Oorzaak vervuiling injectoren?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Bluesound
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

20 sep 2021 00:38

Ik heb een C200 met weinig kilometers en een logische NAP. De blower maakt geen bijgeluiden en de motor trekt volgas ook echt prima.
Voordat ik de auto kocht heeft hij in de laatste 5 jaar volgens NAP pakweg 10.000 km gereden, meer niet. Hij heeft ook steeds op tijd afgestempelde beurten gehad. De kilometerstand past bij de overall goede conditie waarin de auto zich bevindt. Ik heb in het begin de tank vrij vaak tot (diep) in de reserve leeg gereden zonder problemen, zonder dat dit een merkbare relatie had met mijn klacht. De laatste maanden doe ik dat overigens niet meer, maar een vervuilde tankinhoud (water) sluit ik daarom uit als oorzaak. De klacht doet zich ook onverminderd voor met de airco helemaal uit. De airco is gecontroleerd en werkt prima.
Sinds pakweg 9 maanden rij ik in deze auto en een na enkele maanden lekker rijden steeds toenemend probleem waren lichte, snelle trekkracht-variaties. De auto rijdt verder goed, maar af en aan voel je de auto heel snel variëren (meer pulseren) in trekkracht. Dat gebeurt dan met een ritme van geschat een a tweemaal per seconde, waarbij je ook de toerenteller pakweg 2 millimeter (= 100 toeren?) omlaag en omhoog ziet bewegen, precies in het ritme van de trekkrachtwisseling. Het is dus níet echt op 3 cylinders gaan lopen, ik weet hoe dat voelt en ook de daarbij horende slechte motorloop is er niet (lijkt niet op wat ik voel).
Ik ben een rustige rijder en rij 90% van de tijd op de Cruisecontrol. Wel maak ik zo nou en dan graag gebruik van de aanwezige trekkracht (ik laat daarbij gewoon de automaat zelf schakelen, druk alleen het gaspedaal verder in of "Resume" van de Cruisecontrol).
De auto is uitgelezen met een goed Mercedes-compatible uitleesapparaat en dat liet verrassenderwijs geen enkele opgeslagen storing zien.
De auto blijft verder normaal rijden en hij heeft het alleen echt goed merkbaar als hij licht helling-op rijdt (iets wat hier in Limburg veel voorkomt), bv. bij constante snelheden van 50 of 100 km/uur. Ook mijn vrouw neemt dat waar als ze rijdt (ze rijdt de helft van de km's).
Na lang nadenken heb ik op grond van wat ik voel de aandrijfas met zijn hardyschijf uitgesloten en op grond van dat je de toerenteller ziet bewegen, ook de versnellingsbak. Blijft de motor over. Die rijdt verder goed. Daarom heb ik bij wijze van proef een flesje injectorcleaner volgens voorschrijft in een volle tank (E5) benzine gedaan en tot mijn verbazing is het nu (even?) helemaal weg. Als dit wegblijft ben ik hartstikke blij, want het is nog het enige mankement wat overbleef.
Wel ben ik verbaasd dat dit al mijn derde auto is waarbij een soortgelijk verschijnsel optreedt.

Achtereenvolgens:
1. mijn Renault Laguna 1 Phase 2 met 1.8 16V benzinemotor:
Deze heb ik 8 jaar gereden en daarbij viel op dat na pakweg anderhalf jaar ik ineens op de snelweg geen 120 meer kon rijden (destijds de maximum snelheid): wel 117, ook 122, maar niets stabiel wat daartussen zat, niet zelf gas gevend, niet op de cruisecontrol. De auto was perfect dealeronderhouden. Dit heb ik gemeld en ze hadden geen oplossing. Ik reed destijds ook merkbenzine (Superplus). Tot Renault later ineens bij elke beurt een flesje injectorcleaner in rekening begon te brengen (zag ik op de rekening) en verhip, het euvel ging weg en bleef weg.

