Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Op en rondom de IAA Mobility in München heeft Mercedes-Benz diverse nieuwe en vernieuwde voertuigen geïntroduceerd. De nadruk ligt zoals verwacht voornamelijk op uitbreiding van het EQ-programma, terwijl Mercedes-AMG hun eerste realisatie toont van de nieuwe hybride-aandrijflijnen. De Citan is overigens niet in München aanwezig maar vormt wel de basis voor de wél aanwezige Concept EQT. De R232 SL en BR206 AMG C63 worden in het najaar onthuld, waarbij de nieuwe SL al wel getoond is op een besloten evenement in de Verenigde Staten. Hieronder een overzicht van de nieuwe productieauto's en concept cars.
X290 AMG GT63 S E-Performance is sterkste in serie geproduceerde AMG.
Eerder dit jaar kondigde Mercedes-AMG hun plannen aan om het merk te elektrificeren. Er komen voortaan twee aandrijflijnen die beiden over een verbrandingsmotor én een elektromotor beschikken. Voor de compactere modellen (dit betekent ook de C-Klasse) zal men gebruik maken van een doorontwikkelde variant van de M139 2,0-liter viercilinder (uit de A/CLA 45) met elektrische turbo gebaseerd op de MGU-H technologie uit de Formule 1. Deze wordt gekoppeld aan een nieuwe 150 kW (204 pk) elektromotor. Voor de aankomende BR206 C63 wordt reeds een systeemvermogen van ruim 650 pk vermeld.
De eerste variant die daadwerkelijk debuteert is echter de V8-variant van AMG’s hybride aandrijflijn in de vernieuwde AMG GT 4-Deurs. Optisch en in uitrusting zijn de wijzigingen aan de vernieuwde AMG GT 4-Deurs minimaal, het gaat met name om nieuwe lakken, interieurkleuren, velgen en licht gewijzigde bumpers. Motorisch blijven de zescilindervarianten GT 43 en GT 53 hetzelfde, maar bij de V8 wijzigt wel wat. Daarvoor introduceert Mercedes-AMG namelijk de GT 63 S E-Performance. In deze nieuwe motorisering, die de GT 63 en GT 63 S vervangt, wordt de bekende M177 4,0-liter biturbo V8 aan een 150 kW (204 pk) sterke elektrische motor gekoppeld voor een gecombineerd vermogen van 620 kW (843 pk) en een maximum koppel van 1.470 Nm. De GT 63 S E-Performance kan 12 kilometer puur elektrisch afleggen. Van 0 naar 100 km/h is in 2,9 seconden gedaan, voor 0-200 km/h wordt gesproken over minder dan 10 seconden en de topsnelheid ligt bij 316 km/h. Het totaalgewicht van de auto ligt op 2.380 kilogram, wat ongeveer 260 kilogram meer is in vergelijking met de GT 63 S zonder elektromotor.
De accu in de GT 63 S E-Performance beschikt over een capaciteit van 6,1 kWh, 70 kW duurvermogen en 150 kW maximaal vermogen voor 10 seconden. Het geheel weegt 89 kilogram en beschikt over een koelingssysteem dat alle 560 cellen direct koelt middels een speciale niet-geleidende koelvloeistof. Ongeveer 14 liter van deze vloeistof wordt middels een nieuw-ontwikkelde elektrische pomp van boven naar onder door het accupakket gepompt. De vloeistof vloeit tevens door een olie-water warmtewisselaar welke de opgenomen warmte weer afgeeft aan een ander temperatuurstraject dat uiteindelijk de warmte aan de omgeving uitstraalt. Dankzij het koelingssysteem zal het accupakket altijd rond een temperatuur van 45 graden Celsius blijven, wat de optimale bedrijfstemperatuur is.
BR206 C-Klasse uitgebreid met All-Terrain variant.
Terwijl er nog hard gewerkt wordt aan de BR206 AMG motoriseringen is er ook nog ander nieuws voor de nieuwe C-Klasse, namelijk de C-Klasse All-Terrain (S206). Dit model volgt de E-Klasse All-Terrain als offroadvaardig alternatief voor de SUV’s. Belangrijke wijzigingen ten opzichte van de reguliere C-Klasse Estate zijn de met 40 mm toegenomen rijhoogte en standaard 4Matic vierwielaandrijving met twee offroad rijmodii via Dynamic Select. Rijmodus “Offroad” is bedoeld voor eenvoudiger terrein zoals onverharde wegen, gravel en zandpaden, terwijl “Offroad+” met DSR (Downhill Speed Regulation) meer geschikt is voor moeilijker begaanbaar terrein met steilere hellingen. Verder beschikt de C-Klasse All-Terrain standaard over LED koplampen en is optioneel te kiezen voor Digital Light koplampen bekend uit de S-Klasse. Dit systeem krijgt echter een speciale offroad verlichtingsmodus die een breder gebied verlicht. Deze modus wordt geactiveerd wanneer “Offroad” of “Offroad+” is geselecteerd en blijft actief tot 80 km/h.
