 nov 2021 12:33

plorie schreef: 11 nov 2021 22:22 Maar het belangrijkste mis ik: is het peil gecontroleerd op de juiste manier?
nee, nog niet, dat staat op het volgende lijstje !! op de juiste manier... hoe gaat dat?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20871
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

19 nov 2021 12:38

Bij de 7G weet ik het niet precies. Bij de 5G: warm rijden en met draaiende motor met een werkplaatspeilstok het niveau peilen.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
GILLERBEE
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2021 13:00
Mercedes-Benz: w251 , R350

19 nov 2021 13:56

7g kan alleen met de computer...
JantjeV8
Berichten: 2213
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

19 nov 2021 15:40

Ja, volgens mij zit daar geen peilbuis meer op ook niet. Dus niet alleen geen stok, maar ook geen buis.

Analoog kan ook nog. Er zal dan een overloopje in de aftapplug van de oliepan zitten. Als je dan de plug los schroeft komt er niks uit. Kan zijn dat dat bij (bijvoorbeeld) precies 40grC olietemperatuur moet gebeuren. En als er dan niks uit komt kan het dus te laag zijn, dus met je pompje terwijl de motor draait vullen, af en toe stoppen met pompen en de vulplug losnemen. Als hij daar dan door afvloeit, net zolang tot het niet meer stroomt maar druppelt. Dan is de bak op peil.
Makkelijkst is dan om direct de hele zooi te verversen.
EricBenz
Donateur
Berichten: 973
Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
Mercedes-Benz: W204 250 CDI
Locatie: Utrecht

20 nov 2021 12:00

Bij 7G filter vervangen en carterpan schoonmaken. Nieuwe magneten in de carterpan en nieuwe vulbuis in de pan drukken.
Alles monteren en vullen met 6 liter olie.
Starten en in iedere versnelling 5 seconden laten draaien zodat alle schakelbanen gevuld met olie zijn.
2 liter olie bijvullen en motor draaien tot dat er geen olie meer uit de aftapplug/vulbuis komt en maximaal 40 tot 44 graden van olie temperatuur te meten met een eenvoudig uitlees apparaat welke de olie temperatuur automatische bak meet.
Het is zelf te doen echter je hebt er wel wat hulpmiddelen voor nodig.

In de corona lockdown periode heb ik het uitgezocht echter de combinatie van niet de juiste spullen en op het noodzakelijke moment geen tijd is het door de garage uitgevoerd.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Gebruikersavatar
GILLERBEE
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2021 13:00
Mercedes-Benz: w251 , R350

25 nov 2021 20:09

EricBenz schreef: 20 nov 2021 12:00 Bij 7G filter vervangen en carterpan schoonmaken. Nieuwe magneten in de carterpan en nieuwe vulbuis in de pan drukken.
Alles monteren en vullen met 6 liter olie.
Starten en in iedere versnelling 5 seconden laten draaien zodat alle schakelbanen gevuld met olie zijn.
2 liter olie bijvullen en motor draaien tot dat er geen olie meer uit de aftapplug/vulbuis komt en maximaal 40 tot 44 graden van olie temperatuur te meten met een eenvoudig uitlees apparaat welke de olie temperatuur automatische bak meet.
Het is zelf te doen echter je hebt er wel wat hulpmiddelen voor nodig.

In de corona lockdown periode heb ik het uitgezocht echter de combinatie van niet de juiste spullen en op het noodzakelijke moment geen tijd is het door de garage uitgevoerd.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
en weet je nog wat de kosten ongeveer hiervan waren? het filter is al wel vervangen tijdens de flush....
EricBenz
Donateur
Berichten: 973
Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
Mercedes-Benz: W204 250 CDI
Locatie: Utrecht

25 nov 2021 20:59

Ongeveer € 300.-. Er staat meer op de factuur en arbeid is het totaal van automaatbak, oliewissel, thermostaat vervangen en remolie vervangen.
Prijs olie automaatbak was onder een ander artikelnummer een stuk goedkoper. Zie mijn logboek.
Gebruikersavatar
GILLERBEE
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2021 13:00
Mercedes-Benz: w251 , R350

26 nov 2021 09:45

EricBenz schreef: 25 nov 2021 20:59 Ongeveer € 300.-. Er staat meer op de factuur en arbeid is het totaal van automaatbak, oliewissel, thermostaat vervangen en remolie vervangen.
Prijs olie automaatbak was onder een ander artikelnummer een stuk goedkoper. Zie mijn logboek.
oke, super. dankje, dit is zeker het overwegen waard...vanmiddag toch nog een keer uitlezen, ik blijf het gevoel houden dat het de sensoren zijn....maar we zullen zien..
Gebruikersavatar
GILLERBEE
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2021 13:00
Mercedes-Benz: w251 , R350

05 dec 2021 20:52

kleine update,

foutmeldingen nog een keer gewist en hij rijdt op het moment weer als een zonnetje...
Plaats reactie