2. mijn Renault Vel Satis 2.0T (op benzine dus):
In deze auto viel mij op dat hij erg gevoelig was voor de kwaliteit benzine die je tankte: op Euro95 reed hij (ik heb dat altijd aan de pingelsensor geweten, een normale reactie bij een turbomotor) echt een stuk minder fijn dan op Euro98 (Superplus) destijds. Ook heb ik bij doortrekken tegen een steile helling bergop bij 4500 toeren wel eens echt een overslaande motor (missende ontstekingen) gehad, waarna ik gauw een versnelling hoger ben gaan rijden (immers trekkracht zat). Ook hier loste bij elke beurt injectorcleaner het euvel op: nooit meer wat gevoeld en de auto trok bij alle toerentallen als een tierelier, ook volgeladen bergop met vouwwagen erachter.

3. nu met mijn C200 Kompressor: na injectorcleaner is het voorlopig weg, terwijl het al maandenlang aanwezig was.

Wat is hiervan de oorzaak en waarom moet je tegenwoordig periodiek injectorcleaner gebruiken om hier vanaf te komen en weer een motor te hebben die zoals het hoort / ontworpen is reageert op het gaspedaal?
Of tank ik hier in de buurt soms al 15 jaar structureel slechte kwaliteit benzine (verschillende tankstations van verschillende merken en vroeger ook E10, sinds 2 jaar dat nooit meer, alleen E5)? Ik tank de laatste 10 jaren eigenlijk alleen net over de grens in Duitsland (Shell) en België (BP).
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Gebruikersavatar
buuntje
Berichten: 1142
Lid geworden op: 02 dec 2019 19:31
Mercedes-Benz: S205 Briljantblauw AMG line
Locatie: België

20 sep 2021 08:48

één van de antwoorden op uw vraag geef je zelf al aan.
Bluesound schreef: 20 sep 2021 00:38 Ik heb in het begin de tank vrij vaak tot (diep) in de reserve leeg gereden
Kwaliteit van de brandstof is ook een belangrijke factor.
De kwaliteit is helaas niet meer hetzelfde als 10 a 20 jaar geleden.
De E10 is al helemaal gemaakt om op langere termijn problemen te veroorzaken.
Het onderhoud van tankstation maakt ook een verschil, al heb je daar als consument geen flauw idee van.
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11519
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

20 sep 2021 09:07

Dit bovenstaande is een van de reden dat ik aan het twijfelen ben om actief bij OH aan te bieden. Die toevoegingen werken gewoon goed.

Vervuiling in het brandstofsysteem is vaak goed zichtbaar. Gooi maar eens wat in een glas en laat het een tijdje staan. Je ziet dat er dan een laagje vast komt te zitten aan de rand. Dit zal ook in de auto gebeuren.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
White 553
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 jun 2020 07:53
Mercedes-Benz: E 250CDI T-model Bluetec 2014

20 sep 2021 11:05

Raimon schreef: 20 sep 2021 09:07 Dit bovenstaande is een van de reden dat ik aan het twijfelen ben om actief bij OH aan te bieden. Die toevoegingen werken gewoon goed.
Ik overweeg dit ook al een tijdje.
Bij mijn vorige wagen werd dit bij de dealer gedaan (toen hij daar nog in onderhoud was).
In mijn motoren gebruik ik dit standaard eigenlijk, gebruikt word dan Forte I en II.

Is er een merk te adviseren hiervoor, of kan ik gewoon de geschikte middelen van Forte gebruiken?
In mijn geval rij ik een diesel.
Donderdag krijgt de mijne een beurtje bij een Mercedes specialist, zal daar ook eens navragen.
Bluesound
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