Van buiten is de All-Terrain verder te herkennen aan een nieuwe grille, bumpers met gesimuleerde bodembescherming vóór en achter, spatschermranden in matgrijs kunststof en een verchroomde dorpelbeschermplaat bij de achterklep. De C-Klasse All-Terrain is met 4.755 mm voertuiglengte 4 mm langer dan de reguliere Estate. De breedte is door de spatschermranden toegenomen met 21 mm naar 1.841 mm, en door de toegenomen rijhoogte is de wagen 1.494 mm hoog. De standaard wielen meten voortaan 225/55 R17 met 7,5Jx17 velgen, optioneel kan er gekozen worden voor 245/45 R18 banden met 8Jx18 velgen of 245/40 R19 banden met 8Jx19 velgen. Dankzij de vierwielaandrijving (45% vóór, 55% achter) en een toegestane trekgewicht van maximaal 1.800 kilo is de C-Klasse All-Terrain gericht op het rijden met aanhangwagens. Het ESP-systeem is voorzien van trailerstabilisatie die bij ongewenste voertuigbewegingen de wielen individueel kan afremmen bij snelheden tot 65 km/h. Optioneel kan worden gekozen voor manouvreerondersteuning als onderdeel van het parkeerpakket met 360-graden camera.
De C-Klasse All-Terrain zal leverbaar worden met twee motoriseringen. De C200 4Matic krijgt de M254 1,5-liter viercilinder (204 pk / 300 Nm) met geïntegreerde starter-generator en een gecombineerd verbruik van 7,6-6,8 liter op 100 kilometer volgens WLTP. Middels de Boostfunctie is er een extra 20 pk en 200 Nm beschikbaar. De dieselmotorisering is de C220 d 4Matic met 2,0-liter OM 654 M viercilinder mild hybrid aandrijflijn (200 pk, 440 Nm, 5,6-4,9 liter op 100 kilometer). Ook deze motor heeft via Boost 20 pk en 200 Nm extra ter beschikking. Beide motoriseringen beschikken over 9G-Tronic. De C-Klasse All-Terrain moet nog dit najaar bij de dealers verschijnen.
Tweede generatie Citan (BR420) online onthuld vóór debuut op Düsseldorf Caravon Salon.
Niet in München te zien maar wel eerder onthuld in Düsseldorf is de tweede generatie Citan. De bestelwagen is gericht op het bieden van maximale binnenruimte bij buitenafmetingen gelijk aan reguliere personenwagens. Mercedes-Benz voorziet hiermee in een belangrijke behoefte voor de ombouw naar zogeheten micro-campers, vandaar ook de introductie van de wagen op de Caravan Salon. De nieuwe Citan wordt leverbaar als Tourer en Panel Van met een wielbasis van 2.716 mm, later volgen nog nog andere versies met langere wielbasis. De standaard wielbasis variant biedt al meer ruimte dan de vorige Citan en er zijn verscheidene nieuwe opbergmogelijkheden gerealiseerd in het interieur. De Tourer wordt standaard voorzien van brede schuifdeuren zowel links als rechts, voor de Panel Van is dit optioneel leverbaar. Verscheidene aero-akoestische maatregelen moeten windgeruis reduceren voor een hoger akoestisch comfort. Verder kan de Citan worden uitgerust met meerdere systemen bekend uit de Mercedes-Benz personenwagens, zoals Thermotronic meerzone-klimatisering, Keyless-Go en een elektrische parkeerrem. Eveneens leverbaar is het MBUX infotainmentsysteem welke bediend kan worden middels het aanraakscherm, aanraakgevoelige elementen op het stuurwiel en “Hey Mercedes” spraakbesturing. Het systeem beschikt over smartphone integratie en digitale radio DAB en DAB+ en via Mercedes me connect zijn er verscheidene digitale services beschikbaar. Veiligheid staat ook bij de Citan hoog in het vaandel wat terug te zien is in de uitrusting, zoals Hill Start Assist, Zijwindstabilisatie, Attention Assist vermoeidheidsdetectie en het Mercedes-Benz noodoproepsysteem.
