De reis naar (misschien nooit) een Mercedes

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
Woodworker
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2021 14:29

14 jul 2021 17:05

Onze reis
Het is najaar 2020 en onze huidige auto laat ons een keer staan. De reparatie blijkt klein, echter daarmee is wel het zaadje gepland om naar een nieuwe auto uit te gaan kijken, ook al omdat onze auto ondertussen 8 jaar oud is en niet het eeuwige leven kent.
Het merk, van onze auto, blijkt een leuk modelletje te hebben, althans dat vond ik en na het bekijken in showroom besloten om een proefrit aan te vragen.

Op weg naar de desbetreffende garage zegt mijn vrouw: 'Wil je geen Mercedes of een BMW?' Zelf was ik niet overtuigd, want het zijn best dure auto's t.o.v. onze auto en toen we 9 jaar geleden bij de BMW gingen kijken hebben we een half uur in de verder lege showroom rondgewandeld zonder een verkoper te zien, dus aan ons schijnbaar geen gebrek.

Na de proefrit, waarbij ik weinig enthousiasme bij mijn vrouw kon ontdekken terug naar de verkoper. Toen mijn vrouw bij de onderuitgezakte populair doende verkoper aangaf het goedkoopste, niet verkrijgbare model te willen hebben wist ik dat we nog wel een aantal jaren verder moesten met onze huidige auto. Kortom, we gaan met een offerte de deur uit.

Bij het wegrijden zag ik dat er een Mercedesgarage in de buurt zat en vroeg of we daar even zouden gaan kijken, niet de verwachting hebbende dat we daar een auto zouden bestellen.

Bij binnenkomst keken ons twee hele mooie A-klasse auto's aan. We werden hartelijk welkom geheten en na een kwartier had de verkoper zonder inspanning een deal waarbij hij direct al 300 euro aan inruil op onze huidige auto verdiend had t.o.v. de garage waar we vandaan kwamen.

Na het ondertekenen van het leveringscontract en de mondelinge toezegging dat we over eventuele uitloop geïnformeerd gaan worden, gaan we zeer enthousiast en verwachtingsvol naar huis. Ons wel afvragend wat onze omgeving van de aankoop zal vinden. We vinden de verwachte leverdatum optimistisch, maar misschien heeft Mercedes de zaakjes beter op orde dan andere autofabrikanten, ze hebben in ieder geval nog wel een goed gevulde online voorraad.

We vragen toch nog een proefrit aan en vermaken ons tijdens de tocht met ‘He Mercedes’ die ons niet snapt. We maken foto’s van de auto waarin op dat moment mij vrouw zit en appen die naar familie en kennissen.

Rond oud en nieuw word ik zo ziek (nee, geen Corona) dat ik denk het uitleveren van de auto niet meer mee te gaan maken en ben dan ook blij dat het allemaal mee valt en leef toe naar het mooie moment.

Echter de, onder voorbehoud, aangegeven leverdatum wordt stilletjes overschreden. Dus ik vraag via de 'live chat' aan Mercedes wat de levertijden zijn, op dat moment, van de A-klasse. Ze wil graag weten waarom ik dat wil weten en ik zeg dat we vol verwachting zijn. Ze vraagt naar het ordernummer en zegt dat we er van horen. Ik geef nog aan dat ik geen gedonder met de verkoper wil en graag met hem contact op wil nemen als dat beter is. Daar is geen grond voor verzekert ze.

De verkoper mailt ons dat de levertijd met 2 maand oploopt. Wij geven schriftelijk te kennen dat we graag over verdere uitloop alsnog proactief op hoogte gehouden willen worden. Daar krijgen we geen reactie op.

Ondertussen krijgen we post: We worden door de Mercedes familie welkom geheten en later volgt nog een glossy.

Oeps, we lezen op internet dat in januari de fabriek dicht heeft gezeten en ook het verhaal van iemand die ongeveer gelijk met ons een A heeft besteld en dat hij augustus als richttijd heeft gekregen. Daarbij komt dat zijn verhaal wel erg op dat van ons lijkt. We houden de moed er in door er grapjes over te maken dat we misschien nooit in een Mercedes komen te rijden. Ondertussen loopt de online voorraad bij Mercedes terug, dus de toelevering stokt.

