Hallo allemaal,
Helaas is mijn geliefde SLK 230k door een appende tiener economisch total loss geramd. Reparatie kost bijna €9000, volgens de schade hersteller, dus ik ga op zoek naar iets nieuws.
Ik ga zoeken naar een slk r171 in zwart of zilver. Budget ligt tussen 10 a 15 k. En als ie extreem mooi is 17k
Nu twijfel ik nog tussen de 350 of toch een 280. Ik ben erg benieuwd of jullie daar een uitgesproken voorkeur voor hebben.
Daarnaast heb ik gelezen dat de 350 blokken een ontwerpfout hebben op een tandwiel op de balansas!? Is daar meer over bekend en voor welke bouwjaren/ series zou dat gelden?
Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn en welke jullie voorkeur heeft. Ook qua bouwjaar.
Groeten,
Taco
Upgrade slk r170 naar r171
- plorie
- Berichten: 20840
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Zoek maar even op balansas 350, exacte motornummers zijn al meermaals genoemd. Val je binnen de range, dan zou aantoonbare vervanging wel wenselijk zijn.
Logboek S500.
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7556
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Balen van je R170
Wat betreft M272 V6 balansassen: het materiaal van de tanden slijt te snel af waardoor je timing kan mislopen. Ruw lopen en een Check Engine light zijn enkele symptomen. Via VIN-nummer het motornummer achterhalen, als deze eindigt met "30 468993" of hoger, dan zit je veilig en zijn de verbeterde onderdelen al in de fabriek ingebouwd. Alle motornummers daaronder vormen de risicogroep. Het omslagpunt voor de V6 lag meen ik in 2007.
Zoals plorie aangeeft: als een motor binnen de risicogroep valt zou ik het persoonlijk alleen aandurven als de herstel/vervangwerkzaamheden aantoonbaar zijn.
Wat betreft M272 V6 balansassen: het materiaal van de tanden slijt te snel af waardoor je timing kan mislopen. Ruw lopen en een Check Engine light zijn enkele symptomen. Via VIN-nummer het motornummer achterhalen, als deze eindigt met "30 468993" of hoger, dan zit je veilig en zijn de verbeterde onderdelen al in de fabriek ingebouwd. Alle motornummers daaronder vormen de risicogroep. Het omslagpunt voor de V6 lag meen ik in 2007.
Zoals plorie aangeeft: als een motor binnen de risicogroep valt zou ik het persoonlijk alleen aandurven als de herstel/vervangwerkzaamheden aantoonbaar zijn.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20669
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
in ons geval moest het een 350 worden...en ondanks dat dit een 350 uit 2004 is, heeft die nog steeds geen ballansas probleem (gehad) - maar heeft ondertussen ook nog steeds de 60k km niet vol
greetingz,
Dank voor jullie reacties!
Hebben de 280 blokken het zelfde probleem en is het probleem destijds door terugroepacties “opgelost”?
Een model uit 2004, 2005 vind ik al erg aantrekkelijk zeker als je de prijs vergelijkt met een uit 2007. Misschien beter even doorsparen…
Zag ook een schade auto staan uit 2007 voor net geen 10k. Helaas is de onderhoudshistorie niet aanwezig vanaf 50.000 km. Import auto en ik kon de km stand niet controleren. (106.000 op de teller).
Zou ‘m best willen opknappen maar is best een risico:
https://www.autowereld.nl/mercedes-benz ... m=whatsapp
Grtz,
Taco
Hebben de 280 blokken het zelfde probleem en is het probleem destijds door terugroepacties “opgelost”?
Een model uit 2004, 2005 vind ik al erg aantrekkelijk zeker als je de prijs vergelijkt met een uit 2007. Misschien beter even doorsparen…
Zag ook een schade auto staan uit 2007 voor net geen 10k. Helaas is de onderhoudshistorie niet aanwezig vanaf 50.000 km. Import auto en ik kon de km stand niet controleren. (106.000 op de teller).
Zou ‘m best willen opknappen maar is best een risico:
https://www.autowereld.nl/mercedes-benz ... m=whatsapp
Grtz,
Taco
Bestuurders airbag geklapt. Verder alleen blik schade (en oliekoeler?). Radiateur was nog goed.
Dus nieuwe motorkap, rechter zijscherm, bumper, airbag en wat plekjes op het rechter portier.
Vind ik wel meevallen. Hoop alleen dat de km stand echt is.
Dus nieuwe motorkap, rechter zijscherm, bumper, airbag en wat plekjes op het rechter portier.
Vind ik wel meevallen. Hoop alleen dat de km stand echt is.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8136
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Over de schadeauto: Als deze simpel en goedkoop was te repareren, dan had de verkoper dat allang gedaan.
Over de R171 SLK350: Zalige auto, zeker in combinatie met de 7G-Tronic automaat. Ik heb zelf ook een exemplaar uit 2004, en mij is door de MB garage verteld dat de legering van de balansas gemaakt was om zo licht mogelijk te zijn, maar dat men er niet op had gerekend dat dit lichtmetaal slecht tegen oudere olie kan. Ik laat sindsdien elk jaar de motorolie verversen.
Volgens het WWW heeft max. 15% van alle M272 motoren (dat is zowel de 280 als de 300) uit de serie 2004-2007 last van het balansasprobleem.
Als je serieus gaat kijken voor een R171, kijk dan ook even naar:
Over de R171 SLK350: Zalige auto, zeker in combinatie met de 7G-Tronic automaat. Ik heb zelf ook een exemplaar uit 2004, en mij is door de MB garage verteld dat de legering van de balansas gemaakt was om zo licht mogelijk te zijn, maar dat men er niet op had gerekend dat dit lichtmetaal slecht tegen oudere olie kan. Ik laat sindsdien elk jaar de motorolie verversen.