De tweede generatie Citan kan bij marktlancering worden besteld met een 1,5-liter dieselmotor in drie vermogensvarianten en een 1,3-liter benzinemotor in twee vermogensvarianten. Alle motoren zijn ingericht op maximale rijbaarheid bij lage toeren en lage verbruikswaarden en worden voorzien van ECO start/stop functie. In de tweede helft van 2022 wordt tevens een elektrische Citan geïntroduceerd.
De nieuwe Citan is mede gericht op de groeiende markt voor ombouw naar micro-campers, en daarom is Mercedes-Benz een samenwerking aangegaan met VanEssa mobilcamping om speciale campeeroplossingen te bieden op basis van de Citan Tourer. Zo is de VanEssa kitchenette achterin gebaseerd op een schuifladesysteem en beschikt deze over een geïntegreerd gasstel, een gootsteen met 13-liter waterreservoir en een koelkast met 31-liter volume. Verder is er genoeg ruimte voor bestek, pannen en voorraden in de keukenmodule die ongeveer 60 kilogram weegt en in minuten kan worden geplaatst of verwijderd. Het VanEssa slaapsysteem biedt een comfortabel bed met een matras van hoge kwaliteit. Tijdens de rit kan het slaapsysteem bovenop de keuken rusten en zijn de achterste zitplaatsen gewoon inzetbaar. De slaapmodule is 115 centimeter breed en 189 centimeter lang en biedt ruimte voor twee personen.
Van de nieuwe generatie Citan wordt ook weer een bestelwagenvariant leverbaar. Deze biedt een laadvolume tot 3,3 m³ en tot 786 kilo laadvermogen terwijl de buitenmaten compact blijven. De Citan mag daarnaast aanhangwagens tot 1.500 kilo trekken.
Standaard wordt de bestelversie voorzien van twee achterdeuren die 180 graden openzwaaien, een enkele achterklep is optioneel leverbaar. Dankzij de neerklapbare passagiersstoel en een bijbehorend beschermraster kunnen ook lange goederen vervoerd worden. Daarnaast kan de laadruimte voorzien worden van allerhande uitbreidingen zoals 12-volt stopcontacten, extra wandbedekking en LED-verlichting.
Concept EQT - T-Klasse preview borduurt voort op tweede generatie Citan.
De tweede generatie Citan zal de basis vormen voor de T-Klasse en EQT personenwagens. Van de EQT laat Mercedes-Benz in München een conceptversie zien. De auto volgt visueel het recept van andere EQ-modellen met een frontmasker dat een optische verbinding vormt tussen de koplampen en de ‘grille’, welke nu een hoogglans zwart paneel is met verlicht sterrenpatroon waar de stervormen in verschillende afmetingen zijn uitgevoerd. Ook aan de achterzijde is een verlicht verbindend element aangebracht tussen de achterlichten. De concept car staat op 21-inch hoogglans velgen en beschikt over een panoramisch dak waar met lasergraveren stervormen zijn aangebracht. De Concept EQT meet 4.954 mm lang, 1.863 mm breed en 1.826 mm hoog en is een zevenzitter met schuifdeuren aan beide zijden. De brede deuropening moet het mogelijk maken dat volwassenen zonder problemen de twee zitplaatsen op de derde zitrij kunnen bereiken. De Concept EQT is verder voorzien van MBUX met EQ-specifieke elementen en menus voor optimaal elektrisch rijden. De productieversie van de EQT wordt in 2022 verwacht.
Publieksdebuut elektrische zevenzits EQB (X243).
Naast de EQ-modellen op de nieuwe EQ-architectuur zoals de EQE en EQS is er ook nog een nieuw model getoond op een bestaand platform. Op basis van de GLB viert de EQB zijn publieksdebuut in München. De auto volgt het recept van de EQA welke gebaseerd is op de GLA en zowel optisch als in uitrusting weinig er van afwijkt. Dit betekent voor de EQB dat deze onder andere het hoekige design en de zeven zitplaatsen (optioneel, voor passagiers tot 1,65 m) uit de reguliere GLB behoudt. De EQB wordt eerst leverbaar met twee motoriseringen: de EQB 300 4Matic levert 228 pk en 390 Nm en verbruikt volgens NEDC 16,2 kWh op 100 kilometer, de EQB 350 4Matic levert 292 pk en 520 Nm en verbruikt eveneens 16,2 kWh op 100 kilometer. Beide motoriseringen zouden volgend WLTP maximaal 419 kilometer bereik hebben. Later volgen nog een variant met voorwielaandrijving en een variant die bedoeld is voor maximaal bereik. Ondanks de ombouw naar de elektrische aandrijving is de laadvloer vlak en biedt de auto een laadvolume van 495 tot 1.710 liter bij vijf zitplaatsen of 465 tot 1.620 liter bij zeven zitplaatsen. Overigens wegen zowel de EQB 300 4Matic als de EQB 350 4Matic leeg 2.175 kilo. Het toegestane maximale voertuiggewicht is 2.580 kilo waardoor er dus maximaal 405 kilo aan belading mag zijn.