Na weer twee maanden, geen auto en geen bericht, toch maar weer even zelf contact opgenomen. Ja hoor, het eind nadert, de auto heeft een productiedatum dus ik vul voor mezelf hoopvol in dat ie er dan over een maand moet zijn. We lezen dan dat chipproblemen ook niet aan Mercedes voorbij zijn gegaan en maken ons zorgen of na het produceren de auto niet in opslag blijft omdat een klein chipje ontbreekt. Eind van het jaar leveren betekent dat we verhoudingsgewijs heel veel afschrijven t.o.v. levering aan het begin van een jaar.

Halverwege de daarop volgende maand toch maar weer de telefoon gepakt. We worden uitgenodigd om langs te komen en doen dat op een vrijdag als de laatste status er is. De auto blijkt net in Nederland te zijn, HOERA!!, alleen is er een probleem, er ontbreekt een onderdeel, de LTE. Onze enthousiasme dat ie er eindelijk is krijgt een flinke domper.

Nu gaat er van alles mis in de communicatie tussen ons en de verkoper/dealer en breekpunt wordt; dat wij het onredelijk bezwarend vinden om het gehele bedrag te moeten betalen maar geen enkele datum en dus de garantie krijgen dat de LTE binnen redelijke tijd ingebouwd wordt, zeg maar max 2 jaar.
Het contract wordt kosteloos ontbonden en we hebben wel een enorme kater.

Waarom niet de auto afgenomen?

We hadden waarschijnlijk tijden gefrustreerd met een auto rondgereden zonder het onderdeel. We zouden de auto verwijten maken die hij niet verdient. Ook de omgang met de garage bij een beurt, of verstoring zou snel op ramkoers liggen én zolang het onderdeel er niet in zit moet je waarschijnlijk steeds bellen met de vraag of ze al iets weten en wanneer je dan aan de beurt bent voor een afspraak. Des te meer auto’s uitgeleverd worden met het missende onderdeel des te langer je misschien moet wachten, tot ooit.

Dat is het ons niet waard. Daarom is het beter dat iemand anders in die auto gaat rijden en er oprecht heel veel plezier aan beleefd. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat de module na geleverd wordt, kan alleen wel maanden duren.
Gaan we nu wat anders kopen, of elders? Nee, voorlopig lijkt het ons niet verstandig om ons geluk elders te beproeven, in ieder geval niet zolang er chiptekorten zijn.

Kortom; ‘dass Beste oder nichts’, werd ‘nichts’!
Gebruikersavatar
Jaro
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2021 20:32
Mercedes-Benz: H247 - GLA250e Progressive (09-21).
Specialisatie: ICT

14 jul 2021 18:43

Ik snap je frustratie. Inmiddels tikken wij bijna de 8 maanden wachten aan, en hebben nog steeds geen bevestiging dat de auto daadwerkelijk op 29-07 van de band rolt (en hoe??), na 5x verschuiven van de productiedatum. Oorspronkelijke levering zou begin mei zijn namelijk.
We wachten gewoon af, maar leuk? Nee, dat is het niet.
Hartelijke groet, Rob.

We doen het goed, of helemaal niet.
Sprittmonitor
Gebruikersavatar
Bayram
Berichten: 1076
Lid geworden op: 06 aug 2010 19:18
Mercedes-Benz: W126 300SE/ W221 420 CDI
Specialisatie: Doe het zelven
Locatie: Overijssel

14 jul 2021 19:00

Ik snap dat je ervaring met andere merken is dat een auto na 8 jaar op is, maar een Mercedes gaat veel en veel langer mee
Waarom niet een 2 a 3 jaar oude auto kopen die net wat groter is eventueel? De afschrijving heb je dan grotendeels ook niet voor je rekening.
Das beste oder nichts
EricBenz
Donateur
Berichten: 971
Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
Mercedes-Benz: W204 250 CDI
Locatie: Utrecht

14 jul 2021 19:07

Tsja rij een W204 (C sedan van 2012). In 2018 met 95.000 km gekocht. Nu 206.000 km en zeer tevreden. 2 reparaties bij 180.000 en 188.000 echter die onderdelen kwamen toch wel tijdens de wens naar de 300.000 km te gaan rijden.
Succes met jullie keuze.
Plaats reactie