20 sep 2021 11:54

buuntje schreef: 20 sep 2021 08:48 één van de antwoorden op uw vraag geef je zelf al aan.
Bluesound schreef: 20 sep 2021 00:38 Ik heb in het begin de tank vrij vaak tot (diep) in de reserve leeg gereden
Kwaliteit van de brandstof is ook een belangrijke factor.
De kwaliteit is helaas niet meer hetzelfde als 10 a 20 jaar geleden.
De E10 is al helemaal gemaakt om op langere termijn problemen te veroorzaken.
Het onderhoud van tankstation maakt ook een verschil, al heb je daar als consument geen flauw idee van.
Dat "diep" leegrijden heb ik destijds bewust gedaan, dat soort dingen hoort aan het begin van de garantieperiode thuis, niet na afloop van de garantie. En het is iets wat m.i. gewoon bij "normaal gebruik" hoort; het overkomt velen dagelijks dat ze per ongeluk de tank ver leeg rijden.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Gebruikersavatar
buuntje
Berichten: 1142
Lid geworden op: 02 dec 2019 19:31
Mercedes-Benz: S205 Briljantblauw AMG line
Locatie: België

20 sep 2021 12:19

Bluesound schreef: 20 sep 2021 11:54 Dat "diep" leegrijden heb ik destijds bewust gedaan, dat soort dingen hoort aan het begin van de garantieperiode thuis, niet na afloop van de garantie. En het is iets wat m.i. gewoon bij "normaal gebruik" hoort;
Rare keuze omdat bewust te doen.
Het is niet omdat je x-aantal keer uw tank leeg rijdt dat er onmiddellijk een gebrek naar boven komt in de garantie periode.
De minieme schade die er eventueel toegebracht wordt door het vuil/water komt meestal pas later aan het licht.
Idem met continu E10 tanken, die gevolgen komen ook pas na vele tienduizenden km.

het overkomt velen dagelijks dat ze per ongeluk de tank ver leeg rijden.
Klopt, zoals velen die er een sport van maken om zoveel mogelijk km te doen met een volle tank.
Veel van deze heb ik al weggetakeld met een kapotte brandstofpomp.
Vergeet niet dat de brandstof ook dient om uw pomp te koelen.
Plus regelmatig lucht aanzuigen door het klotsen is allesbehalve gezond.
Laatst gewijzigd door buuntje op 20 sep 2021 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
buuntje
Berichten: 1142
Lid geworden op: 02 dec 2019 19:31
Mercedes-Benz: S205 Briljantblauw AMG line
Locatie: België

20 sep 2021 12:34

White 553 schreef: 20 sep 2021 11:05 Is er een merk te adviseren hiervoor, of kan ik gewoon de geschikte middelen van Forte gebruiken?
In mijn geval rij ik een diesel.
Donderdag krijgt de mijne een beurtje bij een Mercedes specialist, zal daar ook eens navragen.
Ik gebruik voor benzine Kent Fuel guard of Wynn's petrol treatment.
Voor diesel Total diecyl of Forté.

Bij een diesel is het kwestie om tijdig de brandstoffilter te vernieuwen, liever wat vroeger dan te laat.
Aan de hoeveelheid vuil en sludge die achterblijft in het filterhuis kan je zo zien wie bij een goede pomp tankt.
White 553
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 jun 2020 07:53
Mercedes-Benz: E 250CDI T-model Bluetec 2014

20 sep 2021 20:36

buuntje schreef: 20 sep 2021 12:34
Ik gebruik voor benzine Kent Fuel guard of Wynn's petrol treatment.
Voor diesel Total diecyl of Forté.

Bij een diesel is het kwestie om tijdig de brandstoffilter te vernieuwen, liever wat vroeger dan te laat.
Aan de hoeveelheid vuil en sludge die achterblijft in het filterhuis kan je zo zien wie bij een goede pomp tankt.
Duidelijk, bedankt.
Forte word dus wel door meer mensen gebruikt, ik heb er goede ervaringen mee.

Zal donderdag eens vragen wanneer deze filter voor het laatst vervangen is :goedzo:
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

20 sep 2021 21:24

Bij mijn mb dealer (van Mossel) wordt er bij elke beurt standaard injectiereiniger toegevoegd, zie er de toegevoegde waarde wel van in.
Staat wel op de rekening dus kan me voorstellen dat sommige mensen er geen gebruik van willen maken.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Eric
Berichten: 405
Lid geworden op: 05 jan 2006 11:50
Mercedes-Benz: ja
Locatie: Achter de duinen

20 sep 2021 21:27

schim schreef: 20 sep 2021 21:24 Staat wel op de rekening dus kan me voorstellen dat sommige mensen er geen gebruik van willen maken.
Een (deels) nieuw brandstofsysteem is natuurlijk ook een stuk goedkoper.