Het accupakket heeft in de EQB een bruikbare capaciteit van 66,5 kWh. Opladen kan tot 11 kW met wisselstroom of tot 100 kW bij gelijkstroom snellaadstations. Van 10 tot 80% accucapaciteit laden kost slechts 30 minuten. Om een zo hoog mogelijke efficiëntie te behalen is de EQB in de windtunnel doorontwikkeld. De cW-waarde bedraagt 0,28 (GLB 0,31-0,35) en is behaald door gewijzigde vormgeving van de bumpers en wielspoilers. De onderzijde beschikt over nieuwe afdekplaten en waar de GLB een middentunnel heeft voor de transmissie, uitlaat en brandstoftank is deze bij de EQB benut voor een vlak accupakket. Verder zijn de spiegels geoptimaliseerd en zijn er extra afdichtingen bij paneelnaden aangebracht, evenals rondom de radiateur om de koellucht efficiënter te geleiden.
V295 EQE volgt op bereikbaarder niveau de EQS.
Belangrijkste uitbreiding voor het EQ-programma is de nieuwe EQE (V295) die begin 2022 op de markt komt en voor de Europese markt in Bremen zal worden geproduceerd. De styling, uitrusting en energiestructuur volgt grotendeels de EQS (V297), echter op iets kleiner formaat. De EQE is ongeveer net zo groot als de CLS en is 4.946 mm lang, 1.961 mm breed en 1.512 mm hoog. Opvallend is dat waar de EQS over een grote achterklep met geintegreerde achterruit (de ‘vijfde deur’) beschikt, heeft de EQE juist een vaste achterruit en een kofferklep zoals bij reguliere vierdeurs auto’s het geval is. Waar de EQE de rol van elektrische E-Klasse moet vervullen is de auto van binnen aanzienlijk ruimer dan de E-Klasse dankzij de grotere wielbasis en nieuwe cabine. Zo is de schouderbreedte 27 mm groter en is het hele interieur 80 mm langer. Ook de EQE kan optioneel worden voorzien van het MBUX Hyperscreen.
De EQE debuteert in München als EQE 350 met achterwielaandrijving en 215 kW (292 pk) maar er zullen nog meer vermogensvarianten met zowel achterwielaandrijving als 4Matic vierwielaandrijving komen. Ook komt er mogelijk nog een AMG-variant, mogelijk dan als AMG EQE 53 4Matic+.
Energie komt uit een lithium-ion accupakket met tien modules en een energiecapaciteit van 90 kWh. Het energiemanagement geschiedt via speciale software die draadloos geupdate kan worden (Over the Air) om altijd actueel te blijven. Voor de EQE wordt momenteel een maximaal bereik van rond de 660 kilometer opgegeven, dit zal afhankelijk zijn van de gekozen motorisering. Mercedes-Benz spreekt van een voorlopig verbruik van 19,3 tot 15,7 kWh per 100 kilometer en 32 minuten laadtijd van 10% tot 80% bij een gelijkstroom snellaadstation (400V, minimaal 300A).
Voor het onderstel van de EQE is gekozen voor een vierlinks vooras en vijflinks achteras die gebaseerd is op die van de BR223 S-Klasse. Optioneel kan er gekozen worden voor Airmatic luchtvering met ADS+ continu verstelbare demping. Ook de achterasbesturing is optioneel leverbaar met een stuurhoek tot tien graden. Hiermee wordt de draaicirkel gereduceerd van 12,5 tot 10,7 meter.
Concept EQG toont de elektrische G-Klasse voor 2023.