Volgens het WWW heeft max. 15% van alle M272 motoren (dat is zowel de 280 als de 300) uit de serie 2004-2007 last van het balansasprobleem.
Als je serieus gaat kijken voor een R171, kijk dan ook even naar:
- Roest onder het rubber van de kofferbak (vlak tegen de bumper aan);
- Oliesporen op de kabeltjes van de nokkenasmagneten;
- Roest in de accubak.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8136
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Tja, dan hangt het er vanaf wat je onder "een beetje" verstaat...
- Bijlagen
-
- R171schade01.jpg (99.51 KiB) 1620 keer bekeken
-
- R171schade02.jpg (106.44 KiB) 1620 keer bekeken
-
- R171schade03.jpg (111.78 KiB) 1620 keer bekeken
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8136
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Ik zou hier niet aan beginnen. Op de foto's lijkt de auto iets getordeerd (de neus lijkt aan de bijrijderskant lager te staan dan aan de bestuurderskant).
Deze heeft toch wel meer dan een "tikje" gehad. Als je weet hoe ontzettend vol de motorruimte zit, dan lijkt het me bijna onmogelijk dat motorisch alles nog 100% is. Maar goed, de foto's kunnen vertekenen, maar als de auto getordeerd is zou ik lekker op zoek gaan naar een exemplaar welke wèl helemaal mooi is. Aanbod zat... Desnoods even een paar maanden wachten (ik heb mijn SLK in januari gekocht, en ben toen met sneeuw en ijs teruggereden/gegleden vanuit Duitsland naar huis). Volgens mij kun je een cabrio bijna niet geodkoper aanschaffen dan in de periode december-februari, maar sowieso buiten het voorjaar en de zomer om.
Deze heeft toch wel meer dan een "tikje" gehad. Als je weet hoe ontzettend vol de motorruimte zit, dan lijkt het me bijna onmogelijk dat motorisch alles nog 100% is. Maar goed, de foto's kunnen vertekenen, maar als de auto getordeerd is zou ik lekker op zoek gaan naar een exemplaar welke wèl helemaal mooi is. Aanbod zat... Desnoods even een paar maanden wachten (ik heb mijn SLK in januari gekocht, en ben toen met sneeuw en ijs teruggereden/gegleden vanuit Duitsland naar huis). Volgens mij kun je een cabrio bijna niet geodkoper aanschaffen dan in de periode december-februari, maar sowieso buiten het voorjaar en de zomer om.
Top, bedankt allemaal. Ik ga een paar maanden wachten en nog ff door sparen voor een mooi exemplaar.
De motorkap was inderdaad een beetje opgelapt volgens mij. De vergrendeling zat er ook niet meer op.
Wat is parameter stuurbekrachtiging? En hoe herken ik dat?
Klopt het dat er een 5 en een 7 versnellingen automaat bestaat? Ik wil heel graag die flippers aan het stuur. Gewoon omdat ik dat leuk vind. Het dat dan de 7G?
Stel dat ik een auto koop uit 2004 en ik zou kunnen achterhalen dat de balansas niet is gemodificeerd, is het dan een mega klus/ mega duur om dat preventief te laten doen?
Ik ga er vanuit dat je bij een slechte balansas wel voortekenen krijgt en dat niet in een keer je motor vast loopt? Sowieso vaak olie wisselen en goede olie gebruiken dus.
Zo, dat waren 10.000 vragen in 1 bericht
De motorkap was inderdaad een beetje opgelapt volgens mij. De vergrendeling zat er ook niet meer op.
Wat is parameter stuurbekrachtiging? En hoe herken ik dat?
Klopt het dat er een 5 en een 7 versnellingen automaat bestaat? Ik wil heel graag die flippers aan het stuur. Gewoon omdat ik dat leuk vind. Het dat dan de 7G?
Stel dat ik een auto koop uit 2004 en ik zou kunnen achterhalen dat de balansas niet is gemodificeerd, is het dan een mega klus/ mega duur om dat preventief te laten doen?
Ik ga er vanuit dat je bij een slechte balansas wel voortekenen krijgt en dat niet in een keer je motor vast loopt? Sowieso vaak olie wisselen en goede olie gebruiken dus.
Zo, dat waren 10.000 vragen in 1 bericht
- plorie
- Berichten: 20840
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Parameter stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Merk je snel genoeg als je met lage snelheid uitparkeert/stuurt.
Balansas reparatie is zeker prijzig, dat ga je niet voor de lol preventief doen. En ik zou er niet te hard vanuit gaan dat je daar een tijd mee door kunt rijden.
Balansas reparatie is zeker prijzig, dat ga je niet voor de lol preventief doen. En ik zou er niet te hard vanuit gaan dat je daar een tijd mee door kunt rijden.
Logboek S500.
-
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
- Locatie: Nederland
Hele fijne wagen een R171 SLK 350, zelf ook eentje gehad van 2004, die van mij liep als een zonnetje nooit problemen gehad met de balans as, maar wel de reden waarom ik hem heb weg gedaan, gewoon geen fijn idee dat je zo'n dure reparatie boven het hoofd hangt.
De 280/300/350 M272 V6 motoren tot 2007 en een bepaald motorcode nummer zitten in de gevaren zone.
De 280/300/350 M272 V6 motoren tot 2007 en een bepaald motorcode nummer zitten in de gevaren zone.