(A)

.
Boxer power.
Gebruikersavatar
Ad B
Berichten: 140
Lid geworden op: 26 jun 2021 10:22
Mercedes-Benz: SLK280 ("Benzie")
Locatie: Zuid Oost Brabant ("Rooi")

04 apr 2022 15:12

Hoi
Raimon schreef: 20 sep 2021 09:07 Dit bovenstaande is een van de reden dat ik aan het twijfelen ben om actief bij OH aan te bieden. Die toevoegingen werken gewoon goed.

Vervuiling in het brandstofsysteem is vaak goed zichtbaar. Gooi maar eens wat in een glas en laat het een tijdje staan. Je ziet dat er dan een laagje vast komt te zitten aan de rand. Dit zal ook in de auto gebeuren.
Een wat ouder topic, ik lees het nu pas... :$

Een motormaatje van me van Moto Guzzi Club Nederland heeft zich daar jaren terug al eens op gestort.
https://www.mgcn.nl/forum/index.php?/to ... anol-test/
Zijn test liep van september 2013 tot september 2016.
Zelf heb ik bij mijn toenmalige Moto Guzzi 1200 Griso een injector moeten vervangen door erosie van Euro 95.
Het stilstaan in de winter bleek funest daarvoor te zijn.
Daarnaast zat er , na een jaartje of 10, ook een redelijk laagje water in de tank (Ethanol trekt vocht aan...)

Ik heb mijn SL280 op LPG lopen, maar hij start altijd op benzine.
Daarnaast rij ik af en toe ook met warme motor op benzine.
Om het benzinesysteem goed werkend en schoon te houden.
Maar dat wil wel zeggen, dat de benzine in mijn SLK best wel een tijdje in z'n tank blijft (maandje of 3)
Daarom tank ik 'm vooral niet vol én tank alleen een goed merk Euro 98.
Misschien moet ik ook wel een toevoeging erbij doen.
Maar is dat goedje houdbaar?
023designo
Berichten: 814
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

04 apr 2022 16:29

Maar,als die auto 9 maand jong is,elke tank goed leeg gereden is,filterbeurtje heeft gehad,dan lijkt mij dat de e10 toch nog niet de oorzaak kan zijn??
Of hadden we vroeger kleprubbers en nu veratuibers/injectoren als heftig slijtage deel?
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11519
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

04 apr 2022 20:01

Het is niet echt slijtage wat we merken. Meer minder top functioneren van de componenten van een systeem. We zien vaak een aanslag op de componenten zitten. Dus extra materiaal dat zich gehecht heeft aan het component waardoor de passen slechter gaat worden. Dit zal ook niet de eerste beurt een probleem geven. Maar het groeit en op den duur krijg je het niet meer weg.

Denk even aan badkamer tegels. 1x water erover heeft geen vlekken. Paar weken heb je kalkvlekken die nog goed te reinigen zijn. Doe je een 2 jaar niets dan gaat het toch doffe ellende worden die je heel slecht weg krijgt.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
benzkepower
Berichten: 3853
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

04 apr 2022 20:21

Ik doe steeds bij een groot onderhoud bij wagens van klanten een brandstofadditief, het zal niet voorkomen dat een component kapot gaat. Maar baadt het niet dan schaadt het niet... Zeker bij iets oudere wagens.
rarebear
Berichten: 200
Lid geworden op: 12 sep 2011 14:13
Mercedes-Benz: W204 C250 CDI

02 mei 2022 21:09

Met mijn C180 Kompressor altijd V-Power getankt..150k zonder probleem
Nu een C 250cdi en altijd V-Power diesel en elk jaar het dieselfilter vervangen …
Plaats reactie