In de massale uitbreiding van het aanbod elektrische voertuigen is er eentje misschien wel de opvallendste. De Concept EQG toont hoe in 2023 ook een van de langst lopende productieauto’s volledig elektrisch gaat. De concept car is ten opzichte van de reguliere G-Klasse niet heel ingrijpend aangepast. Aan de voorzijde zitten andere luchtroosters in de bumper en is de grille vervangen voor een samengesteld hoogglans paneel met verlichte grille die optisch één geheel lijkt te zijn met de koplampen. De stootstrips langs de flanken zijn voorzien van verlichting, iets wat hoogstwaarschijnlijk niet terugkomt op de productieversie. De auto is in een two-tone lak afgewerkt in hoogglans zwart boven en Alubeam onder, waarbij de scheidingslijn van de kleuren onder de motorkap loopt zodat deze sterker benadrukt wordt. Aan de achterzijde valt vooral de wallbox-achtige toevoeging aan de achterdeur op welke bedoeld is als opbergruimte voor bijvoorbeeld laadkabels. Waarschijnlijk wordt deze voor de productieauto vervangen door een reguliere behuizing voor een reservewiel. Verder staat de auto op unieke 22-inch gepolijste velgen.
Specificaties over prestaties, bereik en laadcapaciteit zijn nog niet bekend gemaakt. De showcar hint via het instrumentarium naar een totaal bereik van ongeveer 360 kilometer maar dit kan een placeholder zijn en zal natuurlijk afhankelijk zijn van de motorisering. Mercedes-Benz belooft wel dat de EQG net zo terreinvaardig is als de reguliere G-Klasse dankzij een speciale nieuwe onafhankelijke wielophanging vóór en starre as achter met geïntegreerde elektrische aandrijving. Verder zou de auto beschikken over vier elektromotoren dicht bij de wielen die individueel aanstuurbaar zijn, en is er een tweetraps transmissie aanwezig voor veeleisend offroad rijden. De accu’s zijn geïntegreerd in het ladderchassis voor een laag zwaartepunt.
V297 AMG EQS 53 4Matic+ is eerste EQ-variant van Mercedes-AMG.
Na enkele teasers is de eerste AMG EQ geïntroduceerd in de vorm van de EQS 53 4Matic+. Deze motorisering van de EQS beschikt over twee elektromotoren en zal in twee vermogensvarianten beschikbaar komen. Standaard zal de EQS 53 over 667 pk en 950 Nm beschikken. 0-100 km/h is in 3,8 seconden gedaan mits er minimaal 80% acculading beschikbaar is en de topsnelheid ligt op 220 km/h. Met het AMG Dynamic Plus pakket wordt het vermogen en koppel verhoogd naar 761 pk in Race Start modus met boostfunctie en 1.020 Nm koppel, een 0-100 km/h tijd van 3,4 seconden (wederom bij minimaal 80% acculading) en een topsnelheid van 250 km/h. Afhankelijk van de voertuigconfiguratie ligt het bereik tussen 525 en 579 kilometer. Het gecombineerde WLTP stroomverbruik ligt op 23,9 tot 21,5 kWh per 100 kilometer.
De AMG EQS 53 4Matic+ heeft een cW-waarde van 0,23 en is herkenbaar aan speciale AMG-styling zoals het nieuwe frontpaneel en de hoogglans zwarte dorpellijsten, front splitter en vin-elementen rond de luchtinlaten. Aan de achterzijde is de diffuser aangepast en wordt een grotere spoiler gemonteerd dan bij de AMG Line.
Het interieur wordt voorzien van nieuwe AMG stoelen in Artico leder met Microcut microvezel en contrasterend rood stiksel. Optioneel kan worden gekozen voor andere lederpatronen en nappalederen bekleding. Ook het afgeplatte stuurwiel, de pedalen, vloermatten en instaplijsten zijn AMG-specifiek.
De accu in de AMG EQS 53 4Matic+ is een 400-volt lithium-ion accu met een cobaltpercentage van slechts 10% en een actieve materiaalverhouding van 8:1:1 voor nikkel, cobalt en mangaan. De bruikbare energiecapaciteit is 107,8 kWh. Accumanagement is afhankelijk van de gekozen rijprogramma’s; “Sport” en “Sport+” zijn op rijprestaties gericht terwijl Comfort het hoogste bereik levert. De twee elektromotoren zijn uniek voor de AMG-variant en zijn speciaal afgestemd voor maximale prestaties en hogere vermogenslevering. Ook het koelingstraject is aangepast voor AMG en er is een speciale oliekoeler voor de transmissie die de olie ook kan verwarmen zodat deze bij koud weer de optimale temperatuur behaalt.
Onderdeel van de rijdynamiek is het geluid, waarbij AMG voor volledig elektrische auto’s naar nieuwe oplossingen moet zoeken. De EQS 53 4Matic+ wordt hierdoor voorzien van AMG Sound Experience welke beschikt over speciale speakers, ‘shakers’ en een geluidsgenerator. Hiermee worden geluiden gegenereerd die aansluiten bij de rijstatus, geselecteerde rijmodus of de gekozen instellingen van de bestuurder. Er kan gekozen worden uit de modii “Authentic” en “Performance”.
Speciale AMG-ontwikkelingen in het onderstel zijn onder andere AMG Ride Control+ luchtvering, een nieuwe achteras, nieuw subframe en nieuwe motorophangingspunten. Ook de wieldragers en stabilisatoren zijn gebaseerd op die van andere AMG modellen. Achterasbesturing is standaard op de AMG EQS 53 4Matic+ met een stuurhoek tot 9 graden. Met AMG Dynamic Select zijn nieuwe rijmodii beschikbaar, te weten “Glad”, “Comfort”, “Sport”, “Sport+” en “Individueel” welke allemaal invloed hebben op de werking van rijkarakteristiek, wielophanging, besturing, AMG Dynamics en AMG Sound Experience. Het maximale vermogen is in “Sport+” beschikbaar. Om bijpassende remprestaties te leveren wordt de AMG EQS 53 4Matic+ uitgerust met een AMG remsysteem; de vooras beschikt over schijven van 415x33 mm en zes zuigers per remklauw, bij de achteras zijn dit 378x22 mm schijven en enkele zuiger per remklauw. Optioneel kan worden gekozen voor het keramische remsysteem met 440x40 mm schijven op de vooras.
X296 Mercedes-Maybach Concept EQS SUV wordt de eerste elektrische Maybach.
Naast de lage vijfdeurs EQS werkt Mercedes-Benz ook aan de EQS SUV, welke er ook als Mercedes-Maybach variant zal komen. Een conceptversie hiervan wordt in München getoond. Zoals andere EQ-modellen is ook de EQS SUV voorzien van een hoogglans zwart frontpaneel, welke als Maybach variant over vele dunne zilveren ‘spijlen’ beschikt. Waar bij reguliere SUV’s een carterbeschermplaat aan de onderzijde vóór en achter zichtbaar is, is de EQS SUV concept voorzien van eveneens een hoogglans zwart paneel met meer zilveren spijltjes. De spatbordranden zijn in hoogglans zwart afgewerkt en zorgen samen met de verchroomde sierlijsten en de two-tone kleurstelling (obsidiaanzwart/zircoonrood) voor een chiquere uitstraling. De EQS SUV concept beschikt net als de reguliere EQS vijfdeurs over comfortdeuren die als eerste stap bij benaderen van het voertuig de handgrepen presenteren, en bij verdere benadering de deuren automatisch openen.
In het interieur valt met name de First-Class indeling op voor de achterste zitplaatsen. De inzittenden achterin hebben vanuit hun individuele stoelen de beschikking over maximaal comfort aan boord, mede dankzij het High-End Entertainment Systeem en de hogere zitpositie. De zitplaatsen links en rechts worden gescheiden door een doorlopende zwevende middentunnel met ruime opbergvakken eronder.
Net als bij de EQS vijfdeurs zal de EQS SUV in alle varianten (Mercedes en Mercedes-Maybach) beschikken over het MBUX Hyperscreen dat van A-stijl tot A-stijl strekt en drie grote schermen optisch lijkt te verbinden tot 1 groot scherm. Het stuurwiel in de conceptversie komt uit de Vision EQS, de productieversie zal een regulier stuurwiel krijgen.
Wanneer de Mercedes-Maybach EQS SUV precies in productie gaat is nog niet bekend, evenals dat er nog niets is aangekondigd over de geplande motoriseringen. Wel is er voor de EQS SUV al een gepland WLTP-bereik opgegeven van ongeveer 600 kilometer. De reguliere EQS SUV staat samen met de EQE SUV gepland voor productiestart in 2022 waarbij beiden SUV’s worden geproduceerd in Tuscaloosa, VS.
X290 (MoPf) AMG GT 63 S E-Performance:
X290 (MoPf) AMG GT 53 4Matic+:
S206 C-Klasse All-Terrain:
BR420 Citan:
Concept EQT:
X243 EQB:
V295 EQE:
Concept EQG:
V297 AMG EQS 53 4Matic+:
X296 Maybach Concept EQS (SUV):
Bron: MB-Passion.de en Daimler.com